Gå til innhold

7 åring som ikke sovner ...

Anbefalte innlegg

Gjest SOlveigmamma3

Har en sønn på 7,5 år som har fått til vane for å lage bråk når han skal i seng. Og når han endelig gir seg , sovner han sjelden før halv 11 :( Om morgenen er han kjempe trøtt å vanskelig å vekke. har gode rutiner , alltid hatt . Men når jeg tenker tilbake har han alltid hatt litt søvn vansker. Til han ble 3 år sov han ikke en natt rundt. Men da var dette pga mandler og mye sykdom. han snorket da, som en MANN.

Nå er jeg alene med barna (2 år siden jeg ble skilt)

og kjenner dette med legging seriøst er blitt ett stort problem og det tapper meg. mamma trenger litt alenetid også p kvelden "kvalitets tid" og han trenger søvn.

Han er en gutt som er ganske høyt og lavt hele dagen så han burde egentlig vært ganske trøtt...men ikke en gang lange turer sliter han ut. varme bad , funker ikke...

rolige kvelder , ...

Noen som har noen gode råd ? PS , har tom prøvd kamille te på han thihi...

Dette er ikke hver kveld , men opp i mot 4 kvelder i uka.

og siden han "henger " sånn igjen med søvnen legger jeg han ikke sent i helgene ,...max 21.00

Søvnen er jo så viktig ..... hva skal jeg gjøre ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372070-7-%C3%A5ring-som-ikke-sovner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fast rutine

Her har vi fast rutine. Syvåringen leser først ei til to sider for meg, ca fem minutter. Etterpå leser jeg for ham. Han sovner da som regel etter et par minutter. Hvis vi ikke gjør dette så har han ofte problemer med å sovne. Kanskje du kan fosøke det? Jeg legger meg ved siden av han, han ligger på armen min mens vi leser.

Gjest SOLveigmamma3

Her har vi fast rutine. Syvåringen leser først ei til to sider for meg, ca fem minutter. Etterpå leser jeg for ham. Han sovner da som regel etter et par minutter. Hvis vi ikke gjør dette så har han ofte problemer med å sovne. Kanskje du kan fosøke det? Jeg legger meg ved siden av han, han ligger på armen min mens vi leser.

Lydbok skal jeg virkelig prøve,for om han skal lese kan han lese ldeeeenge ...! Å lese for han hjelper heller ikke .rutiner har vi hatt i 12 år. i hjemmet. :)

Annonse

Jeg har en 10-åring som har slitt med å sovne om kvelden, og som du sier - det er jo bare ikke gøy verken for barnet eller oss foreldre. Nå har vårt barn holdt seg på rommet og i senga, forsåvidt, men det er jo ikke noe OK å ligge timesvis og vente på søvnen.

Vi har kjørt gjennom alle søvnhygienetiltakene (ikke TV/data inntil 2 timer før leggetid, samme legge- og ståopp-tidspunkt både i uka og i helgene, ikke mat nærmere enn 1 time fra leggetid, samme rutiner hver kveld, lese/ikke lese osv.), men etter å drevet med dette i over ett år (det tar tid å teste ut et tiltak, man må drive på minst 2-3 uker) endte vi opp med å prøve Melatonin.

Og det har fungert kjempebra! Etter 4 uker med Melatonin fikk hun endret søvnmønsteret, og nå sovner hun når vi vil at hun skal sovne. Og vi har fått et barn som våkner lettere om morgnen, og ikke minst er hun ca 1000 ganger blidere når hun kommer til frokost. :-)

Jeg tenker at Melatonin er siste utvei, forsåvidt, men jeg ville allikevel si at det finnes noe "der ute" om man ikke kommer i mål med de vanlige tiltakene. Søvn er kjempeviktig, vi voksne blir jo heller ikke supermennesker av for lite søvn. :-)

Lykke til!

I kveld hadde vi en kjempe bra kveld igjen ..takk for tipset om lydbøker . I morgen skal jeg rett i bokhandelen. :) ! Dere skal få vite hvordan det gikk om dere er intrs :)

'' I morgen skal jeg rett i bokhandelen. :)''

På biblioteket er det helt gratis å låne lydbøker. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...