Tunta Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 På samme måte som jeg spør eldre og gravide om de vil ha sitteplass, så kan jeg også spørre om en rullestolbruker om jeg skal åpne en dør. Jeg spør ikke fordi jeg er overbevist om at vedkommende ikke klarer det selv, men fordi det vil være normal skikk og bruk å spørre. Jeg aner jo ikke hva slags forhold den personen har til sin egen funksjonshemming heller. For noen funksjonshemmede så er slike tilbud bare en praktisk formalitet. Med forbehold om at jeg ikke vet hvordan det vil føles å være/bli funksjonshemmet, så tror jeg nok at jeg ville vært bekymret for om jeg fikk nok trening i å gjøre disse tingene selv, hvis jeg fikk alt for mye hjelp. ''For noen funksjonshemmede så er slike tilbud bare en praktisk formalitet.'' Nettopp, funksjonshemmede er like ulike som funksjonsfriske. Minner meg på da jeg som nyansatt i en IA-bedrift uten rampe og automatiske dører (den tunge døren vendte til alt overmål utover fra trappen) ilte til for å åpne døren for en rullestolbruker etter at h*n hadde strevet et par minutter. Jeg fikk en skyllebøtte av dimensjoner og ble litt lei meg. En del nybakte foreldre med barnevogn ble irriterte om vi ikke hjalp til med døren, likeså enkelte med krykker / rullator. Ergo tenkte jeg at jeg ser an situasjonen og tilbyr hjelp om de ikke klarer det på 2. forsøk. 99% setter pris på det, og den nevnte rullestolbruker får selvfølgelig bruke så lang tid h*n vil. Men når h*n klager ang adkomstvei sier jeg meg alltid enig; det er virkelig en stor skam.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372115-nektet-toaletthjelp-p%C3%A5-fly/page/5/#findComment-3256534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.