Gå til innhold

Vasking av undertøy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Vasker dere undertøy på 60 grader? Mener noen at det holder med 40 grader?''

Det spørs jo helt på undertøyet. Bomullstruser vaskes på 60 grader, men har også en del såkalt lekkert undertøy, som kun tåler 30 eller 40 grader. Nettopp derfor bruker jeg i liten grad slikt til hverdags.

BH'er vaskes på maks 40 grader, mange tåler bare 30.

Gjest sangsol

Undertøy kan være full av tarmbakterier og evt sopp, dersom bruker har det.

For å drepe og kvitte seg med det på undertøy, bør tøyet vaskes på minst 60C. Om programmet tar en time eller to avhenger vel av vaskeprogram og vaskemaskin. Ville foretrukket program som også har minst fire gode skyllinger.

Det kommer an på... Spør gubben min hva som skjedde da han vasket mitt nye, fine undertøy på 60 grader....

Undertøy av bomull går på 60 grader, selv om det gjerne står 40 på vaskelappen. Bruker det vanlige 60 graders programmet på vaskemaskinen, tar ca. 2 timer.

Undertøy av andre stoffer enn bomull vaskes på 40 grader i vaskepose (jada, selv om det står 30 grader eller håndvask på...). Bruker ikke det tøffeste programmet, men heller ikke ullprogram som jeg vet flere gjør (det blir litt for "fint").

Nå kjøper ikke jeg spinndyrt undertøy til flere hundre kroner, så om det blir ødelagt etter ei stund, så er det greit.

Gjest adamada

Alle truser kjøres på 60 grader. Har ingen spinndyre truser. BHene kjøres stort sett på 40 grader. Jeg har imidlertid noen spinndyre BHer og de skal visst bare vaskes med Milo og derfor går de noen ganger på 30 grader/ull da det er lønnsomt å vaske flere ting samtidig. (Det meste andre av ting som skal vaskes på 40 grader vaskes ikke med Milo)

Annonse

Jeg vasker alle underbukser på 60 grader, innimellom på 90 - men det er nok sjeldnere enn en gang i måneden. Vasker dem sammen med håndklær og kluter og sengetøy.

BH legges i vaskepose og vaskes på 40 grader.

Dersom undertøyet er sort eller rødt, vasker jeg det et par ganger på 40 grader sammen med mørkt tøy - deretter på 60 grader.

Annonse

Truser = 60 grader, bh'er = 40 grader, slik gjør jeg det.

Og førstnevnte er nok lurt:

http://www.abcnyheter.no/livet/2011/10/29/slik-blir-du-syk-av-klesvasken

KJører du en maskin med 8 truser i bare for å vask på 60 grader da? Eller venter du til det er full trusemaskin og alle har gått tom for rene truser? :P

KJører du en maskin med 8 truser i bare for å vask på 60 grader da? Eller venter du til det er full trusemaskin og alle har gått tom for rene truser? :P

Jeg vasker alltid truser, håndkler, kluter og sengetøy sammen, på 60 grader. Jeg skiller mellom lys vask og mørk vask, tar det i to ulike omganger. Maskinen er nesten alltid full.

Gjest sangsol

Truser = 60 grader, bh'er = 40 grader, slik gjør jeg det.

Og førstnevnte er nok lurt:

http://www.abcnyheter.no/livet/2011/10/29/slik-blir-du-syk-av-klesvasken

Fin link. :)

Letet litt selv da jeg skulle skrive her- men fant ikke i farta. Visste dog veldig godt at bakterier kan trives godt i 30-40 grader... De dør ikke når vi har feber. Hvorfor skulle de dø ved 40 grader i vaskemaskina?

At de blir færre pga fortynning, og at noen dør er nok rett. Men å tro alt blir borte- er utopi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...