Gå til innhold

Noen spørsmål om data-bruk i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest når skjedde hva

Når kom mobiltelefonen til Norge? Når ble den "allemannseie"?

Når la man ned (de fleste) myntapparater?

Når kom datamaskiner til Norge, og når ble det "allemannseie"? Når ble bærbare datamaskiner allemannseie?

Når kom internett til Norge, og når ble det noe "alle" hadde?

Om noen vil svare meg, så på forhånd tusen takk!

Fortsetter under...

Skyter fra hofta og gjetter følgende: ''Når kom mobiltelefonen til Norge?'' Vi hadde transportabel telefon på slutten av 70-tallet. Når jeg ikke sier mobiltelefon er det fordi den varr 40x40x25 ca stor og 5 kg tung... ''Når ble den "allemannseie"?'' Jappenaboen min hadde - etter den tids standard - en liten og snerten mobil i 1986, jeg kjøpte min første i 1996. Den gang skammet jeg meg når den ringte - følte meg som en teit japp. I 2000 hadde "alle" Nokia 3210 husker jeg... ''Når la man ned (de fleste) myntapparater?'' Tja, kom forbudet i 2005? ''Når kom datamaskiner til Norge, og når ble det "allemannseie"?'' Jeg kjøpte min første PC i 1990, en 286 med manual som et tungt kompendium. Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den. ''Når ble bærbare datamaskiner allemannseie?'' Jeg kjøpte en Mac Classic i 1992, og den var bærbar etter den tids begrep :Dhttp://wayotg.files.wordpress.com/2011/10/macclassic.jpg Det inntrukne området på toppen er et håndtak!

Min første flate laptop, en HP, kjøpte jeg i 1999. ''Når kom internett til Norge, og når ble det noe "alle" hadde?'' Jeg surfet på nett og sendte min første mail høsten 1996. Det var ikke mange å sende til, for veeeldig få hadde mailadresse. I 2000 hadde alle mail, og alle surfet på et veeeeldig langsomt nett.

Gjest uten nick i dag igjen

Skyter fra hofta og gjetter følgende: ''Når kom mobiltelefonen til Norge?'' Vi hadde transportabel telefon på slutten av 70-tallet. Når jeg ikke sier mobiltelefon er det fordi den varr 40x40x25 ca stor og 5 kg tung... ''Når ble den "allemannseie"?'' Jappenaboen min hadde - etter den tids standard - en liten og snerten mobil i 1986, jeg kjøpte min første i 1996. Den gang skammet jeg meg når den ringte - følte meg som en teit japp. I 2000 hadde "alle" Nokia 3210 husker jeg... ''Når la man ned (de fleste) myntapparater?'' Tja, kom forbudet i 2005? ''Når kom datamaskiner til Norge, og når ble det "allemannseie"?'' Jeg kjøpte min første PC i 1990, en 286 med manual som et tungt kompendium. Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den. ''Når ble bærbare datamaskiner allemannseie?'' Jeg kjøpte en Mac Classic i 1992, og den var bærbar etter den tids begrep :Dhttp://wayotg.files.wordpress.com/2011/10/macclassic.jpg Det inntrukne området på toppen er et håndtak!

Min første flate laptop, en HP, kjøpte jeg i 1999. ''Når kom internett til Norge, og når ble det noe "alle" hadde?'' Jeg surfet på nett og sendte min første mail høsten 1996. Det var ikke mange å sende til, for veeeldig få hadde mailadresse. I 2000 hadde alle mail, og alle surfet på et veeeeldig langsomt nett.

''Når la man ned (de fleste) myntapparater?

Tja, kom forbudet i 2005?''

Er myntapparater forbudt????

''Jeg kjøpte min første PC i 1990, en 286 med manual som et tungt kompendium. Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den.''

De spilte neppe Commodore (64) på PC'en....

Vi hadde Commodore 64 fra 1983, og jeg hadde egen pc fra ca 1985. Jeg var ikke tidlig ute, men mulig jeg er litt eldre enn deg ;).

Ikke sikker, men tror første pc'en var en Copam 286. Den hadde vel to diskettstasjoner (store disketter), så måtte man ha programdisketten i ene stasjonen, og en diskett til lagring i andre.

Tja, kom forbudet i 2005?''

Er myntapparater forbudt????

''Jeg kjøpte min første PC i 1990, en 286 med manual som et tungt kompendium. Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den.''

De spilte neppe Commodore (64) på PC'en....

- Tja, kom forbudet i 2005?

- Er myntapparater forbudt????'' Ok, da tar vi fram teskjeen ;-)

Nei, det er seddelautomater som er forbudt, men;

Kroneautomaten var lagd for de gamle kronestykkene, og innføring av ny teknologi på spillfronten og nytt design på en-kroner førte til at man lagde andre og mer lønnsomme automater enn nye kronespill tilpasset den nye en-kronen. Mitt stalltips er altså at kronespillene forsvant i perioden forut forbudet, see? :)

''Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den.

- De spilte neppe Commodore (64) på PC'en...'' Nei det har du sannelig rett i. De spilte nok spill på en Commodore.

Vi hadde Commodore 64 fra 1983, og jeg hadde egen pc fra ca 1985. Jeg var ikke tidlig ute, men mulig jeg er litt eldre enn deg ;).

Ikke sikker, men tror første pc'en var en Copam 286. Den hadde vel to diskettstasjoner (store disketter), så måtte man ha programdisketten i ene stasjonen, og en diskett til lagring i andre.

Min første PC hadde også diskettstasjon med store og myke disketter :)

Annonse

Gjest uten nick i dag igjen

- Tja, kom forbudet i 2005?

- Er myntapparater forbudt????'' Ok, da tar vi fram teskjeen ;-)

Nei, det er seddelautomater som er forbudt, men;

Kroneautomaten var lagd for de gamle kronestykkene, og innføring av ny teknologi på spillfronten og nytt design på en-kroner førte til at man lagde andre og mer lønnsomme automater enn nye kronespill tilpasset den nye en-kronen. Mitt stalltips er altså at kronespillene forsvant i perioden forut forbudet, see? :)

''Mannen min hadde en 8086 PC i kjellerstua fra 1985, de spilte Commondore på den.

- De spilte neppe Commodore (64) på PC'en...'' Nei det har du sannelig rett i. De spilte nok spill på en Commodore.

''Kroneautomaten var lagd for de gamle kronestykkene, og innføring av ny teknologi på spillfronten og nytt design på en-kroner førte til at man lagde andre og mer lønnsomme automater enn nye kronespill tilpasset den nye en-kronen. Mitt stalltips er altså at kronespillene forsvant i perioden forut forbudet, see? :)''

Jeg forstod det slik at trådstarter mente slike jeg:

http://fil.nrk.no/torget/wp-content/uploads/nrk_media/auto_12649/full.jpg

''Kroneautomaten var lagd for de gamle kronestykkene, og innføring av ny teknologi på spillfronten og nytt design på en-kroner førte til at man lagde andre og mer lønnsomme automater enn nye kronespill tilpasset den nye en-kronen. Mitt stalltips er altså at kronespillene forsvant i perioden forut forbudet, see? :)''

Jeg forstod det slik at trådstarter mente slike jeg:

http://fil.nrk.no/torget/wp-content/uploads/nrk_media/auto_12649/full.jpg

Det stemmer sikkert. Gi trådstarter et svar på dette du :)

Gjest når skjedde hva

Tusen takk for nyttige svar!

Ja det var telefon-myntapparat jeg mente.

Tenk det er ikke så lenge siden alt dette her. Jeg husker godt den oppringningslyden når man ringte internett, så måtte man vente enda litt før forbindelsen var i orden :-)

Gjest når skjedde hva

Tusen takk for nyttige svar!

Ja det var telefon-myntapparat jeg mente.

Tenk det er ikke så lenge siden alt dette her. Jeg husker godt den oppringningslyden når man ringte internett, så måtte man vente enda litt før forbindelsen var i orden :-)

Korrigering: Jeg mener at det FØLES ikke så lenge siden, for oss som var unge på den tiden! Er klar over at mange her synes det høres kjempelenge siden ut, og at vi må være fossiler som kan huske det!

;-)

Når kom datamaskiner til Norge?

Det går vel ikke helt klar frem av denne artikkelen, heller:

http://no.wikipedia.org/wiki/Datamaskin

Selv registrerte jeg litt på en datamaskin i 1976, men jeg tror bare det fantes en i hele bedriften. Ca, 1980 hadde vi mesteparten av de varene vi solgte på data. "Trisedamer" registrerte ut og inn av lageret. Utfakturering kom først på data mange år senere hos oss. Første halvdel av 80-tallet hadde vi bare noen få maskiner på deling.

Husker ikke helt når vi fikk hver vår datamaskin på jobb. Datamaskinene ble gradvis skiftet ut med PC'er. Det nye med PC'en var nok at da kunne vi også skrive brev og lignende. Men de første årene var det bare sekretærene som skrev brev og bestillinger på PC. Gradvis måtte alle skrive alt selv, og det ble slutt både på sekretærer og trisedamer. Jeg tror jeg sendte mail før 1995.

I 1988 (og kanskje før), hadde noen datamaskiner hjemme. De ble vel mest brukt til spill. Og noen lagde gratulasjonskort på den.

I 1999 fikk jeg min første hjemmePC gjennom arbeidsgiver. Vi fikk vel trekke noe fra på skatten den gang. PC var jo ganske dyrt, vi ble trukket i lønna opptil flere år.

''Når kom internett til Norge, og når ble det noe "alle" hadde?''

Her i fylket var det en privat aktør som var først ute med internett, sommeren 1995 tror jeg. Da jeg kjøpte min første datamaskin høsten 1995 var det rett før det ble vanlig med modem på kjøpet. Kjøpte meg et 28.8 modem, og en kompis var SÅ imponert over hvor raskt det var i forhold til hans 14.4.

Jeg var første kvinnelige internettabonnent her i fylket, ble intervjuet på fylkessendinga og gode greier, hehe. Alt du trengte for å komme på nett, Trumpet Winsock for pålogging, nettleseren Netscape og emailklienten Eudora kom på EN diskett. Det var vel høsten 1995/våren 1996 at det ble "september hele året" og Telenorabonnement kom med omtrent alt av PC som ble solgt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...