Gå til innhold

Pasienttransport- Det skal ikke være enkelt

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Så fikk jeg omsider bestillt pasienttransport. Det tok sin tid.

Først ringer jeg kjørekontoret og sier at jeg trenger en taxi til i morgen, samt hjelp til å komme meg ned yttertrappa, da jeg ikke har trening med krykker og ihvertfall ikke i trapper. Det er ei steintrapp.

Men de kan ikke hente meg uten rekvisisjon forståelig nok, så jeg måtte få sykehuset til å ordne rekvisisjon. Jeg ringer dit, men det kunne ikke de ordne. Jeg får beskjed om å ringe fastlegen.

Jeg ringer fastlegen, men han er opptatt med en pasient så jeg fremlegger saken for henne som sitter i resepsjonen.

- Nei, fastlegen kan ikke ordne det til i morgen må du skjønne. Da må du komme innom hit og hente rekvisisjonen.- Ja, men sykehuset sier at fastlegen kan ordne dette og mitt problem er at jeg ikke kan komme meg til fastlegen uten først å få pasientransport. Derfor har jeg forstått det slik at fastlegen kan ringe inn og bekrefte at jeg trenger pasienttransport. Han har fått tilsendt rapport på meg, så han kan se ut av skjermen sin hva som feiler meg.

Nei, så enkelt var det ikke. Neivel, så hva gjør jeg da? jeg ringer sykehuset igjen og forteller stoga. Der sier de så at da kan jeg legge ut for taxi, så kan jeg få pengene tilbake senere. Da ringer jeg kjørekontoret igjen og sier at jeg vil bestille taxi til i morgen og at jeg legger ut selv.

Nei, de kunne ikke hente meg uten rekvisjon, men jeg kunne få fastlegen til å skrive ut en, så kunne de kjøre innom der og hente den i morgen før de kjørte meg videre til sykehuset.

Så ringer jeg igjen fastlegen (resepsjonen) og det var greit at vi gjorde det på den måten.

Deretter ringer jeg kjørekontoret igjen for å bestille taxi og for å fortelle at det var ok at vi hentet rekvisjonen hos fastlegen i morgen.

Der møter jeg på en annen enn den jeg snakket med i sted, ei pottesur kjerring som sier at nei de kunne ikke kjøre innom fastlegen sånn uten videre. De pleide ikke å gjøre det.

- Ja, men nå snakket jeg nettopp med en mann som fortalte meg at det kunne gjøres på den måten. Nei, det pleide de ikke, da måtte det i så fall ikke være noen omvei.

Nei, det er ikke noe særlig omvei, men litt blir det jo og hvis dette ikke er mulig, så får jeg vel bare avbestille fysioterapitimen i morgen.- Da ga hun seg.

Puh, det er vel 6 telefonsamtaler jeg har hatt nå for å få pasienttransport.

Fortsetter under...

Husk at du får fysioterapeuten til å ordne taxihenvisning til neste gang du skal dit, de kan også skrive henvisninger eller ringe. Min fastlege skriver ikke skriftelige henvisninger, jeg trodde det var slutt, men noen henger etter. Og du må være klar ganske lenge i forveien for de kan komme ganske lenge før (eller etter) avtalt tid pga samkjøring.

Pasienttransport er ikke greie, de er så lite greie at jeg har egentlig gitt dem opp, men det er antagelig ikke de samme som får anbudet etter jul, da de som kjører nå er helt håpløse :o)

Gjest Nickløsheletida

Husk at du får fysioterapeuten til å ordne taxihenvisning til neste gang du skal dit, de kan også skrive henvisninger eller ringe. Min fastlege skriver ikke skriftelige henvisninger, jeg trodde det var slutt, men noen henger etter. Og du må være klar ganske lenge i forveien for de kan komme ganske lenge før (eller etter) avtalt tid pga samkjøring.

Pasienttransport er ikke greie, de er så lite greie at jeg har egentlig gitt dem opp, men det er antagelig ikke de samme som får anbudet etter jul, da de som kjører nå er helt håpløse :o)

''Husk at du får fysioterapeuten til å ordne taxihenvisning til neste gang du skal dit, de kan også skrive henvisninger eller ringe. Min fastlege skriver ikke skriftelige henvisninger, jeg trodde det var slutt, men noen henger etter''

Jeg trodde det var så enkelt som å ringe, men det var det tydeligvis ikke her.Ellers tror jeg det kommer mye an på hvem man snakker med. Noen er bare født sur og vrang.

.'' Og du må være klar ganske lenge i forveien for de kan komme ganske lenge før (eller etter) avtalt tid pga samkjøring.''

Dette sa de ingenting om, men takk for tips :-)

Annonse

''Husk at du får fysioterapeuten til å ordne taxihenvisning til neste gang du skal dit, de kan også skrive henvisninger eller ringe. Min fastlege skriver ikke skriftelige henvisninger, jeg trodde det var slutt, men noen henger etter''

Jeg trodde det var så enkelt som å ringe, men det var det tydeligvis ikke her.Ellers tror jeg det kommer mye an på hvem man snakker med. Noen er bare født sur og vrang.

.'' Og du må være klar ganske lenge i forveien for de kan komme ganske lenge før (eller etter) avtalt tid pga samkjøring.''

Dette sa de ingenting om, men takk for tips :-)

Nei, du må bestille dagen i forveien hvis du har skriftelig henvisning og hvis legen/fysioterapeuten har ringt må du bekrefte dagen i forveien. Og hvis de er over et kvarter for seint ute så må du ringe og purre for hvis de har glemt deg så tar det litt tid å få en annen drosje.

Og ikke be legekontoret sende henvisningen i posten for det koster 150 kr å få den tilsendt. Og siden egenandelen er 130 kr og de tar 150 kr for å sende den kan du like gjerne betale taxien sjøl.

Gjest Nickløsheletida

Man skulle tro at de spekulerte i at man til slutt fikset det på egen måte...

Og det angrer jeg nesten på at jeg ikke gjorde.

Problemet er trappa. Jeg har fått en sånn veldig angst for å falle igjen. Men jeg tenker nå at jeg kanskje hadde greid å komme meg ned trappa ved å sette meg ned med foten i været og ta ett og ett trinn med rompa. Jeg hadde blitt skitten i rompa, men pytt pytt. Jeg har også litt problemer med å se for meg hvordan jeg skulle klart å sette meg på det første trinnet.

Egenandel ved transport til og fra fysioterapi skal skrives på egenandelskort 1.

Egenandel ved fysioterapibehandling skrives på egenandelskort 2.

http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx

Jeg tror Nickløs har fri fysioterapi fordi hun er operert. Men de reglene om hvem som betaler egenandel eller ikke er så infløkte at de er vanskelige å forstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...