Gå til innhold

Jøder og sigøynere/tatere

Anbefalte innlegg

Gjest grubler på dette

Er klar over historien og at disse folkegruppene har opplevd grusomheter pga deres opphav. Man snakker fortsatt om antisemittisme, diskriminering og osv og det går stadig debatter omkring dette.

Men er dette veldig utbredt i Norge nå pr. idag?

Jeg er 35 år, og har i grunnen aldri tenkt noe om noen av disse folkegruppene. Jeg vet ikke hvordan jeg skiller en jøde fra en ikke-jøde, jeg aner ikke om en person har taterbakgrunn eller går for å være en sigøyner.

Derav har jeg heller aldri hatt noen formening om hva slags folk de er og heller aldri tenkt at jeg skulle kunne hate en jøde eller han noen formening om en tater.

Jeg husker fra jeg var mindre at min mormor snakket nedsettende om Åge Aleksandersen's far,fordi han angivelig var tater og senere har vel Åge A også snakket noe om sin taterbakgrunn. Men jeg hadde aldri visst noe om dette hvis det ikke var blitt nevnt i offentligheten.

Hva med dere andre? Kan dere se på en person at denne f.eks er jøde? Hvordan skiller man disse fra andre?

Og det snakkes så mye om denne diskrimineringen, men jeg har aldri hørt om noen som har snakket om dette, unntatt det med min mormor da.

Det kan være heftige diskusjoner om utlendinger, særlig nå ang. disse voldtektene, men aldri om tatere eller jøder. Har aldri hørt noen snakke om dette. Så hvorfor føler dem seg diskriminert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372150-j%C3%B8der-og-sig%C3%B8yneretatere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• Spenol(1)

8

• Tunta

5

• Dark-Angel 82

4

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Kikk litt på denne siden, som beskriver hvordan romfolket trolig er den mest diskriminerte folkegruppen i Europa i dag.

http://www.folkehjelp.no/no/nyheter/2011/?module=Articles&action=Article.publicShow&ID=18322

Det kan være smart å holde nede Ctrl og trykke på + samtidig, for det er veldig liten skrift.

Med vennlig hilsen

Gjest grubler på dette

Hei,

Kikk litt på denne siden, som beskriver hvordan romfolket trolig er den mest diskriminerte folkegruppen i Europa i dag.

http://www.folkehjelp.no/no/nyheter/2011/?module=Articles&action=Article.publicShow&ID=18322

Det kan være smart å holde nede Ctrl og trykke på + samtidig, for det er veldig liten skrift.

Med vennlig hilsen

Takker for link, Sør. Men er forsåvidt kjent med historien og har lest om det. Jeg var mer ute etter å forstå om denne diskriminering er noe som folk i Norge er kjent med idag? Det pågår jo fortsatt debatter om dette og en del mennesker står frem og føler seg krenket, hatet og diskriminert. Jeg har bare aldri oppleved dette på nært hold og som jeg nevnte, så vet jeg ikke engang hvordan en skiller på en jøde og ikke-jøde og jeg kunne heller ikke plukket ut en tater fra mengden. Fordi jeg vet ikke hvem de er?

Og lurer da på om det er meg som er uvitende eller om det er sånn for befolkningen generelt?

Hei,

Med vennlig hilsen

Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?

Takker for link, Sør. Men er forsåvidt kjent med historien og har lest om det. Jeg var mer ute etter å forstå om denne diskriminering er noe som folk i Norge er kjent med idag? Det pågår jo fortsatt debatter om dette og en del mennesker står frem og føler seg krenket, hatet og diskriminert. Jeg har bare aldri oppleved dette på nært hold og som jeg nevnte, så vet jeg ikke engang hvordan en skiller på en jøde og ikke-jøde og jeg kunne heller ikke plukket ut en tater fra mengden. Fordi jeg vet ikke hvem de er?

Og lurer da på om det er meg som er uvitende eller om det er sånn for befolkningen generelt?

Det er en del folk som fremdeles diskriminerer jøder i dag, men heldigvis ikke så mange. Folk flest vet jo om det som skjedde for 70 år siden, og heldigvis er toleransen for diskriminering relativt liten.

I tillegg til ymse nazister og nynazister så er det også en del om forveksler jøder med israelere (eller tror at alle jøder forsvarer det Isael gjør i De Okkuperte Områdene), og derfor trakasserer jøder av den grunn. Intet av det kan forsvares.

Romfolket (eller "sigøynene"), mange av dem tigger i Oslo, er generelt foraktet, og det har vært mye skriverier om det - blant annet her på DOL, hvor det ikke er måte på hvor "fæle" de er, og hvor mange bakmenn de har, osv osv., for ikke å snakke om hvordan de "forulemper" folk. Mye av dette er skrevet av folk som knapt har vært i Oslo.

Jeg har tidligere lagt ut en link hvor de som forsker på det finner få "bakmenn".

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?

''Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ? – Spenol(1)''

En del av det er nok utbredelsen av slike holdninger som du fremviser her.

''Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ? – Spenol(1)''

En del av det er nok utbredelsen av slike holdninger som du fremviser her.

Mener du at det å stille krav til minoriteter og påpeke negative ting er et tegn på fordommer ?

de hvite sigøynerne i Storbritania ( Irish travellers) er også en utstøtt minoritet ( i følge dem selv). Det er uansett vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.

https://www.google.com/#sclient=psy-ab&hl=en&source=hp&q=irish+travellers&pbx=1&oq=irish+travellers&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=4016l8132l0l8533l16l4l0l0l0l0l1832l4486l7-2.1l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fdc11776e1d4251&biw=1024&bih=553

''Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?''

Trolig sigøynerkulturen, som er toalt uforenelig med begrepet fast arbeid.

Mener du at det å stille krav til minoriteter og påpeke negative ting er et tegn på fordommer ?

de hvite sigøynerne i Storbritania ( Irish travellers) er også en utstøtt minoritet ( i følge dem selv). Det er uansett vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.

https://www.google.com/#sclient=psy-ab&hl=en&source=hp&q=irish+travellers&pbx=1&oq=irish+travellers&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=4016l8132l0l8533l16l4l0l0l0l0l1832l4486l7-2.1l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fdc11776e1d4251&biw=1024&bih=553

''Det er uansett vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. ''

Nettopp.

''Mener du at det å stille krav til minoriteter og påpeke negative ting er et tegn på fordommer ?''

Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.

Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive".

''Mener du at det å stille krav til minoriteter og påpeke negative ting er et tegn på fordommer ?''

Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.

Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive".

''Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.''

Tror du de får det lettere om vi ikke stiller krav ? å ikke stille krav vil på mange måter si at vi gir blaffen i fremtiden deres, eller ikke har tro på dem.

''Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive''

Setter du her likhetstegn mellom å påpeke negative ting og fordommer ? Hvis det man setter fingeren på, ikke er det rette bildet, så bør de være i stand til å vise oss hvordan ting egentlig er ?

''Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.''

Tror du de får det lettere om vi ikke stiller krav ? å ikke stille krav vil på mange måter si at vi gir blaffen i fremtiden deres, eller ikke har tro på dem.

''Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive''

Setter du her likhetstegn mellom å påpeke negative ting og fordommer ? Hvis det man setter fingeren på, ikke er det rette bildet, så bør de være i stand til å vise oss hvordan ting egentlig er ?

1) Har jeg skrevet at man ikke skal stille krav?

2) Les det jeg skrev, fremfor å tillegge meg meningene dine.

Annonse

Da får du utdype nærmere hva du tenker på .

Hva mener du er fordomsfullt i sigøynerproblematikken ?

Det er fordommsfullt og trakasserende å KONTINUERLIG angripe en bestemt liten minoritet (enten det er jøder, muslimer, homofile, romfolk, alenemødre, osv), ved å generalisere som om hele disse gruppene var ensartet.

Du spør ikke fordi du ønsker et seriøst svar (det har du fått de ørten gangene du spurte allerede), men kun for å påpeke noe dårlig om romfolk.

"Å stille krav" er det samme flåseriet vi alltid hører om "dem" (gruppene ovenfor) som om de ikke har minst like strenge krav allerede som det du har. Men det "glemmer" du å nevne, for da høres det ut som om ingen stiller krav til dem.

Gjest - ingoen -

Jeg tenkte som deg inntil for noen måneder siden.

Underviser en klasse på barneskolen (et av de øverste trinn) i RLE, og vi hadde om jødedommen. Skulle sjekke hvilke kunnskaper elevene satt inne med under introduksjonen av emnet, og ville lage et tankekart på tavla med elevenes assosiasjoner. De tre første barna rakte opp hånda og kom med følgende kommentarer:

1. Jødefaen

2. De vil ta jobbene fra oss

3. De prøver å overta verden

Jeg ble helt sjokkert og har tenkt i ettertid at dette er jo barn (!) og at holdningene må komme fra et sted. Foreldrene? Media? Jeg holder en knapp på det første alternativet. Ingen av elevene i klassen kjenner en jøde, og har ingen svar når jeg spør om hvor disse jødene som skal overta verden befinner seg og om de har sett noen av dem i det siste.

En uke senere hadde vi litt om holocaust, og da påsto en gutt at jødene fortjente å bli gasset i hjel ( 6,5 mill mennesker; menn, kvinner og barn). Jeg er sjokkert over den manglende respekten elevene viser.. Det er helt usmakelig!

Må få lov å legge til at mange elever i denne klassen går rundt og synger/siterer " Innvandrersangen". Jeg har hørt på denne på youtube og innholdet er veldig negativt om innvandrere.

Underviser en klasse på barneskolen (et av de øverste trinn) i RLE, og vi hadde om jødedommen. Skulle sjekke hvilke kunnskaper elevene satt inne med under introduksjonen av emnet, og ville lage et tankekart på tavla med elevenes assosiasjoner. De tre første barna rakte opp hånda og kom med følgende kommentarer:

1. Jødefaen

Jeg ble helt sjokkert og har tenkt i ettertid at dette er jo barn (!) og at holdningene må komme fra et sted. Foreldrene? Media? Jeg holder en knapp på det første alternativet. Ingen av elevene i klassen kjenner en jøde, og har ingen svar når jeg spør om hvor disse jødene som skal overta verden befinner seg og om de har sett noen av dem i det siste.

En uke senere hadde vi litt om holocaust, og da påsto en gutt at jødene fortjente å bli gasset i hjel ( 6,5 mill mennesker; menn, kvinner og barn). Jeg er sjokkert over den manglende respekten elevene viser.. Det er helt usmakelig!

Må få lov å legge til at mange elever i denne klassen går rundt og synger/siterer " Innvandrersangen". Jeg har hørt på denne på youtube og innholdet er veldig negativt om innvandrere.

Det er jo helt forferdelig det du forteller her, om 11-12-åringers hodlninger!

Jeg har jo ei i 5. og en i 7., og jeg har aldri hørt dem eller vennene deres snakke negativt om folkegrupper. Men de kan selvsagt snakke om det uten at jeg hører det.

Hva gjorde du med dette da? Du burde vise dem filmen "Gutten med den stripete pyamasen". Jeg kan også anbefale bøkene "En gang" og "Så" (husker ikke forfatteren) om en jødisk gutt under andre verdenskrig, fortalt for barn.

1. Jødefaen

Trist :(

Gjest - ingoen -

Det er jo helt forferdelig det du forteller her, om 11-12-åringers hodlninger!

Jeg har jo ei i 5. og en i 7., og jeg har aldri hørt dem eller vennene deres snakke negativt om folkegrupper. Men de kan selvsagt snakke om det uten at jeg hører det.

Hva gjorde du med dette da? Du burde vise dem filmen "Gutten med den stripete pyamasen". Jeg kan også anbefale bøkene "En gang" og "Så" (husker ikke forfatteren) om en jødisk gutt under andre verdenskrig, fortalt for barn.

Ja, slik _kan_ det være, men jeg har ikke inntrykk av at dette er gjengse oppfattninger i klassen eller på skolen.

Men siden jeg har mistanke om at det kanskje kommer fra hjemmet sine holdninger ( den ene sin far er visst veldig "rasistisk" og stor i munnen) så er det ekstra skremmende.

Tja, hva gjorde jeg?

Siden vi er PALS-skole, snakket jeg en del om respekt, omsorg og ansvar i møte med/ samtaler om andre mennesker/folkegrupper.

Pratet også litt om konsentrasjonsleirene; om haugene med sko (inkludert barnesko) og dungesvis med menneskehår. Prøvde å linke til elevenes egne søsken, foreldre og familie og sa at _ingen_ fortjener å bli gasset ihjel og forsøkt utryddet som gruppe. Forsøkte å sette ansikter på ofrene for holocaust, slik at elevene kunne få mer medfølelse og empati. Jfr Knud Løgstrup sin etiske fordring, for de som har kjennskap til denne.

Tusen tak for gode bok- og filmtips. De skal jeg sjekke ut.

Vi kan ikke ha slike holdninger på blant elevene våre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...