Gå til innhold

Å ta hensyn til diett og sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig. Dessuten har de fleste norske barn (som intervjuet handlet om) svært god tilgang på spiselige varer som er langt mer skadelige enn brødskiver.

''Dessuten har de fleste norske barn (som intervjuet handlet om) svært god tilgang på spiselige varer som er langt mer skadelige enn brødskiver.''

Ja, det er en annen ting jeg ikke skjønner. Vi er da alle enige om at sukker er unødvendig og direkte skadelig - kan vi ikke fokusere på det, da?

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• nitty-gritty

9

• Lillemus

6

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Første gang jeg inviterer noen på middag, spør jeg gjerne om det er noe de ikke tåler/ikke spiser. Og så serverer jeg ganske enkelt ikke det.

Svært få i min omgangskrets har lagt om til lavkarbokosthold, så jeg har nok aldri hatt lavkarbo spesifikt i tankene. Når jeg tenker meg om, tror jeg det uansett vil gå greit, for med mindre jeg har kresne barn på besøk, består hovedretten så godt som alltid av rent kjøtt/fisk med saus, grønnsaker og vanligvis en karbohydratrik matvare. Det vil aldri være noe problem å la være å gi noen couscous/ris/poteter og i stedet gi dem mer kjøtt/fisk/grønnsaker.

Hvis noen trenger større spesialtilpasning enn det, vil jeg forvente å få beskjed når jeg stiller mitt litt generiske spørsmål om allergier osv. Jeg vil nok ikke finne på å servere en egen rett til en som står på lavkarbo - da er alternativet heller å finne noe jeg kan servere til alle.

Jeg reagerer (i alle sammenhenger, faktisk) mye mer positivt på direkte tilbakemeldinger enn på hinting. Jeg har flere venner som helt har sluttet å drikke alkohol, og da kjøper jeg naturligvis inn alkoholfrie drikkevarer. En venninne trodde tydeligvis det ville være høfligere å hinte intenst om fortreffeligheten til en bestemt juice enn å be meg kjøpe den. I grunnen burde alle gå over til *bare* å drikke denne juicen hvis de først skulle ha noe annet enn vann, hun hadde ikke vært syk etter at hun begynte å drikke den osv.

Jeg kjøpte den, naturligvis, men på grunn av den indirekte masingen i forkant gjorde jeg det ikke med glede! Jeg følte meg faktisk overraskende muggen over hele situasjonen. Jeg fant ut to ting: Jeg er ikke så generøs som jeg liker å tro - og hvis jeg selv ser lyset på kostholdsfronten, skal jeg aldri bedrive forkynnende virksomhet ;-)

Det å tenke at andre burde ta hensyn, fører sjelden noe godt med seg. Da er det bedre å være helt konkret og tydelig på hva du kan og ikke kan spise - og komme med forslag til enkle løsninger sånn at vertinnen ikke føler hun må sette seg inn i en ny diett for å kunne lage mat du kan spise.

Skrevet

Jeg er ikke helt oppdatert på Lavkarbo-dietten. hvilke restriksjoner har du ? Sier du i fra på forhånd, om hva du kan spise ?

For tiden må jeg holde meg unna ganske mange matvarer, hvis jeg ikke vil risikere magesjau i selskapet. For min del blir det mye te og kaffe.

Det jeg synes er mest slitsomt er alt det fokuset jeg får rundt mine restriktive matvaner. I mitt tilfelle så kaster de seg nesten over meg, og setter himmel og jord i bevegelse for at jeg skal få noe å spise. Men med desserter er det helt håpløst nå :( jeg setter pris på at de tar hensyn, men for meg blir det litt i overkant. Jeg synes også det er slitsomt å høre " stakkars deg" hele tiden. Jeg ønsker minst mulig fokus rundt mine matvaner. Men det er nok forskjell på å gå på lavkarbodiett og ikke tåle mange matvarer.

Skrevet

Lavkarbo-kosthold kan være ganske vanskelig å sette seg inn i uten spesiell interesse, spesielt når det kommer til desserter. Lavkarbo-kaker er ikke akkurat fort gjort å bake heller og krever en lang rekke spesialingredienser.

Jeg pleier å forhøre meg om hva som skal spises, så medbringer jeg om nødvendig, for det er ofte greiere. De fleste serverer dog en eller annen form for kjøtt, fisk eller fugl, så det er sjeldent slik at jeg absolutt ikke kan spise noe. Til dessert gjør jeg som hjemme: Tar en god kopp te :)

Det verste for meg er i grunnen spørsmålet: "Men hva i all verden skal jeg servere deg, da?". Ikke fordi jeg ikke får noe servert, men fordi de blir så opptatte av at jeg også MÅ spise noe til dessert, selv om jeg er godt fornøyd ;)

''Det verste for meg er i grunnen spørsmålet: "Men hva i all verden skal jeg servere deg, da?". Ikke fordi jeg ikke får noe servert, men fordi de blir så opptatte av at jeg også MÅ spise noe til dessert, selv om jeg er godt fornøyd ;)''

jeg kjenner meg igjen der ja. Jeg synes ofte det er så ubehagelig å få det spørsmålet, at jeg dropper begivenheter, eller sørger for å komme litt senere så jeg slipper alt for mye fokus på maten.

Skrevet

Ved sykdom ville jeg tatt hensyn, ved diett ville jeg ikke det.

Du tåler å spise karbohydrater ved en anledning.

Ville ikke forventet at folk tok hensyn til mine evt. dietter heller.

Gjest Been there done that
Skrevet

Det er egentlig veldig enkelt. Bare tilby deg å ta med noe selv, helst noe som alle kan spise.

Skrevet

Jeg er ikke helt oppdatert på Lavkarbo-dietten. hvilke restriksjoner har du ? Sier du i fra på forhånd, om hva du kan spise ?

For tiden må jeg holde meg unna ganske mange matvarer, hvis jeg ikke vil risikere magesjau i selskapet. For min del blir det mye te og kaffe.

Det jeg synes er mest slitsomt er alt det fokuset jeg får rundt mine restriktive matvaner. I mitt tilfelle så kaster de seg nesten over meg, og setter himmel og jord i bevegelse for at jeg skal få noe å spise. Men med desserter er det helt håpløst nå :( jeg setter pris på at de tar hensyn, men for meg blir det litt i overkant. Jeg synes også det er slitsomt å høre " stakkars deg" hele tiden. Jeg ønsker minst mulig fokus rundt mine matvaner. Men det er nok forskjell på å gå på lavkarbodiett og ikke tåle mange matvarer.

Noen går kanskje på lavkarbo grunnet høyt blodsukker eller Diabetes2 uten at de ønsker å opplyse om det.

Skrevet

Det er egentlig veldig enkelt. Bare tilby deg å ta med noe selv, helst noe som alle kan spise.

''Det er egentlig veldig enkelt. Bare tilby deg å ta med noe selv, helst noe som alle kan spise.''

jeg gjør i hvertfall det. Men det er sikkert forskjell på hvilken kontekst det er . Hvis det er nære venner/familier som kjenner meg så hadde jeg nok blitt litt skuffet. Hvis folk ikke kjenner meg så tar jeg med noe.

Skrevet

I dette tilfellet her så vet jeg ikke om trådstarter har informert vertskapet om sine behov, eller tar det som en selvfølge at de disker opp med noe.

Jeg tror nok at vertskapet hadde tatt andre hensyn om det var snakk om allergi eller diabetes. Denne dietten er det ikke så lett å sette seg inn i.

Gjest liker god mat jeg også
Skrevet

''Du tåler å spise karbohydrater ved en anledning.''

Nå spiser jeg ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, men fordi jeg har plager med irritabel tarm og denne dietten hjelper mot dette. Hvetemel er verst og jeg får mageknip og løs mage hvis jeg spiser feks vafler.

Skrevet

Du kan altså ikke spise 'normal mat' i det hele tatt?

I min verden er det min mat som er normal, men jeg skjønner hva du mener. Jeg spiser aldri mat som inneholder hvetemel. Det er verstingen.

Skrevet

Jeg tåler ikke å spise veldig stivelssrik mat. Les sjokoladekake, pizza etc.

Skrevet

''Jeg er ikke helt oppdatert på Lavkarbo-dietten. hvilke restriksjoner har du ? Sier du i fra på forhånd, om hva du kan spise ?''

Det er endel ting jeg ikke spiser, feks hvetemel, sukker og denslags.Og jeg er ikke på diett for å slanke meg. Men fordi jeg har ømfintlig mage (irritabel tarm) som reagerer på endel matsorter. De fleste som kjenner meg vet om dette, så det er ikke noe jeg pleier å snakke om.

Skrevet

''Jeg ser absolutt at det å ha gjester i våre dager kan by på utfordringer med så mye forskjellig. Men det er jo litt hva man gjør det til. Vi besøker noen i familien hver uke, og det blir alltid servert noe godt (og søtt) til kaffen til glede for de som spiser slikt. Og jeg får samme frasen: Hva skal jeg servere deg da? Du spiser vel ingenting av dette?''

Hadde jeg hatt en gjest ukentlig som aldri hadde tatt noe av det jeg satt frem, hadde jeg selvfølgelig tatt hensyn til det. Hvis en i min nærmeste omgangskrets hadde et så gjennomført lavkarbokosthold, regner jeg med at jeg også visste litt om bakgrunnen for det og hadde nok tilrettelagt så godt jeg kunne.

Noe annet blir det gjerne når folk skifter diett stadig vekk, og slett ikke alltid overholder den selv. Da blir motivasjonen straks litt dårligere for å ta på seg ekstraarbeid.

Hva svarer du når du får det spørsmålet da? Hva kan man servere til en som spiser lavkarbo? Det føles jo litt rart å servere biff eller salat når de andre spiser kake...

''Hva svarer du når du får det spørsmålet da? Hva kan man servere til en som spiser lavkarbo? Det føles jo litt rart å servere biff eller salat når de andre spiser kake...''

Jeg pleier å si at nøtter er godt til kaffen. Lettvint og krever ikke så mye. Krem og denslags uten sukker med bær er også godt. Trollkrem er nydelig.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på at folk har mat-allergier der enkelte ting kan gjøre dem direkte syke, og folk som "går på diett" av eget valg!

Jeg ville tatt hensyn i det første tilfellet, men ikke nødvendigvis i det andre tilfellet hvis dette medførte ekstra arbeid, eller at jeg ikke fikk mulighet til å servere det jeg ønsket til mine gjester.

Jeg ser argumentet med at du har funnet en diett som passer din helse,og at du ikke vil vike fra den.

Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.

Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!

Da ville jeg mye heller at du på forhånd tilbød deg å ta med mat til deg selv, og/eller informerte meg konkret om hva du ønsket å spise.

Hvis dette passet noenlunde med det jeg allikevel hadde tenkt å servere, så ville jeg naturligvis tilpasset litt for deg. Men hvis ikke, så hadde det vært helt ok for meg om du koste deg med medbrakt mat!

Mye heller det, enn at du skulle sitte sulten og stirre misbligende på min servering...

For DET er faktisk ganske uhøffelig, synes jeg...

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på at folk har mat-allergier der enkelte ting kan gjøre dem direkte syke, og folk som "går på diett" av eget valg!

Jeg ville tatt hensyn i det første tilfellet, men ikke nødvendigvis i det andre tilfellet hvis dette medførte ekstra arbeid, eller at jeg ikke fikk mulighet til å servere det jeg ønsket til mine gjester.

Jeg ser argumentet med at du har funnet en diett som passer din helse,og at du ikke vil vike fra den.

Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.

Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!

Da ville jeg mye heller at du på forhånd tilbød deg å ta med mat til deg selv, og/eller informerte meg konkret om hva du ønsket å spise.

Hvis dette passet noenlunde med det jeg allikevel hadde tenkt å servere, så ville jeg naturligvis tilpasset litt for deg. Men hvis ikke, så hadde det vært helt ok for meg om du koste deg med medbrakt mat!

Mye heller det, enn at du skulle sitte sulten og stirre misbligende på min servering...

''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!''

Nå sier vel trådstarter at hun har irritabel tarm, som kan være svært ubehagelig og smertefullt. I tillegg tyder nyere forskning på at irritabel tarm forårsaker angst og depresjoner. Er det grunn god nok?

Skrevet

''Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.''

Trådstarter har irritabel tarm og tåler ikke sukker og hvetemel, men magesmerter og diare er kanskje ikke nok for at andre skal synes det er greit at man takker nei?

Gjest Middelthon
Skrevet

I min verden er det min mat som er normal, men jeg skjønner hva du mener. Jeg spiser aldri mat som inneholder hvetemel. Det er verstingen.

Hva slags kaker foreslår du at vertskapet skal lage som ikke inneholder hvetemel? (Jeg spør, for jeg vet ikke. Jeg har ingen på lavkarbo eller med cøliaki i omgangskretsen).

Skrevet

''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!

''

Jeg har vært på denne dietten i snart ti år, og jeg har en mistanke om at noen synes jeg er litt sta og sær om jeg ikke spiser hva de har satt frem..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...