Gå til innhold

trenger jeg å ha kjøpt tv for å betale lisens ?

Anbefalte innlegg

Litt mer info, så kan du eventuelt klikke deg videre:

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Lisenskontrollørene vet jo hvilke adresser der det ikke finnes lisensbetalere, og oppsøker derfor disse stedene når de har kontroll.

De har ikke funnet meg enda!

Fortsetter under...

Det jeg funderer på er lovligheten av å trenge seg inn på en persons private bolig på denne måte. Flere jeg kjenner sier at man har rett til å stoppe de i døren,

sier man at man ikke har tv så må de bare godta det svaret, de har ikke lov til å gå inn uten å bli invitert inn.

De har ikke akkurat ransakingsordre??

Uansett syns jeg at NRK-lisensen burde vært avskaffet, NRK kunne heller gått over til å bli betal-tv og være inkludert i de pakkene man kjøper (Riks-tv osv).

Veldig mange betaler ikke lisens - mens vi andre må betale for de. Mye mer rettferdig om lisensen inngikk i f.eks. Rikspakken osv.

Du har rett i at man ikke har plikt til å slippe inn kontrollørene.

Tror det var KrF som tok til ordet for å ta inn TV-lisensen over skatteseddelen, dvs finansiere over statsbudsjettet. Dette fordi dagens ordning med lisensinnkreving er svært kostbar.

Man vil mao får mer igjen for hver innbetalte TV-skattekrone om den ikke innkreves slik den gjør nå.

Selv synes jeg det er greit å ha en reklamefri statskanal. Tror vi ville mistet en del om vi gav slipp på det.

mvh

Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.

''Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.''

Slik jeg har forstått betaler man lisens fordi man har en TV-mottaker som kan gi mulighet for å ta inn NRK. Mente det verserte en sak ved overgangen til bakkenett om en som hadde gammeldags TV og ingen planer om å kjøpe ny mottager. Mener h*n slapp lisensen.

mvh

''Lisensen er ikke fordi du ser NRK, men fordi du har tv - tror jeg.''

Slik jeg har forstått betaler man lisens fordi man har en TV-mottaker som kan gi mulighet for å ta inn NRK. Mente det verserte en sak ved overgangen til bakkenett om en som hadde gammeldags TV og ingen planer om å kjøpe ny mottager. Mener h*n slapp lisensen.

mvh

''Mente det verserte en sak ved overgangen til bakkenett om en som hadde gammeldags TV og ingen planer om å kjøpe ny mottager. Mener h*n slapp lisensen.''

Ja, som jeg skrev et annet sted i tråden kjenner jeg til et sånt tilfelle. Men det måtte diskusjoner til...

''Mente det verserte en sak ved overgangen til bakkenett om en som hadde gammeldags TV og ingen planer om å kjøpe ny mottager. Mener h*n slapp lisensen.''

Ja, som jeg skrev et annet sted i tråden kjenner jeg til et sånt tilfelle. Men det måtte diskusjoner til...

...diskusjoner med NRK, altså.

En som blir forsørget av sine foreldrfe, trenger kanskje ikke betale lisens (har man studielån eller trygd må man betale, står det).. Min datter slapp iallfall betale for TV'en hun hadde på hybelen (kjøpt av meg). Hun fikk også en sånn kontrollør på døra, men jeg klagde skriftlig etterpå.

De første gangene jeg kjøpte radio (som var lisenspliktig før), spurte ekspeditøren: Hva heter faren din?

Det er nok mange studenter som ikke betaker lisens.

Annonse

Tror det var KrF som tok til ordet for å ta inn TV-lisensen over skatteseddelen, dvs finansiere over statsbudsjettet. Dette fordi dagens ordning med lisensinnkreving er svært kostbar.

Man vil mao får mer igjen for hver innbetalte TV-skattekrone om den ikke innkreves slik den gjør nå.

Selv synes jeg det er greit å ha en reklamefri statskanal. Tror vi ville mistet en del om vi gav slipp på det.

mvh

''Selv synes jeg det er greit å ha en reklamefri statskanal. Tror vi ville mistet en del om vi gav slipp på det.''

Helt enig!

Gjest lisensen burde vært avskaffet

Men TV'en inneholder jo ikke tv-mottaker lenger - det må man jo ha dekoder til. Jeg vet om folk som kun bruker TV'en til DVD'er/VHS/Playstation og som (etter diskusjon med NRK) har sluppet avgift. Som jo er rett og rimelig. Dette gjelder jo ikke så mange at NRK vil gå konk av det, akkurat.

Jeg kjenner en familie som har tv, men de har ikke mottaker/satelitt eller noe,

de ser på dvd eller sendinger fra internett... men vet ikke om de betaler lisens, har en mistanke om at de gjør dette fordi de tror de da ikke er lisesnspliktige??

men demokrati... er det demokrati å bli pålagt noe som de fleste ikke ønsker? Burde vi ikke hatt demokratisk avstemning om dette?

I andre land går det fint an å ha tv og ulike kanaler uten at en statseid kanal i ekte russisk kommunistisk stil påkrever alle med tv å betale. Det er ikke akkurat miljøavgift på samme måte som med biler man kjører...

I sin tid var lisensen nødvendig både for å bygge ut tv-nettet men også for å finansiere det å drive en statseid kanal.

Nå har vi alle de andre kanalene og ikke lenger samme behovet, og det å ha NRK burde vært valgfritt, de fleste jeg kjenner, inkl meg selv ser aldri nrk.

Om du vil ha reklamefri kanal - så betal for det. Sånn fungerer det på nettet og. F.eks. du kan ha en hjemmeside uten reklame - mot å betale for det,

eller ha spotify, med reklame er det gratis, uten reklame betaler du for det.

SÅnn burde det vært med NRK og. Joda, jeg vet at man i følge lover ikke betalre for å se nrk men for å ha en tv, men hele ordningen er idiotisk spør du meg og helt avleggs i dagens samfunn. Demokrati??? Kommunisme spør du meg!

Gjest Elextra

mvh

''Selv synes jeg det er greit å ha en reklamefri statskanal. Tror vi ville mistet en del om vi gav slipp på det.''

Helt enig!! Utrolig befriende å se på NRK etter å ha zappet litt rundt på reklamekanalene.

de ser på dvd eller sendinger fra internett... men vet ikke om de betaler lisens, har en mistanke om at de gjør dette fordi de tror de da ikke er lisesnspliktige??

men demokrati... er det demokrati å bli pålagt noe som de fleste ikke ønsker? Burde vi ikke hatt demokratisk avstemning om dette?

I andre land går det fint an å ha tv og ulike kanaler uten at en statseid kanal i ekte russisk kommunistisk stil påkrever alle med tv å betale. Det er ikke akkurat miljøavgift på samme måte som med biler man kjører...

I sin tid var lisensen nødvendig både for å bygge ut tv-nettet men også for å finansiere det å drive en statseid kanal.

Nå har vi alle de andre kanalene og ikke lenger samme behovet, og det å ha NRK burde vært valgfritt, de fleste jeg kjenner, inkl meg selv ser aldri nrk.

Om du vil ha reklamefri kanal - så betal for det. Sånn fungerer det på nettet og. F.eks. du kan ha en hjemmeside uten reklame - mot å betale for det,

SÅnn burde det vært med NRK og. Joda, jeg vet at man i følge lover ikke betalre for å se nrk men for å ha en tv, men hele ordningen er idiotisk spør du meg og helt avleggs i dagens samfunn. Demokrati??? Kommunisme spør du meg!

Du har ikke tenkt over at dette er demokratisk vedtatt?

Gjest freppere har ofte lite håndbagasje

''Demokrati??? Kommunisme spør du meg!''

Fornuftig spør du meg. Men du foretrekker kanskje slik det er i Italia (fex).

Annonse

''men demokrati... er det demokrati å bli pålagt noe som de fleste ikke ønsker?''

NRK-lisensen er bestemt av et flertall på stortinget. Dermed er det nok slik at de fleste ønsker å ha den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...