Gå til innhold

Døv voldtektsmann

Anbefalte innlegg

''Så du mener at vennene hans skal overse han inntil han har sonet sin straff?''

Det er et ekstremt vanskelig spørsmål, spesielt for alle som har vært bort i overgrep.

Og det er enda mye vanskeligere i bekjentskapsvoldtekter, hvor vennekretsen kjenner både den utsatte og overgriperen, og hvor det nettopp er så viktig for den utsatte at vennene viser at de tror på henne. Det er ikke få ganger jeg har hørt hvor inderlig skuffet og sjokkert noen er over at venner/familie har fortsette å invitere overgriperen til familieselskap eller fester, for eksempel.

Og derfor blir det du gjør, med å støtte de som slipper ut av fengsel enda mye viktigere.

Med vennlig hilsen

''Det er et ekstremt vanskelig spørsmål, spesielt for alle som har vært bort i overgrep.

Og det er enda mye vanskeligere i bekjentskapsvoldtekter, hvor vennekretsen kjenner både den utsatte og overgriperen, og hvor det nettopp er så viktig for den utsatte at vennene viser at de tror på henne. Det er ikke få ganger jeg har hørt hvor inderlig skuffet og sjokkert noen er over at venner/familie har fortsette å invitere overgriperen til familieselskap eller fester, for eksempel.

Og derfor blir det du gjør, med å støtte de som slipper ut av fengsel enda mye viktigere.''

Ja, i denne diskusjonen har jeg ikke tatt høyde for slik delt lojalitet. Jeg må innrømme at jeg der heller mot å støtte offeret, men dette er komplisert. Jeg er enig i at dette er et valg hver enkelt må gjøre for seg selv, men jeg er sterkt i mot å oppfordre til utstøtelse, slik jeg oppfatter at Hulderen gjør.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

10

• Sør

8

• XbellaX

8

• PieLill

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes folk skal få bestemme selv hva som er riktig. Jeg sier det jeg ville gjort. Jeg har null interesse av å ha et menneske som går med smekken åpen og drar kvinner inn i et skjul og brutalt voldtar dem mens de livredde kjemper for sitt liv,- blant mine venner.

Han må ta ansvar for sine handlinger. Han må sone sin straff, og den straffen skal være lenger enn det den latterlige IQ-løse juryen bestemte.

Selv om han bare var skyldig i "uaktsom voldtekt" [sic] så er strafferammen hhv 5 eller 8 år, så dommeren er også ansvarlig for ikke å idømme en langt strengere straff.

"Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år. "

Med vennlig hilsen

''Det er et ekstremt vanskelig spørsmål, spesielt for alle som har vært bort i overgrep.

Og derfor blir det du gjør, med å støtte de som slipper ut av fengsel enda mye viktigere.''

Ja, i denne diskusjonen har jeg ikke tatt høyde for slik delt lojalitet. Jeg må innrømme at jeg der heller mot å støtte offeret, men dette er komplisert. Jeg er enig i at dette er et valg hver enkelt må gjøre for seg selv, men jeg er sterkt i mot å oppfordre til utstøtelse, slik jeg oppfatter at Hulderen gjør.

Enig med deg.

Og toglis vennskap med denne er jo ikke noe den utsatte ved noe om.

Som du sier har nok togli tenkt over dette mer enn bare én gang - hun er en reflektert kvinne.

Med vennlig hilsen

''Han må ta ansvar for sine handlinger. Han må sone sin straff, og den straffen skal være lenger enn det den latterlige IQ-løse juryen bestemte.''

Der er vi i alle fall enige.

Jeg vet togli har sine grunner for hvorfor hun fortsatt er hans venn, hun har også tidligere forklart at hun vet hva som førte til denne voldtekten. Hun kan dessverre ikke dele det med oss (forståelig nok!), men jeg tror det er tilfellet i mange slike saker. Ingenting unnskylder en voldtekt, men om man har inngående kunnskap til et menneske er det ofte lettere å ha en grad av empati som gjør vennskap mulig - selv i "umulige" tilfeller.

"Jeg vet togli har sine grunner for hvorfor hun fortsatt er hans venn, hun har også tidligere forklart at hun vet hva som førte til denne voldtekten." Ikke sant, hver sak har mange sider, og alt kommer ikke ut til oss som leser Dagbladet på nett. Slik denne saken presenteres får man lyst til å begynne å IQteste jurymedlemmer.

"......men jeg tror det er tilfellet i mange slike saker. Ingenting unnskylder en voldtekt, men om man har inngående kunnskap til et menneske er det ofte lettere å ha en grad av empati som gjør vennskap mulig - selv i "umulige" tilfeller." "Jo men her må vi også se litt på hva som er blitt gjort. La oss si det faktisk er tilfelle dette som står i media. Han gikk med smekken åpen. Han brutalt dra inn en kvinne inn i et smug, hun er livredd og roper og skriker nei og kjemper for livet sitt. Han voldtar henne og tror hun mener ja eller now, om jeg husker riktig.

Nå er det slik at vi mennesker gjør feil, vi velger feil retning på livet vårt og gjør ting vi aldri skulle gjort. Jeg tror (som deg om jeg husker riktig) at alle og enhver er istand til å havne i situasjoner som ville ført oss bak lås og slå. Vi får ta den straffen vi får og sørge for å komme oss på rett kjøl. Når jeg leser, og dette er dagbladet.no, så gud vet hva som er korrekt, at vedkommende har voldtatt tidligere eller forsøkt å voldta tidligere så bli plutselig saken litt forandret. Er det fortsatt ok? Skal jeg fortsatt være nær venn(snakker IKKE om togli, jeg snakker om meg selv) med et menneske som bevisst velger å leve slik? Hvilke signaler sender jeg til min venn ved å fortsette vennskapet?

Nå drar jeg den litt lenger men du er klok nok til å følge med.

"Jeg vet togli har sine grunner for hvorfor hun fortsatt er hans venn, hun har også tidligere forklart at hun vet hva som førte til denne voldtekten." Ikke sant, hver sak har mange sider, og alt kommer ikke ut til oss som leser Dagbladet på nett. Slik denne saken presenteres får man lyst til å begynne å IQteste jurymedlemmer.

"......men jeg tror det er tilfellet i mange slike saker. Ingenting unnskylder en voldtekt, men om man har inngående kunnskap til et menneske er det ofte lettere å ha en grad av empati som gjør vennskap mulig - selv i "umulige" tilfeller." "Jo men her må vi også se litt på hva som er blitt gjort. La oss si det faktisk er tilfelle dette som står i media. Han gikk med smekken åpen. Han brutalt dra inn en kvinne inn i et smug, hun er livredd og roper og skriker nei og kjemper for livet sitt. Han voldtar henne og tror hun mener ja eller now, om jeg husker riktig.

Nå er det slik at vi mennesker gjør feil, vi velger feil retning på livet vårt og gjør ting vi aldri skulle gjort. Jeg tror (som deg om jeg husker riktig) at alle og enhver er istand til å havne i situasjoner som ville ført oss bak lås og slå. Vi får ta den straffen vi får og sørge for å komme oss på rett kjøl. Når jeg leser, og dette er dagbladet.no, så gud vet hva som er korrekt, at vedkommende har voldtatt tidligere eller forsøkt å voldta tidligere så bli plutselig saken litt forandret. Er det fortsatt ok? Skal jeg fortsatt være nær venn(snakker IKKE om togli, jeg snakker om meg selv) med et menneske som bevisst velger å leve slik? Hvilke signaler sender jeg til min venn ved å fortsette vennskapet?

Nå drar jeg den litt lenger men du er klok nok til å følge med.

''Når jeg leser, og dette er dagbladet.no, så gud vet hva som er korrekt, at vedkommende har voldtatt tidligere eller forsøkt å voldta tidligere så bli plutselig saken litt forandret. Er det fortsatt ok? Skal jeg fortsatt være nær venn(snakker IKKE om togli, jeg snakker om meg selv) med et menneske som bevisst velger å leve slik? Hvilke signaler sender jeg til min venn ved å fortsette vennskapet?''

Jeg forstår hva du mener og hvilke tanker du muligens gjør deg. Det krever noe ganske spesielt av et menneske om han kan voldta (eller forsøke å voldta) flere ganger.

Heldigvis har jeg ingen førstehånds erfaring i forhold til dette temaet. Jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort, om jeg hadde klart å se forbi disse handlingene og om det var noe å se forbi -til-.

Har de fleste som begår overfallsvoldtekt anti-sosial personlighetsforstyrrelse? Er de sadister? Jeg kan så lite om dette temaet.

Slike venner hadde jeg ikke villet ha. Skummelt med slike venner. Hva kan de finne på neste gang?

De "hører" jo ikke, så da er alt lov da.

Man har selvsagt ikke "lov" å gjøre slik bare fordi man er døv ;) Det er jo akkurat det jeg har sagt her....

Føler meg trygg på ham personlig, så den er grei.

Annonse

En forhenværende venn, håper jeg.

Han var det lenge, ja... men etterhvert ble jeg enig med meg selv i at det ikke var min jobb å dømme ham.. Jeg tok en lang samtale med ham og lot ham forstå hvor avskyelig handlingen hans hadde vært, men at jeg var glad i ham som det mennesket jeg kjente.

''Joda, det gjør de nok, men jeg hadde nok ikke pleiet kontakten veldig med en "venn" som hadde voldtatt flere ganger. Ifølge artikkelen har vedkommende voldtatt eller prøv å voldta tidligere også.''

Nei, det er jo et valg du tar for ditt eget liv.

Jeg skal begynne som frivillig støtte for menn og kvinner som nylig er ferdig med en fengselstraff. For meg er det utrolig viktig at samfunnet konstant jobber for å omfavne de som faller utenfor, da det er det eneste fornuftige alternativet.

Jeg er enig... det er menneskeskjebner bak de forferdelige historiene....

Det er langt større fare for tilbakefall dersom man ikke har gode grunner for å la være å gjøre kriminelle handlinger... så jeg føler ansvar for mine venner uansett hva de har gjort....Det er domstolene som skal dømme.. og straffene for voldtekt bør selvsagt økes MYE!

Enig med deg.

Og toglis vennskap med denne er jo ikke noe den utsatte ved noe om.

Som du sier har nok togli tenkt over dette mer enn bare én gang - hun er en reflektert kvinne.

Med vennlig hilsen

Takk sør... Jeg gikk mange runder med meg selv, ja... og brukte lang tid på å finne ut hva som var riktig å gjøre...

Jeg synes folk skal få bestemme selv hva som er riktig. Jeg sier det jeg ville gjort. Jeg har null interesse av å ha et menneske som går med smekken åpen og drar kvinner inn i et skjul og brutalt voldtar dem mens de livredde kjemper for sitt liv,- blant mine venner.

Han må ta ansvar for sine handlinger. Han må sone sin straff, og den straffen skal være lenger enn det den latterlige IQ-løse juryen bestemte.

Hva om din sønn hadde vært forbryteren? Eller din bror?

''Han må ta ansvar for sine handlinger. Han må sone sin straff, og den straffen skal være lenger enn det den latterlige IQ-løse juryen bestemte.''

Der er vi i alle fall enige.

Jeg vet togli har sine grunner for hvorfor hun fortsatt er hans venn, hun har også tidligere forklart at hun vet hva som førte til denne voldtekten. Hun kan dessverre ikke dele det med oss (forståelig nok!), men jeg tror det er tilfellet i mange slike saker. Ingenting unnskylder en voldtekt, men om man har inngående kunnskap til et menneske er det ofte lettere å ha en grad av empati som gjør vennskap mulig - selv i "umulige" tilfeller.

Sant nitty-gritty.. Takk for forståelse :)

Annonse

Hva om din sønn hadde vært forbryteren? Eller din bror?

Nå snakket vi om nære venner isted men dersom det handler om min bror eller min sønn; fortsatt kontakten men selvsagt ville relasjonen fått seg en knekk men man slutter ikke være mor fordi om sønnen voldtar. Jeg har stor tro på Second Chances og håp, jeg har tro på at mennesket kan forandre seg. Dersom dette er en person som gjentatte ganger voldtar skal gudene vite at jeg hadde stilt krav til min sønn om behandling under og etter straffen. Revende likegyldig om min sønn er 17 eller 47. Å miste venner og få ødelagte nære relasjoner er noe av konsekvensene når man bevisst velger å voldta et menneske.

Enig. Dessuten tror jeg ingen er tjent med full eksklusjon av verken overgripere eller andre kriminelle, få ting øker vel sannsynligheten for gjentagelse mer enn dette. Det går an å ta avstand fra handling uten samtidig å avvise personen.

Der sa du akkurat det jeg sa til ham!

Jeg sa at jeg hadde bestemt meg for at jeg fortsatt ville være hans venn, men at jeg tok fullstendig avstand fra handlingen hans og syntes den var helt avskyelig.... Føler jeg var veldig klar på hva jeg mente...

Nå snakket vi om nære venner isted men dersom det handler om min bror eller min sønn; fortsatt kontakten men selvsagt ville relasjonen fått seg en knekk men man slutter ikke være mor fordi om sønnen voldtar. Jeg har stor tro på Second Chances og håp, jeg har tro på at mennesket kan forandre seg. Dersom dette er en person som gjentatte ganger voldtar skal gudene vite at jeg hadde stilt krav til min sønn om behandling under og etter straffen. Revende likegyldig om min sønn er 17 eller 47. Å miste venner og få ødelagte nære relasjoner er noe av konsekvensene når man bevisst velger å voldta et menneske.

Han det er snakk om her mottar også behandling for å få bort traumer fra oppvekst som kan ha ført til dette.

Han det er snakk om her mottar også behandling for å få bort traumer fra oppvekst som kan ha ført til dette.

Ja, jeg regnet nesten med det. Det unnskylder det ikke, men det er med på å forklare mer av hvorfor dette skjedde. Når man leser artikkelen står det et eller annet sted at dette faktisk også har skjedd før. Mannen det er snakk om har faktisk forsøkt å voldta tidligere, da spiller det veldig liten rolle at han selv er traumatisert. Hele hjelpeapparatet må jo ha sviktet dette mennesket (mannen altså) fullstendig her.

Gjest Nickløsheletida

Ja, jeg regnet nesten med det. Det unnskylder det ikke, men det er med på å forklare mer av hvorfor dette skjedde. Når man leser artikkelen står det et eller annet sted at dette faktisk også har skjedd før. Mannen det er snakk om har faktisk forsøkt å voldta tidligere, da spiller det veldig liten rolle at han selv er traumatisert. Hele hjelpeapparatet må jo ha sviktet dette mennesket (mannen altså) fullstendig her.

''da spiller det veldig liten rolle at han selv er traumatisert.''

Uansett en dårlig unnskyldning for å voldta.

Går det an når straffen allerede er sonet? Bare så det er sagt... jeg synes hele saken er avskyelig! Kjenner voldtektsmannen ganske så godt og vet hva han føler i ettertid.... tror aldri han gjør dette igjen for å si det sånn... (og dette er ingen unnskyldning, men greit å si det)

Med tanke på at døvemiljøet er så lite som det er, så tror jeg nok den største straffen for han er å bli utestengt fra det gode selskap. Sosial isolasjon og utestenging kan være verre fysisk isolasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...