Gå til innhold

Noen bibliotekar her?

Gjest mange spørsmål fra meg

Anbefalte innlegg

Gjest uinnvidd

Feil, det er ved klassifisering man finner riktig Deweynummer. Ved katalogisering velger man marc-poster og fyller ut dem.

Ok. Men du som er bibliotekar, og vel da kanskje kan noe om dette. Hvem er det som bestemmer hvilket dewey-nummer en bestemt bok skal ha?

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• Bookworm

4

• Dorthe

1

• Sjalala

1

Mest aktive i denne tråden

Hvem tror du kategoriserer bøkene før de kommer til bibliotekene? Jeg lurer på om du kaller ekspedisjonene i filialene for biblioteker. Jeg har noe bredere forståelse av ordet.

Mon tro om ikke biblotekarene kategoriserer bøker og registrerer dem? Ikke Lillemus som vanlig ansatt.

Heter det ikke katalogisere bøker eller tar jeg helt feil? Laguna gjorde det med mine bøker i hvert fall.

Gjest uinnvidd

Heter det ikke katalogisere bøker eller tar jeg helt feil? Laguna gjorde det med mine bøker i hvert fall.

Det var jeg som dro inn ordet kategorisere fordi jeg på en annen måte skulle beskrive hva jeg tenkte Shilapila kunne mene med å sortere. Jeg kan ingenting om faguttrykk innen dette ;-)

Gjest Utdannet bibliotekar

Ok. Men du som er bibliotekar, og vel da kanskje kan noe om dette. Hvem er det som bestemmer hvilket dewey-nummer en bestemt bok skal ha?

Det gjør bibliotekarene på biblioteket ved hjelp av DDK5, som er oppslagsbøker basert på Dewey. Da bruker man regler og eget skjønn ut i fra hva innholdet i bøkene er. Man kan gjøre det helt på egen hånd, men ofte ser man på hva andre bibliotek har gjort for å spare tid. Men det er viktigere å tilpasse det sin egen samling, enn å ha "riktig" Dewey. Et fagbibliotek vil gå lenger i inndeling enn et folkebibliotek. Slår du opp på samme bok på mange bibliotek, så vil du se at Deweynr kan sprike veldig.

Gjest uinnvidd

Det gjør bibliotekarene på biblioteket ved hjelp av DDK5, som er oppslagsbøker basert på Dewey. Da bruker man regler og eget skjønn ut i fra hva innholdet i bøkene er. Man kan gjøre det helt på egen hånd, men ofte ser man på hva andre bibliotek har gjort for å spare tid. Men det er viktigere å tilpasse det sin egen samling, enn å ha "riktig" Dewey. Et fagbibliotek vil gå lenger i inndeling enn et folkebibliotek. Slår du opp på samme bok på mange bibliotek, så vil du se at Deweynr kan sprike veldig.

''Slår du opp på samme bok på mange bibliotek, så vil du se at Deweynr kan sprike veldig.''

Hmm, det var interessant. Da har jeg virkelig lært mye i dag. Tusen takk for informasjon.

Feil, det er ved klassifisering man finner riktig Deweynummer. Ved katalogisering velger man marc-poster og fyller ut dem.

''Feil, det er ved klassifisering man finner riktig Deweynummer. Ved katalogisering velger man marc-poster og fyller ut dem.''

Men disse to tingene henger vel i grunnen ganske godt sammen? Det er over 10 år siden jeg drev med det der og man bruker jo dewey-katalogen for å fylle ut marc-postene? Hva angår emner og deweynummer i alle fall. Men du har helt sikkert mer peiling på dette enn meg. :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...