Gå til innhold

Hva er det med Mac pc??

Anbefalte innlegg

Gjest Middelthon

De er nettopp dyrere, penere og mer praktiske. Når man først skal kjøpe noe dyrt som man skal bruke hver dag, vil man ha noe man liker, og mange liker Mac bedre enn pc (meg inkludert). Særlig at den er så rask er en enorm fordel. Jeg har både mac og en bærbarpc, og sparer nå til bærbar mac. Ikke fordi jeg må, fordi jeg VIL. Akkurat som jeg har finere klær enn jeg strengt tatt MÅ ha, vi har litt dyrere bil enn nødvendig, vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon osv. Å bli kvitt de minutterne du må vente på oppstart på pc er verdt hele prisen syns jeg.

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

38

• Sør

25

• Louis Cyphre

3

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Det den PC'en mangler er MacOS, og MacOS er verdt pengene alene. Nå har bare jeg kjørt de to siste versjonene av MacOS, Snow Leopard og Lion, men begge har en helt annen brukeropplevelse enn Windows 7 som begge guttene mine bruker.

Nå er jo Mac OS bygd på unixsystemer, så at der rusler er ingen overaskelse.

De er nettopp dyrere, penere og mer praktiske. Når man først skal kjøpe noe dyrt som man skal bruke hver dag, vil man ha noe man liker, og mange liker Mac bedre enn pc (meg inkludert). Særlig at den er så rask er en enorm fordel. Jeg har både mac og en bærbarpc, og sparer nå til bærbar mac. Ikke fordi jeg må, fordi jeg VIL. Akkurat som jeg har finere klær enn jeg strengt tatt MÅ ha, vi har litt dyrere bil enn nødvendig, vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon osv. Å bli kvitt de minutterne du må vente på oppstart på pc er verdt hele prisen syns jeg.

''Akkurat som jeg har finere klær enn jeg strengt tatt MÅ ha, vi har litt dyrere bil enn nødvendig, vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon''

Slik tull er det ikke alle som er opptatt av.

Gjest Middelthon

''Akkurat som jeg har finere klær enn jeg strengt tatt MÅ ha, vi har litt dyrere bil enn nødvendig, vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon''

Nei, og de som overhodet ikke er opptatt av noe mer enn det strengt tatt nødvendigste, har sikkert ikke Mac. Men jeg syns ikke det er rart at jeg og flere foretrekker Mac, akkurat som mange foretrekker fancy klær eller fin bil, eller induksjonskomfyr. Den er dyrere, men MYE raskere, og man brukerer den hver dag. Men moren min vil heller brule gamle kjeler og lang tid på matlaging.

''vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon osv.''

Med Mac får du jo begge deler. Så hvorfor ikke? :)

Nei. Og det er grunnen til at folk sitter der og er _så_ frustrerte over billig-PC'en sin som slett ikke gjør det brukeren vil den skal gjøre. ;)

Annonse

Gjest Middelthon

''vi kjøper møbler ut fra design, ikke bare funksjon osv.''

Med Mac får du jo begge deler. Så hvorfor ikke? :)

Nemlig! Hvem har sagt at tekniske ting bare skal være praktiske? Jeg spurte en gang tv-forhandleren om de hadde en spesifikk tv i andre farger, han så på meg som om jeg skulle være mindre begavet. De må visst være svarte, mørk grå hadde han aldri hørt om. Og de er store og syns i stua! Og hvem har vel ikke hatt høytalerdiskusjoner i heimen...

''H*n bruker jo ikke maskinen til annet enn å sjekke mailen en gang for dag og henge på Facebook likevel?''

Hvis det faktisk var slik så trenger man jo ikke mer ett lite lesebrett.

Men nå er vi faktisk mange som bruker maskinen til langt mer avanserte ting enn som så.

Mac er som stereo fra Bang & Olufsen. Ordinært innhold som er usedvanlig pent innpakket. Og det betaler du fyrstelig for.

''Hvis det faktisk var slik så trenger man jo ikke mer ett lite lesebrett.''

Det evar ikke jeg som argumenterte med at 95% av PC-brukerne bare bruker maskine ntil mail og Facebook, det var faktisk Sør. Jeg svarte da at det ikke er de PC-brukerne jeg kjenner, at kanskje 1-2% av de jeg kjenner kommer inn under den kategorien.

''Men nå er vi faktisk mange som bruker maskinen til langt mer avanserte ting enn som så.''

My pont exactly!

''Mac er som stereo fra Bang & Olufsen. Ordinært innhold som er usedvanlig pent innpakket. Og det betaler du fyrstelig for.''

Hallo?! Hørt om MacOS?

Argumentet ditt hadde holdt vann hvis den usedvanlig pene innpakninga hadde inneholdt Windows. Men det gjør den altså ikke.

Når det gjelder B&O, så er det mange som mener at ting som skal være synlig også skal være estetisk vakkert, og ja, man er villig til å betale for det siden man ser på det hver dag. På samme måte som noen foretrekker en BMW fremfor en Scoda.

Når det gjelder Mac, så er det pent å se på, og innholdet er veldig annerledes enn på en PC. Nå mener jeg innhold som OS, ikke prosessor og minnebrikker.

Etter Mac kom her i huset i forfjor så er det ikke noe mer sure miner over treg maskin eller kræsjing osv her i hvertfall. Veldig fornøyd hele familien. Og veldig flott for datteren min som begynner med Mac på skolen at hun kan litt om det. Mac er veldig enkelt og logisk, hadde jeg aldri trodd for det ser så avansert ut synes jeg.

Var veldig glad i min PC men angrer ikke, synes det er mer stabilt og bedre kvalitet på alt :-) du får se om du kan prøve litt i butikken, kanskje noen du kjenner har en Mac så du kan se om det er noe for deg :-)

''...du får se om du kan prøve litt i butikken, kanskje noen du kjenner har en Mac så du kan se om det er noe for deg :-)''

Det er det jeg har gjort og synes den var litt innviklet.. Men det er jo bare fordi det var uvant.

Kanskje du kan nevne noen funksjoner Mac har, som ikke Pc har? Og/eller områder hvor Mac er bedre og hvorfor? :)

Kjøper man en god Samsung eller Acer får man mye mer for pengene, og noe som varer like lenge.

Kjøper man Mac betaler man i stor grad for merket.

Forskjellen var nok større før. Jeg anbefaler ikke Mac til vanlige brukere, men f.eks. min veninne webdesigneren kan jeg skjønne har valgt Mac.

De nye Acer og Samsung-modellene er begge like lekre, smekre og kjappe som mye av det man med eplelogo på!

*dukker og venter på verbale snøballer fra apple-fansen*

Takk for svar!

Kanskje du kan presisere noen funksjoner Mac har, som ikke Pc og/eller områder hvor Mac er bedre og hvorfor? :)

De aller fleste opplever problemer av diverse slag med PC a la de macbaby beskriver (utenom Sør, tydeligvis, men det velger jeg å overse ettersom jeg da vet om EN som sier han aldri har problemer), de færreste opplever problemer med Mac. Jeg har hatt begge deler, og har vært Mac-bruker de to siste årene. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til PC.

Det jeg liker aller best er faktisk operativsystemet, det er smooth og enkelt å lære. Og det fungerer som en drøm. Krever litt tilvenning om man er vant med PC, men det er fort å komme inn i. Måten man bruker touchpad på er fantastisk. Fra å predike bruk av mus på bærbare PC'er har jeg nå fått meg touchpad også på den stasjonære. :D

I tillegg, men det er bare en ekstra bonus, så ser maskinene vanvittig fine ut. Og ja, de er dyrere enn en del PC'er. Men verdt hver en krone.

Med fare for å gjenta meg selv, så gjentar jeg her Steve Jobs ord - igjen:

Design is a funny word. Some people think design means how it looks. But of course, if you dig deeper, it’s really how it works.

''Det jeg liker aller best er faktisk operativsystemet, det er smooth og enkelt å lære. Og det fungerer som en drøm. Krever litt tilvenning om man er vant med PC, men det er fort å komme inn i. Måten man bruker touchpad på er fantastisk.''

Hva menes med "operativsystemet" og hva er "touchpad"?

Som sagt, har ikke helt roen på dette området ;)

Annonse

Hatt pc i 18 år. Hatt mac i 1 år. FOR en forskjell. Ingen blå skjerm, ingenting som henger eller dør, ingen rebooting, ikke noe innstaleringsproblemer med ulike disker. Jeg trodde faktisk ikke på folk når de sa det var en stor forskjell, men herregud det er det. Det er som natt og dag. Elsker maccen :)

Takk for svar! Hva menes med "rebooting"? :)

For mange år siden var Mac en del bedre enn vanlige PCer. I tillegg så var det det populært og "cool" å være mot Microsoft - slik at man fikk nærmest en "sekt" som var "for" Mac uansett. Men da var Mac genuint god til arkitekter, folk som gjorde billedbehandling, osv.

Nå er forskjellene veldig mye mindre. Dagens PCer (i hvert fall Asus, Toshiba, Lenovo) er meget pålitelig, og "halve prisen" for en Mac. I tillegg har de langt større utvalg i software tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

Takk for svar! Tror egentlig jeg er mest enig med deg. Virker som folk fortsatt i stor grad betaler for merket når de velger Mac og at det er en moteting. Det er nok mest fornuftig at folk som ikke er så datakyndige (sånn som meg) holder seg til pc ;)

Gjest Elextra

Takk for fin debatt og mange gode tips! hehe, Jeg hadde jo så lite peiling at jeg ikke en gang visste at Pc og Mac var to forskjellige ting! Trodde mac var en type Pc B-)

Inntil for få år side var Apple steile på at Mac og PC var to ulike ting, og mange skiller fremdeles strikst mellom disse betegnelsene. Nå er det imidlertid akseptert å omtale Mac som en slags PC.

Gjest Datafix

Har du masse penger og aldri tilgang til strøm;Kjøp Mac.

Har du dårlig råd kjøp PC,de koster fra 3000 og oppover.

Jobber du bare hjemme eller på jobben kjøp en stasjonær pc,type stor til maks 5000,den gjør stort sett jobben med mindre du er en gutt på 14 som sitter oppe hele natta med avanserte 3d skytespill.

Om due r en kvinne/jente klarer du deg fint med en bærbar eller stasjonær til mellom 3 og 8000.Bra skjerm koster ca 2000 så da har du hele 6000 til din fine pc du kan ha under bordet og varer i minst 5 år.

Bruk en av disse:

www.komplett.no

www.dell.no

www.hp.no

www.toshiba.no

www.apple.no

www.lenovo.com

www.hardware.no har også flere omtaler av nye pcer og anbefalinger

Har du masse penger og aldri tilgang til strøm;Kjøp Mac.

Har du dårlig råd kjøp PC,de koster fra 3000 og oppover.

Jobber du bare hjemme eller på jobben kjøp en stasjonær pc,type stor til maks 5000,den gjør stort sett jobben med mindre du er en gutt på 14 som sitter oppe hele natta med avanserte 3d skytespill.

Om due r en kvinne/jente klarer du deg fint med en bærbar eller stasjonær til mellom 3 og 8000.Bra skjerm koster ca 2000 så da har du hele 6000 til din fine pc du kan ha under bordet og varer i minst 5 år.

Bruk en av disse:

www.komplett.no

www.dell.no

www.hp.no

www.toshiba.no

www.apple.no

www.lenovo.com

www.hardware.no har også flere omtaler av nye pcer og anbefalinger

Takk for mange gode tips! :)

Inntil for få år side var Apple steile på at Mac og PC var to ulike ting, og mange skiller fremdeles strikst mellom disse betegnelsene. Nå er det imidlertid akseptert å omtale Mac som en slags PC.

Takk, det var godt å høre at jeg ikke var helt på viddene, hehe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...