Gå til innhold

Utgifter som dekkes av borettslaget?!

Anbefalte innlegg

Gjest Uneolene

Jeg flyttet inn i borettlslaget mitt for ca et år siden og betaler nærmere 4000 kr i fellesutgifter i måneden. Har alltid syns det er litt sure penger, men har tenkt det vil gå opp i opp i lengden med tanke på renovasjon og diverse som fikses og som borettslaget tar ansvar for.

Per i dag har jeg ikke helt oversikt over hva fellesutgiftene egentlig blir brukt til, men regner med det går i diverse vaktmester tjenester og vedlikehold av området.

Nå viser det seg derimot at jeg antagelig må skifte ut alle sikringene hos meg. Hadde en elektriker på befaring og han rådet meg det på det sterkeste å få gjort dette snarest pga brannfare. Regnet med at dette var en sak for borettslaget, men neida, dette måtte jeg ta på egen regning (til tross for at sikringsskapet ikke engang er inne i leiligheten min!!)

Ser for meg at dette blir på nærmere 15 000 kr. Penger jeg rett og slett ikke har nå sånn uten videre..

Jeg har også en varmtvannsbereder som snart på skiftes ut og som jeg også må betale for selv.

Samtidig fikk vi nettopp brev i posten om at stoppekranen i alle leilighetene skal skiftest i løpet av de nærmeste årene, men at dette er på borettslagets regning..?!

Skjønner egentlig ingenting av dette her. Hvor er logikken? Er det ikke noe fast regelverk/lovverk som sier hva borettslaget skal dekke eller ikke av slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372310-utgifter-som-dekkes-av-borettslaget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ansvar for alt indre vedlikehold og så må du gå på årsmøte i borettslaget og være med på å stemme inn styre og høre hva som er planlagt vedlikeholdt de neste årene. Sjekk nettsiden til borettslaget, slike ting står ofte der.

Borettslaget dekker alt røropplegg inn til og med stoppekrana i leiligheten.

Du har ansvaret for alt innvendig vedlikehold, som Dorthe sier.

Fellesutgiftene er med på å dekke alt utvendig av drift- og vedlikeholdsutgifter, reparasjoner, renoveringsarbeider - utvendig eller i fellesarealene, strøm i fellesarealene, evt vaktmestertjenester, byggforsikringer, evt kabeltv og internett osv.

Gå på generalforsamling, les blekka du får i forkant og engasjer deg. :)

Fellesutgiftene er med på å dekke alt utvendig av drift- og vedlikeholdsutgifter, reparasjoner, renoveringsarbeider - utvendig eller i fellesarealene, strøm i fellesarealene, evt vaktmestertjenester, byggforsikringer, evt kabeltv og internett osv.

Inn til stoppekrana? Jeg tuller ikke altså, men stoppekrana mi er ødelagt. Rørleggeren som fikset badet mitt tok knekken på den ved å ikke bruke umbrakonøkkel men noe annet som jeg ikke har peiling på. Kan jeg få borettslaget til å fikse den eller må jeg fikse den sjøl?

Inn til stoppekrana? Jeg tuller ikke altså, men stoppekrana mi er ødelagt. Rørleggeren som fikset badet mitt tok knekken på den ved å ikke bruke umbrakonøkkel men noe annet som jeg ikke har peiling på. Kan jeg få borettslaget til å fikse den eller må jeg fikse den sjøl?

Slik jeg har forstått det, dekker borettslaget til og med stoppekrana som går inn til leiligheten. Bor ikke du i Obos? Sjekk med dem.

Annonse

Når det gjelder elektriske anlegg, tror jeg skillet mellom det som går på den enkelte husstand (abonnent) og fellesskap (som f.eks. borettslag) går ved "abonnentens husvegg". Du har ansvaret for anlegg på eller innenfor denne "husveggen". Hvilken vegg det handler om, kan være litt forskjellig avhengig av bygningstypen.

''Fellesutgiftene er med på å dekke alt utvendig av drift- og vedlikeholdsutgifter, reparasjoner, renoveringsarbeider - utvendig eller i fellesarealene, strøm i fellesarealene, evt vaktmestertjenester, byggforsikringer, evt kabeltv og internett osv.''

Og ikke minst renter og avdrag på fellesgjeld. Er fellesutgiftene på 4000 utgjør renter og avdrag trolig (minst) halvparten.

''Fellesutgiftene er med på å dekke alt utvendig av drift- og vedlikeholdsutgifter, reparasjoner, renoveringsarbeider - utvendig eller i fellesarealene, strøm i fellesarealene, evt vaktmestertjenester, byggforsikringer, evt kabeltv og internett osv.''

Og ikke minst renter og avdrag på fellesgjeld. Er fellesutgiftene på 4000 utgjør renter og avdrag trolig (minst) halvparten.

Ja, såklart. Jeg glemte visst den største utgiftsposten ;)

Gjest Uneolene

Når det gjelder elektriske anlegg, tror jeg skillet mellom det som går på den enkelte husstand (abonnent) og fellesskap (som f.eks. borettslag) går ved "abonnentens husvegg". Du har ansvaret for anlegg på eller innenfor denne "husveggen". Hvilken vegg det handler om, kan være litt forskjellig avhengig av bygningstypen.

Takk for oppklaring!

Gjest Uneolene

''Borettslaget dekker alt røropplegg inn til og med stoppekrana i leiligheten.

Du har ansvaret for alt innvendig vedlikehold, som Dorthe sier.''

Så jeg har ansvar for alt innvendig vedlikehold UTENOM det som har med rørene å gjøre altså?

Så det betyr at boretslaget skulle tatt regningen på de rørene jeg nettopp måtte skifte, (ifm med skift av varmtvannsbereder)??

Var på forrige boretslagsmøte og ingenting ble nevnt om den nye stoppekrana alle nå skal få. Sakene som ble tatt opp her omhandlet større ting og mer omfattende ting som går på fellesarenaene..

Har fortsatt litt problemer med å skjønne reglene og logikken for hva som skal betales selv og hva som betales av boretslaget..og hvorfor de han valgt akkurat disse tingene.

''Borettslaget dekker alt røropplegg inn til og med stoppekrana i leiligheten.

Du har ansvaret for alt innvendig vedlikehold, som Dorthe sier.''

Så jeg har ansvar for alt innvendig vedlikehold UTENOM det som har med rørene å gjøre altså?

Så det betyr at boretslaget skulle tatt regningen på de rørene jeg nettopp måtte skifte, (ifm med skift av varmtvannsbereder)??

Var på forrige boretslagsmøte og ingenting ble nevnt om den nye stoppekrana alle nå skal få. Sakene som ble tatt opp her omhandlet større ting og mer omfattende ting som går på fellesarenaene..

Har fortsatt litt problemer med å skjønne reglene og logikken for hva som skal betales selv og hva som betales av boretslaget..og hvorfor de han valgt akkurat disse tingene.

Nei, varmtvannsberederen med tilhørende rør er ditt eget ansvar.

Annonse

Men røret som går inn til varmtvannsberederen er det samme som går til stoppekrana!!

Er det rart jeg blir litt forvirret?

Slik det gjelder i vårt borettslag, har jeg stoppekran på innsida av min vegg. Den stopper vannet inn til min leilighet fra resten av rekka. VV-berederen sitter "innenfor" denne, og er således mitt ansvar. Borettslaget har ansvar for fellesrør under huset og fram til og med stoppekrana inne.

Var det bedre forklart? :)

Gjest Uneolene

Slik det gjelder i vårt borettslag, har jeg stoppekran på innsida av min vegg. Den stopper vannet inn til min leilighet fra resten av rekka. VV-berederen sitter "innenfor" denne, og er således mitt ansvar. Borettslaget har ansvar for fellesrør under huset og fram til og med stoppekrana inne.

Var det bedre forklart? :)

Ja TROR jeg skjønte det litt bedre nå ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...