Gå til innhold

hvis du måtte velge mellom å bli døv eller blind

Anbefalte innlegg

Hvilken betydning ville det fått for livet ditt?

Jeg har en venninne med en progredierende synshemming, og en annen venninne med et progredierende hørselstap. Jeg har ingen planer om å introdusere dem for hverandre;)

Hvis jeg ble døv og ikke fikk tilbud om et eventuelt implantat, så hadde den sosiale kontakten med vennene mine blitt sterkt redusert. Gitarspillingen og sanggleden måtte jeg gi slipp på. Men samtidig så kunne jeg fått oppfylt noen drømmer om å reise til steder jeg bare _må_ så før jeg forlater denne verden.

Hvis jeg mistet synet så hadde min mobilitet blitt begrenset. Gleden ved å sitte på en cafe med en god bok måtte jeg gi avkall på. Siden jeg jobber med synshemmede så hadde jeg dratt fordelen av at arbeidsstedet er tilrettelagt for synshemmede, og jeg hadde møtt støtte og forståelse for tapet og mine venner kunne jeg fortsatt kommunisert uhindret med.

Så hva hadde vært verst for deg ?

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Den der har jeg skrevet om før her på dol...

tror jeg ville valgt å beholdt synet, musikk kan jeg høre inni meg... siden jeg er så heldig at jeg har opplevd å være hørende, om man blir født uten en av de sansene vet man ikke om noe annet, så da vet man jo ikke hva man savner... men tror jeg ville blitt mer handikappet om jeg mistet synet fremfor hørselen.

Hvilke konsekvenser ville det fått for deg, sosialt, hvis du ikke lenger kunne høre ?

Da ville man formodentlig lært seg tegnspråk. Samt at både chat og SMS fremdeles funker fint for døve!

Det er nok mye enklere nå enn for 20 år siden.

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg er nok ganske innhabil siden jeg er døv selv, men det er klart det er langt enklere å være født døv enn å bli det senere i livet ;)

Har en god venninne som ble døv "over natta" som 18-åring og hun bestemte seg bare for å lære tegnspråk med det samme - begynte på en folkehøyskole for døve for å lære språket "i miljøet" og fikk derfor en helt ny vennekrets i tillegg til at hun alltid har hatt sin gamle vennegjeng. Hun munnavleser svært godt og fungerer godt i begge miljøet. Høreimplantat er hun ikke sikker på om hun ønsker å ha..., og hun har aldri sett på den ervervede døvheten som annet enn en kime til nye muligheter osv.. Det er helt sikkert mange døvblitte som sliter.., men jeg tror at hvis man greier å se framover og ta imot alle mulighetene som finnes der ute, så vil man fikse det greit :)

Som døv er man jo også langt mer selvstendig enn som blind.

Da ville man formodentlig lært seg tegnspråk. Samt at både chat og SMS fremdeles funker fint for døve!

Det er nok mye enklere nå enn for 20 år siden.

Med vennlig hilsen

Hva med ens egne venner, kan man forvente at de vil lære seg tegnspråk bra nok til å ha en dyp samtale ? Det er ikke alle som føler at de får dekket det behovet gjennom MSN

Jeg er nok ganske innhabil siden jeg er døv selv, men det er klart det er langt enklere å være født døv enn å bli det senere i livet ;)

Har en god venninne som ble døv "over natta" som 18-åring og hun bestemte seg bare for å lære tegnspråk med det samme - begynte på en folkehøyskole for døve for å lære språket "i miljøet" og fikk derfor en helt ny vennekrets i tillegg til at hun alltid har hatt sin gamle vennegjeng. Hun munnavleser svært godt og fungerer godt i begge miljøet. Høreimplantat er hun ikke sikker på om hun ønsker å ha..., og hun har aldri sett på den ervervede døvheten som annet enn en kime til nye muligheter osv.. Det er helt sikkert mange døvblitte som sliter.., men jeg tror at hvis man greier å se framover og ta imot alle mulighetene som finnes der ute, så vil man fikse det greit :)

Som døv er man jo også langt mer selvstendig enn som blind.

Hvis valget sto mellom blind og døv, så hadde jeg også valgt å miste hørselen, selv om jeg ikke ser for meg at det ville være uproblematisk.

Hvis jeg ble døv så hadde jeg nok oppsøkt nye venner med et visuelt språk, for å kunne starte helt på scratch. Det å skulle munnavlese er slitsomt i lengden,hvis man er flere som er sammen. Det er mye man ikke får med seg, og samtalen blir fort anstrengt hvis man må be folk om å gjenta hele tiden.

Hvis valget sto mellom blind og døv, så hadde jeg også valgt å miste hørselen, selv om jeg ikke ser for meg at det ville være uproblematisk.

Hvis jeg ble døv så hadde jeg nok oppsøkt nye venner med et visuelt språk, for å kunne starte helt på scratch. Det å skulle munnavlese er slitsomt i lengden,hvis man er flere som er sammen. Det er mye man ikke får med seg, og samtalen blir fort anstrengt hvis man må be folk om å gjenta hele tiden.

Jo, jeg er ikke uenig i noe av det du sier.. Det blir en helt ny situasjon, og man bør nok ha en god porsjon pågangsmot for å kunne takle det og gjøre det beste ut av det. Det som redda vennina mi var helt klart det at hun fikk et godt fotfeste i døvemiljøet, og dermed fikk rom for avslapning og ro der.. Da takler hun helt fint også sitt hørende vennemiljø. Når hun lærte tegnspråk, lærte hun samtidig munnavlesning (munnstilling er en svært viktig del av norsk tegnspråk).

Venninna di har en type høretap som gjør at hun kan være aktuell for CI? Da kan det være at de kan operere henne når høretapet har kommet på ca 70 dB i talefrekvensområdet. Husk på at selv om hun får CI vil hun aldri fungere som en hørende igjen. Hun vil alltid trenge å bli tatt litt ekstra hensyn til, men så lenge hun er positivt innstilt vil dette gå fint :)

Jo, jeg er ikke uenig i noe av det du sier.. Det blir en helt ny situasjon, og man bør nok ha en god porsjon pågangsmot for å kunne takle det og gjøre det beste ut av det. Det som redda vennina mi var helt klart det at hun fikk et godt fotfeste i døvemiljøet, og dermed fikk rom for avslapning og ro der.. Da takler hun helt fint også sitt hørende vennemiljø. Når hun lærte tegnspråk, lærte hun samtidig munnavlesning (munnstilling er en svært viktig del av norsk tegnspråk).

Venninna di har en type høretap som gjør at hun kan være aktuell for CI? Da kan det være at de kan operere henne når høretapet har kommet på ca 70 dB i talefrekvensområdet. Husk på at selv om hun får CI vil hun aldri fungere som en hørende igjen. Hun vil alltid trenge å bli tatt litt ekstra hensyn til, men så lenge hun er positivt innstilt vil dette gå fint :)

Hun har fått forespeilet at en implantat _kan _ være aktuelt hvis hørselen skulle bli så dårlig at høreapparatene ikke kompenserer lenger. Problemet er at hun må høre dårlig nok for å få det, når hun først oppfyller det kravet så må hun stå i kø lenge nok til å få det. Og alle vet jo at kortere tid mellom hørselstapet implantatet, jo bedre blir resultatet.

Hun er fullt oppgående og har nok ingen forestillinger om at et implantat vil fjerne hele hørselshemmingen. Men delvis hørsel er jo bedre enn ikke noe.

Hun har fått forespeilet at en implantat _kan _ være aktuelt hvis hørselen skulle bli så dårlig at høreapparatene ikke kompenserer lenger. Problemet er at hun må høre dårlig nok for å få det, når hun først oppfyller det kravet så må hun stå i kø lenge nok til å få det. Og alle vet jo at kortere tid mellom hørselstapet implantatet, jo bedre blir resultatet.

Hun er fullt oppgående og har nok ingen forestillinger om at et implantat vil fjerne hele hørselshemmingen. Men delvis hørsel er jo bedre enn ikke noe.

Be henne melde seg inn i "CI-gruppa" på Facebook, så kan hun sikkert få svar på mange spm der.. God aktivitet der for tida.

Når det gjelder utbytte av implantatet tror jeg ikke det har noe å si for en døvblitt om h*n må vente i to mnd eller to år på CI... utbyttet vil nok bli det samme - men det er klart det er trasig å vente uansett :/

Annonse

Jeg hadde valgt å bli døv. Da kunne jeg ennå se filmer med tekst.

Det eneste jeg egentlig er forhindra for som døv er å bli politi eller pilot.... eller se filmer uten tekst (når det gjelder teksting er vi forøvrig i en rivende utvikling akkurat nå:)))

Gjest ambrose

Det eneste jeg egentlig er forhindra for som døv er å bli politi eller pilot.... eller se filmer uten tekst (når det gjelder teksting er vi forøvrig i en rivende utvikling akkurat nå:)))

Togli - mulig dette blir litt teit å spørre om - men jeg har av og til tenkt på deg når jeg har sett på TV2-nyhetene. Det er jo ikke mye tekstet. Hvordan får du med deg nyheter på TV uten tekst eller en som bruker tegnspråk?

Jeg hadde foretrukket å bli døv, fordi så mye av livet skjer gjennom øynene. Bare den usynlige kommunikasjonen som skjer ved kroppsspråk, mimikk osv.

Men, jeg håper inderlig jeg får beholde både syn og hørsel :)

Oi, for en forferdelig problemstilling, og jeg forstår egentlig heller ikke at det er mulig å svare på dette, ei heller hvorfor... Men det første som slår meg personlig er at mine to store hobbier (og lidenskaper) er å lese bøker og å synge... så hva hadde vært verst? Ingen aning!

Togli - mulig dette blir litt teit å spørre om - men jeg har av og til tenkt på deg når jeg har sett på TV2-nyhetene. Det er jo ikke mye tekstet. Hvordan får du med deg nyheter på TV uten tekst eller en som bruker tegnspråk?

Hei :) Takk for at du har tenkt på meg, og for at du spør :)

TV2 er pålagt å tekste alle programmer mellom kl. 18 og 22 (via teksttv-tekst). Flere kanaler følger nå etter... TVN starta med teksting av norske programmer for et par uker siden og etter jul står TV3 for tur :))

Hadde du spurt meg for ti år siden, så hadde frustrasjonen vært stor, men endelig begynner ting å gå seg til mht teksting på tv også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...