Gå til innhold

Å ta hensyn til diett og sykdom

Anbefalte innlegg

''Hva svarer du når du får det spørsmålet da? Hva kan man servere til en som spiser lavkarbo? Det føles jo litt rart å servere biff eller salat når de andre spiser kake...''

Jeg pleier å si at nøtter er godt til kaffen. Lettvint og krever ikke så mye. Krem og denslags uten sukker med bær er også godt. Trollkrem er nydelig.

Jeg synes jo det er ganske sært hvis din nærmeste omgangskrets som du omgås så regelmessig ikke gidder å servere deg noen nøtter eller bær når du har sagt fra.

Min sønn lider antagelig av noe tilsvarende som deg, han blir veldig dårlig i magen av hvetemel. Vi pleier å si at han har glutenintoleranse (det er jo sant) og da tilpasser de fleste seg til det.

De han omgås mest, familie og venner, har jo sett hvor plaget han blir av å spise noe han ikke tåler, så stort sett serveres det minst en ting han tåler når vi er på besøk.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• nitty-gritty

9

• Lillemus

6

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest liker god mat jeg også

Hva slags kaker foreslår du at vertskapet skal lage som ikke inneholder hvetemel? (Jeg spør, for jeg vet ikke. Jeg har ingen på lavkarbo eller med cøliaki i omgangskretsen).

Jeg ønsker vel ikke at noen skal bake kake ekstra for min del. Men når man er buden i selskap og menyen består av bare ting jeg absolutt ikke kan spise, som kaker og påsmurte rundstykker, hadde jeg vært glad for å finne litt nøtter, eller kanskje bær med pisket krem.

''Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.''

Trådstarter har irritabel tarm og tåler ikke sukker og hvetemel, men magesmerter og diare er kanskje ikke nok for at andre skal synes det er greit at man takker nei?

Da må man jo tenke litt over hvor krevende det er å ta hensyn til denne dietten.

Hvis det er så konkret som at man ikke vil spise ris eller poteter, så er det jo enkelt og greit å ta hensyn.

Men ting som sukker og hvetemel finnes i SVÆRT mange matvarer. Så det er ikke bare, bare for et vertskap å diske opp med en fullstendig "mel og sukkerfri" diett når man ikke er vant til å unngå disse varene.

Til syvende og sist er det jo en selv som har ansvar for å følge sin diett, også når man er gjest..

Gjest Middelthon

Jeg ønsker vel ikke at noen skal bake kake ekstra for min del. Men når man er buden i selskap og menyen består av bare ting jeg absolutt ikke kan spise, som kaker og påsmurte rundstykker, hadde jeg vært glad for å finne litt nøtter, eller kanskje bær med pisket krem.

Da må du opplyse dem om det. Jeg visste ikke at lavkarbo innebar at sukker var bannlyst, så hos meg hadde du fått is, krem med sukker, sjokolade eller lignende. Potetgull er vel fy, men peanøtter er altså greit? Frukt, går det? Hvis det bare er nøtter og bær med krem (uten sukker) du kan spise, må du si klart i fra om det. Og ta med deg nøtteblanding til alle klanskje?

Da må du opplyse dem om det. Jeg visste ikke at lavkarbo innebar at sukker var bannlyst, så hos meg hadde du fått is, krem med sukker, sjokolade eller lignende. Potetgull er vel fy, men peanøtter er altså greit? Frukt, går det? Hvis det bare er nøtter og bær med krem (uten sukker) du kan spise, må du si klart i fra om det. Og ta med deg nøtteblanding til alle klanskje?

Lavkarbo innebærer at man kutter ut eller ned på karbohydrat-holdige varer.

Det prinsippet burde være enkelt nok for alle voksne mennesker, da de fleste burde vite hva karbohydrater er og hva som eventuelt inneholder dette.

Selve matlagingen kan dog være litt komplisert, om man skal servere gryte eller lignende, så da er det jo greiest om gjesten enten hjelper til eller tar med egen mat :)

Hva slags kaker foreslår du at vertskapet skal lage som ikke inneholder hvetemel? (Jeg spør, for jeg vet ikke. Jeg har ingen på lavkarbo eller med cøliaki i omgangskretsen).

''Hva slags kaker foreslår du at vertskapet skal lage som ikke inneholder hvetemel?''

Sjokoladekake! :o) Finnes oppskrifter uten mel og om man bruker mørk sjokolade inneholder den såpass lite karbohydrater at mange på lavkarbo kan spise litt av den. Blir konfektaktig da. :o)

Annonse

''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!''

Nå sier vel trådstarter at hun har irritabel tarm, som kan være svært ubehagelig og smertefullt. I tillegg tyder nyere forskning på at irritabel tarm forårsaker angst og depresjoner. Er det grunn god nok?

Poenget er vel egentlig ikke hvilke ubehag hun får av å bryte dietten, men i hvilken grad hun kan forvente at omstendighetene gir henne "ekstra-service"

Men JA, jeg ville synes det var sært hvis hun VET at hun ikke tåler ditt og datt, men likevel kommer i et selskap hvor det med stor sannnynlighet, kun serveres mat hun ikke kan spise. Og istedet for å tilby seg å ta med noe eget, blir sittende å "sulte" og irritere seg over at vertskapet ikke tar hensyn til hennes diett!.

Det synes jeg er litt urimelig. Det er hennes egent ansvar å følge dietten sin - også når hun er gjest et sted..

Poenget er vel egentlig ikke hvilke ubehag hun får av å bryte dietten, men i hvilken grad hun kan forvente at omstendighetene gir henne "ekstra-service"

Men JA, jeg ville synes det var sært hvis hun VET at hun ikke tåler ditt og datt, men likevel kommer i et selskap hvor det med stor sannnynlighet, kun serveres mat hun ikke kan spise. Og istedet for å tilby seg å ta med noe eget, blir sittende å "sulte" og irritere seg over at vertskapet ikke tar hensyn til hennes diett!.

Det synes jeg er litt urimelig. Det er hennes egent ansvar å følge dietten sin - også når hun er gjest et sted..

''Men JA, jeg ville synes det var sært hvis hun VET at hun ikke tåler ditt og datt, men likevel kommer i et selskap hvor det med stor sannnynlighet, kun serveres mat hun ikke kan spise. Og istedet for å tilby seg å ta med noe eget, blir sittende å "sulte" og irritere seg over at vertskapet ikke tar hensyn til hennes diett!.

Det synes jeg er litt urimelig. Det er hennes egent ansvar å følge dietten sin - også når hun er gjest et sted..''

Når jeg inviterer på middag eller kaffe, så er jeg mer opptatt av at gjestene trives enn at jeg skal få servere hva enn JEG ønsker...

Men når det er sagt, så velger jeg selv å forhøre meg i forkant. Blir jo litt leit for alle om jeg enten ikke kan spise eller får føling under besøket ;)

Du bør forhøre deg med vertsskapet på forhånd om hva de tenker å servere og enten be dem ha noe spesifkt som du tåler (i tillegg), eller tilby å ha med noe selv. Jeg synes ikke du skal forvente at de legger opp menyen etter hva du tåler. Høyst sannsynlig vil de vel sørge for at de har noe du kan spise om du tipser dem på forhånd.

I min verden er det min mat som er normal, men jeg skjønner hva du mener. Jeg spiser aldri mat som inneholder hvetemel. Det er verstingen.

Da skjønner jeg ikke at du ikke sier klart ifra om at du ikke tåler hvetemel. Det er veldig enkelt å forholde seg til, og å ta hensyn til.

Men når du snakker om en spesiell diett, blir det nok mye for andre å finne ut av. For hvis det finnes en del ting du _kan_ spise, så kan sikkert også du strekke deg litt?

Da må man jo tenke litt over hvor krevende det er å ta hensyn til denne dietten.

Hvis det er så konkret som at man ikke vil spise ris eller poteter, så er det jo enkelt og greit å ta hensyn.

Men ting som sukker og hvetemel finnes i SVÆRT mange matvarer. Så det er ikke bare, bare for et vertskap å diske opp med en fullstendig "mel og sukkerfri" diett når man ikke er vant til å unngå disse varene.

Til syvende og sist er det jo en selv som har ansvar for å følge sin diett, også når man er gjest..

Dette er bare tull, det er så enkelt som bare det. Men alt som er nytt er "skremmende" :-)

''Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.''

Trådstarter har irritabel tarm og tåler ikke sukker og hvetemel, men magesmerter og diare er kanskje ikke nok for at andre skal synes det er greit at man takker nei?

Hehehe, som jeg skulle sagt det selv! Grunnen, hva den enn er, må liksom "godkjennes" av alle andre....

Gjest Middelthon

Dette er bare tull, det er så enkelt som bare det. Men alt som er nytt er "skremmende" :-)

Jeg skjønner ikke hva som er så enkelt? jeg har aldri hatt hvete- og sukkerfri kost, og jeg ante ikke hva jeg eventuelt skulle servert som godt til kaffen til gjester som var ok. Nå har jeg fått vite at jeg kan servere nøtter(!), og bær med sukkerfri krem (som jeg syns høres ut som et ok alternativ). Ellers må jeg altså sette meg inn i hva et lavkarbokosthold innebærer, og bake kaker uten mel og sukker. Ergo blir det bær. Men trådstarter eller andre kan da ikke klage på lite spennende servering. Og hvis de ikke har sagt ifra på forhånd, kan de på ingen måte forvente å få servert nøtter og bær, det ville ellers aldri falt meg inn. Det er ikke skummelt, det er bare sært (og litt irriterende at man skal være dårlig vertinne hvis man ikke skjønner at nøtter er bra kaffemat av seg selv).

Annonse

Jeg skjønner ikke hva som er så enkelt? jeg har aldri hatt hvete- og sukkerfri kost, og jeg ante ikke hva jeg eventuelt skulle servert som godt til kaffen til gjester som var ok. Nå har jeg fått vite at jeg kan servere nøtter(!), og bær med sukkerfri krem (som jeg syns høres ut som et ok alternativ). Ellers må jeg altså sette meg inn i hva et lavkarbokosthold innebærer, og bake kaker uten mel og sukker. Ergo blir det bær. Men trådstarter eller andre kan da ikke klage på lite spennende servering. Og hvis de ikke har sagt ifra på forhånd, kan de på ingen måte forvente å få servert nøtter og bær, det ville ellers aldri falt meg inn. Det er ikke skummelt, det er bare sært (og litt irriterende at man skal være dårlig vertinne hvis man ikke skjønner at nøtter er bra kaffemat av seg selv).

Dette er som sagt bare tull og tøys, dersom man gidder å sette seg litt inn i hva et slikt kosthold innebærer så ser du jo at det ikke er vanskelig. Jeg trodde det samme som deg men så lyset i forrige uke, ref til innlegget mitt i slutten av tråden :-) I dag har jeg laget en nydelig lavkarbo, sukkertfri ostekake, og nøttekake til mine venner som kommer i helgen. Og det morsomste av alt er at ingen hverken ser eller smaker at den er sukkerfri og lavkarb :-) Til middagserveres ovnsbakt laks marinert med deilige oljer på en seng av smørdampede grønnsaker og en herlig fet saus. Så enkelt så enkelt, selv for meg som knapt kan lage mat. :-)

Takk for et herlig innlegg!

Flott at noen tenker som deg, alle skal kose seg, og det er ikke alltid det skal så mye til. Jeg har levd på min lavkarbodiett i snart ti år. Jeg pleier ikke å spise "bare litt" av ting jeg ikke skal ha for å tilfredstille dem rundt meg. Jeg er heller ikke på slankekur, men spiser lavkarbo for å unngå en rekke plager. Noen ganger kan det sikkert være bedre å si at man er allergisk.

Min svigerinne er av typen som ikke tåler verken det ene eller det andre. Men det merkelige er jo at dette endrer seg ganske fort. Ene uka er det smør og fett hun ikke tåler. Neste gang er ikke det så nøye, men melkeprodukter skal hun absolutt ikke spise. Og hun får alltid ekstra oppdekking pga dette. Jeg ser ikke helt forskjellen på hennes "allergi" og mitt kosthold.

Jeg ser absolutt at det å ha gjester i våre dager kan by på utfordringer med så mye forskjellig. Men det er jo litt hva man gjør det til. Vi besøker noen i familien hver uke, og det blir alltid servert noe godt (og søtt) til kaffen til glede for de som spiser slikt. Og jeg får samme frasen: Hva skal jeg servere deg da? Du spiser vel ingenting av dette?

Uff jeg synes sånt er så trist. Hva enn man har som grunn (med mindre man skifter diett hver uke, der har jeg null toleranse, hehehe!) så synes jeg folk skal respektere det :-) Det er venner og familie, det koster så veldig lite å gjøre litt ekstra. Folk tror det er "så utrolig mye styr med "spesial" mat", men det er gjerne fordi de ikke engang gidder å sette seg litt inn i det, (og det de ikke innser er at det trolig tar kortere tid enn det normalt sett ville tatt...Det har jeg nemlig oppdaget, hahaha!).

Nei spis det du spiser du, har du funnet noe som fungerer for din kropp så hvorfor skal du sitte å spise og tygge mat som vi andre spiser kun for å tekkes oss....mener jeg!

:-)

Jeg synes det er stor forskjell på at folk har mat-allergier der enkelte ting kan gjøre dem direkte syke, og folk som "går på diett" av eget valg!

Jeg ville tatt hensyn i det første tilfellet, men ikke nødvendigvis i det andre tilfellet hvis dette medførte ekstra arbeid, eller at jeg ikke fikk mulighet til å servere det jeg ønsket til mine gjester.

Jeg ser argumentet med at du har funnet en diett som passer din helse,og at du ikke vil vike fra den.

Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg.

Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!

Da ville jeg mye heller at du på forhånd tilbød deg å ta med mat til deg selv, og/eller informerte meg konkret om hva du ønsket å spise.

Hvis dette passet noenlunde med det jeg allikevel hadde tenkt å servere, så ville jeg naturligvis tilpasset litt for deg. Men hvis ikke, så hadde det vært helt ok for meg om du koste deg med medbrakt mat!

Mye heller det, enn at du skulle sitte sulten og stirre misbligende på min servering...

For DET er faktisk ganske uhøffelig, synes jeg...

Hvorfor skal man måtte få en slags "godkjenning" på den dietten man har gått på i 10 år? Hvorfor skal du bestemme hva som fungerer best for trådstarter? Denne personen har funnet en diett og en livsstil som gjør hennes kropp godt, horfor skal hun sitte å spise sukker og stivelse? Fordi ellers blir du furt? Når noen bytter diett hver uke er jeg helt enig med deg men når noen har lagt om livsstilen sin i den ene eller andre retningen og får et merkbart bedre liv av det, så skal jeg sitte å oppføre meg som en fornærmet "kjerring" fordi hun ikke kan spise et stykke delfia kake? Nei vet du hva. Da tar jeg 15 min foran pcen og finner en fin og lettvinn oppskrift jeg kan smelle sammen til hun kommer på kaffe neste gang :-) For SÅ lite er det faktisk som skal til.

Ved sykdom ville jeg tatt hensyn, ved diett ville jeg ikke det.

Du tåler å spise karbohydrater ved en anledning.

Ville ikke forventet at folk tok hensyn til mine evt. dietter heller.

Nei, mange gjør faktisk ikke det. Oppblåst mage, diarè hele kvelden og natten, blodsukker i vill ubalanse. Men DET får de bare leve med i følge deg.

Jeg spiser helt vanlig norsk kost, men ville aldri funnet på å kreve at noen spiste mat kroppen deres ikke hadde godt av.

Gjest min erfaring

I min verden er det min mat som er normal, men jeg skjønner hva du mener. Jeg spiser aldri mat som inneholder hvetemel. Det er verstingen.

Jeg har en venn som ikke tåler hvetemel. Faktisk virkelig ikke tåler det. Han sitter aldro og surmuler og er sulten i selskap, men pleier å ta med noe han kan spise selv. Nære venner som vet om problemet prøver ofte å tilpasse, men ellers ordner han seg selv. Har virkelig aldri sett ham grine på nesen av dette.

Gjest også på diett

Jeg syns ikke man kan forvente noe som helst av vertskapet. Gjør som meg, si at du tar med deg din egen mat, fordi du er på en spesiell diett, men at det viktigste med et selskap er jo at det er hyggelig å være sammen. Ikke tenkt på det med mat til meg, sier jeg. Hvis det viser seg at de serverer noe som du har mulighet til å spise noe av, så er det jo bare å ta av det, eller la være.

Må bare si at jeg tenker som deg. Synes det er vansneklgi å tenke "kaffe-mat" uten mel og sukker.

Jeg hadde aldri tenkt på å sette frem nøtter på et kakebord. Heller frukt kanskje, men det er vel kanskje også litt fy-fy for de som er på lavkarbo?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...