Gå til innhold

Det er sjelden en tråd på DOL gjør meg kvalm....

Anbefalte innlegg

Det er en nyanseforskjell mellom å beskrive en gutt som " brun" vs. "gutten med brun hud og sort hår".

Enig i at det utgjør en forskjell. Men som sagt, så lærte de ungene at det var greit å si at noen var brune. For meg har det alltid hørtes feil ut.

Fortsetter under...

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• frosken

8

• Katt-ja

6

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Men er det noe i veien med å være "feit", da? De fleste vil jo si at det selvsagt ikke er det, men likevel blir du neppe populær hos dem det gjelder hvis du påpeker det. ;-)

Hvis du virkelig ønsker å følge opp så kan man jo spørre "Er du gravid?" til noen som er litt overvektige, og selv om graviditet egentlig er noe positivt, så blir de ikke glad over spørsmålet hvis de ikke er det! ;-)

Så selv om det ikke er noe galt med å være "litt overvektig" eller "neger", så bruker de fleste av oss ikke ordene, fordi vi vet at mange ikke liker det.

Med vennlig hilsen

Noen betegnelser har konnotasjoner av degraderende art, andre har det ikke - eller evt. i mindre grad.

Noen betegnelser har konnotasjoner av degraderende art, andre har det ikke - eller evt. i mindre grad.

''Noen betegnelser har konnotasjoner av degraderende art, andre har det ikke - eller evt. i mindre grad.''

Nettopp. Og mange er "tvilstilfeller", eller de som "ikke burde være degraderende, men gjerne oppfattes slik av mange".

Derfor er det jo en del ord som man gjør smart i å unngå, for ikke at folk skal føle seg unødvendig støtt uten hensikt.

Med vennlig hilsen

''*Host* Nakne i dusjen er noe annet enn nakne i bassenget...''

Ja? Jeg brukte det som eksempel på hvor uhygienisk det er å bade i fulle klær, i tillegg til å dusje i fulle klær. Hva var det du ikke forstod? Ideelt sett skal man dusje helt naken og vaske seg godt med såpe, for så å bade i minimalt antrekk. Mye klor er ikke bra for huden, derfor har de i Farris bad valgt å senke klornivået, og i stedet oppfordrer de folk til å bade nakne.

Seriøst: Oppfordrer de virkelig folk til nudistbad i bassenget, ikke bare å dusje naken _før_ de går i bassenget??

Barna mine sier enkelte ganger "brun" for å beskrive enkelte barn fra skolen, når de skal si noe om dem. Det gjør de først om de ikke kjenner navnet og ikke finner annen måte å beskrive dem på.

Får litt lyst til å arrestere dem, men lar være - jeg vet jo at de ikke mener noe nedsettende, de tenker bare på hva som åpenbart skiller dem litt fra de øvrige utseendemessig (mest etnisk norske her vi bor). Men ville ikke like at de brukte betegnelsen i den det gjelders påhør.

Min sier også brun, og sier at det er de oppfordret til å gjøre. Jeg bruker flere ord selv, brun faller ikke naturlig for meg.

Annonse

Det er et spa ja - i mitt hode blir det noe annet. Jeg bor i Trondheim, og ville ikke reagert på at feks Britannia Spa ønsket nakenhet i sine velværebasseng. Dersom Pirbadet krevde det samme derimot, ville jeg syntes det var veldig veldig VELDIG rart... :)

''Noen betegnelser har konnotasjoner av degraderende art, andre har det ikke - eller evt. i mindre grad.''

Nettopp. Og mange er "tvilstilfeller", eller de som "ikke burde være degraderende, men gjerne oppfattes slik av mange".

Derfor er det jo en del ord som man gjør smart i å unngå, for ikke at folk skal føle seg unødvendig støtt uten hensikt.

Med vennlig hilsen

Etter min oppfatning er det ikke så mange tvilstilfeller.

Seriøst: Oppfordrer de virkelig folk til nudistbad i bassenget, ikke bare å dusje naken _før_ de går i bassenget??

''Seriøst: Oppfordrer de virkelig folk til nudistbad i bassenget, ikke bare å dusje naken _før_ de går i bassenget??''

Ja, det har de i allefall gjort tidligere. Det var ganske store avisoppslag om dette for en tid tilbake, det var nemlig strid mellom eierene nettopp om dette.

Jeg føler ikke det er riktig å bruke betegnelsen "brun", men lar den lille tvilen komme barna til gode. Ville føles bedre om de sa "han som har brun hud og svart hår".

Ja, kanskje det.... Ikke lett å vite hva man kan si for ikke å såre noen ;)

Jeg er enig i at det *burde* være det. I utgangspunktet.

Problemet er jo at av historieske årsaker så er hele rase/hudfarge-aspektet nå så betent, at det enkleste er egentlig å "la det ligge".

Det blir som å si "man burde kunne si "hun litt tykke"", (for det skal jo ikke være noe galt med å være tykk, vel?), men i praksis så er det ikke så greit likevel! ;-)

Med vennlig hilsen

Et godt poeng og lett forståelig ("tykk" osv) ;)

Annonse

Gjest sminke er gøy

Vi får lage vår egen tråd der vi kan diskutere temaet på en menneskelig måte (men det tror jeg er håpløst å få til her inne) :P

Ja, disse temaene er fullstendig håpløst å diskutere her inne på en skikkelig måte. Ødelegger Åpent Forum og gjør at jeg ofte finner meg andre nettsteder å være.

Barna mine sier enkelte ganger "brun" for å beskrive enkelte barn fra skolen, når de skal si noe om dem. Det gjør de først om de ikke kjenner navnet og ikke finner annen måte å beskrive dem på.

Får litt lyst til å arrestere dem, men lar være - jeg vet jo at de ikke mener noe nedsettende, de tenker bare på hva som åpenbart skiller dem litt fra de øvrige utseendemessig (mest etnisk norske her vi bor). Men ville ikke like at de brukte betegnelsen i den det gjelders påhør.

Det er en fare ved å arrestere andre for å bruke disse ordene. Da signaliserer man at det å være svart, eller brun i huden ikke er noe fint, og at lys hud er normen.

Hvis uttrykkene blir brukt negativt så er det noe en som voksen må slå hardt ned på. Hvis det bare er en objektiv beskrivelse så ser jeg ikke helt problemet.

Jeg er nok litt preget av å jobbe med barn. Der bruker vi slike beskrivelser stadig vekk, uten at det ligger noe negativt til grunn.

Ja, disse temaene er fullstendig håpløst å diskutere her inne på en skikkelig måte. Ødelegger Åpent Forum og gjør at jeg ofte finner meg andre nettsteder å være.

Jeg synes det er flott med heftige diskusjoner, men ikke når man begynner å bli for personlige og/eller rakker ned på mennesker som om de skulle være annenrangs borgere...

Det er en fare ved å arrestere andre for å bruke disse ordene. Da signaliserer man at det å være svart, eller brun i huden ikke er noe fint, og at lys hud er normen.

Hvis uttrykkene blir brukt negativt så er det noe en som voksen må slå hardt ned på. Hvis det bare er en objektiv beskrivelse så ser jeg ikke helt problemet.

Jeg er nok litt preget av å jobbe med barn. Der bruker vi slike beskrivelser stadig vekk, uten at det ligger noe negativt til grunn.

Du skriver: "uten at det ligger noe negativt til grunn."

Enig i at det ikke behøver gjøre det, men det som teller er vel hvordan det oppfattes.

Man trenger jo ikke mene noe negativt hvis man sier "hun overvektige over der", men det vil svært ofte oppfattes negativt. ;-)

Derfor mener jeg at det er like greit å unngå "kroppskommentarer" så langt det lar seg gjøre, og å bruke nøytrale når det er nødvendig.

Med vennlig hilsen

Gjest sminke er gøy

Jeg synes det er flott med heftige diskusjoner, men ikke når man begynner å bli for personlige og/eller rakker ned på mennesker som om de skulle være annenrangs borgere...

Kan si meg enig i det.

Vi får lage vår egen tråd der vi kan diskutere temaet på en menneskelig måte (men det tror jeg er håpløst å få til her inne) :P

Togli, da venter jeg spent på at du lager en ny tråd med politisk korrekt språk, så følger forh. resten opp med det samme.

Er jo faktisk noe som bør diskuteres/tas opp.

Litt unødvendig av trådstarter å bruke slike ord da man har tenkt å ta opp et ømtålig tema og ønsker en seriøs debatt.

Ellers må jo innrømme at jeg ler godt hver gang jeg ser Flåklypa og Solan oppdager en 'lakengubbe' - dvs. en rabisk prins. Men det er jo i en litt mer uskyldig setting.

Det er jo ellers typisk DOL at man henger seg opp i det som ikke nødvendigvis er det viktigste - dvs. hva man faktisk ønsker å debattere.

Togli, da venter jeg spent på at du lager en ny tråd med politisk korrekt språk, så følger forh. resten opp med det samme.

Er jo faktisk noe som bør diskuteres/tas opp.

Litt unødvendig av trådstarter å bruke slike ord da man har tenkt å ta opp et ømtålig tema og ønsker en seriøs debatt.

Ellers må jo innrømme at jeg ler godt hver gang jeg ser Flåklypa og Solan oppdager en 'lakengubbe' - dvs. en rabisk prins. Men det er jo i en litt mer uskyldig setting.

Det er jo ellers typisk DOL at man henger seg opp i det som ikke nødvendigvis er det viktigste - dvs. hva man faktisk ønsker å debattere.

Men i følge trådstarteren av den tråden så skulle det ikke debatteres, men man skulle "skrattle" av dem.

Og der ligger (deler av) problemet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...