Gå til innhold

Å ta hensyn til diett og sykdom

Anbefalte innlegg

Neida det er ikke uvanlig, faktisk ganske godt :-) Men MÅ du på død og liv steke det brødet 1 time før de kommer, du vet det går ann å steke det 3 måneder i forveien å legge det i fryseren ;-)

Jeg synes bare folk overdramatiserer noe så voldsomt. Skulle tro huset måtte males og omdekoreres for hver gang dere hadde besøk. Herregud det er en middag, det viktigste er at vi/dere/de spiser sammen :-) Ta med deg brød eller whatever om du liker det, forsøk å kom hverandre litt i møte var egentlig bare poenget mitt. Å kikke skrått fordi de har lesset på med poteter på tallerkenen til deg er like frekt som å synes det er "teit" at noen tar med seg sine egne rundstykker.

:-)

jøsss...

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• nitty-gritty

9

• Lillemus

6

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

''Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?''

Det er ganske flaut å ta flere smørbrød, spise pålegget og la brødet ligge! Det synes ihvertfall jeg.

''Det er ganske flaut å ta flere smørbrød, spise pålegget og la brødet ligge! Det synes ihvertfall jeg.''

Det er vel så godt som uhørt, vil nå jeg si.

Annonse

Ja, synes jeg ser at jeg putter hampfrø i maten til ungene og forteller dem at det er godteri.... Er ikke det forresten fra mariuahna-planten?

Uff - og hva søren mente hun med at hun rensket kroppen frem til 12? Med bare vann og grønnsaker? Tenker hun hadde dugd lenge som avløser i et fjøs eller tømrer fra klokka 06.30 med det kostholdet.... :-( *ironi*

Ja, synes jeg ser at jeg putter hampfrø i maten til ungene og forteller dem at det er godteri.... Er ikke det forresten fra mariuahna-planten?

Uff - og hva søren mente hun med at hun rensket kroppen frem til 12? Med bare vann og grønnsaker? Tenker hun hadde dugd lenge som avløser i et fjøs eller tømrer fra klokka 06.30 med det kostholdet.... :-( *ironi*

Det skal komme en dag da også hennes barn blir gående fritt mellom butikker, kiosker og grøfter med fristende tomflasker.

Jeg tror ikke det er så lurt å gå ut med et kosthold som krever spesialutdanning, ekstreme kurer eller innkjøp i sære butikker.

Barn har mesteparten av arbeidsdagen sin før kl 12, så de forventes å ha energi til noe mer enn kroppsrensing i den perioden.

Herlighet, i min tid gikk vi på do når vi måtte og fikk kjeft hvis det var utenom friminuttene. En veldig tynn og spinkel venninne av meg fikk beskjed av skolelegen om at brødskiver med leverpostei var sunt. Han er nok død nå. ..

Gjest sterilisator

''Kaffebesøk og kveldsmat er verre, synes jeg. Lage lavkarbobrød,rundstykker, kaker osv ev. i tillegg til andre ting til de andre gjestene, synes jeg ikke kan forventes.Da synes jeg folk kan ta med seg eget brød, feks.

Det verste er at jeg virkelig aldri har støtt på noen allergikere eller personer med cøliaki som ikke har foreslått å ta med egen mat. De opplever det tydeligvis ikke som noe nederlag, men foreslår det som en praktisk ordning for alle parter, siden de stort sett har passende mat i huset uansett. Også forsyner de seg av det de kan spise, hos oss, i tillegg.''

Jeg er enig med deg, men så blir kanskje ikke vertinner irriterte på at noen med cøloaki har med eget brød?

Da er jo vertinnen tåpelig i utgangspunktet. Jeg respekterer folks matvalg, og vil de ha med seg mat, så gjerne for meg, uansett hva årsakene til det er.

Gjest sterilisator

Dette bunner i ren uvitenhet :-) Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det!

Middager er veldig ok, du vet du kan utmerket godt kjøpe en saus og bare tilsette fløte istedet for vann, men som jeg har påpekt, det er noe med å gidde å sette seg litt inn i ting ;-)

Til kaffen er ikke verre enn å sette frem nøtter feks, eller hva med litt sukkerfri sjokolade (som du faktisk får kjøpt i alle dagligvare butikker) det er jeg sikker på du klarer :-)

Og det er renspikket tull at mennesker som går på lavkarbo ikke blir dårlige av å spise karbohydratrik mat. diarè, uvel, oppblåstmage og slapphet er ikke uvanlig.

''Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det! ''

Jada, men hvorfor skal jeg det, når personen høyst sannsynlig har sånt hjemme, og vi aldri kommer til å spise det som blir igjen, uansett. Dessuten er lavkarbo kun et eksempel på en diett - hva med slankere, salt-hatere, fett-hatere osv osv osv... Jeg forventer at folk forsyner seg med det de tåler, lar være resten, og ev. tar med seg dersom de vil være helt sikre.

''Middager er veldig ok, du vet du kan utmerket godt kjøpe en saus og bare tilsette fløte istedet for vann, men som jeg har påpekt, det er noe med å gidde å sette seg litt inn i ting ;-) ''

Kan ikke utmerket godt kjøpe en saus, dersom mel er problemet. Det er ofte mel i ferdigsauser. Trådstarter har jo mel som et hovedproblem, virker det som, vel så mye som generelle karbohydrater. Dessuten synes jeg virkelig at folk med særbehov bør ha toleranse for at ikke ALT blir som vanlig når de spiser hos andre, de må feks kanskje tåle sjysaus i stedet for fettholdig saus.Hva er krisen i det? Når jeg spiser taco borte, smaker det heller ikke som den vi lager hjemme - noen, iiiik, gud forby, serverer ikke rømme til, for eksempel. Ja, jeg HAR opplevd det.... Ikke ble jeg sur heller.

''Til kaffen er ikke verre enn å sette frem nøtter feks, eller hva med litt sukkerfri sjokolade (som du faktisk får kjøpt i alle dagligvare butikker) det er jeg sikker på du klarer :-)''

Jeg synes ikke nøtter og mørk sjokolade er alternativ til kaker ved kaffebesøk, faktisk. Men du har rett i at det er uproblematisk å kjøpe

''Og det er renspikket tull at mennesker som går på lavkarbo ikke blir dårlige av å spise karbohydratrik mat. diarè, uvel, oppblåstmage og slapphet er ikke uvanlig.''

Folk som går på en eller annen diett, helt uavhengig av hvilken, blir alltid dårlige når de får mat de ikke er vant med. Men det er forskjell på å bli selvpåført dårlig fordi man har valgt en livsstil, og det å ha en diagnose i utgangspunktet som gjør at man blir dårlig av mat, uansett om man har spist det daglig i 20 år. Det er DET jeg mener med at en lavkarbo ikke egentlig blir syk av å spise litt karbs, men at man får en reaksjon på uvant mat, er naturlig, og noe helt annet.

Det skal komme en dag da også hennes barn blir gående fritt mellom butikker, kiosker og grøfter med fristende tomflasker.

Jeg tror ikke det er så lurt å gå ut med et kosthold som krever spesialutdanning, ekstreme kurer eller innkjøp i sære butikker.

Barn har mesteparten av arbeidsdagen sin før kl 12, så de forventes å ha energi til noe mer enn kroppsrensing i den perioden.

Herlighet, i min tid gikk vi på do når vi måtte og fikk kjeft hvis det var utenom friminuttene. En veldig tynn og spinkel venninne av meg fikk beskjed av skolelegen om at brødskiver med leverpostei var sunt. Han er nok død nå. ..

''Det skal komme en dag da også hennes barn blir gående fritt mellom butikker, kiosker og grøfter med fristende tomflasker.''

*he he*

Gjest ca 43 år

''Du kan kjøpe en pose lavkarbo brød-blanding,tilsette vann,slenge i en form og vips med null heving og 50 min i ovnen har du nystekt brød :-) så vanskelig var det! ''

Jada, men hvorfor skal jeg det, når personen høyst sannsynlig har sånt hjemme, og vi aldri kommer til å spise det som blir igjen, uansett. Dessuten er lavkarbo kun et eksempel på en diett - hva med slankere, salt-hatere, fett-hatere osv osv osv... Jeg forventer at folk forsyner seg med det de tåler, lar være resten, og ev. tar med seg dersom de vil være helt sikre.

''Middager er veldig ok, du vet du kan utmerket godt kjøpe en saus og bare tilsette fløte istedet for vann, men som jeg har påpekt, det er noe med å gidde å sette seg litt inn i ting ;-) ''

Kan ikke utmerket godt kjøpe en saus, dersom mel er problemet. Det er ofte mel i ferdigsauser. Trådstarter har jo mel som et hovedproblem, virker det som, vel så mye som generelle karbohydrater. Dessuten synes jeg virkelig at folk med særbehov bør ha toleranse for at ikke ALT blir som vanlig når de spiser hos andre, de må feks kanskje tåle sjysaus i stedet for fettholdig saus.Hva er krisen i det? Når jeg spiser taco borte, smaker det heller ikke som den vi lager hjemme - noen, iiiik, gud forby, serverer ikke rømme til, for eksempel. Ja, jeg HAR opplevd det.... Ikke ble jeg sur heller.

''Til kaffen er ikke verre enn å sette frem nøtter feks, eller hva med litt sukkerfri sjokolade (som du faktisk får kjøpt i alle dagligvare butikker) det er jeg sikker på du klarer :-)''

Jeg synes ikke nøtter og mørk sjokolade er alternativ til kaker ved kaffebesøk, faktisk. Men du har rett i at det er uproblematisk å kjøpe

''Og det er renspikket tull at mennesker som går på lavkarbo ikke blir dårlige av å spise karbohydratrik mat. diarè, uvel, oppblåstmage og slapphet er ikke uvanlig.''

Folk som går på en eller annen diett, helt uavhengig av hvilken, blir alltid dårlige når de får mat de ikke er vant med. Men det er forskjell på å bli selvpåført dårlig fordi man har valgt en livsstil, og det å ha en diagnose i utgangspunktet som gjør at man blir dårlig av mat, uansett om man har spist det daglig i 20 år. Det er DET jeg mener med at en lavkarbo ikke egentlig blir syk av å spise litt karbs, men at man får en reaksjon på uvant mat, er naturlig, og noe helt annet.

Det er ofte slik, dessverre, at om man har gått på en diett i 10-15 år så må grunnen aller først godkjennes av enkelte. Slikt er tragisk. du må ha en grunn god nok, det holder ikke at du sier at denne dietten du nå har gått på de siste 10 årene gjør kroppen din bedre. Nei, det må være sykdom. Hvorfor skal noen sitte på toalettet i 2 timer, streve med ubalanse i blodsukkeret, føle seg oppblåst og rent uvel for å være høflig og spise opp rundstykkene jeg har laget.

''Er det ikke så enkelt at du kan forsyne deg med det som passer med dietten din da, og la resten ligge igjen? Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?''

Husker mine nøysomme foreldre ble forferdet over en gjest som i et selskap plukket røklaksen og roastbeef'en av snittebrødet og spiste kun pålegget. De hadde ikke sett måte på fråtseri, og hadde nok lite erfaring med lavkarbo eller intoleranser. Jeg ville nok ikke likt å gjøre det samme i et større selskap jeg heller.

Nei jeg ser den, og skjønner ts godt dersom hun syns det er en dårlig løsning. Min erfaring er imidlertid at folk har stor forståelse når de får høre at det er en velbegrunnet årsak til en litt spesiell oppførsel ved matbordet :)

Annonse

''Eller er føles det stigmatiserende å legge tilside brødet når du spiser smørbrød foreksempel?''

Det er ganske flaut å ta flere smørbrød, spise pålegget og la brødet ligge! Det synes ihvertfall jeg.

Nei det er nok noe man gjør bare den ene gangen ja :-)

Nei, mange gjør faktisk ikke det. Oppblåst mage, diarè hele kvelden og natten, blodsukker i vill ubalanse. Men DET får de bare leve med i følge deg.

Jeg spiser helt vanlig norsk kost, men ville aldri funnet på å kreve at noen spiste mat kroppen deres ikke hadde godt av.

Med slike plager går det under sykdom, ikke diett.

Lavkarbo er noe folk går på for å gå ned i vekt. Dersom man må unngå karbohydrater for ikke å få fysiske plager, blir det noe helt annet.

Hvorfor skal man måtte få en slags "godkjenning" på den dietten man har gått på i 10 år? Hvorfor skal du bestemme hva som fungerer best for trådstarter? Denne personen har funnet en diett og en livsstil som gjør hennes kropp godt, horfor skal hun sitte å spise sukker og stivelse? Fordi ellers blir du furt? Når noen bytter diett hver uke er jeg helt enig med deg men når noen har lagt om livsstilen sin i den ene eller andre retningen og får et merkbart bedre liv av det, så skal jeg sitte å oppføre meg som en fornærmet "kjerring" fordi hun ikke kan spise et stykke delfia kake? Nei vet du hva. Da tar jeg 15 min foran pcen og finner en fin og lettvinn oppskrift jeg kan smelle sammen til hun kommer på kaffe neste gang :-) For SÅ lite er det faktisk som skal til.

Poenget er ikke at jeg ikke"godkjenner" hennes diett. Poenget er at jeg som vertinne, ikke ville følt meg forpliktet til å ta hensyn til den på dette grunnlaget.

Jeg forutsetter her at hun er en av flere gjester,i et større selskap, og at menyen jeg velger passer de øvrige gjestene.

Hadde jeg invitert kun henne, så hadde det selvsagt stillt seg annerledes, og jeg ville sørget for at hun fikk servert noe hun kunne spise.

Flott for deg hvis du har tid og ferdigheter "til å kunne sette deg 10 min ved pc`n og slenge sammen noe enkelt" men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det i mange tilfeller ville blitt en skikkelig stressfaktor for meg å gjøre slikt "ekstraarbeid" foran et større selskap..

Jeg ville derfor vært dypt takknemmelig hvis vedkommende tilbød seg å ta med noe til seg selv, og ellers forsynte seg av det jeg hadde å tilby.

Poenget er ikke at jeg ikke"godkjenner" hennes diett. Poenget er at jeg som vertinne, ikke ville følt meg forpliktet til å ta hensyn til den på dette grunnlaget.

Jeg forutsetter her at hun er en av flere gjester,i et større selskap, og at menyen jeg velger passer de øvrige gjestene.

Hadde jeg invitert kun henne, så hadde det selvsagt stillt seg annerledes, og jeg ville sørget for at hun fikk servert noe hun kunne spise.

Flott for deg hvis du har tid og ferdigheter "til å kunne sette deg 10 min ved pc`n og slenge sammen noe enkelt" men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det i mange tilfeller ville blitt en skikkelig stressfaktor for meg å gjøre slikt "ekstraarbeid" foran et større selskap..

Jeg ville derfor vært dypt takknemmelig hvis vedkommende tilbød seg å ta med noe til seg selv, og ellers forsynte seg av det jeg hadde å tilby.

''Flott for deg hvis du har tid og ferdigheter "til å kunne sette deg 10 min ved pc`n og slenge sammen noe enkelt" men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det i mange tilfeller ville blitt en skikkelig stressfaktor for meg å gjøre slikt "ekstraarbeid" foran et større selskap..''

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...