Gjest sterilisator Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Dette er som sagt bare tull og tøys, dersom man gidder å sette seg litt inn i hva et slikt kosthold innebærer så ser du jo at det ikke er vanskelig. Jeg trodde det samme som deg men så lyset i forrige uke, ref til innlegget mitt i slutten av tråden :-) I dag har jeg laget en nydelig lavkarbo, sukkertfri ostekake, og nøttekake til mine venner som kommer i helgen. Og det morsomste av alt er at ingen hverken ser eller smaker at den er sukkerfri og lavkarb :-) Til middagserveres ovnsbakt laks marinert med deilige oljer på en seng av smørdampede grønnsaker og en herlig fet saus. Så enkelt så enkelt, selv for meg som knapt kan lage mat. :-) Det er bare tull at det er like enkelt å lage spesialmat for en som ikke er vant til det. Been there, done that.... Et element er faktisk at jeg ikke liker å servere uprøvde ting til folk, og siden jeg ikke lager cøliaki-mat, lavkarbomat osv til vanlig, betyr det at jeg først må prøve oppskriften en gang før gjestene kommer -altså merarbeid. Dessuten er det ikke nødvendigvis sånn at folk blir invitert alene, hvilket betyr at jeg må lage flere typer mat,både feks lavkarbo og vanlig mat. Og nei, jeg kan ikke lage lavkarbo til alle, fordi jeg følger en fettredusert diett, og dermed ikke kan spise lavkarbomat, siden den vanligvis inneholder mer fett enn ellers. Jeg forlanger imidlertid ikke at noen skal innrette seg etter min fettfattige diett når jeg er på besøk, jeg passer på hva jeg forsyner meg med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Irritabel tarm syndrom er en diagnose, og noe jeg ville tatt hensyn til, på lik linje med allergier og cøliaki. Jeg oppfattet ikke at det var det det dreide seg om i trådstarters innlegg. Jeg er enig i veldig mye av det du sier i denne tråden. Vi har noen venner som har hevet seg på lavkarbobølgen - og de har med eget brød når de kommer til oss, og så spiser de av pålegget vi har satt frem (ost, kjøttpålegg og egg). Greit nok, selv om jeg synes det er litt teit at de tar med brød. Hun ene har diabetes, og spør alltid om jeg har sukketter til teen, noe jeg aldri har hatt. Kunne sikkert gjort det, men jeg bruker det jo aldri selv. Hun kommer vel på besøk ca 3 ganger i året, tenker jeg. Mannen min har trøbbel med stekt kjøtt. Han tåler ikke stekt kjøttdeig, eller stekeskorpen på steik osv. De nærmeste vennene våre pleier å ha noe mat som han tåler - men hos andre, så lar han bare være å spise det han ikek tåler, og spiser noe annet. Helt greit - han forventer ikke at folk lager annen mat - men det er jo ok at det er noe han tåler - men da må jo også folk vite om plagen hans. Det hender at han forsyner seg av mat han ikke er sikker på (f.eks. i jobbsammenheng) - da har det flere ganger hendt at han har fått vanvittig magesmerter og diaré. Kjipt. POenget mitt var i alle fall at de nærmeste vennene forventer en kanskje at har noe en tåler (så sant verten vet om plagene) - men hos andre kan en ikke forvente noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Det er bare tull at det er like enkelt å lage spesialmat for en som ikke er vant til det. Been there, done that.... Et element er faktisk at jeg ikke liker å servere uprøvde ting til folk, og siden jeg ikke lager cøliaki-mat, lavkarbomat osv til vanlig, betyr det at jeg først må prøve oppskriften en gang før gjestene kommer -altså merarbeid. Dessuten er det ikke nødvendigvis sånn at folk blir invitert alene, hvilket betyr at jeg må lage flere typer mat,både feks lavkarbo og vanlig mat. Og nei, jeg kan ikke lage lavkarbo til alle, fordi jeg følger en fettredusert diett, og dermed ikke kan spise lavkarbomat, siden den vanligvis inneholder mer fett enn ellers. Jeg forlanger imidlertid ikke at noen skal innrette seg etter min fettfattige diett når jeg er på besøk, jeg passer på hva jeg forsyner meg med. Veldig enig med deg. og dessuten - så finnes det faktisk en del av oss som ikek synes det er så himla gøy å lage mat - og å sette seg inn i en ny type diett, bli litt som å lære seg et nytt språk. Dersom en ikke liker nye språk, er det tungt. Jeg liker å bake kaker og rundstykker. Ingen av delene passer til de to jeg kjenner som er på lavkarbo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ca 43 år Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Veldig enig med deg. og dessuten - så finnes det faktisk en del av oss som ikek synes det er så himla gøy å lage mat - og å sette seg inn i en ny type diett, bli litt som å lære seg et nytt språk. Dersom en ikke liker nye språk, er det tungt. Jeg liker å bake kaker og rundstykker. Ingen av delene passer til de to jeg kjenner som er på lavkarbo. Det gjør det vet du. Bare å gå å kjøpe en pose lavkarbo brød og trille ut rundstykker, ingen heving og ferdig på 50 min. koster kanskje 40 kr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ca 43 år Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det er bare tull at det er like enkelt å lage spesialmat for en som ikke er vant til det. Been there, done that.... Et element er faktisk at jeg ikke liker å servere uprøvde ting til folk, og siden jeg ikke lager cøliaki-mat, lavkarbomat osv til vanlig, betyr det at jeg først må prøve oppskriften en gang før gjestene kommer -altså merarbeid. Dessuten er det ikke nødvendigvis sånn at folk blir invitert alene, hvilket betyr at jeg må lage flere typer mat,både feks lavkarbo og vanlig mat. Og nei, jeg kan ikke lage lavkarbo til alle, fordi jeg følger en fettredusert diett, og dermed ikke kan spise lavkarbomat, siden den vanligvis inneholder mer fett enn ellers. Jeg forlanger imidlertid ikke at noen skal innrette seg etter min fettfattige diett når jeg er på besøk, jeg passer på hva jeg forsyner meg med. Hvorfor er det så vanskelig for deg å lage en feks mager middag som du ville spist, og så server en fet saus til lavkarbo-mennesket? Jeg har også en med fettredusert kost, jeg bl.a prøver spiser langt midre fett :-) Det er liksom så VOLDSOMT vanskelig å gjøre litt forandringer når vi ikke tenker på hvor lite som skal til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg synes det er stor forskjell på at folk har mat-allergier der enkelte ting kan gjøre dem direkte syke, og folk som "går på diett" av eget valg! Jeg ville tatt hensyn i det første tilfellet, men ikke nødvendigvis i det andre tilfellet hvis dette medførte ekstra arbeid, eller at jeg ikke fikk mulighet til å servere det jeg ønsket til mine gjester. Jeg ser argumentet med at du har funnet en diett som passer din helse,og at du ikke vil vike fra den. Men dette er tross alt et VALG du har tatt. (i motsetning til en med sykdom eller allergi) Og konsekvensene med å bryte dietten en sjelden gang, (hvis situasjonen krever det), er neppe så stor at du kan forvente at omgivelsene skal inrette seg/ ta hensyn til deg. Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett! Da ville jeg mye heller at du på forhånd tilbød deg å ta med mat til deg selv, og/eller informerte meg konkret om hva du ønsket å spise. Hvis dette passet noenlunde med det jeg allikevel hadde tenkt å servere, så ville jeg naturligvis tilpasset litt for deg. Men hvis ikke, så hadde det vært helt ok for meg om du koste deg med medbrakt mat! Mye heller det, enn at du skulle sitte sulten og stirre misbligende på min servering... For DET er faktisk ganske uhøffelig, synes jeg... ''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!'' Jeg har et par allergier som er upraktiske samt også noen selvvalgte kostholdsrestriksjoner. Jeg forventer aldri at folk lager egen mat til meg eller er opptatt av hva jeg kan og ikke kan spise. Av og til er jeg superhøflig og spiser mat jeg vet jeg kommer til å være ganske dårlig som følge av det kommende døgnet. Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert. Jeg synes det må være greit å si "nei takk" uten at det skal stilles så mye spørsmål om dette. (Men jeg er selvfølgelig enig med deg i at det å stirre misbilligende på det som serveres, er uhøflig.) Mine aller nærmeste venner pleier å huske hva jeg ikke tåler, men forventer aldri at folk skal lage egen mat. Tror ikke jeg ønsker det heller :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Dette er som sagt bare tull og tøys, dersom man gidder å sette seg litt inn i hva et slikt kosthold innebærer så ser du jo at det ikke er vanskelig. Jeg trodde det samme som deg men så lyset i forrige uke, ref til innlegget mitt i slutten av tråden :-) I dag har jeg laget en nydelig lavkarbo, sukkertfri ostekake, og nøttekake til mine venner som kommer i helgen. Og det morsomste av alt er at ingen hverken ser eller smaker at den er sukkerfri og lavkarb :-) Til middagserveres ovnsbakt laks marinert med deilige oljer på en seng av smørdampede grønnsaker og en herlig fet saus. Så enkelt så enkelt, selv for meg som knapt kan lage mat. :-) ''Til middagserveres ovnsbakt laks marinert med deilige oljer på en seng av smørdampede grønnsaker og en herlig fet saus. '' Mangler bare stua tyttebær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg har invitert folk til bedre måltid- og inkludert noen på diett. Jeg har da valgt å servere ren mat, så får de ta det de tåler- de ulike menneskene. Dersom jeg inviterer på suppe eller gryte- så skriver jeg oppskriften i invitasjonen til de på diett. Om de da kommer, så vet de hva de går til. Kjenner også vegetarianere. De inviteres kun på kaffe med tilbehør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Lavkarbo innebærer at man kutter ut eller ned på karbohydrat-holdige varer. Det prinsippet burde være enkelt nok for alle voksne mennesker, da de fleste burde vite hva karbohydrater er og hva som eventuelt inneholder dette. Selve matlagingen kan dog være litt komplisert, om man skal servere gryte eller lignende, så da er det jo greiest om gjesten enten hjelper til eller tar med egen mat 'Lavkarbo innebærer at man kutter ut eller ned på karbohydrat-holdige varer.'' Jeg synes at det er litt problematisk fordi man ikke vet om det er kutte ut eller ned på. Jeg visste f.eks. at mange spiser bringebær på lavkarbokosthold, men vet ikke om alle gjør det, eller om jordbær og blåbær også er greit. Jeg har lest mye om lavkarbo, men er jo ingen ekspert ettersom ingen i familien min har et slikt kosthold. Jeg baker innimellom kake tilpasset en slektning med diabetes, og bruker da alternativt sukker, og erstatter noe av melet med mandelmel, men det er også "vanlig" glutenfritt mel der. Antar likevel at dette ikke kan spises av de som går på lavkarbo? Men det er jo bare å spørre da. Jeg forutsetter likevel at de som har endret kosthold siden sist gir meg beskjed, jeg synes det blir litt rart å spørre alle hver gang de skal spise hos meg om de har fått noe mat de ikke tåler siden sist.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 'Lavkarbo innebærer at man kutter ut eller ned på karbohydrat-holdige varer.'' Jeg synes at det er litt problematisk fordi man ikke vet om det er kutte ut eller ned på. Jeg visste f.eks. at mange spiser bringebær på lavkarbokosthold, men vet ikke om alle gjør det, eller om jordbær og blåbær også er greit. Jeg har lest mye om lavkarbo, men er jo ingen ekspert ettersom ingen i familien min har et slikt kosthold. Jeg baker innimellom kake tilpasset en slektning med diabetes, og bruker da alternativt sukker, og erstatter noe av melet med mandelmel, men det er også "vanlig" glutenfritt mel der. Antar likevel at dette ikke kan spises av de som går på lavkarbo? Men det er jo bare å spørre da. Jeg forutsetter likevel at de som har endret kosthold siden sist gir meg beskjed, jeg synes det blir litt rart å spørre alle hver gang de skal spise hos meg om de har fått noe mat de ikke tåler siden sist.... ''Men det er jo bare å spørre da. Jeg forutsetter likevel at de som har endret kosthold siden sist gir meg beskjed, jeg synes det blir litt rart å spørre alle hver gang de skal spise hos meg om de har fått noe mat de ikke tåler siden sist....'' Jepp, det er best å spørre Og ja, man har jo opplysningsplikt som gjest, mener jeg. Selv sier jeg ikke så mye om hva jeg har behov for, men jeg forhører meg heller om hva som skal spises og tar med/tilpasser meg deretter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det gjør det vet du. Bare å gå å kjøpe en pose lavkarbo brød og trille ut rundstykker, ingen heving og ferdig på 50 min. koster kanskje 40 kr. Og hvor kjøper en "en pose lavkarbo-brødblanding" da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 ''Til middagserveres ovnsbakt laks marinert med deilige oljer på en seng av smørdampede grønnsaker og en herlig fet saus. '' Mangler bare stua tyttebær. '' Mangler bare stua tyttebær. '' *flire* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Leste om den damen! *huff* En virkelig drøm å ha som "medforelder" i barnehage- eller klassesammenheng. "Er det greit at sønnen min har med egne bønnespirer i bursdagen", liksom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 En virkelig drøm å ha som "medforelder" i barnehage- eller klassesammenheng. "Er det greit at sønnen min har med egne bønnespirer i bursdagen", liksom? Nå fikk du meg til å le høyt, her jeg sitter mutters alene i stua! Bønnespirer :-DDDD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ca 43 år Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Og hvor kjøper en "en pose lavkarbo-brødblanding" da? Rema, meny, ultra, :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 ''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!'' Jeg har et par allergier som er upraktiske samt også noen selvvalgte kostholdsrestriksjoner. Jeg forventer aldri at folk lager egen mat til meg eller er opptatt av hva jeg kan og ikke kan spise. Av og til er jeg superhøflig og spiser mat jeg vet jeg kommer til å være ganske dårlig som følge av det kommende døgnet. Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert. Jeg synes det må være greit å si "nei takk" uten at det skal stilles så mye spørsmål om dette. (Men jeg er selvfølgelig enig med deg i at det å stirre misbilligende på det som serveres, er uhøflig.) Mine aller nærmeste venner pleier å huske hva jeg ikke tåler, men forventer aldri at folk skal lage egen mat. Tror ikke jeg ønsker det heller :-) ''Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert. Jeg synes det må være greit å si "nei takk" uten at det skal stilles så mye spørsmål om dette. (Men jeg er selvfølgelig enig med deg i at det å stirre misbilligende på det som serveres, er uhøflig.)'' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg er enig i veldig mye av det du sier i denne tråden. Vi har noen venner som har hevet seg på lavkarbobølgen - og de har med eget brød når de kommer til oss, og så spiser de av pålegget vi har satt frem (ost, kjøttpålegg og egg). Greit nok, selv om jeg synes det er litt teit at de tar med brød. Hun ene har diabetes, og spør alltid om jeg har sukketter til teen, noe jeg aldri har hatt. Kunne sikkert gjort det, men jeg bruker det jo aldri selv. Hun kommer vel på besøk ca 3 ganger i året, tenker jeg. Mannen min har trøbbel med stekt kjøtt. Han tåler ikke stekt kjøttdeig, eller stekeskorpen på steik osv. De nærmeste vennene våre pleier å ha noe mat som han tåler - men hos andre, så lar han bare være å spise det han ikek tåler, og spiser noe annet. Helt greit - han forventer ikke at folk lager annen mat - men det er jo ok at det er noe han tåler - men da må jo også folk vite om plagen hans. Det hender at han forsyner seg av mat han ikke er sikker på (f.eks. i jobbsammenheng) - da har det flere ganger hendt at han har fått vanvittig magesmerter og diaré. Kjipt. POenget mitt var i alle fall at de nærmeste vennene forventer en kanskje at har noe en tåler (så sant verten vet om plagene) - men hos andre kan en ikke forvente noe. Jeg skjønner ikke hvorfor det er teit at de har med eget brød. Uansett hva slags diett folk er på, er det en uting at det utbasuneres som det eneste rette overfor vertsskap og andre gjester, men vertinnen burde også la være å fnyse høylydt av gjestenes kostholdspreferanser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 ''Jeg hadde ærlig talt syntes du var litt sær hvis du "frivillig" hadde sittet og sultet hos meg fordi serveringen ikke passet din "selvvalgte" diett!'' Jeg har et par allergier som er upraktiske samt også noen selvvalgte kostholdsrestriksjoner. Jeg forventer aldri at folk lager egen mat til meg eller er opptatt av hva jeg kan og ikke kan spise. Av og til er jeg superhøflig og spiser mat jeg vet jeg kommer til å være ganske dårlig som følge av det kommende døgnet. Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert. Jeg synes det må være greit å si "nei takk" uten at det skal stilles så mye spørsmål om dette. (Men jeg er selvfølgelig enig med deg i at det å stirre misbilligende på det som serveres, er uhøflig.) Mine aller nærmeste venner pleier å huske hva jeg ikke tåler, men forventer aldri at folk skal lage egen mat. Tror ikke jeg ønsker det heller :-) ''Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert.'' Som vertinne blir jeg stressa dersom jeg har invitert gjester på fiskesuppe, og så sier gjesten "nei takk" ved serveringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sterilisator Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvorfor er det så vanskelig for deg å lage en feks mager middag som du ville spist, og så server en fet saus til lavkarbo-mennesket? Jeg har også en med fettredusert kost, jeg bl.a prøver spiser langt midre fett :-) Det er liksom så VOLDSOMT vanskelig å gjøre litt forandringer når vi ikke tenker på hvor lite som skal til :-) Akkurat til middag, synes jeg stort sett det er uproblematisk å ha besøk av folk, nesten uansett hvilke matregler de må følge. Lager nesten alltid "rein" mat, og bruker veldig ofte bare sjy som saus, og det kan alle spise. Jeg lager aldri saus fra bunnen av, så det å lage en fet saus til lavkarbo-person, ville neppe falt meg inn. Jeg synes dessuten at i den grad jeg skal tilpasse meg folks dietter, så bør det bestå i å lage mat de ikke blir syke av, ikke å lage mat de absolutt foretrekker. Altså en lavkarbo-person ville kunne forsyne seg av kylling, fisk, potet, grønnsaker osv, men kunne ikke forvente at jeg skulle lage high-fat mat i tillegg. Det gjør ikke noe om de får litt mindre fett til et måltid når de er på besøk et sted. Kaffebesøk og kveldsmat er verre, synes jeg. Lage lavkarbobrød,rundstykker, kaker osv ev. i tillegg til andre ting til de andre gjestene, synes jeg ikke kan forventes.Da synes jeg folk kan ta med seg eget brød, feks. Det verste er at jeg virkelig aldri har støtt på noen allergikere eller personer med cøliaki som ikke har foreslått å ta med egen mat. De opplever det tydeligvis ikke som noe nederlag, men foreslår det som en praktisk ordning for alle parter, siden de stort sett har passende mat i huset uansett. Også forsyner de seg av det de kan spise, hos oss, i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ca 43 år Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Akkurat til middag, synes jeg stort sett det er uproblematisk å ha besøk av folk, nesten uansett hvilke matregler de må følge. Lager nesten alltid "rein" mat, og bruker veldig ofte bare sjy som saus, og det kan alle spise. Jeg lager aldri saus fra bunnen av, så det å lage en fet saus til lavkarbo-person, ville neppe falt meg inn. Jeg synes dessuten at i den grad jeg skal tilpasse meg folks dietter, så bør det bestå i å lage mat de ikke blir syke av, ikke å lage mat de absolutt foretrekker. Altså en lavkarbo-person ville kunne forsyne seg av kylling, fisk, potet, grønnsaker osv, men kunne ikke forvente at jeg skulle lage high-fat mat i tillegg. Det gjør ikke noe om de får litt mindre fett til et måltid når de er på besøk et sted. Kaffebesøk og kveldsmat er verre, synes jeg. Lage lavkarbobrød,rundstykker, kaker osv ev. i tillegg til andre ting til de andre gjestene, synes jeg ikke kan forventes.Da synes jeg folk kan ta med seg eget brød, feks. Det verste er at jeg virkelig aldri har støtt på noen allergikere eller personer med cøliaki som ikke har foreslått å ta med egen mat. De opplever det tydeligvis ikke som noe nederlag, men foreslår det som en praktisk ordning for alle parter, siden de stort sett har passende mat i huset uansett. Også forsyner de seg av det de kan spise, hos oss, i tillegg. Dette bunner i ren uvitenhet :-) Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det! Middager er veldig ok, du vet du kan utmerket godt kjøpe en saus og bare tilsette fløte istedet for vann, men som jeg har påpekt, det er noe med å gidde å sette seg litt inn i ting ;-) Til kaffen er ikke verre enn å sette frem nøtter feks, eller hva med litt sukkerfri sjokolade (som du faktisk får kjøpt i alle dagligvare butikker) det er jeg sikker på du klarer :-) Og det er renspikket tull at mennesker som går på lavkarbo ikke blir dårlige av å spise karbohydratrik mat. diarè, uvel, oppblåstmage og slapphet er ikke uvanlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372127-%C3%A5-ta-hensyn-til-diett-og-sykdom/page/5/#findComment-3256331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.