Gå til innhold

Koldbrann

Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg skal ikke legge ut link til wiki på dette.. men nøye meg med å si at varmefølelse og hovenhet IKKE inngår i symptomrekka for koldbrann..Men heller tap av følelse/kuldefølelse/smerte.

Jeg ville satset en tier på ødem, infeksjon (lite sansynlig da hadde du blitt uggen forøvrig også) eller rett og slett en smule for stram gips.

Uansett er det alltid bedre å ringe og spørre enn å være bekymret. Det kan være andre enkle ting som vanlige folk på nett ikke har hørt om engang. ;0) Uten at det er farlig.

Jeg har ikke gips. Lite sannsynlig at det er innfeksjon eller koldbrann heldigvis. Tror ikke det er ødem heller. Da hadde jeg nok hatt det på andre foten også.

Det er nok bare det at jeg er forslått der som oppover hele leggen. Er blå flere steder og har vært enda mer hoven både i fot og legg enn jeg er nå. Trodde jeg var kvitt hevelsen og så har jeg sikkert ikke lagt merke til at jeg fremdeles var litt hoven på dette området før nå når det begynte å brenne sånn.

Det var den brennende følelsen jeg først regaerte på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251744
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• Katt-ja

4

• Dorthe

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Ja, jeg skjønner det altså. Jeg har ikke tenkt å gi dere skylden om dere svarer meg feil ;-)

''

Jeg mente at det var vanskelig for deg :-)

Hvis du virkelig trenger å komme deg til sykehuset, så kan det hende at du kan få ambulansetransport. Det hender at de er greie hvis det ikke er altfor mye å gjøre.

Du vil kanskje også få overtalt legevakten til å sende lege hjem til deg siden du er så lite mobil.

Men jeg tror nok det går greit å se det litt an :-)

''Hvis du virkelig trenger å komme deg til sykehuset, så kan det hende at du kan få ambulansetransport. Det hender at de er greie hvis det ikke er altfor mye å gjøre. ''

Det tror jeg ikke noe på. Jeg fikk beskjed om at det kostet 30.000 kroner for å få ambulansen til å kjøre meg hjem fra sykehuset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251785
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg ringte sykehuset likevel, da jeg også oppdaget at kjøttet er helt dødt på høyre side av kneet. I halve den høyre kneskåla og et lite stykke nedover, er jeg rett og slett lam. Fikk snakke med en av legene som opererte meg og han sier at det kan godt være at de skjærte over noen nerver da de opererte. Han beroliget meg med at dette ikke ville ha noe betydning for hvordan jeg ville kunne gå fremover. Ellers hørtes han ikke bekymret ut for den brennende følelsen i foten heller.

Jeg spurte om jeg vil kunne komme til å halte fremover og det hadde han ingen grunn til å tro, men det endelige resultatet kan ingen vite før det har gått ett år.

Sitter igjen med en følelse av at jeg er litt hysterisk. Fra nå av skal jeg tenke på noe helt annet enn foten min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251787
Del på andre sider

''Hvis du virkelig trenger å komme deg til sykehuset, så kan det hende at du kan få ambulansetransport. Det hender at de er greie hvis det ikke er altfor mye å gjøre. ''

Det tror jeg ikke noe på. Jeg fikk beskjed om at det kostet 30.000 kroner for å få ambulansen til å kjøre meg hjem fra sykehuset.

De vil sannsynligvis dumpe deg i grøften, og stikke av med pengene! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251788
Del på andre sider

''Det tror jeg ikke noe på. Jeg fikk beskjed om at det kostet 30.000 kroner for å få ambulansen til å kjøre meg hjem fra sykehuset.''

Det er forskjell på transport til sykehus (såfremt det vurderes som absolutt nødvendig at man kommer) og det å reise hjem igjen. Jeg har flere ganger det siste året organisert ambulansetransport for familiemedlemmer, hvorav det minst to ganger ikke kunne sies å være helt akutt (men hvor legevakten aksepterte min vurdering av at vi ikke ville klare å få til transporten på egen hånd). Men det betyr ikke at jeg mener at man kan regne med ambulansetransport i Nickløs sin situasjon, men jeg mener det er greit å spørre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251790
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløv

''Det tror jeg ikke noe på. Jeg fikk beskjed om at det kostet 30.000 kroner for å få ambulansen til å kjøre meg hjem fra sykehuset.''

Det er forskjell på transport til sykehus (såfremt det vurderes som absolutt nødvendig at man kommer) og det å reise hjem igjen. Jeg har flere ganger det siste året organisert ambulansetransport for familiemedlemmer, hvorav det minst to ganger ikke kunne sies å være helt akutt (men hvor legevakten aksepterte min vurdering av at vi ikke ville klare å få til transporten på egen hånd). Men det betyr ikke at jeg mener at man kan regne med ambulansetransport i Nickløs sin situasjon, men jeg mener det er greit å spørre.

''Det er forskjell på transport til sykehus (såfremt det vurderes som absolutt nødvendig at man kommer) og det å reise hjem igjen.''

Poenget var at jeg var akkurat like dårlig, da de ville sende meg hjem etter endt undersøkelse, som jeg var da jeg ble kjørt dit i ambulanse to timer tidligere.

Jeg var så dårlig at jeg ikke greidde å sitte oppreist på sengekanten i to minutter engang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251792
Del på andre sider

''Det er forskjell på transport til sykehus (såfremt det vurderes som absolutt nødvendig at man kommer) og det å reise hjem igjen.''

Poenget var at jeg var akkurat like dårlig, da de ville sende meg hjem etter endt undersøkelse, som jeg var da jeg ble kjørt dit i ambulanse to timer tidligere.

Jeg var så dårlig at jeg ikke greidde å sitte oppreist på sengekanten i to minutter engang.

Var det avklart hva det gjaldt før dere dro til sykehuset?

Det kan sikkert være flaks at legevakten har vært såpass lydhøre de gangene jeg snakket om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251794
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Var det avklart hva det gjaldt før dere dro til sykehuset?

Det kan sikkert være flaks at legevakten har vært såpass lydhøre de gangene jeg snakket om.

Ingen visste hva jeg feilte da legen sendte meg på sykehus. Jeg besvimte et par ganger til og med i armene på ambulansepersonalet og jeg klarte ikke å fokusere på legen alt bare kjørte rundt.

Da den unge assistentlegen ville sende meg hjem for natten etter en meget kort undersøkelse, var jeg ikke blitt noe bedre, og meningen var at jeg skulle komme tilbake til sykehuset neste dag for flere undersøkelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251798
Del på andre sider

Jeg ringte sykehuset likevel, da jeg også oppdaget at kjøttet er helt dødt på høyre side av kneet. I halve den høyre kneskåla og et lite stykke nedover, er jeg rett og slett lam. Fikk snakke med en av legene som opererte meg og han sier at det kan godt være at de skjærte over noen nerver da de opererte. Han beroliget meg med at dette ikke ville ha noe betydning for hvordan jeg ville kunne gå fremover. Ellers hørtes han ikke bekymret ut for den brennende følelsen i foten heller.

Jeg spurte om jeg vil kunne komme til å halte fremover og det hadde han ingen grunn til å tro, men det endelige resultatet kan ingen vite før det har gått ett år.

Sitter igjen med en følelse av at jeg er litt hysterisk. Fra nå av skal jeg tenke på noe helt annet enn foten min.

Fra soga om Gunnlaug Ormstunge;

på spørsmål fra kongen om hvordan han greide å gå uten å halte.

"Ikkje skal ein gå halt så lenge begge føter er jamlange". Han hadde fått ei øks i kneet..

*knegger*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251800
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ingen visste hva jeg feilte da legen sendte meg på sykehus. Jeg besvimte et par ganger til og med i armene på ambulansepersonalet og jeg klarte ikke å fokusere på legen alt bare kjørte rundt.

Da den unge assistentlegen ville sende meg hjem for natten etter en meget kort undersøkelse, var jeg ikke blitt noe bedre, og meningen var at jeg skulle komme tilbake til sykehuset neste dag for flere undersøkelser.

De burde jo ha lagt deg inn når du var i en slik forfatning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251803
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Du, jeg får symptomer på sykdommer som ikke finnes en gang når jeg er nyoperert, har all for god tid vet du, vanligvis har vi ikke tid til å verken tenke eller kjenne etter. Her om dagen fant jeg ut at jeg sikkert har en fistel, jeg har ikke det, jeg har bare vondt i halebeinet mitt. *rødmer litt*

Lam/nummenhet kommer ofte dersom de har vært borti nerver. Jeg har operert mye i magen, og noen gangher har jeg blitt skrekkslagen over at jeg ikke kjenner noe, helt dødt enkelte plasser. Det har gått seg til. Noen ganger brukt lengre tid, andre ganger fortere.

Fremdeles god groing! Det vil bli enklere etterhvert som du finner teknikker. Og ikke minst får mer rutine på å gjennomføre dusjing f.eks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251810
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig er det helt greitt å ringe! Gjør det når du er usikker, mye bedre å få svar på om det ufarlig eller om noe må gjøres. Vi er tross alt bare legfolk, så vi må jo spørre dem som kan faget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251811
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

[quote name=Shira :o)' timestamp='1320266605' post='4669604]

Du, jeg får symptomer på sykdommer som ikke finnes en gang når jeg er nyoperert, har all for god tid vet du, vanligvis har vi ikke tid til å verken tenke eller kjenne etter. Her om dagen fant jeg ut at jeg sikkert har en fistel, jeg har ikke det, jeg har bare vondt i halebeinet mitt. *rødmer litt*

Lam/nummenhet kommer ofte dersom de har vært borti nerver. Jeg har operert mye i magen, og noen gangher har jeg blitt skrekkslagen over at jeg ikke kjenner noe, helt dødt enkelte plasser. Det har gått seg til. Noen ganger brukt lengre tid, andre ganger fortere.

Fremdeles god groing! Det vil bli enklere etterhvert som du finner teknikker. Og ikke minst får mer rutine på å gjennomføre dusjing f.eks.

''Du, jeg får symptomer på sykdommer som ikke finnes en gang når jeg er nyoperert, har all for god tid vet du, vanligvis har vi ikke tid til å verken tenke eller kjenne etter. Her om dagen fant jeg ut at jeg sikkert har en fistel, jeg har ikke det, jeg har bare vondt i halebeinet mitt. *rødmer litt*''

Ja, det er nettopp det. Har jo ingenting annet å gjøre enn å kjenne etter symtomer, google for å finne ut hva det er osv. Godt å høre at det ikke bare er meg :-)

''Lam/nummenhet kommer ofte dersom de har vært borti nerver. Jeg har operert mye i magen, og noen gangher har jeg blitt skrekkslagen over at jeg ikke kjenner noe, helt dødt enkelte plasser. Det har gått seg til. Noen ganger brukt lengre tid, andre ganger fortere''

Takk, dette var godt å høre, selv om det ikke er godt å høre at du har blitt operert mange ganger selvfølgelig. Da skal jeg ta det med ro.

''Fremdeles god groing! Det vil bli enklere etterhvert som du finner teknikker. Og ikke minst får mer rutine på å gjennomføre dusjing f.eks''

Takk! Dusjingen går fint nå :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251820
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

[quote name=Shira :o)' timestamp='1320266687' post='4669605]

Forøvrig er det helt greitt å ringe! Gjør det når du er usikker, mye bedre å få svar på om det ufarlig eller om noe må gjøres. Vi er tross alt bare legfolk, så vi må jo spørre dem som kan faget.

Sant det, men nå skal jeg på kontroll 9/11, så får prøve la være ringe flere ganger nå:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251822
Del på andre sider

''Du, jeg får symptomer på sykdommer som ikke finnes en gang når jeg er nyoperert, har all for god tid vet du, vanligvis har vi ikke tid til å verken tenke eller kjenne etter. Her om dagen fant jeg ut at jeg sikkert har en fistel, jeg har ikke det, jeg har bare vondt i halebeinet mitt. *rødmer litt*''

Ja, det er nettopp det. Har jo ingenting annet å gjøre enn å kjenne etter symtomer, google for å finne ut hva det er osv. Godt å høre at det ikke bare er meg :-)

''Lam/nummenhet kommer ofte dersom de har vært borti nerver. Jeg har operert mye i magen, og noen gangher har jeg blitt skrekkslagen over at jeg ikke kjenner noe, helt dødt enkelte plasser. Det har gått seg til. Noen ganger brukt lengre tid, andre ganger fortere''

Takk, dette var godt å høre, selv om det ikke er godt å høre at du har blitt operert mange ganger selvfølgelig. Da skal jeg ta det med ro.

''Fremdeles god groing! Det vil bli enklere etterhvert som du finner teknikker. Og ikke minst får mer rutine på å gjennomføre dusjing f.eks''

Takk! Dusjingen går fint nå :-)

Google er ikke alltid like bra, kan jo skremme livskiten ut av de fleste ;o)

Det er viktig å ta symptomer på alvor, så du gjør helt rett, men det er denne tiden sant, og at ting er nye, uvant.

Jeg har snakket med mange operete både her og der på kroppen, mange nevner dette med nummenhet i en periode. Håper det går raskt over for deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251849
Del på andre sider

Det er overhodet ikke dumt å ringe når man er nyoperert og har metall og alt mulig i kroppen, slik som du har.

Det er sikkert mange rare symptomer som er helt normale når man har gjennomgått det du har gjennomgått, men det er isåfall viktig å bli beroliget av fagfolk slik at man ikke bekymrer seg unødig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3251891
Del på andre sider

''Men jeg tror nok det går greit å se det litt an :-)''

Ja, det er det jeg håper på å høre :-) Blir så mye styr med alt det andre.

Jeg synes du bør gi oss oppdatering om beinet fra tid til annen; vi trenger å vite hvordan det går ;-)

Håper du er over den verste kneika og at ting begynner å oppleves mer overkommelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371781-koldbrann/page/2/#findComment-3252939
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...