Gå til innhold

utøya/oslo bomben

Anbefalte innlegg

Gjest grublendeikveld

Jeg kommer aldri over dette. Her har vi i Norge opplevd det som en bare tror skjer i det store utland. En mann har gått berserk. En mann har vært så feig at han har 1. plassert og sprengt en bombe, der noen ikke har sjanse til å komme seg unna. 2. skutt løs på uskyldige, forsvarsløse barn, ungdom og voksne. han har drept mange.

Når jeg leser deres historie, de som overlevde, så får jeg helt vondt i magen. Tenk hvor nære de var døden. De har opplevd sitt verste mareritt. De kommer aldri til å komme over dette. De er faktisk ødelagt for livet.

Og så ser jeg hva idioten får lov til: får se film på dvd. får spille pc spill. er glad for at rettsaken kun skal ha 200 tilskuere osv. men må allikevel rose hans forsvarer: har sjelden sett en så ydmyk forsvarer i media.

abb ødela min ferie. Jeg var på ferie i et land som jeg hadde drømt om i flere år. jeg var der med hele familien. vi hadde spart lenge. det eneste jeg husker fra den ferien, var de sms er vi fikk fra familien da alt skjedde. og dette blir jo bare bagateller i forhold til hva de pårørende har opplevd.

jeg blir sint når jeg tenker på det som skjedde. så unødvendig. så urett. og blir kvalm når media bruker uttrykket: "vi skal ta tilbake". En kan aldri få tilbake liv. Og det er så mange spørsmål. og tanker.

Jeg synes at de som er politi i dag, som møtte opp på denne kaien, denne skjebnesvangre ettermiddagen. dere bør alle som en revurdere deres yrker. En politimann skal vise mot, skal beskytte uskyldige. skal ikke vente på høyere beskjed. skal handle NÅ. Hvis en politimann ikke er så modig, så bør en ikke være politi. Det er min mening. og den står jeg for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371967-ut%C3%B8yaoslo-bomben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg synes at de som er politi i dag, som møtte opp på denne kaien, denne skjebnesvangre ettermiddagen. dere bør alle som en revurdere deres yrker. En politimann skal vise mot, skal beskytte uskyldige. skal ikke vente på høyere beskjed. skal handle NÅ. Hvis en politimann ikke er så modig, så bør en ikke være politi. Det er min mening. og den står jeg for.''

Heftige beskyldninger. Hva med å vente på granskingen?

Mer enn en politibetjent er forpliktet til å være modig, skal h*n utvise godt skjønn ut fra de opplysninger som foreligger og ikke minst følge ordre og instruks.

Før vi vet hva politiet hadde og jobbe med og ut fra, har vi ingen rett til å dømme dem som enkeltpersoner. Det er det du gjør når du sier at hver eneste av dem gjorde en så dårlig jobb at de burde slutte i politiet.

Når vi får resultatet av granskingen, vil det overraske meg om ikke de vesentlige problemene går på utstyr og system, ikke på den enkelte politibetjents mot.

mvh

Gjest grublendeikveld

''Jeg synes at de som er politi i dag, som møtte opp på denne kaien, denne skjebnesvangre ettermiddagen. dere bør alle som en revurdere deres yrker. En politimann skal vise mot, skal beskytte uskyldige. skal ikke vente på høyere beskjed. skal handle NÅ. Hvis en politimann ikke er så modig, så bør en ikke være politi. Det er min mening. og den står jeg for.''

Mer enn en politibetjent er forpliktet til å være modig, skal h*n utvise godt skjønn ut fra de opplysninger som foreligger og ikke minst følge ordre og instruks.

Før vi vet hva politiet hadde og jobbe med og ut fra, har vi ingen rett til å dømme dem som enkeltpersoner. Det er det du gjør når du sier at hver eneste av dem gjorde en så dårlig jobb at de burde slutte i politiet.

Når vi får resultatet av granskingen, vil det overraske meg om ikke de vesentlige problemene går på utstyr og system, ikke på den enkelte politibetjents mot.

mvh

skjønner hva du mener. men ærlig talt. der står de, fullt utstyrt, med hjelm og skuddsikker vest. de ser at sivile redder mennesker. en kan ikke med hånden på hjertet si at de har vært helter, disse politifolkene?? de sivile som reddet mange mennesker: de skulle vært hedret på et eller annet vis. politifolkene gjorde ingenting før de "fikk lov". gir ikke et godt rykte til politietaten? hva forbinder du med det å være politi? jeg kunne aldri blitt politi, da jeg er alt for feig. men er egentlig disse politifolkene noe mer modige enn meg? Jeg hadde gjort akkurat det samme som dem..!

Og det nytter ikke hva granskinga kommer fram til . fakta er fakta.

skjønner hva du mener. men ærlig talt. der står de, fullt utstyrt, med hjelm og skuddsikker vest. de ser at sivile redder mennesker. en kan ikke med hånden på hjertet si at de har vært helter, disse politifolkene?? de sivile som reddet mange mennesker: de skulle vært hedret på et eller annet vis. politifolkene gjorde ingenting før de "fikk lov". gir ikke et godt rykte til politietaten? hva forbinder du med det å være politi? jeg kunne aldri blitt politi, da jeg er alt for feig. men er egentlig disse politifolkene noe mer modige enn meg? Jeg hadde gjort akkurat det samme som dem..!

Og det nytter ikke hva granskinga kommer fram til . fakta er fakta.

''Og det nytter ikke hva granskinga kommer fram til . fakta er fakta.''

Selvfølgelig nytter en seriøs gransking. Da finner man ut at en del av de tingene man trodde var 'fakta' ikke var så fakta. Dessuten kommer det det fram mange andre fakta og så kan man se ting i en større sammenheng.

Når ting går dårlig, er det som regel ikke én enkelt årsak til det. Men en serie sammenfallende hendelser og omstendigheter. Å jakte på syndebukker blant fotfolket er som regel det minst konstruktive og mest destruktive man kan gjøre.

Hvordan tror du det føles for dem som sto på den brygga å lese den typen utsagn du kommer med?

mvh

mvh

''

Heftige beskyldninger. Hva med å vente på granskingen?''

Jeg kunne skrevet noe lignende da du holdt på med beskyldninger etter 22/7, men jeg er glad du tilsynelatende har tatt til vettet.

Takk!

Gjest grublendeikveld

''Og det nytter ikke hva granskinga kommer fram til . fakta er fakta.''

Selvfølgelig nytter en seriøs gransking. Da finner man ut at en del av de tingene man trodde var 'fakta' ikke var så fakta. Dessuten kommer det det fram mange andre fakta og så kan man se ting i en større sammenheng.

Når ting går dårlig, er det som regel ikke én enkelt årsak til det. Men en serie sammenfallende hendelser og omstendigheter. Å jakte på syndebukker blant fotfolket er som regel det minst konstruktive og mest destruktive man kan gjøre.

Hvordan tror du det føles for dem som sto på den brygga å lese den typen utsagn du kommer med?

mvh

Kanskje de vil få litt mer dårlig samvittighet? og vurdere yrkesbytte? hvordan i alle dager kan du forsvare dem? hva gjorde de? jeg vil på stå ingenting!

hva i alle dager kunne de gjort annerledes? bortsett fra at de ikke gjorde noen ting, så kunne enhver ting de hadde gjort, vært bedre enn å ikke gjøre noe som helst.

skjønner ikke at noen kan forsvare politiet akkurat der og da. hvis de hadde vært ydmyke, og sagt at her har vi feilet! så hadde jeg hatt medfølelse med dem. men når noen faktisk kan forsvare det de gjorde/IKKE GJORDE, det er verre....

Annonse

Kanskje de vil få litt mer dårlig samvittighet? og vurdere yrkesbytte? hvordan i alle dager kan du forsvare dem? hva gjorde de? jeg vil på stå ingenting!

hva i alle dager kunne de gjort annerledes? bortsett fra at de ikke gjorde noen ting, så kunne enhver ting de hadde gjort, vært bedre enn å ikke gjøre noe som helst.

skjønner ikke at noen kan forsvare politiet akkurat der og da. hvis de hadde vært ydmyke, og sagt at her har vi feilet! så hadde jeg hatt medfølelse med dem. men når noen faktisk kan forsvare det de gjorde/IKKE GJORDE, det er verre....

Meg bekjent hadde de blitt beordret til å gjøre akkurat det de gjorde.

Utover det er det trolig smartere å vente til rapporten fremlegges, fremfor å spekulere ytterligere.

Med vennlig hilsen

''Kanskje de vil få litt mer dårlig samvittighet? og vurdere yrkesbytte? hvordan i alle dager kan du forsvare dem? hva gjorde de? jeg vil på stå ingenting!''

Som sagt er jeg ikke villig til å dømme enkeltpersoner blant fotfolket, så lenge jeg ikke vet hvilke forutsetninger de jobbet under og hvilke order de hadde.

''hva i alle dager kunne de gjort annerledes? bortsett fra at de ikke gjorde noen ting, så kunne enhver ting de hadde gjort, vært bedre enn å ikke gjøre noe som helst.''

Om de f.eks. satte seg i en situasjon der de selv ble skutt og drept før de fikk utrettet noe som helst, ville det vært verre enn ingen ting. Det ville også vært betydelig verre enn ingen ting om de gjorde noe som fremprovoserte skyting mot mål på land, f.eks. campingplassen. Så lenge vi ikke vet noe om forutsetningene for det _den_enkelte_ gjorde eller ikke gjorde, kan vi ikke dømme.

''skjønner ikke at noen kan forsvare politiet akkurat der og da. hvis de hadde vært ydmyke, og sagt at her har vi feilet! så hadde jeg hatt medfølelse med dem. men når noen faktisk kan forsvare det de gjorde/IKKE GJORDE, det er verre....''

Man må se på helheten, på politiets ledelse - i sin ytterste konsekvens regjeringen. Hvilke muligheter hadde politiet for å løse sine oppgaver? Ville de f.eks. raskere kunne fått oversikt over situasjonen, og dermed raskere gått til aksjon, om ikke politihelikopteret stod på bakken fordi det var underfinansiert?

De alvorlige feilene finner man som regel i systemet og hos ledelsen. Det vil forundre meg om ikke dette er tilfelle også nå. Å skyte fotsoldatene blir meningsløst, innsiktsløst og ikke minst dypt urettferdig.

mvh

tzatziki1365380058

mvh

Signerer på denne!

''Kanskje de vil få litt mer dårlig samvittighet?''

Jeg tror det går altfor mange rundt allerede med skyldfølelse og dårlig samvittighet etter disse hendelsene. Mye av årsaken er at det er så forbannet lett for media og folk som ikke var midt oppi det, å være etterpåklok når man vet fasiten.

Annonse

Du store all verden.... Jeg er såvisst enig med deg, dette var grusomt og for de som opplevde det er det fortsatt grusomt og det kommer til å prege resten av deres liv. Både de som overlevde og de som mistet sine.

Men jeg tenker nesten ikke på det lenger, jeg fortsetter livet mitt som før og det mener jeg er det eneste rette. Selvfølgelig får vi ingen av disse ungdommene tilbake, men det betyr ikke at vi ikke skal bruke uttrykk som " i skal ta Oslo tilbake" .Vi som fortsatt lever her på jorda må jo fortsette livene våre...

ulig jeg missforstår deg, men jeg får inntrykk av at du vil at Oslo og Norge fortsatt skal stå stille, ha minnestunder og store blomsterhav utenfor domkirka.

Det er ikke sunt å dyrke sorgen.

Ellers syns jeg det er direkte ufint å anklage politiet for dårlig jobb. De skjønte vel heller ikke omfanget av dette da de var midt oppi det? De hadde aldri opplevd slikt før og visste vel ikke hva de skulle gjøre og hva som var riktig?

Heldig er du om du alltid vet hva som er riktig og best å gjøre i alle situasjoner.

Personlig er jeg mer kritisk til terrorberedskapen og PST i denne saken. Jeg er slettes ikke sikker på at politiet skal sendes inn hvis det er garantert fare for deres liv? De viste ikke hva de sto over. Men de som jobber med terrorberedskap bør ha jobbet med dette, og ha tenkt igjennom. Og i etterpåklokskap hadde det vært enkelt å sende ut bevæpna politi til alle politiske arrangementer som ikke kunne avlyses.

Og ellers er jeg drittlei av å høre hva ABB mener. Og det må være grusomt for de pårørende. For min del håper jeg at fyren tar til vettet og tar repern slik at vi slippper å høre noe fra han. Alternativt burde han vært sendt til gruvedrift en plass uten mulighet til å gi lyd fra seg.

Min påstand: Forsvarer er et menneske som oss andre, og som menneske framstår han som ydmyk. I tillegg har han som de fleste en jobb, og i den rollen oppfatter jeg han ikke som ydmyk, men som smart og taktisk. Han har kun ett kort, og alt jeg har hørt han si fra første stund peker i retning av at han kommer til å satse på det ene kortet.

''Kanskje de vil få litt mer dårlig samvittighet? ''

Jeg tror ikke at et av problemene etter 22/7 er at det er for lite dårlig samvittighet og skyldfølelse blant de overlevende, for å si det sånn. Jeg synes uttalelsene dine er både ufine og smakløse.

''En politimann skal vise mot, skal beskytte uskyldige. skal ikke vente på høyere beskjed. skal handle NÅ. Hvis en politimann ikke er så modig, så bør en ikke være politi. Det er min mening. og den står jeg for.''

Jeg reagerte særlig kraftig på behandlingen politiet utførte på offerene fordi de "alle var mistenkeliggjort". Hører jo historier om ganske brutal behandling. Leste historien til et offer som fortalte hun ble dratt ut av hjemmestedet sitt (under en seng) i armen og slengt opp på en benk. På denne tiden visste hun ikke en gang om det var ekte politifolk eller mordere hun hadde med å gjøre! Allikevel forsvarte hun politiet fordi "de ikke kunne vite om hun var med på det!"

Dette holder bare ikke og synes det er rart det ikke har fått mer fokus i media.. Synes det begynner å bli en ganske lang liste over områder hvor politiet har gjort en drøyt elendig jobb i denne saken :-(

''En politimann skal vise mot, skal beskytte uskyldige. skal ikke vente på høyere beskjed. skal handle NÅ. Hvis en politimann ikke er så modig, så bør en ikke være politi. Det er min mening. og den står jeg for.''

Jeg reagerte særlig kraftig på behandlingen politiet utførte på offerene fordi de "alle var mistenkeliggjort". Hører jo historier om ganske brutal behandling. Leste historien til et offer som fortalte hun ble dratt ut av hjemmestedet sitt (under en seng) i armen og slengt opp på en benk. På denne tiden visste hun ikke en gang om det var ekte politifolk eller mordere hun hadde med å gjøre! Allikevel forsvarte hun politiet fordi "de ikke kunne vite om hun var med på det!"

Dette holder bare ikke og synes det er rart det ikke har fått mer fokus i media.. Synes det begynner å bli en ganske lang liste over områder hvor politiet har gjort en drøyt elendig jobb i denne saken :-(

Og hva hadde du sagt hvis en av de politiet hadde reddet og satt sammen med de andre ofrene plutselig trakk fram en kniv eller en pistol og skjøt 5 til?

Da ville politiet også ha gjort en "dårlig jobb", ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...