Gå til innhold

Syn - skjeve hornhinner

Anbefalte innlegg

Tvillingmamma

Noen her inne som har greie på dette?

Jeg har brukt briller og linser i haugevis av år, nærsynt. Jeg har aldri hørt noe om at jeg har skjeve hornhinner. Jeg går til kontroll en gang i året, og alt fungerer fint.

Jeg vet også at synet vil forandre seg i 40-årene, og siden jeg rundet dette tallet, har jeg vært litt ekstra obs under synskntrollene de siste årene. Til nå har synet vært stabilt og alt er greit. Men i dag sa optikeren at jeg har skjeve hornhinner. Jeg sa at det har aldri noen sagt noe om før, heller ikke denne mannen som jeg har vært til kontroll hos før. Han sa at det da har vært så lite, men at det nå kan korrigeres, men _må_ ikke.

Jeg bare undrer om også hornhinnene forandrer seg med alderen, har bare tenkt på nærsynthet/langsynthet.

Noen her inne som vet? Er liksom ikke helt sikkert på om han var ærlig med meg. Jeg kjøper nemlig ikke linser hos optikeren, de linsene jeg bruker er billigere på nett, så tanken er om han nå sier dette, for at jeg skal begynne å kjøpe linser der...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371995-syn-skjeve-hornhinner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Jeg bare undrer om også hornhinnene forandrer seg med alderen, har bare tenkt på nærsynthet/langsynthet.''

Jeg spurte min optiker om det samme, og fikk beskjed om hornhinnene antakelig alltid har vært skjeve, men at jeg korrigerte fint for dette selv før jeg også ble langsynt.

Tvillingmamma

''Jeg bare undrer om også hornhinnene forandrer seg med alderen, har bare tenkt på nærsynthet/langsynthet.''

Jeg spurte min optiker om det samme, og fikk beskjed om hornhinnene antakelig alltid har vært skjeve, men at jeg korrigerte fint for dette selv før jeg også ble langsynt.

Astigmatisme, er det det samme som skjeve hornhinner på fagspråk tro?

Tvillingmamma

Det kan endre seg med alderen også, så det er godt mulig at han har rett. Dessuten kan du likevel kjøpe linser på nett selv om du har skjeve hornhinner... du trenger bare å vite graden:-)

Når jeg spurte om linsetypen jeg bruker i dag (månedslinser, dag og natt) også finnes med korreksjon for skjeve hornhinner, sa han ja, men at vi må bytte leverandør. Jeg sjekket litt på nettsiden jeg pleier å handle fra da, og da ser jeg at det merket jeg bruker i dag, også har linser med korreksjon for astigmatisme, som jeg må forstå, er nettopp skjeve hornhinner. Graden og all info jeg trenger må vel stå på esken på linsene han skaffer til utprøving, så da er det jo mulig å handle på nettet, enten da av det merket han skaffer, eller evt bytte til merket jeg bruker nå. Er veldig fornøyd med de.

Det er ihevrtfall fullt mulig å ha _svakt_ skjeve hornhinner som det ikke er nødvendig å korrigere for, iallfall så lenge mann bare er nærsynt og ikke alderslangsynt i tillegg.

Min mor hadde briller som tenåring pga skjeve hornhinner, men mente at dette hadde endret seg siden. Hun brukte iallfall ikke briller som ung voksen.

Annonse

Gjest Astigmatisme

Skjeve hornhinner er en måte å være nærsynt eller langsynt på. Helt udramatisk, mer enn halve befolkningen har det i større eller mindre grad. Du kan ha hatt det lenge, men i så liten grad at optikeren ikke har sett noe behov for å nevne det.

Det kan endre seg med årene akkurat som nærsynthet eller langsynthet. Endringer av astigmatisme er ikke spesielt knyttet til 40-årsalderen. Da merker man først og fremst at evnen til å fokusere nær blir dårligere. (Alderslangsynthet/presbyopi.)

Astigmatisme kan ukorrigert gi noe uskarpt syn, tretthet i øynene og hodepine, særlig om man gjør noe synskrevende. Ukorrigert kan det også gi dårligere mørkesyn og mer problemer med blending. Hvor mye man plages av det er individuelt.

http://www.essilor.no/ (Se øyne og syn.)

shttp://www.interoptik.no/Oyehelse/Vanlige-synsfeil/Hornhinneskjevhet/

Skjeve hornhinner (astigmatisme) kan øke/endre seg med alderen, ja. Jeg har hørt en forklaring om at man blunker så himla mange ganger, at man gradvis kan gjøre hornhinnen litt "skjev", men vet ikke om forklaringen stemmer... Selv er jeg over 40 og har hatt konstant hornhinneskjevhet siden jeg var i 20-årene.

Du kan prøve linser som korrigerer det, du får sikkert 5 par gratis hos optikeren for testing. De er dyrere enn vanlige linser, men du kan få kjøpt dem på nett. Men hvis du ikke har så veldig skjeve hornhinner, så er det ikke sikkert at du merker forskjell, så da kan du jo bare fortsette som før. Linser som skal korrigere skjeve hornhinner må "holde retningen". (Jeg tror de er litt tyngre nederst, evt. lettere øverst.) Hvis de kommer "på skjeiva", ser man dårligere enn uten korrigering.

Men de er vedlig kjekt å få det korrigert på briller.

Tvillingmamma

Skjeve hornhinner (astigmatisme) kan øke/endre seg med alderen, ja. Jeg har hørt en forklaring om at man blunker så himla mange ganger, at man gradvis kan gjøre hornhinnen litt "skjev", men vet ikke om forklaringen stemmer... Selv er jeg over 40 og har hatt konstant hornhinneskjevhet siden jeg var i 20-årene.

Du kan prøve linser som korrigerer det, du får sikkert 5 par gratis hos optikeren for testing. De er dyrere enn vanlige linser, men du kan få kjøpt dem på nett. Men hvis du ikke har så veldig skjeve hornhinner, så er det ikke sikkert at du merker forskjell, så da kan du jo bare fortsette som før. Linser som skal korrigere skjeve hornhinner må "holde retningen". (Jeg tror de er litt tyngre nederst, evt. lettere øverst.) Hvis de kommer "på skjeiva", ser man dårligere enn uten korrigering.

Takk for utfyllende svar :)

Tvillingmamma

Skjeve hornhinner er en måte å være nærsynt eller langsynt på. Helt udramatisk, mer enn halve befolkningen har det i større eller mindre grad. Du kan ha hatt det lenge, men i så liten grad at optikeren ikke har sett noe behov for å nevne det.

Det kan endre seg med årene akkurat som nærsynthet eller langsynthet. Endringer av astigmatisme er ikke spesielt knyttet til 40-årsalderen. Da merker man først og fremst at evnen til å fokusere nær blir dårligere. (Alderslangsynthet/presbyopi.)

Astigmatisme kan ukorrigert gi noe uskarpt syn, tretthet i øynene og hodepine, særlig om man gjør noe synskrevende. Ukorrigert kan det også gi dårligere mørkesyn og mer problemer med blending. Hvor mye man plages av det er individuelt.

http://www.essilor.no/ (Se øyne og syn.)

shttp://www.interoptik.no/Oyehelse/Vanlige-synsfeil/Hornhinneskjevhet/

Takk for utfyllende svar fra deg og :) Er så kjekt med DOL!!

Annonse

Gjest Astigmatisme

''Jeg har hørt en forklaring om at man blunker så himla mange ganger, at man gradvis kan gjøre hornhinnen litt "skjev", men vet ikke om forklaringen stemmer... '' Fantasifullt og festlig, men uten rot i virkeligheten. :)

Vanligvis øker astigmatisme forholdsvis lite med alderen. Den kan også avta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...