Gå til innhold

Å ta hensyn til diett og sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest ca 43 år

Jeg blander nok litt - jeg trodde nemlig at man på lavkarbo ikke bare var opptatt av total mengde karbohydrater, men også hvor karbohydratene kom fra (lav GI). Da skjønte jeg ikke hvorfor potetgull skulle være greit, men ikke poteter i andre varianter :-)

Kjenner svært få(ingen) på lavkarbo som propper i seg potetgull, da faller noe av "vitsen" bort spør du meg. Men en liten håndfull er ok såklart men det får hver og en bestemme selv hvor strengt regime de følger, slik lillemus er inne på. Nå går jeg ikke på lavkarbo selv men jeg hadde styrt unna alt med transfett -som finnes nok av i potetgull.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• nitty-gritty

9

• Lillemus

6

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

I følge denne siden er potetgull rett over 50 mens en kokt potet er på 85.

http://treningkosthold.no/glykemiskindeks.aspx

Om du kan servere oljestekte poteter kommer ann på hvor strengt lavkarbokosthold vedkommende er på. Middag er ofte lett da vi bare lar være å forsyne oss av potet(evt tar bare litt), ris osv.

Det var den jeg så på, faktisk - men der står det da 58 for kokt potet og 56 for potetgull? Ikke at det spiller noen rolle for gjestene mine, jeg serverer knapt nok poteter i noen form. Noen fortalte meg en gang at poteter var spesielt fy-fy, og jeg skjønte ikke hvorfor potetgull da var ok.

Er det ikke så enkelt at du kan forsyne deg med det som passer med dietten din da, og la resten ligge igjen? Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?

Jeg forsøker å tilpasse menyen til de jeg inviterer, men jeg lager skjelden en egen meny for dem. Jeg har en venninne på lavkarbo, som i tillegg ikke spiser fisk, og jeg serverer ikke reker og loff når hun er invitert for å si det sånn. Jeg kan imidlertid servere indrefilet, til tross for at potet er en del av tilbehøret. Hun får selv forsyne seg med det hun vil :)

Selv er jeg laktoseintolerent, og forventer ikke at dette tilpasses særskilt. Min mor tar hensyn og lager egen saus til meg, mens svigermor glemmer seg som regel og har fløte i sausen. Jeg lar bare være å forsyne meg av den, og da kommer hun alltid ilende med et alternativ ;-)

''Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?''

Det er ganske flaut å ta flere smørbrød, spise pålegget og la brødet ligge! Det synes ihvertfall jeg.

Akkurat til middag, synes jeg stort sett det er uproblematisk å ha besøk av folk, nesten uansett hvilke matregler de må følge. Lager nesten alltid "rein" mat, og bruker veldig ofte bare sjy som saus, og det kan alle spise.

Jeg lager aldri saus fra bunnen av, så det å lage en fet saus til lavkarbo-person, ville neppe falt meg inn. Jeg synes dessuten at i den grad jeg skal tilpasse meg folks dietter, så bør det bestå i å lage mat de ikke blir syke av, ikke å lage mat de absolutt foretrekker. Altså en lavkarbo-person ville kunne forsyne seg av kylling, fisk, potet, grønnsaker osv, men kunne ikke forvente at jeg skulle lage high-fat mat i tillegg. Det gjør ikke noe om de får litt mindre fett til et måltid når de er på besøk et sted.

Kaffebesøk og kveldsmat er verre, synes jeg. Lage lavkarbobrød,rundstykker, kaker osv ev. i tillegg til andre ting til de andre gjestene, synes jeg ikke kan forventes.Da synes jeg folk kan ta med seg eget brød, feks.

Det verste er at jeg virkelig aldri har støtt på noen allergikere eller personer med cøliaki som ikke har foreslått å ta med egen mat. De opplever det tydeligvis ikke som noe nederlag, men foreslår det som en praktisk ordning for alle parter, siden de stort sett har passende mat i huset uansett. Også forsyner de seg av det de kan spise, hos oss, i tillegg.

''Kaffebesøk og kveldsmat er verre, synes jeg. Lage lavkarbobrød,rundstykker, kaker osv ev. i tillegg til andre ting til de andre gjestene, synes jeg ikke kan forventes.Da synes jeg folk kan ta med seg eget brød, feks.

Det verste er at jeg virkelig aldri har støtt på noen allergikere eller personer med cøliaki som ikke har foreslått å ta med egen mat. De opplever det tydeligvis ikke som noe nederlag, men foreslår det som en praktisk ordning for alle parter, siden de stort sett har passende mat i huset uansett. Også forsyner de seg av det de kan spise, hos oss, i tillegg.''

Jeg er enig med deg, men så blir kanskje ikke vertinner irriterte på at noen med cøloaki har med eget brød?

Dette bunner i ren uvitenhet :-) Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det!

Middager er veldig ok, du vet du kan utmerket godt kjøpe en saus og bare tilsette fløte istedet for vann, men som jeg har påpekt, det er noe med å gidde å sette seg litt inn i ting ;-)

Til kaffen er ikke verre enn å sette frem nøtter feks, eller hva med litt sukkerfri sjokolade (som du faktisk får kjøpt i alle dagligvare butikker) det er jeg sikker på du klarer :-)

Og det er renspikket tull at mennesker som går på lavkarbo ikke blir dårlige av å spise karbohydratrik mat. diarè, uvel, oppblåstmage og slapphet er ikke uvanlig.

''Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det! ''

Det er enda lettere for vertinnen om gjesten har med lavkarbo-brød i veska ;-)

Gjest ca 43 år

''Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det! ''

det går selvsagt ann det og, ser absolutt ikke noe galt i det :-) Men dette er svart i forhold til trådstarters situasjon, det er fullt mulig å lage noe alle kan ha. Spesielt om man er i familie, nære venner osv :-) Det er ikke så forferdelig grusomt vanskelig som alle skal ha det til, faktisk er det såre enkelt. Det var mitt poeng :-)

Annonse

''Det jeg synes er verst, er egentlig de som blir stressa dersom jeg ikke spiser det som blir servert.''

Som vertinne blir jeg stressa dersom jeg har invitert gjester på fiskesuppe, og så sier gjesten "nei takk" ved serveringen.

''Som vertinne blir jeg stressa dersom jeg har invitert gjester på fiskesuppe, og så sier gjesten "nei takk" ved serveringen.''

Hvis du har presisert i invitasjonen at du serverer fiskesuppe, og gjesten ankommer uten å si fra om h*n ikke tåler det, og heller ikke har noe med seg, er det litt sært, ja. Vet en hva som serveres, bør en ta sine forholdsregler.

det går selvsagt ann det og, ser absolutt ikke noe galt i det :-) Men dette er svart i forhold til trådstarters situasjon, det er fullt mulig å lage noe alle kan ha. Spesielt om man er i familie, nære venner osv :-) Det er ikke så forferdelig grusomt vanskelig som alle skal ha det til, faktisk er det såre enkelt. Det var mitt poeng :-)

Tror ikke du får alle med på at det er så fryktelig enkelt om en har flere gjester.

Er det ikke så enkelt at du kan forsyne deg med det som passer med dietten din da, og la resten ligge igjen? Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?

Jeg forsøker å tilpasse menyen til de jeg inviterer, men jeg lager skjelden en egen meny for dem. Jeg har en venninne på lavkarbo, som i tillegg ikke spiser fisk, og jeg serverer ikke reker og loff når hun er invitert for å si det sånn. Jeg kan imidlertid servere indrefilet, til tross for at potet er en del av tilbehøret. Hun får selv forsyne seg med det hun vil :)

Selv er jeg laktoseintolerent, og forventer ikke at dette tilpasses særskilt. Min mor tar hensyn og lager egen saus til meg, mens svigermor glemmer seg som regel og har fløte i sausen. Jeg lar bare være å forsyne meg av den, og da kommer hun alltid ilende med et alternativ ;-)

''Er det ikke så enkelt at du kan forsyne deg med det som passer med dietten din da, og la resten ligge igjen? Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?''

Husker mine nøysomme foreldre ble forferdet over en gjest som i et selskap plukket røklaksen og roastbeef'en av snittebrødet og spiste kun pålegget. De hadde ikke sett måte på fråtseri, og hadde nok lite erfaring med lavkarbo eller intoleranser. Jeg ville nok ikke likt å gjøre det samme i et større selskap jeg heller.

Hva er vanskelig med å koke mindre poteter til middag? :-)

''Hva er vanskelig med å koke mindre poteter til middag? :-)''

Får du mat du tåler dersom jeg koker mindre poteter til middagen om du er min gjest?

Jeg forstår såpass som at det ikke er vanskelig å leve på lavkarbo, men en kan altså ikke forvente at vertsskapet tar hensyn til ens eget kosthold bestandig.

Om jeg serverer poteter når du er gjest, burde du i hvertfall ikke ha problemer, for med poteter har jeg typisk kjøtt eller fisk og grønnsaker ved siden av. Det er jo verre om jeg har samlet alt i en gryte.

Gjest ca 43 år

''Hva er vanskelig med å koke mindre poteter til middag? :-)''

Får du mat du tåler dersom jeg koker mindre poteter til middagen om du er min gjest?

Jeg forstår såpass som at det ikke er vanskelig å leve på lavkarbo, men en kan altså ikke forvente at vertsskapet tar hensyn til ens eget kosthold bestandig.

Om jeg serverer poteter når du er gjest, burde du i hvertfall ikke ha problemer, for med poteter har jeg typisk kjøtt eller fisk og grønnsaker ved siden av. Det er jo verre om jeg har samlet alt i en gryte.

Jeg spiser ikke lavkarbo selv. Jeg forsøker bare å få deg til å skjønne at SÅ enkelt kan det være.

:-)

Jo, det er fint å ta hensyn til alle gjestene, og ofte er det lett også, f eks at lavkarbospiserne kan forsyne seg med kjøtt og grønnsaker og ikke f eks risen, eller at man setter fram bær og nøtter til kaffen.

Men du trekker stadig frem hvor utrolig lettvint det er å slenge sammen lavkarbobrød, og her må jeg ærlig innrømme at jeg lett ville følt at det var dråpen som gjorde at jeg fikk alt for mye stress før et selskap (kommer jo an på selskapet, er det enkel kveldsmat med ferdigkjøpt pålegg er det noe helt annet enn middag).

Jeg synes det er ganske mye jobb å lage middag til mange gjester, da det jo ikke bare er å hive sammen noe ved komfyren, men det er mye som skal gjøres både mht rydding og vasking av hus, innkjøp osv osv. Det å bare slenge sammen et ekstra brød som skal passes på og okkupere stekovnen kan bli litt 'too much'.

Annonse

Gjest ca 43 år

Jo, det er fint å ta hensyn til alle gjestene, og ofte er det lett også, f eks at lavkarbospiserne kan forsyne seg med kjøtt og grønnsaker og ikke f eks risen, eller at man setter fram bær og nøtter til kaffen.

Men du trekker stadig frem hvor utrolig lettvint det er å slenge sammen lavkarbobrød, og her må jeg ærlig innrømme at jeg lett ville følt at det var dråpen som gjorde at jeg fikk alt for mye stress før et selskap (kommer jo an på selskapet, er det enkel kveldsmat med ferdigkjøpt pålegg er det noe helt annet enn middag).

Jeg synes det er ganske mye jobb å lage middag til mange gjester, da det jo ikke bare er å hive sammen noe ved komfyren, men det er mye som skal gjøres både mht rydding og vasking av hus, innkjøp osv osv. Det å bare slenge sammen et ekstra brød som skal passes på og okkupere stekovnen kan bli litt 'too much'.

Jeg synes du skal lese innlegget jeg skrev aller først i tråden her, for der tok jeg opp akkurat samme situasjon du beskriver. Jeg hadde jobbet i det som føltes som hundre timer, hadde 1 time på å ordne en koselig kveldsmat til 7 jenter hvorav ca 5 er på en eller annen diett.

Jeg går innom rema, kjøper en POSE lavkarbobrød (noe du ikke fikk med deg i sted, jeg gidder da ikke stå å lage brød! ;-) ) og en pakke roastbeef, deretter hjem, fikse noe eggerøre og salat jeg har i kjøleskapet. Klasker vann i brødblandingen, smeller dne inn i ovnen og 50 min senere var brødet ferdig UTEN heving først. simsalabim altså

Gjest ca 43 år

Og om du skal lage middag til gjestene hvorfor begynner du da å surre med brød? :-)

Og om du skal lage middag til gjestene hvorfor begynner du da å surre med brød? :-)

Jeg leste alle innleggene dine og fikk med deg med POSE, men også dette brødet skal passes på og oppta plass i stekovnen og man må bruke tid til det innimellom alt det aandre. Og det er ikke noe uvanlig å ha brød ved siden av middagsretter.

Men det er jo tydeligvis galt for noen at gjestene har med brød også. Veldig vanskelig å gjøre alle til lags.

Gjest ca 43 år

Jeg leste alle innleggene dine og fikk med deg med POSE, men også dette brødet skal passes på og oppta plass i stekovnen og man må bruke tid til det innimellom alt det aandre. Og det er ikke noe uvanlig å ha brød ved siden av middagsretter.

Neida det er ikke uvanlig, faktisk ganske godt :-) Men MÅ du på død og liv steke det brødet 1 time før de kommer, du vet det går ann å steke det 3 måneder i forveien å legge det i fryseren ;-)

Jeg synes bare folk overdramatiserer noe så voldsomt. Skulle tro huset måtte males og omdekoreres for hver gang dere hadde besøk. Herregud det er en middag, det viktigste er at vi/dere/de spiser sammen :-) Ta med deg brød eller whatever om du liker det, forsøk å kom hverandre litt i møte var egentlig bare poenget mitt. Å kikke skrått fordi de har lesset på med poteter på tallerkenen til deg er like frekt som å synes det er "teit" at noen tar med seg sine egne rundstykker.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...