Gå til innhold

Mobil betalt av arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Den mobilen jeg bruker (på jobb og privat) betales av arbeidsgiver. For denne fordelen betaler jeg 333 kr pr mnd + 35% av totalbeløpet (333 kr + 12).

Er dette riktig?

Tar et lite forbehold om at jeg har forstått ordningen korrekt. Begynte i ny jobb i januar - og jeg er helt sikker på at jeg ikke betalte så mye pr måned i forrige jobb. Er det ikke noe tak her da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372026-mobil-betalt-av-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gjør akkurat det samme der jeg jobber, 333 kr. pr .mnd.

I går fikk vi spørsmål om hvorvidt vi bruker mobilene privat. jeg antar derfor at de plusser 4.000,- på inntekten i desember.

Selv bruker jeg ikke jobbmobilen privat, tar den aldri med hjem. Min private mobilbruk ligger langt under den ekstra skatten jeg ville fått.

Gjest luftslott

I går fikk vi spørsmål om hvorvidt vi bruker mobilene privat. jeg antar derfor at de plusser 4.000,- på inntekten i desember.

Selv bruker jeg ikke jobbmobilen privat, tar den aldri med hjem. Min private mobilbruk ligger langt under den ekstra skatten jeg ville fått.

Vi har abo betalt av bedrift og selve mobilen fikk vi levert av arbeidsgiver. Fikk ikke akkurat velge selv, bare ei pakke de har satt sammen. Alle som takket ja fikk samme abo og samme mobil, til privat bruk.

Bruken min er også langt mindre enn det jeg betaler pr. mnd., ligger stort sett under 100 kr. Selve abo'et koster 119 kr pr. mnd, så selv om jeg legger til det havner jeg langt under de 333 + jeg blir trukket.

Annonse

Gjest Gymnas77

Hva er totalbeløpet? Ringer du for 100 kr mnd skal du betale 35 kr+333=365 Ringer du for 1000 er det 350 kr + 333= 683

Arbeidsgiver regner da med at du bruker telefonen 65% av tiden privat,derfor dekkes bare 35%.Han dekker også 333 kr mnd som sikkert er kostnaden for selve telefonen+fast pris abonnement.

Hva er totalbeløpet? Ringer du for 100 kr mnd skal du betale 35 kr+333=365 Ringer du for 1000 er det 350 kr + 333= 683

Arbeidsgiver regner da med at du bruker telefonen 65% av tiden privat,derfor dekkes bare 35%.Han dekker også 333 kr mnd som sikkert er kostnaden for selve telefonen+fast pris abonnement.

Det der hørtes ikke riktig ut...

Reglene er slik: De første 1000 kr pr år er skattefrie. De neste 4000 skatter man av og beløp over 5000 er skattefrie. Man skatter altså av max 333 pr mnd. Man BETALER ikke dette, man SKATTER av det.

Dersom man betaler noe av mobilregningen selv så reduserer det den skattepliktige fordelen. Har du betalt 100 kr selv en mnd skal du bare skatte av max 233,-

På lønns- og trekkoppgaven vil det skattepliktige beløpet vise i kode 130A og det vil stå hvor mye arbeidsgiveren har betalt for telefonen totalt i løpet av året og hvor mye du eventuelt har betalt selv.

Det der hørtes ikke riktig ut...

Reglene er slik: De første 1000 kr pr år er skattefrie. De neste 4000 skatter man av og beløp over 5000 er skattefrie. Man skatter altså av max 333 pr mnd. Man BETALER ikke dette, man SKATTER av det.

Dersom man betaler noe av mobilregningen selv så reduserer det den skattepliktige fordelen. Har du betalt 100 kr selv en mnd skal du bare skatte av max 233,-

På lønns- og trekkoppgaven vil det skattepliktige beløpet vise i kode 130A og det vil stå hvor mye arbeidsgiveren har betalt for telefonen totalt i løpet av året og hvor mye du eventuelt har betalt selv.

Mulig det er slik du sier - de hadde glemt å føre på dette mobil de første ti månedene, så for lønnsslippen for november stod det "etterbetalilng" 3330,-, samt "telefoni" på kr 330, og skattetrekk på 35% av 3330 - men det er litt uklart om beløpene 330 og 3330 betales.... Får lønna på fredag, så da skal jeg se hvilket beløp som kommer.

Helt greit dersom det bare er slik at jeg skatter 35% av 330 pr måned :-)

Skal følge med - jeg byttet jobb til nyttår, så jeg har ikke tenkt på det at ikke mobilbruk er påført lønnsslippene før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...