Gå til innhold

Jøder og sigøynere/tatere


Anbefalte innlegg

Ja, slik _kan_ det være, men jeg har ikke inntrykk av at dette er gjengse oppfattninger i klassen eller på skolen.

Men siden jeg har mistanke om at det kanskje kommer fra hjemmet sine holdninger ( den ene sin far er visst veldig "rasistisk" og stor i munnen) så er det ekstra skremmende.

Tja, hva gjorde jeg?

Siden vi er PALS-skole, snakket jeg en del om respekt, omsorg og ansvar i møte med/ samtaler om andre mennesker/folkegrupper.

Pratet også litt om konsentrasjonsleirene; om haugene med sko (inkludert barnesko) og dungesvis med menneskehår. Prøvde å linke til elevenes egne søsken, foreldre og familie og sa at _ingen_ fortjener å bli gasset ihjel og forsøkt utryddet som gruppe. Forsøkte å sette ansikter på ofrene for holocaust, slik at elevene kunne få mer medfølelse og empati. Jfr Knud Løgstrup sin etiske fordring, for de som har kjennskap til denne.

Tusen tak for gode bok- og filmtips. De skal jeg sjekke ut.

Vi kan ikke ha slike holdninger på blant elevene våre.

Hva er PALS?

Høres ut som om du har tatt dette alvorlig. Jeg har også tro på å "personifisere" gruppene - slik at en ser at det er personer og individer - f.eks. når det gjelder jøder, tyske soldater, de sultne barna i Somalia og andre.....

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    14

  • Spenol(1)

    8

  • Tunta

    5

  • Dark-Angel 82

    4

Mest aktive i denne tråden

Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?

''Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?''

Så da trenger vi ikke å sørge for at diskriminering og dårlige kår skal forekomme? For et dustete svar...

Gjest - ingoen -

Hva er PALS?

Høres ut som om du har tatt dette alvorlig. Jeg har også tro på å "personifisere" gruppene - slik at en ser at det er personer og individer - f.eks. når det gjelder jøder, tyske soldater, de sultne barna i Somalia og andre.....

Jepp, personifisering fungerer veldig bra mtp å øke empatien.

PALS er følgende:

PALS er en skoleomfattende innsatsmodell. Den består av systematiske og effektive forebyggingstiltak som retter positiv oppmerksomhet mot alle skolens elever. Alle ansatte legger vekt på positiv involvering og oppmuntring, og de gir forutsigbare reaksjoner på negativ atferd.

Tiltakene bidrar til å redusere antall elever med atferdssproblemer og fremmer god sosial og skolefaglig læring.

Du kan lese mer om det her:

http://www.atferdssenteret.no/positiv-atferd-stoettende-laeringsmiljoe-og-samhandling-pals/category161.html

Stikkordene er omsorg, ansvar og respekt på alle områder. Vi lærer elevene konkrete ting de kan gjøre for å vise disse egenskapene i adferden sin og jobber veldig strukturert for å støtte og fremelske den positive adferden hos elevene.

Spennende å jobbe med dette!

Gjest - ingoen -

Uff, ja det skjønner jeg godt!

Jeg har en på 8 år. Jeg skal jaggu spør han i morgen hva han vet om jøder...

Ja, det var en god ide.

Kan du skrive et innlegg om hva han svarte?

Det hadde vært spennende å høre det :-)

Men bare viss det passer slik, altså..

Annonse

''Mener du at det å stille krav til minoriteter og påpeke negative ting er et tegn på fordommer ?''

Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.

Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive".

''Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.

Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive".''

Helt enig! Og selvfølgelig skal vi stille krav til dem - noe som også gjøres.

Du nevner "100 ganger oftere" (som jeg kan skrive under på), det gjelder ofte i media / på folkemunne, men ikke nødvendigvs oppfølging fra helsevesen, NAV o.l. Noen trenger utvidet bistand, andre ikke. Jeg syns det er et tilnærmet overgrep å behandle "grupper" som ensartede og ikke enkeltindivider. Det gjelder for øvrig visse "grupper" av etnisk norske nordmenn også, om noen skulle være i tvil.

''Det er mange minoriteter som til tross for diskriminering og dårlige kår har fått utdannelse og jobb. Hva er det med sigøynerne som gjør at vi ikke kan forvente det samme av dem ?''

Så da trenger vi ikke å sørge for at diskriminering og dårlige kår skal forekomme? For et dustete svar...

Det jeg mente er at det er mange minoriteter som har klart seg bra uten å ha et offer-stempel. Selvfølgelig skal diskriminering og rasisme slås hardt ned på. Det jeg forsøker å påpeke er at særlig sigøynerne også må gjøre en innsats for å bøte på fordommene. Det blir jo litt feil å skylde på fordomsfulle arbeidsgivere hvis en selv ikke har gjort en innsats for å komme inn i arbeidslivet, og heller ikke vil sende barna sine på skolen.

Ble det klarere ? Merker at jeg er trøtt nå.

Det jeg mente er at det er mange minoriteter som har klart seg bra uten å ha et offer-stempel. Selvfølgelig skal diskriminering og rasisme slås hardt ned på. Det jeg forsøker å påpeke er at særlig sigøynerne også må gjøre en innsats for å bøte på fordommene. Det blir jo litt feil å skylde på fordomsfulle arbeidsgivere hvis en selv ikke har gjort en innsats for å komme inn i arbeidslivet, og heller ikke vil sende barna sine på skolen.

Ble det klarere ? Merker at jeg er trøtt nå.

Men hva vet du om hva slags innsats sigøynere har lagt ned for å få utdannelse og jobb? Du har lest om dette i media, ikke sant? Og de har vel tross alt en lei tendens til å trekke fram skrekkeksemplene,...

''Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.

Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive".''

Helt enig! Og selvfølgelig skal vi stille krav til dem - noe som også gjøres.

Du nevner "100 ganger oftere" (som jeg kan skrive under på), det gjelder ofte i media / på folkemunne, men ikke nødvendigvs oppfølging fra helsevesen, NAV o.l. Noen trenger utvidet bistand, andre ikke. Jeg syns det er et tilnærmet overgrep å behandle "grupper" som ensartede og ikke enkeltindivider. Det gjelder for øvrig visse "grupper" av etnisk norske nordmenn også, om noen skulle være i tvil.

Hei,

Ja, det gjelder selvsagt for absolutt alle.

Og det skulle bare mangle at det var slik - det bør være grunnleggende for en rettsstat.

Med vennlig hilsen

Men hva vet du om hva slags innsats sigøynere har lagt ned for å få utdannelse og jobb? Du har lest om dette i media, ikke sant? Og de har vel tross alt en lei tendens til å trekke fram skrekkeksemplene,...

De har desverre en svært dårlig statistikk når det gjelder skolegang og arbeidsliv. Om de da ikke fullfører skolen så blir jobbmulighetene svært få.

Jeg vet om utlendinger som har flyttet til Norge med null norskferdigheter. Flere av dem har vært i full jobb etter få år, med intensiv norskopplæring og arbeidspraksis. Jeg kjenner også til andre minoriteter med manglende skolegang fra hjemlandet. De har klart å få seg utdannelse etter å tatt voksenopplæring og norskkurs.

Helt klart at det har kostet blod og tårer for de som vil opp og frem.Hvorfor skal ikke sigøynerne klare å komme seg i jobb hvis de går inn for det ?

Jepp, personifisering fungerer veldig bra mtp å øke empatien.

PALS er følgende:

PALS er en skoleomfattende innsatsmodell. Den består av systematiske og effektive forebyggingstiltak som retter positiv oppmerksomhet mot alle skolens elever. Alle ansatte legger vekt på positiv involvering og oppmuntring, og de gir forutsigbare reaksjoner på negativ atferd.

Tiltakene bidrar til å redusere antall elever med atferdssproblemer og fremmer god sosial og skolefaglig læring.

Du kan lese mer om det her:

http://www.atferdssenteret.no/positiv-atferd-stoettende-laeringsmiljoe-og-samhandling-pals/category161.html

Stikkordene er omsorg, ansvar og respekt på alle områder. Vi lærer elevene konkrete ting de kan gjøre for å vise disse egenskapene i adferden sin og jobber veldig strukturert for å støtte og fremelske den positive adferden hos elevene.

Spennende å jobbe med dette!

Høres veldig positivt ut.

Men har du noen råd til hvordan vi kan hjelpe tiåringen til bedre å forstå at det "lønner seg" for henne å være grei mot andre, slik at de har lyst til å være sammen med henne? Hun finner på en del dumme ting, som hun synes er morsomt, eller som bare faller henne inn, som de andre misliker - og da blir hun jo ofte utenfor... og det vil hun ikke.

De har desverre en svært dårlig statistikk når det gjelder skolegang og arbeidsliv. Om de da ikke fullfører skolen så blir jobbmulighetene svært få.

Jeg vet om utlendinger som har flyttet til Norge med null norskferdigheter. Flere av dem har vært i full jobb etter få år, med intensiv norskopplæring og arbeidspraksis. Jeg kjenner også til andre minoriteter med manglende skolegang fra hjemlandet. De har klart å få seg utdannelse etter å tatt voksenopplæring og norskkurs.

Helt klart at det har kostet blod og tårer for de som vil opp og frem.Hvorfor skal ikke sigøynerne klare å komme seg i jobb hvis de går inn for det ?

''Hvorfor skal ikke sigøynerne klare å komme seg i jobb hvis de går inn for det ?''

Det er åpenbart mange individer som ikke har klart å komme seg i jobb. Hvorfor stiller du ikke samme spørsmål til ALLE?

Hvorfor er du så opphengt i akkurat romfolk, og hvorfor insisterer du på å kalle dem "sigøynere" når du vet at det gjerne oppfattes som negativt?

Annonse

''Det er vel ingen det stilles så mange krav til som nettopp minoriteter. Man hører det 100 ganger oftere enn noen snakker om å stille krav til nordmenn.''

Tror du de får det lettere om vi ikke stiller krav ? å ikke stille krav vil på mange måter si at vi gir blaffen i fremtiden deres, eller ikke har tro på dem.

''Kontinuerlig overfokusering på en folkegruppes påståtte negative ting er fordommsfult, og er totalt "counter productive''

Setter du her likhetstegn mellom å påpeke negative ting og fordommer ? Hvis det man setter fingeren på, ikke er det rette bildet, så bør de være i stand til å vise oss hvordan ting egentlig er ?

''Tror du de får det lettere om vi ikke stiller krav ? å ikke stille krav vil på mange måter si at vi gir blaffen i fremtiden deres, eller ikke har tro på dem.''

Hvem stiller ikke krav, mener du? De selv (og nei, de kan ikke stå til ansvar for et kollektivt svar)?, NAV inkludert sosialsystemet? En del av disse har så mange krav at det halve hadde vært det dobbelte for en del av oss. Om det fører til fast arbeid er en annen historie - delvis pga innsats, delvis pga at "de" er_ u-ansettelsesbare_ pga kulturforskjeller LES: fordommer.

Gjest grubler på dette

Jeg tenkte som deg inntil for noen måneder siden.

Underviser en klasse på barneskolen (et av de øverste trinn) i RLE, og vi hadde om jødedommen. Skulle sjekke hvilke kunnskaper elevene satt inne med under introduksjonen av emnet, og ville lage et tankekart på tavla med elevenes assosiasjoner. De tre første barna rakte opp hånda og kom med følgende kommentarer:

1. Jødefaen

2. De vil ta jobbene fra oss

3. De prøver å overta verden

Jeg ble helt sjokkert og har tenkt i ettertid at dette er jo barn (!) og at holdningene må komme fra et sted. Foreldrene? Media? Jeg holder en knapp på det første alternativet. Ingen av elevene i klassen kjenner en jøde, og har ingen svar når jeg spør om hvor disse jødene som skal overta verden befinner seg og om de har sett noen av dem i det siste.

En uke senere hadde vi litt om holocaust, og da påsto en gutt at jødene fortjente å bli gasset i hjel ( 6,5 mill mennesker; menn, kvinner og barn). Jeg er sjokkert over den manglende respekten elevene viser.. Det er helt usmakelig!

Må få lov å legge til at mange elever i denne klassen går rundt og synger/siterer " Innvandrersangen". Jeg har hørt på denne på youtube og innholdet er veldig negativt om innvandrere.

Det var trist. Jeg deler den oppfatning av at jeg tror foreldrenes holdninger spiller en stor rolle. Men jeg ble overrasket over å at det var slike meninger om jøder.

Min far er gammel sjømann og har fortalt mange historier opp igjennom årene ang. svartinger, degoser osv. Ja, han bruker slike ord og har holdninger som jeg ikke vedkjenner meg.

Men jeg har ennå til overs å høre am snakke om jlder eller tatere.

Diskusjonstråden endte opp med å diskutere minoriteter og historien bak , det var ikke det jeg tenkte.

Forleden så jeg et program på TV hvor en far og datter sang en egen versjon av "mitt lille land".. Det ble gjort et poeng ut av at de var tatere. Jeg hadde aldri visst det om de ikke hadde nevnt det, og ærlig talt, hva hadde det med saken å gjøre?? Jeg forsto ikke det helt.

I kveld så jeg også et dansk program, hvor det ble nevnt at jøder den dag i dag blir trakassert i Danmark.

Men hvordan vet man at en person er jøde? det er det jeg vil frem til. Jeg visste heller ikke før inntil noen år siden at Jo Benkow var jøde. Dette kom frem etter en debatt om antisemittisme i Norge.

Og hva er antisemittisme og eksisterer det generelt sett blant folk i Norge. Jeg mener, tenker folk på slikt? Og hvordan vet man at en tigger på gata er sigøyner? Eneste grunn til at jeg tenker det, er pga det blir nevnt i mediene. jeg kan ikke identifisere disse folkene som sigøynere. Jeg tenker tigger og jeg tenker det er synd at vi har det, men jeg tenker ikke at det er fordi de er sigøynere.

Skjønner dere hva jeg mener?

Det var trist. Jeg deler den oppfatning av at jeg tror foreldrenes holdninger spiller en stor rolle. Men jeg ble overrasket over å at det var slike meninger om jøder.

Min far er gammel sjømann og har fortalt mange historier opp igjennom årene ang. svartinger, degoser osv. Ja, han bruker slike ord og har holdninger som jeg ikke vedkjenner meg.

Men jeg har ennå til overs å høre am snakke om jlder eller tatere.

Diskusjonstråden endte opp med å diskutere minoriteter og historien bak , det var ikke det jeg tenkte.

Forleden så jeg et program på TV hvor en far og datter sang en egen versjon av "mitt lille land".. Det ble gjort et poeng ut av at de var tatere. Jeg hadde aldri visst det om de ikke hadde nevnt det, og ærlig talt, hva hadde det med saken å gjøre?? Jeg forsto ikke det helt.

I kveld så jeg også et dansk program, hvor det ble nevnt at jøder den dag i dag blir trakassert i Danmark.

Men hvordan vet man at en person er jøde? det er det jeg vil frem til. Jeg visste heller ikke før inntil noen år siden at Jo Benkow var jøde. Dette kom frem etter en debatt om antisemittisme i Norge.

Og hva er antisemittisme og eksisterer det generelt sett blant folk i Norge. Jeg mener, tenker folk på slikt? Og hvordan vet man at en tigger på gata er sigøyner? Eneste grunn til at jeg tenker det, er pga det blir nevnt i mediene. jeg kan ikke identifisere disse folkene som sigøynere. Jeg tenker tigger og jeg tenker det er synd at vi har det, men jeg tenker ikke at det er fordi de er sigøynere.

Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg skjønner hva du mener. Jeg kjenner heller ingen jøder, og vet ikke hvordan en skal kunen kjenne dem igjen, så sant de ikke går med sånn kalott som mennene og guttene gjør noen steder - eller at en ser dem gå ut/inn av synagoge. Har sett jøder i Paris, men ikke i Norge.

Jeg opplever ikke at folk snakker negativt om jøder - men nå aner jeg jo ikke hvor mange jøder som egentlig finnes her på Sørlandet, vet ikke hvor mange det er i Norge heller, for den saks skyld.

''Tror du de får det lettere om vi ikke stiller krav ? å ikke stille krav vil på mange måter si at vi gir blaffen i fremtiden deres, eller ikke har tro på dem.''

Hvem stiller ikke krav, mener du? De selv (og nei, de kan ikke stå til ansvar for et kollektivt svar)?, NAV inkludert sosialsystemet? En del av disse har så mange krav at det halve hadde vært det dobbelte for en del av oss. Om det fører til fast arbeid er en annen historie - delvis pga innsats, delvis pga at "de" er_ u-ansettelsesbare_ pga kulturforskjeller LES: fordommer.

hvis grunnen til at de stiller bakerst i køen på mange områder skyldes sigøynerkulturen/, så blir det vanskelig å komme med gode individuelle tiltak for å bedre deltakelsen i samfunnet.

Da må de ta et oppgjør i egne rekker først.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg kjenner heller ingen jøder, og vet ikke hvordan en skal kunen kjenne dem igjen, så sant de ikke går med sånn kalott som mennene og guttene gjør noen steder - eller at en ser dem gå ut/inn av synagoge. Har sett jøder i Paris, men ikke i Norge.

Jeg opplever ikke at folk snakker negativt om jøder - men nå aner jeg jo ikke hvor mange jøder som egentlig finnes her på Sørlandet, vet ikke hvor mange det er i Norge heller, for den saks skyld.

For 100 år siden så var mange kristne "mot" jøder. Jødene ble beskyldt for å være ansvarlige for å ha drept Jesus (at det var 2000 år siden var ikke så nøye), Både den katolske og den protestantiske kirken i Tyskland aksepterte jøder som tvangsarbeidere. (Uten at øvrige kristne skal lastes for det, selvsagt.)

Etter 2. VK var det åpenbart ikke stuerent med jødediskriminering, og gradvis ble kristne Israels allierte i kampen mot muslimene. I dag ser man ofte at muslimer har overtatt som "hovedfiende" i mange miljøer. (Det er åpenbart ikke slik for de fleste, men for ganske mange.)

Hvis jeg ikke husker helt feil er det ca 2000 jøder i Norge.

Med vennlig hilsen

hvis grunnen til at de stiller bakerst i køen på mange områder skyldes sigøynerkulturen/, så blir det vanskelig å komme med gode individuelle tiltak for å bedre deltakelsen i samfunnet.

Da må de ta et oppgjør i egne rekker først.

Det er ikke mange uker siden sist du raljerte med dette. Var vi ikke enige da at nesten ingen vil ansette romfolk siden folk som deg er så flink til å spre negative fordommer mot dem?

Så hvis ingen vil ansette dem, hvorfor lurer du på hvorfor de ikke har jobb?

Det er ikke mange uker siden sist du raljerte med dette. Var vi ikke enige da at nesten ingen vil ansette romfolk siden folk som deg er så flink til å spre negative fordommer mot dem?

Så hvis ingen vil ansette dem, hvorfor lurer du på hvorfor de ikke har jobb?

Jeg ser utdanning og skolegang som en forutsetning for å få jobb. Ved å ikke investere i det, så synes jeg ikke det er så rart om de stiller bakerst i køen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...