Gå til innhold

trenger jeg å ha kjøpt tv for å betale lisens ?

Anbefalte innlegg

Gjest NRKrazzia

Jeg fikk en gammel tv av en kompis av faren min. For to minutter siden så var NRK på døra mi for å ilegge meg avgift for den. Jeg har ikkes tått ovenfor dette problemet før, da bare har overtatt andres tv'er og den ikke har vært registrert på meg. Det har heller ikke vært noen kontroll rundt dette.

Her er det full razzia i hele gården, jeg hører bare en masse hamring og banking på dørene ;)

Må jeg betale bare jeg har en tv i rommet ?

Fortsetter under...

Litt mer info, så kan du eventuelt klikke deg videre:

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Lisenskontrollørene vet jo hvilke adresser der det ikke finnes lisensbetalere, og oppsøker derfor disse stedene når de har kontroll.

Gjest lisensen burde vært avskaffet

Det jeg funderer på er lovligheten av å trenge seg inn på en persons private bolig på denne måte. Flere jeg kjenner sier at man har rett til å stoppe de i døren,

sier man at man ikke har tv så må de bare godta det svaret, de har ikke lov til å gå inn uten å bli invitert inn.

De har ikke akkurat ransakingsordre??

Uansett syns jeg at NRK-lisensen burde vært avskaffet, NRK kunne heller gått over til å bli betal-tv og være inkludert i de pakkene man kjøper (Riks-tv osv).

Veldig mange betaler ikke lisens - mens vi andre må betale for de. Mye mer rettferdig om lisensen inngikk i f.eks. Rikspakken osv.

Det jeg funderer på er lovligheten av å trenge seg inn på en persons private bolig på denne måte. Flere jeg kjenner sier at man har rett til å stoppe de i døren,

sier man at man ikke har tv så må de bare godta det svaret, de har ikke lov til å gå inn uten å bli invitert inn.

Uansett syns jeg at NRK-lisensen burde vært avskaffet, NRK kunne heller gått over til å bli betal-tv og være inkludert i de pakkene man kjøper (Riks-tv osv).

Veldig mange betaler ikke lisens - mens vi andre må betale for de. Mye mer rettferdig om lisensen inngikk i f.eks. Rikspakken osv.

''Det jeg funderer på er lovligheten av å trenge seg inn på en persons private bolig på denne måte.''

De har ikke lov til å trenge seg inn, ikke ett skritt over dørstokken har de lov til å ta faktisk.

Annonse

NRK er en av grunnpilarene i demokratiet, nemlig en demokratisk nyhetskanal, som ikke har eiere med interesse i å presentere én side av saken.

Se på hvordan det gikk i Italia, hvor "italienske NRK" ble solgt til Berlusconi, som nå også sitter ved makten, og ved mediamakten.

Med vennlig hilsen

Gjest NRKrazzia

''Det jeg funderer på er lovligheten av å trenge seg inn på en persons private bolig på denne måte.''

De har ikke lov til å trenge seg inn, ikke ett skritt over dørstokken har de lov til å ta faktisk.

jeg bor på 22 kvadrat,så personen trengte ikke å gå langt for å se tv'n.

Jeg har ikke hatt tid til å se på linken jeg fikk, så dere får hjelpe meg..

Hva gjør jeg hvis vil kvitte meg med tv'n ? Har jeg en bindingstid mth til linsensavgift ?

Han sa at jeg kunne få betale fra og med i dag. Hvor mye må jeg betale ?

kjipe greier da.. Kan ikke si at jeg ble så glad over å høre "ha en fin kveld" !

jeg bor på 22 kvadrat,så personen trengte ikke å gå langt for å se tv'n.

Jeg har ikke hatt tid til å se på linken jeg fikk, så dere får hjelpe meg..

Hva gjør jeg hvis vil kvitte meg med tv'n ? Har jeg en bindingstid mth til linsensavgift ?

Han sa at jeg kunne få betale fra og med i dag. Hvor mye må jeg betale ?

kjipe greier da.. Kan ikke si at jeg ble så glad over å høre "ha en fin kveld" !

Du må betale ca 1300 kr to ganger i året.

Du kan bli kvitt TVen, men du må nok betale for denne perioden uansett. Neste regning kommer i februar tror jeg det er.

NRK er en del av demokratiet, og du bør være glad for den regningen, faktisk! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest NRKrazzia

NRK er en av grunnpilarene i demokratiet, nemlig en demokratisk nyhetskanal, som ikke har eiere med interesse i å presentere én side av saken.

Se på hvordan det gikk i Italia, hvor "italienske NRK" ble solgt til Berlusconi, som nå også sitter ved makten, og ved mediamakten.

Med vennlig hilsen

Må mottakere som ikke har dekning av NRK også måtte betale avgiften `?

Annonse

Du må betale ca 1300 kr to ganger i året.

Du kan bli kvitt TVen, men du må nok betale for denne perioden uansett. Neste regning kommer i februar tror jeg det er.

NRK er en del av demokratiet, og du bør være glad for den regningen, faktisk! :-)

Med vennlig hilsen

''NRK er en del av demokratiet, og du bør være glad for den regningen, faktisk! :-)''

Har faktisk aldri tenkt på det på den måten, men du har jo selvfølgelig rett!

Fra nå av skal jeg prøve å ikke være så negativ når NRK regningen kommer!

Jeg er forøvrig av slaget som også betaler hver skattekrone med glede!

''NRK er en del av demokratiet, og du bør være glad for den regningen, faktisk! :-)''

Har faktisk aldri tenkt på det på den måten, men du har jo selvfølgelig rett!

Fra nå av skal jeg prøve å ikke være så negativ når NRK regningen kommer!

Jeg er forøvrig av slaget som også betaler hver skattekrone med glede!

Man behøver selvsagt ikke være overentusiastisk når man betaler, altså!

Men seriøst, NRK og tilgangen til "fri" informasjon er grunnleggende for at demkratiet skal fungere. De har tilsvarende i BBC, DR, STV og i mange andre land. De fleste av dem er kjent for å lage kvalitetsprogrammer.

Med vennlig hilsen

Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.

''Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.''

Er det ikke en form for demokratisk bestemt spleiselag for å finansiere en uavhengig kanal da?

''Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.''

Er det ikke en form for demokratisk bestemt spleiselag for å finansiere en uavhengig kanal da?

Dette er hva som står på NRK sine sider om lisensavgiften:

''Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn av og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om krinkastingsavgiften.''

Altså - det spiller ingen rolle om du har tilgang til NRKs sendinger eller ikke, bor du i Norge og har tv skal du betale lisens, fordi du har tv.

Litt mer info, så kan du eventuelt klikke deg videre:

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Lisenskontrollørene vet jo hvilke adresser der det ikke finnes lisensbetalere, og oppsøker derfor disse stedene når de har kontroll.

En som blir forsørget av sine foreldrfe, trenger kanskje ikke betale lisens (har man studielån eller trygd må man betale, står det).. Min datter slapp iallfall betale for TV'en hun hadde på hybelen (kjøpt av meg). Hun fikk også en sånn kontrollør på døra, men jeg klagde skriftlig etterpå.

De første gangene jeg kjøpte radio (som var lisenspliktig før), spurte ekspeditøren: Hva heter faren din?

Dette er hva som står på NRK sine sider om lisensavgiften:

''Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn av og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om krinkastingsavgiften.''

Altså - det spiller ingen rolle om du har tilgang til NRKs sendinger eller ikke, bor du i Norge og har tv skal du betale lisens, fordi du har tv.

Men TV'en inneholder jo ikke tv-mottaker lenger - det må man jo ha dekoder til. Jeg vet om folk som kun bruker TV'en til DVD'er/VHS/Playstation og som (etter diskusjon med NRK) har sluppet avgift. Som jo er rett og rimelig. Dette gjelder jo ikke så mange at NRK vil gå konk av det, akkurat.

jeg tenkte på en person som bodde ganske avsiddelsliggende.

Det har vært saker i media om folk som f.eks. ikke får inn NRK2 der de bok, og derfor har ment de burde få reduksjon i lisensen. Såvidt jeg vet har disse sakene ikke ført fram.

Her står det en del:

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531829

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...