Gå til innhold

nektet toaletthjelp på fly

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• Spenol(1)

15

• Sør

8

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sterilisator

''Flyselskapet Thomas Cook forsvarar seg med at dei funksjonshemma er nøydd å ha med ein personleg assistent dersom rullestolen skal bli brukt.

Policyen til flyselskapet Thomas Cook seier at berre personlege assistentar kan operere rullestolen på flyet. Dette meiner handikapforbundet er brot på europeisk lov.

Foto: PHIL NOBLE/REUTERS– Då dei bestilte reisa fekk dei vete at det ikkje ville bli noko assistanse under flyginga, og heller ikkje assistanse under toalettbesøket. Dette er ein unødvendig konflikt som kunne ha vore unngått dersom ein hadde følgt den rettleiinga som låg klar, seier Torben Andersen

''

Flyselskapet har vel sitt på det tørre, og nettopp pga denne klausulen, som jentene valgte å "overhøre", så hadde jeg ikke gjort det til en avis-sak, dersom det hadde vært meg. Generelt har folk en tendens til å se bort i fra sånn informasjon, og i stedet satse på at "det går nok bra". Og i de fleste tilfeller gjør det jo også det.

Men jeg synes vel selskapets regler virker veldig strenge. Disse jentene hadde jo ikke behov for assistent på fulltid, de trengte litt hjelp ombord for å komme seg på do. Det virker urimerlig at de da skal måtte betale en ekstra person for å reise med dem, når behovet for tilrettelegging er såpass lite.

Dessuten lurer jeg veldig på de aktuelle flykabin-ansatte og hva slags holdninger de har! Man må da være laget av stein for å klare å stå og se på at to jenter krabber gjennom flyet for å komme seg på do, når man kunne hjulpet dem på en-to-tre, og spart dem for denne ubehagelige opplevelsen! Kan ikke ha vært morsomt å se på for de andre passasjerene heller.

''Flyselskapet Thomas Cook forsvarar seg med at dei funksjonshemma er nøydd å ha med ein personleg assistent dersom rullestolen skal bli brukt.

Policyen til flyselskapet Thomas Cook seier at berre personlege assistentar kan operere rullestolen på flyet. Dette meiner handikapforbundet er brot på europeisk lov.

Foto: PHIL NOBLE/REUTERS– Då dei bestilte reisa fekk dei vete at det ikkje ville bli noko assistanse under flyginga, og heller ikkje assistanse under toalettbesøket. Dette er ein unødvendig konflikt som kunne ha vore unngått dersom ein hadde følgt den rettleiinga som låg klar, seier Torben Andersen

''

Flyselskapet har vel sitt på det tørre, og nettopp pga denne klausulen, som jentene valgte å "overhøre", så hadde jeg ikke gjort det til en avis-sak, dersom det hadde vært meg. Generelt har folk en tendens til å se bort i fra sånn informasjon, og i stedet satse på at "det går nok bra". Og i de fleste tilfeller gjør det jo også det.

Men jeg synes vel selskapets regler virker veldig strenge. Disse jentene hadde jo ikke behov for assistent på fulltid, de trengte litt hjelp ombord for å komme seg på do. Det virker urimerlig at de da skal måtte betale en ekstra person for å reise med dem, når behovet for tilrettelegging er såpass lite.

Dessuten lurer jeg veldig på de aktuelle flykabin-ansatte og hva slags holdninger de har! Man må da være laget av stein for å klare å stå og se på at to jenter krabber gjennom flyet for å komme seg på do, når man kunne hjulpet dem på en-to-tre, og spart dem for denne ubehagelige opplevelsen! Kan ikke ha vært morsomt å se på for de andre passasjerene heller.

Jeg er egentlig like sjokkert over at ingen av de andre passasjerende hjalp.

Med vennlig hilsen

''

''

Flyselskapet har vel sitt på det tørre, og nettopp pga denne klausulen, som jentene valgte å "overhøre", så hadde jeg ikke gjort det til en avis-sak, dersom det hadde vært meg.''

Jeg synes tvert om at dette er en sak egnet for mediene. Den viser tydelig hvordan menneskeskapte barrierer er et stort problem for mennesker med funksjonsnedsettelser. Å forlange at to unge og sannsynligvis i hverdagen helt selvhjulpe jenter, ikke skal kunne reise på ferie uten å betale noen for å bli med, er meningsløst. Kabinpersonalet ville ha blitt utsatt for en uhyre liten belastning ved å strekke seg ut over deres interne regelverk, sammenlignet med den ydmykelsen det må ha vært å krabbe gjennom flyet fordi de ansatte ikke ville hjelpe til med å trille en stol.

Annonse

Firkantet personale. På den annen side synes jeg det er rart at jentene ikke hadde med seg noen.

''På den annen side synes jeg det er rart at jentene ikke hadde med seg noen.''

Hvorfor tenker du at det er rart? Unge jenter i den alderen pleier jo å reise på ferie alene, og jentene ser ut som to aktive rullestolbrukere noe som sannsynligvis innebærer at de er selvhjulpne i hverdagen. Unge mennesker med funksjonsnedsettelser, har like stort behov som andre unge for å gjøre erfaringer på egenhånd.

Gjest Nickløsheletida

''På den annen side synes jeg det er rart at jentene ikke hadde med seg noen.''

Hvorfor tenker du at det er rart? Unge jenter i den alderen pleier jo å reise på ferie alene, og jentene ser ut som to aktive rullestolbrukere noe som sannsynligvis innebærer at de er selvhjulpne i hverdagen. Unge mennesker med funksjonsnedsettelser, har like stort behov som andre unge for å gjøre erfaringer på egenhånd.

Jeg har vel bare tenkt at rullestolbrukere ikke kunne greie å reise på tur uten å ha med seg assistanse. Men det er sikkert stor forskjell på meg som har brukt rullestol i 2,5 uke og de som har lang erfaring.

Jeg har vel bare tenkt at rullestolbrukere ikke kunne greie å reise på tur uten å ha med seg assistanse. Men det er sikkert stor forskjell på meg som har brukt rullestol i 2,5 uke og de som har lang erfaring.

Ja, du er fortsatt nybegynner på området - og kommer nok aldri forbi nybegynnerstadiet heller ;-)

Det er ikke uvanlig at unge mennesker i tilsvarende situasjon reiser alene på ferie i utlandet. En jeg kjenner reiste til og med helt alene til steder som St.Petersburg og Berlin da hun var rundt 20 år og nyinnflyttet student i Oslo.

Gjest Nickløsheletida

Ja, du er fortsatt nybegynner på området - og kommer nok aldri forbi nybegynnerstadiet heller ;-)

Det er ikke uvanlig at unge mennesker i tilsvarende situasjon reiser alene på ferie i utlandet. En jeg kjenner reiste til og med helt alene til steder som St.Petersburg og Berlin da hun var rundt 20 år og nyinnflyttet student i Oslo.

Imponerende :-)

Gi deg nå, jeg reiste jo til USA i sju uker alene, hvorfor skulle jeg ikke klart det alene. Men tisse på turen fikk jeg ikke. Jeg dro til Svalbard i fjor også jeg.

Gjest Nickløsheletida

Gi deg nå, jeg reiste jo til USA i sju uker alene, hvorfor skulle jeg ikke klart det alene. Men tisse på turen fikk jeg ikke. Jeg dro til Svalbard i fjor også jeg.

Jeg har bare veldig vanskelig for å se for meg hvordan det er mulig, men all mulig respekt for deg og andre som greier dette. For meg som sliter litt med magen, så er en av tingene jeg tenker på hva du i alle dager hadde gjort om du fikk magesjau ?

Jeg hadde fått panikk hvis ingen ville hjelpe meg, men da hadde du vel huket tak i noen av passasjerne kanskje. Alle kan ikke vel ikke vanskelige.

Synes du er tøff jeg :-)

Annonse

Gjest Shilapila

Sitter du i rullestol? Hva har skjedd?

Gjest Nickløsheletida

Sitter du i rullestol? Hva har skjedd?

Ja, det gjør jeg.

Jeg, mannen min og den yngste var på fjelltur. Orker nesten ikke å tenke på det, men gikk på et berg, jeg skle og smalt foten rett ned i berget. Resultatet ble brudd i begge leggbeina i det ene benet. To bruddsteder, men flere brudd, såkalt knusningsskader. Siden det var ulent terreng, vi hadde klatret en del, var det umulig å frakte meg ned på båre, så jeg ble hentet med helikopter og lagt rett på operasjonsbordet. Det er to og en halv uke siden. Har for svake armer til å bruke krykkene så mye. Derfor sitter jeg i rullestol, men om 3,5 uke kan jeg begynne og belaste foten litt, så da regner jeg med å gå over på krykkene.

Gjest sterilisator

''

Flyselskapet har vel sitt på det tørre, og nettopp pga denne klausulen, som jentene valgte å "overhøre", så hadde jeg ikke gjort det til en avis-sak, dersom det hadde vært meg.''

Jeg synes tvert om at dette er en sak egnet for mediene. Den viser tydelig hvordan menneskeskapte barrierer er et stort problem for mennesker med funksjonsnedsettelser. Å forlange at to unge og sannsynligvis i hverdagen helt selvhjulpe jenter, ikke skal kunne reise på ferie uten å betale noen for å bli med, er meningsløst. Kabinpersonalet ville ha blitt utsatt for en uhyre liten belastning ved å strekke seg ut over deres interne regelverk, sammenlignet med den ydmykelsen det må ha vært å krabbe gjennom flyet fordi de ansatte ikke ville hjelpe til med å trille en stol.

Jeg er enig i at det er en sak for mediene at flyselskapet krever at folk skal ha med seg assistanse, selv om de i alle andre henseender er selvhjulpne.

Jeg synes ikke det er en sak for mediene at to personer som velger å ikke forholde seg til regelverket, ikke fikk hjelp på turen. Når de altså visste - eller burde visst - at de skulle hatt med assistanse. Det gjelder uansett hvilket regelverk man bryter. Det er en uendelig rekke saker i mediene hvor folk føler seg "urettferdig behandlet", fordi de ikke forholder seg til reglene som eksisterer. Folk som mener staten skal betale sykehusregninger, når de reiste uten forsikring, er jo en klassiker. Ambassader som ikke øser ut penger, er en annen. Folk må lese!

Denne saken er helt spesielt hjerteløs, jeg fatter ikke at kabinpersonalet kunne la dette skje. Og heller ikke at medpassasjerer ikke grep inn. Uansett hvor mye de hadde sitt "på det tørre".

''

Satt de i rullestolen under flyturen eller tror du de satt på egne seter ? Jeg fikk ikke med meg den detaljen.

Satt de i rullestolen under flyturen eller tror du de satt på egne seter ? Jeg fikk ikke med meg den detaljen.

''Satt de i rullestolen under flyturen eller tror du de satt på egne seter ? Jeg fikk ikke med meg den detaljen.''

Såvidt jeg skjønte var det ikke så enkelt. De satt ikke i sine egne rullestoler (det er jo så smal mellom stolradene på vanlige fly i alle fall at det ikke er snakk om å trille noen vanlig rullestol der) og flyet hadde en spesialrullestol til bruk ombord, men ingen av de ansatte kunne håndtere denne - jeg fikk inntrykk av at den var oppbevart slik at man kunne få problemer med ryggen for å finne den frem? Mulig jeg tok feil på det siste der altså, men det sto noe slikt i artikkelen i alle fall.

''Satt de i rullestolen under flyturen eller tror du de satt på egne seter ? Jeg fikk ikke med meg den detaljen.''

Såvidt jeg skjønte var det ikke så enkelt. De satt ikke i sine egne rullestoler (det er jo så smal mellom stolradene på vanlige fly i alle fall at det ikke er snakk om å trille noen vanlig rullestol der) og flyet hadde en spesialrullestol til bruk ombord, men ingen av de ansatte kunne håndtere denne - jeg fikk inntrykk av at den var oppbevart slik at man kunne få problemer med ryggen for å finne den frem? Mulig jeg tok feil på det siste der altså, men det sto noe slikt i artikkelen i alle fall.

Hvis de satt helt bakerst i flyet så hadde avstanden til toalettet ikke vært så stort, og det hadde gått fortere å krabbe seg frem.

''Jentene måtte på toalettet, noko som for dei fleste er ein sjølvsagt ting å gjere. Dette skal kunne gå problemfritt også for funksjonshemma, då det finst ein rullestol på alle fly som skal vere til hjelp til toalettbesøk.

Søstrene fekk likevel beskjed om at det var ingen av personalet om bord som kunne operere denne stolen, fordi dei då ville vere i fare for å øydeleggje ryggen. Men må ein, så må ein.''

Hva var poenget med å ha en slik stol i flyet, hvis ikke flypersonalet kunne manøvrere den ?

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på en slik flytur hvis det var usikkerhet rundt dette. Hva hvis jeg fikk magesjau ? Evnt kan en jo ta på bleier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...