Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert ja

Jeg er 32 år, lever et aktivt liv ( sitter lite i ro i allefall ). Siste mnd har jeg begynt å jogge 3 dager i uken, ca 3-4km hver gang. Trener også litt styrke ( siste mnd ).

Jeg er ikke mye for tykk, 2-3kg bare, men det er nok til at jeg ikke føler meg fin i topper og bukser. Sist jeg var slank og fin var i 2007 etter sykdom.

Hvordan skal jeg få av meg disse kiloene?

Jeg spiser sunt, skeier kun ut litt på lørdager. Jeg har kronisk lyst på noe, spiser meg aldri skikkelig mett osv. Spiser ofte wok og grove knekkebrød. Ett glass biola hver morgen, men da LETT biola jordbær. Årh, jeg er så lei nå.. Lavkarbo er ikke aktuelt, da jeg ikke tror at det er en sunn måte å slanke seg på.

Akkurat nå kunne jeg kastet innpå en pose potetgull dyppet i dipp. Nam, hadde vært godt. Pluss sjokoladeis "til dessert"..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371750-klarer-ikke-%C3%A5-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En uke med nutrilett fjerner de kiloene. I etterkant fortsetter du å spise fornuftig.

''En uke med nutrilett fjerner de kiloene. I etterkant fortsetter du å spise fornuftig.''

Og etterpå legger hun ikke på seg bare de 2 kiloene hun gikk ned, men 2 til.

Annonse

Gjest foreksempel

''En uke med nutrilett fjerner de kiloene. I etterkant fortsetter du å spise fornuftig.''

Og etterpå legger hun ikke på seg bare de 2 kiloene hun gikk ned, men 2 til.

Ikke nødvendigvis, har god erfaring med å få bort noen seiglivede kg selv på den måten. Jeg ble rådet av en venninne som er ernæringsfysiolog til å prøve. Hun sa at dersom man kun har noen få kg så kan man godt gjøre det som en kur, sålenge man har et sunt kosthold å gå tilbake til.

Ikke nødvendigvis, har god erfaring med å få bort noen seiglivede kg selv på den måten. Jeg ble rådet av en venninne som er ernæringsfysiolog til å prøve. Hun sa at dersom man kun har noen få kg så kan man godt gjøre det som en kur, sålenge man har et sunt kosthold å gå tilbake til.

''Hun sa at dersom man kun har noen få kg så kan man godt gjøre det som en kur, sålenge man har et sunt kosthold å gå tilbake til.''

Som regel er det jo kostholdet som ligger til grunn for at man har gått opp i vekt og når man går tilbake til det vanlige kostholdet sitt etter en slankekur så går jo de aller fleste opp i vekt igjen.

Gjest sangsol

Kanskje du ikke spiser nok? det er ikke bra å gå kronisk sulten heller...

Dette med å ikke spise nok....

...er en rar forklaring på manglende vektnedgang. Budskapet er da å spiser mer mat, og for da å kunne gå ned i vekt? Og begynner man å spise mindre, så går vekta opp?

Gjest foreksempel

''Hun sa at dersom man kun har noen få kg så kan man godt gjøre det som en kur, sålenge man har et sunt kosthold å gå tilbake til.''

Som regel er det jo kostholdet som ligger til grunn for at man har gått opp i vekt og når man går tilbake til det vanlige kostholdet sitt etter en slankekur så går jo de aller fleste opp i vekt igjen.

''Som regel er det jo kostholdet som ligger til grunn for at man har gått opp i vekt og når man går tilbake til det vanlige kostholdet sitt etter en slankekur så går jo de aller fleste opp i vekt igjen.''

Det finnes flere årsaker til at folk har gått opp noen få kg. For mye stress på jobb kan ha umuliggjort trening. Små eller syke barn kan ha redusert mulighetene til å få sammenhengende søvn. Et par ukers ferie i Italia setter også sine spor på noen. Det er ikke nødvendigvis noe som helst galt med deres basiskosthold.

Jeg mener at pendelen etterhvert har svingt for langt når det gjelder forholdet mellom såkalt livsstilsendring og slanking. Det skal knapt nok snakkes om slanking og alt skal kalles livsstilsendring. Å holde stabil vekt og det å redusere vekten er ikke to identiske prosjekter. For å holde stabil vekt er det nok å ha et rimelig balansert liv både med hensyn til kosthold, trening og søvn. For å redusere vekten må denne balansen endres slik at kroppen forbruker av sine reserver. Av den grunn vil det for mange med noen få kg være helt greit å gjøre det ved hjelp av en kort periode med svært lavt energiinntak. Dersom man har mange kg som skal vekk, må man benytte andre metoder.

Dette med å ikke spise nok....

...er en rar forklaring på manglende vektnedgang. Budskapet er da å spiser mer mat, og for da å kunne gå ned i vekt? Og begynner man å spise mindre, så går vekta opp?

Det funka for meg. Jeg gikk ned da jeg begynte å spise mer. Har sikkert noe å gjøre med å gå på sparebluss eller noe?

Annonse

Uten tung styrketrening ville jeg ALDRI anbefalt noen jeg var glad i å gå på en sånn VLCD-greie. Det er så lite kalorier hver dag, så rask vektnedgang at man vil ubønnhørlig miste muskelmasse (= få lavere basalforbrenning), og etter kuren så..ja..så går det som det går. Litt mer kilo kommer på etterpå - med mindre hele kostholdet er endret når man er ferdig med kuren. Tung styrketrening hjelpe - men de færreste orker noe særlig på dietten det legges opp til..

Gjest sangsol

''Som regel er det jo kostholdet som ligger til grunn for at man har gått opp i vekt og når man går tilbake til det vanlige kostholdet sitt etter en slankekur så går jo de aller fleste opp i vekt igjen.''

Det finnes flere årsaker til at folk har gått opp noen få kg. For mye stress på jobb kan ha umuliggjort trening. Små eller syke barn kan ha redusert mulighetene til å få sammenhengende søvn. Et par ukers ferie i Italia setter også sine spor på noen. Det er ikke nødvendigvis noe som helst galt med deres basiskosthold.

Jeg mener at pendelen etterhvert har svingt for langt når det gjelder forholdet mellom såkalt livsstilsendring og slanking. Det skal knapt nok snakkes om slanking og alt skal kalles livsstilsendring. Å holde stabil vekt og det å redusere vekten er ikke to identiske prosjekter. For å holde stabil vekt er det nok å ha et rimelig balansert liv både med hensyn til kosthold, trening og søvn. For å redusere vekten må denne balansen endres slik at kroppen forbruker av sine reserver. Av den grunn vil det for mange med noen få kg være helt greit å gjøre det ved hjelp av en kort periode med svært lavt energiinntak. Dersom man har mange kg som skal vekk, må man benytte andre metoder.

Tenker som deg. :)

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...