Gå til innhold

Knut Hamsun, Jens Bjørneboe eller Axel Sandemose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Jens Bjørneboe. Av de tre, om ikke alle, så hadde jeg valgt Kruttårnet. Men det er ikke koselige bøker, altså, de inneholder ganske grusomme beskrivelser - dog er jo det velkjent, også av triologiens tittel ;)

Takk for svar :-)

Annonse

Generelt er jeg veldig glad i Hamsun. Det er noe med stemningsbeskrivelsene som er utrolig vakkert.

Men Frihetens Øyeblikk av Jens Bjørneboe er en av de absolutt beste bøkene jeg har lest. Det er en stund siden, jeg må snart lese den igjen, tror jeg.

Gjest Nickløsheletida

Generelt er jeg veldig glad i Hamsun. Det er noe med stemningsbeskrivelsene som er utrolig vakkert.

Men Frihetens Øyeblikk av Jens Bjørneboe er en av de absolutt beste bøkene jeg har lest. Det er en stund siden, jeg må snart lese den igjen, tror jeg.

'' Det er noe med stemningsbeskrivelsene som er utrolig vakkert''

Jeg prøver meg på "Landstrykeren" nå fordi jeg ser at Hamsun sånn sett sammenlignes med yndlingsforfatteren min Knausgård. Jeg vet også at Knausgård er begeistret for Hamsun. Det som er litt dumt er at bøkene jeg har er skrevet på gammelnorsk og sånn sett litt tungt å lese, men har fått med meg handlingen etter bare 4 sider ihvertfall :-)

Jeg prøver meg på "Landstrykeren" nå fordi jeg ser at Hamsun sånn sett sammenlignes med yndlingsforfatteren min Knausgård. Jeg vet også at Knausgård er begeistret for Hamsun. Det som er litt dumt er at bøkene jeg har er skrevet på gammelnorsk og sånn sett litt tungt å lese, men har fått med meg handlingen etter bare 4 sider ihvertfall :-)

''gammelnorsk ''

Gammelnorsk!? Haha, lang der i fra. Men litt gammelmodig norsk, kan jeg si meg enig i. Jeg synes ikke det er tungt, i hvertfall ikke etter fire sider, som du nevner.

Har aldri fått 100 % sans for Knausgård, jeg, og ser følgelig ikke helt likheten med Hamsun.

Annonse

''Men Frihetens Øyeblikk av Jens Bjørneboe er en av de absolutt beste bøkene jeg har lest. Det er en stund siden, jeg må snart lese den igjen, tror jeg.''

Nå fikk jeg veldig lyst til å lese denne.

*løper til bokhandelen*

Gjest Nickløsheletida

''gammelnorsk ''

Gammelnorsk!? Haha, lang der i fra. Men litt gammelmodig norsk, kan jeg si meg enig i. Jeg synes ikke det er tungt, i hvertfall ikke etter fire sider, som du nevner.

Har aldri fått 100 % sans for Knausgård, jeg, og ser følgelig ikke helt likheten med Hamsun.

''Gammelnorsk!? Haha, lang der i fra. Men litt gammelmodig norsk, kan jeg si meg enig i''

Ok, gammelmodig norsk da ;-)

''Har aldri fått 100 % sans for Knausgård, jeg, og ser følgelig ikke helt likheten med Hamsun''

Foreløpig ser ikke jeg heller noen likhet. Nå har jeg såvidt begynt, men går det an å ikke ha sansen for Knausgård da? Han skriver fantastisk bra og har en fortellerevne som overgår alt annet jeg har lest. Ingen over, ingen ved siden av. Han kommer til å gå inn i historien som en av de store, tror jeg :-)

''Gammelnorsk!? Haha, lang der i fra. Men litt gammelmodig norsk, kan jeg si meg enig i''

Ok, gammelmodig norsk da ;-)

''Har aldri fått 100 % sans for Knausgård, jeg, og ser følgelig ikke helt likheten med Hamsun''

Foreløpig ser ikke jeg heller noen likhet. Nå har jeg såvidt begynt, men går det an å ikke ha sansen for Knausgård da? Han skriver fantastisk bra og har en fortellerevne som overgår alt annet jeg har lest. Ingen over, ingen ved siden av. Han kommer til å gå inn i historien som en av de store, tror jeg :-)

Ja, han har fortellerevne. Noen beskrevne situasjoner lever en seg virkelig inn i og/eller kjenner seg igjen i i detalj.

Men det er noe med den detaljrikdommen om ting som ikke virkelig interesserer meg som gjør meg gal. Må innrømme jeg stanset etter to'ern (foreløpig - har ambisjoner om å fortsette).

Gjest Nickløsheletida

Ja, han har fortellerevne. Noen beskrevne situasjoner lever en seg virkelig inn i og/eller kjenner seg igjen i i detalj.

Men det er noe med den detaljrikdommen om ting som ikke virkelig interesserer meg som gjør meg gal. Må innrømme jeg stanset etter to'ern (foreløpig - har ambisjoner om å fortsette).

Og jeg gleder meg til 6`ern kommer ut. Jeg tror det er den detaljrikdommen jeg liker så godt. Hvis andre forfattere blir for detaljerte, kan jeg få lyst til å hoppe over sider, men ikke i Knausgårdbøkene. Der nyter jeg hver en setning.

''Hamsun sånn sett sammenlignes med yndlingsforfatteren min Knausgård'' Jeg liker begge, men har aldri tenkt på dem som like. Derimot syns jeg Hamsun og Peter Høeg har noe til felles.

Gjest Nickløsheletida

August. Men helst ville jeg sagt Mysterier eller Viktoria av samme forfatter ;-)

Det er som heter August i "Landstrykere" også. En som er foreldreløs og har vært til sjøs. Er "August" en fortsettelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...