Gå til innhold

nektet toaletthjelp på fly

Anbefalte innlegg

Personalet kan altså dytte rundt på tunge matvogner, men en rullestol vil ødelegge ryggene deres?

Den skjønte jeg ikke.

Tviler på at disse jentene skulle på do mange ganger i løpet av flyturen, så de kunne godt hjulpet dem. Selv om det kanskje står i vilkårene at de ikke gjør det.

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• Spenol(1)

15

• Sør

8

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Personalet kan altså dytte rundt på tunge matvogner, men en rullestol vil ødelegge ryggene deres?

Den skjønte jeg ikke.

Tviler på at disse jentene skulle på do mange ganger i løpet av flyturen, så de kunne godt hjulpet dem. Selv om det kanskje står i vilkårene at de ikke gjør det.

Hvorfor har flyet en egen stol da, hvis de ikke kan bruke den ?

De satt i egne seter; folk får aldri sitte i egen stol under flyreisen.

Jeg så et innslag med en mann som led av ALS, og bare kunne kommunisere gjennom øynene. I hans tilfelle så fungerte den elektriske stolen som et flysete.

Den skjønte jeg ikke.

''Personalet kan altså dytte rundt på tunge matvogner, men en rullestol vil ødelegge ryggene deres?''

Det var kanskje ikke "dyttingen av stolen" som var problemet i forhold til ryggene deres, men å få forflyttet den handikappede fra flysetet til stolen?

Annonse

''Personalet kan altså dytte rundt på tunge matvogner, men en rullestol vil ødelegge ryggene deres?''

Det var kanskje ikke "dyttingen av stolen" som var problemet i forhold til ryggene deres, men å få forflyttet den handikappede fra flysetet til stolen?

Nei, det var det ikke fordi det har ikke personalet lov til å gjøre og det vet alle og disse jentene trengte ikke det. Den lille stolen som brukes mellom radene er en klappstol, men jeg har faktisk aldri vært med på at de har hatt den med på turen, bare fra døra og til raden man skal sitte på.

Gjest Høstløv

Jeg har vel bare tenkt at rullestolbrukere ikke kunne greie å reise på tur uten å ha med seg assistanse. Men det er sikkert stor forskjell på meg som har brukt rullestol i 2,5 uke og de som har lang erfaring.

En får veldig mye assistansehjelp på flyplassen og ombord i flyet, så det er absolutt ikke vanskelig å reise med fly alene som rullestolbruker.

Jeg har nettopp vært en tur alene og det gikk helt problemfritt enda jeg ikke triller rullestolen selv. Flyplassassistansen fungerer helt suverent. Jeg ble kjørt til flyplassen og trillet til innsjekkingsskranken av en venninne og derfra fikk jeg hjelp til flyet, fremme på reisemålet fikk jeg hjelp helt til døren i avgangshallen, her ble jeg møtt av mannen min.

Gjest Høstløv

Jeg så et innslag med en mann som led av ALS, og bare kunne kommunisere gjennom øynene. I hans tilfelle så fungerte den elektriske stolen som et flysete.

Det er spesielt, og må være en spesialbestilling, vanligvis må en sitte i et vanlig flysete. Seteradene er så smale at det må spesialrullestol til for å kjøre fra inngangsdøren til setet i flyet.

Gjest Høstløv

Nei, det var det ikke fordi det har ikke personalet lov til å gjøre og det vet alle og disse jentene trengte ikke det. Den lille stolen som brukes mellom radene er en klappstol, men jeg har faktisk aldri vært med på at de har hatt den med på turen, bare fra døra og til raden man skal sitte på.

Ja, jeg har heller aldri sett at en slik stol er med i flyet, stolen tilhører vanligvis flyplassen og det er bakkepersonale som kommer med stolen og hjelper meg fra døren til setet og tilbake igjen på reisemålet.

Men jeg har sett at to stewarder har båret en mann til toalettet. De tok ham under armhulene og løftet ham gjennom flyet.

Gjest Høstløv

To såpass selvhjulpne jenter som drar på tur alene greier fint å forflytte seg fra flysetet over i spesialrullestolen.

Disse jentene klarer garantert å forflytte seg fra stol til stol selv.

Jeg er enig i at det er en sak for mediene at flyselskapet krever at folk skal ha med seg assistanse, selv om de i alle andre henseender er selvhjulpne.

Jeg synes ikke det er en sak for mediene at to personer som velger å ikke forholde seg til regelverket, ikke fikk hjelp på turen. Når de altså visste - eller burde visst - at de skulle hatt med assistanse. Det gjelder uansett hvilket regelverk man bryter. Det er en uendelig rekke saker i mediene hvor folk føler seg "urettferdig behandlet", fordi de ikke forholder seg til reglene som eksisterer. Folk som mener staten skal betale sykehusregninger, når de reiste uten forsikring, er jo en klassiker. Ambassader som ikke øser ut penger, er en annen. Folk må lese!

Denne saken er helt spesielt hjerteløs, jeg fatter ikke at kabinpersonalet kunne la dette skje. Og heller ikke at medpassasjerer ikke grep inn. Uansett hvor mye de hadde sitt "på det tørre".

Heldigvis er vi i ferd med å få både nasjonal og interansjonal lovgivning som forbyr urimelig utestengelse av mennesker med funksjonsnedsettelse. Jeg synes det er flott at jentene ikke avsto fra å reise på ferie som følge av urimelighet fra flyselskapets side. Synes også det er bra at de synliggjør for offentligheten hvordan dette fungerer. En ting er dersom en reisende har hjelpebehov som det ikke er naturlig at utføres av flypersonell, men å trille en transportstol noen meter er det helt urimelig å nekte.

Annonse

To såpass selvhjulpne jenter som drar på tur alene greier fint å forflytte seg fra flysetet over i spesialrullestolen.

''To såpass selvhjulpne jenter som drar på tur alene greier fint å forflytte seg fra flysetet over i spesialrullestolen.''

Det er tankevekkende at såpass mange ut i fra bildet av de to jentene i rullestol antar at de er hjelpeløse og avhengig av omfattende hjelp.

Jeg er egentlig like sjokkert over at ingen av de andre passasjerende hjalp.

Med vennlig hilsen

''Jeg er egentlig like sjokkert over at ingen av de andre passasjerende hjalp.

''

Antar at jentene ba flypersonellet om hjelp og ikke de medreisende. Det er de færreste som ønsker å utbasunere sitt behov for hjelp for alle og enhver.

Gjest Høstløv

''To såpass selvhjulpne jenter som drar på tur alene greier fint å forflytte seg fra flysetet over i spesialrullestolen.''

Det er tankevekkende at såpass mange ut i fra bildet av de to jentene i rullestol antar at de er hjelpeløse og avhengig av omfattende hjelp.

Ja, spesielt fordi det i artikkelen tydelig blir poengtert at de fint klarer seg på toalettet alene. Samtidig som de har greid seg helt fint alene i hele ferien.

;-)

Gjest Nickløsheletida

En får veldig mye assistansehjelp på flyplassen og ombord i flyet, så det er absolutt ikke vanskelig å reise med fly alene som rullestolbruker.

Jeg har nettopp vært en tur alene og det gikk helt problemfritt enda jeg ikke triller rullestolen selv. Flyplassassistansen fungerer helt suverent. Jeg ble kjørt til flyplassen og trillet til innsjekkingsskranken av en venninne og derfra fikk jeg hjelp til flyet, fremme på reisemålet fikk jeg hjelp helt til døren i avgangshallen, her ble jeg møtt av mannen min.

Det er godt å høre. Da er det tydeligvis lagt opp til at rullestolbrukere skal kunne reise alene og da synes jeg det er veldig merkelig at flypersonalet ikke følger opp om noen skal på toalettet. Det kan da vel ikke være meningen at man skal måtte holde seg gjennom hele flyturen?

Gjest Nickløsheletida

Hvis de satt helt bakerst i flyet så hadde avstanden til toalettet ikke vært så stort, og det hadde gått fortere å krabbe seg frem.

''Jentene måtte på toalettet, noko som for dei fleste er ein sjølvsagt ting å gjere. Dette skal kunne gå problemfritt også for funksjonshemma, då det finst ein rullestol på alle fly som skal vere til hjelp til toalettbesøk.

Søstrene fekk likevel beskjed om at det var ingen av personalet om bord som kunne operere denne stolen, fordi dei då ville vere i fare for å øydeleggje ryggen. Men må ein, så må ein.''

Hva var poenget med å ha en slik stol i flyet, hvis ikke flypersonalet kunne manøvrere den ?

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på en slik flytur hvis det var usikkerhet rundt dette. Hva hvis jeg fikk magesjau ? Evnt kan en jo ta på bleier.

''Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på en slik flytur hvis det var usikkerhet rundt dette. Hva hvis jeg fikk magesjau ? Evnt kan en jo ta på bleier''

Det tenker jeg på også. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen.

Gjest Høstløv

Det er godt å høre. Da er det tydeligvis lagt opp til at rullestolbrukere skal kunne reise alene og da synes jeg det er veldig merkelig at flypersonalet ikke følger opp om noen skal på toalettet. Det kan da vel ikke være meningen at man skal måtte holde seg gjennom hele flyturen?

''Det kan da vel ikke være meningen at man skal måtte holde seg gjennom hele flyturen?''

Jeg har sett at stewardene har båret en mann til toalettet.

Jeg får alltid plass på en av de første radene og jeg kan gå litt med to krykker, så spørsmålstillingen har ikke vært aktuell for meg, egentlig har jeg ikke tenkt noe særlig over det, men jeg har lest om en reisevant mann som bruker et kateter og oppsamlingspose på leggen.

Hvis jeg er litt ugrei i magen før flyturen så tar jeg Imodium på forhånd slik at akutte toalettbesøk ikke blir et problem.

Jaja, unnskyld da, jeg forsøkte bare å komme med en forklaring...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...