Gå til innhold

14 åring og bruk av lønnsinntekt

Anbefalte innlegg

Gjest Ærlig fortjent

14 åringen har en liten jobb og fikk utbetalt ca 5000,- i lønn. H*n vil jo gjerne kjøpe "alt" nå som h*n har råd til det.

Jeg har bremset og sagt h*n ikke får lov til å bruke opp alt. Jeg har derfor holdt tilbake halvparten.

Er det dårlig gjort av meg? H*n har jo jobbet for pengene og tjent dem selv.

Fortsetter under...

Jeg ville nok ha gjort som deg. En på 14 har jo selvsagt lyst til å kjøpe mye og flere tusen er veldig mye penger å bruke fritt..

Ville nok hatt noen samtaler om pengebruk.

Etterhvert som tenåringen forstår verdien av å spare, og bruker pengene fornuftig, ville jeg ha sluppet mer taket.

Hvis det var noe spesielt han ønsket seg og vill kjøpe for første lønninga, ville jeg nok latt han bruke det første gangen. Ellers hadde vi nok hatt en samtale om viktigheten av å spare penger. Min egen sønn fikk sommerjobb det året han fylte 14, og jobbet hele sommeren. Han var den på skolen med den tøffeste og råeste mopeden fordi han hadde klart å spare det aller meste. Men min sønn har alltid vært av den økonomiske sorten. Av min tre gutter som barn var det han som kom hjem fra ferie med flere penger i lommeboka enn da de dro.

Gjest et sparetips

Mine barn er ikke så store enda, men min søster har to barn i den alderen. De har med hell laget avtaler om at de hjeper til med en viss prosent av summen, hvis gutta sparer til noe som foreldrene også synes er ok å bruke pengene på.

Det har motivert dem til å kjøpe noe mer varig / lurt enn bare masse småting / forbruk.

Gjest ærlig fortjent

Mine barn er ikke så store enda, men min søster har to barn i den alderen. De har med hell laget avtaler om at de hjeper til med en viss prosent av summen, hvis gutta sparer til noe som foreldrene også synes er ok å bruke pengene på.

Det har motivert dem til å kjøpe noe mer varig / lurt enn bare masse småting / forbruk.

Takk for tips og andre svar i tråden

Det ville kommet litt an på HVA h*n ønsket å bruke pengene til.

Hvis det var en litt dyr ting som hadde vært på ønskelisten lenge, så ville jeg latt h*n kjøpe dette enten det kostet 2 eller 4 tusen.

Dreier det seg derimot om innkjøp av "småtteri" som, f.eks, klær, sminke, cd`er,, kinobesøk, eller annet forbruk som gir kortsiktig glede, så ville jeg nok gjort som deg og tatt en prat om disponering av penger, og fordelen med å få dem til å vare lengst mulig.

Denne lærdommen kan komme godt med når man blir voksen og skal få pengene til å vare helt fra den ene lønninga til den neste..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...