Gå til innhold

Aldersgrense på film

Gjest De sier alle var enige

Anbefalte innlegg

Gjest De sier alle var enige

Hvor streng er du på dette når det gjelder ditt barn? Jeg har en gutt som er 10 år. Jeg var på foreldremøte sist uke og da snakka vi om det. Alle foreldre sa at ungene ikke fikk se 11 års grenser på film. Jeg var den eneste som sa at gutten min har sett alle Harry Potter filmene,også de som er 11 årsgrense. Jeg mener at man må se an barnet da. Og for å finne en positiv ting med det er at no er gutten min en av.de beste i engelsk og lesing i klassen. For det krever litt å se film med engelsk tale og norsk tekst

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372313-aldersgrense-p%C3%A5-film/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Min 10-åring har også sett alle HP-filmene. Så jeg er ikke absolutt på at han ikke får se 11-årsgrensefilmer, han har tålt det bra han.

Må jo se barnet an ja, var på den siste HP-filmen på kino med en gjeng 10-åringer, to av gutta var helt oppslukt, den tredje ville sitte ved en voksen og ha muligheten til å gå ut dersom han ønsket det.

Gjest noen skyter seg selv i foten

Min 10-åring får se filmer med 11-årsgrense. Med en voksen kommer han jo også inn på kino med aldersgrense 11 år - og har gjort det en stund.

Men han får IKKE se filmer med høyere aldersgrense.

Har erfart på klassekameratene til sønnen min at foreldrene er veldig strenge på aldersgrense på kino - men på tv-spill er ikke nøye i det hele tatt. Er flere i klassen hans (5 klasse) som har spill med både 16 og 18 års grense - og det må da være mye værre enn å se en film med 11 års grense.

Jeg tror svært mange 10-åringer har sett Harry Potter, i hvert fall de første.

På kino kan de se 11-årsfilmer sammen med voksne, når de er 8 år. Det går helt fint an å praktisere denne regelen på hjemmebane også.

Hvis man er altfor streng, ser de bare filmene hos kamerater i stedet. Der har man ingen kontroll.

Sønnen min gikk i barnehagen da den første(?) Harry Potter-filmen kom. De eldste gutta der snakket veeeldig mye om f.eks. den hunden med tre hoder. Dette førte til at han ble ekstremt opptatt av dette - og det merket sikkert de eldre kompisene, og så smurte de enda sterkere på.

Til slutt viste vi ham noen av disse scenene fra filmen - vi hadde den fordi han har en eldre søster - mens vi forklarte og avdramatiserte. Vi fant ut at det han fantaserte fram basert på det han hørte i barnehagen, var langt skumlere enn det som faktisk ble vist på filmen.

Jeg er nok litt slapp, avhengig av type film. Begynner å bli noen år siden min nå ti år gamle sønn så sin første Harry Potter-film. Siden de var dubbet på norsk så han de før han greide lese tekst.

At niåringer ikke får se elleveårsfilmer syns jeg uansett er å dra det for langt.

Vi har vært strenge i forhold til 11-års grense for filmer. Gutten vår fikk se 11 års film like før han fylte 11 - det var i en bursdag, og jeg ble informert om hvilken film det var på forhånd.

Jenta vår på snart 10,5 får ikke se 11 års film ennå. Får se an vinteren - mulig hun får lov litt før hun og.

Annonse

'' Jeg var på foreldremøte sist uke og da snakka vi om det. Alle foreldre sa at ungene ikke fikk se 11 års grenser på film. Jeg var den eneste som sa at gutten min har sett alle Harry Potter filmene,også de som er 11 årsgrense.''

Det høres høyst uvanlig ut. Omgås en del åtte- og tiåringer, og alle disse har sett diverse filmer med 11-årsgrense, tror jeg. Begge mine har sett de fleste Harry Potter-filmene, men liker jo at den yngste ser slikt hjemme med oss voksne tilstede eller tilgjengelige.

Synes ikke noe særlig om at det i bursdager vises filmer med for høy aldersgrense, kjenner til et par eksempler på det. Foreldrene bør kunne ha en viss kontroll med hva barna ser, selv om jeg på ingen måte ville steilet om tiåringen min fikk se en film med elleveårsgrense hos en kompis.

Guttungen så Harry Potter-film 4 og 5 før han ble gammel nok, men han var vel 9 år da fireren kom såvidt jeg husker.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er helt på trynet når 6-åringer kommer på biblioteket og forteller at de har sett alle Harry Potter-filmene!

Guttungen så Harry Potter-film 4 og 5 før han ble gammel nok, men han var vel 9 år da fireren kom såvidt jeg husker.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er helt på trynet når 6-åringer kommer på biblioteket og forteller at de har sett alle Harry Potter-filmene!

''Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er helt på trynet når 6-åringer kommer på biblioteket og forteller at de har sett alle Harry Potter-filmene!''

Uff da :(

Vel, nå har ikke guttungen sett alle Harry Potter-filmene, bare 1 og 2 (de andre tror vi blir litt for voksne), men han ser mye annet - for å si det slik ;) Jeg tror det er viktig å huske på at alle barn er forskjellige. Han er helt uaffektert av de filmene han har sett så langt og blir aldri redd. Når han har mareritt, så våkner han og tenker: "Ja, ja, det var en drøm" og så legger han seg til å sove igjen (hans egne ord). Dog får han panikkanfall om han føler seg litt småkvalm, for han er livredd for å kaste opp ;)

tzatziki1365380058

Når det gjelder mine egne barn, forholder jeg meg til aldersensene som rådgivende. Jeg har ikke noe prinsipp om at barn under 11 ikke skal se filmer med 11-årsgrense, det kommer helt an på filmen - og barnet.

Når barna har besøk og de skal se film, følger vi aldersgrensene slavisk.

Dette høre mer PK enn sant ut.

For eget vedkommende har jeg ikke en gang full oversikt over aldersgrensen på de ulike filmene. Jeg vurderer den aktuelle filmen i forhold til de(t) aktuelle barna.

Har vi barn på besøk som jeg vet har foreldre som er veldig strenge på dette, prøver jeg selvsagt å ikke trå over.

Aldersgrensen ser jeg som veiledende og ikke noe lovpåbud.

mvh

nick jr er ingen pudding, så han har ingen problemer med 11 års filmer. Harry Potter er et must og transformers er kule! De har han sett fra rundt 6-7 års alder. Han sover like godt som meg, og mareritt har han kun når han har feber.

Spill med 18 årsgrense får han bare lov til å prøve litt, eller sitter han og ser på, og klager over hvor dårlig jeg er.

nick jr er ingen pudding, så han har ingen problemer med 11 års filmer. Harry Potter er et must og transformers er kule! De har han sett fra rundt 6-7 års alder. Han sover like godt som meg, og mareritt har han kun når han har feber.

Spill med 18 årsgrense får han bare lov til å prøve litt, eller sitter han og ser på, og klager over hvor dårlig jeg er.

Synes du det er ok at et lite barn kan sitte å se på voldelige 18-årsgrense spill? Selv om det er med foreldrene? Jeg synes ikke det, men så klart, deres valg.

Ang 11års grense film er jeg enig - de er tross alt gamle nok til å se det på kino med en voksen fra de er 8 år.

Annonse

Synes du det er ok at et lite barn kan sitte å se på voldelige 18-årsgrense spill? Selv om det er med foreldrene? Jeg synes ikke det, men så klart, deres valg.

Ang 11års grense film er jeg enig - de er tross alt gamle nok til å se det på kino med en voksen fra de er 8 år.

Det kommer an på barnet. Jeg kan lett vurdere om jr (snart 9) har problemer med å skille mellom spill og virkelighet. Det har han ikke, ergo har jeg ikke noe problem med å la han få se på eller prøve litt.

Det er stor forskjell på flerspillerdelen og enspillerdelen av disse spillene. Enspillerdelen kan inneholde ganske grafiske og skremmende deler, flerspillerdelen er voldelig i den forstand at man skyter på andre, men det hopper ikke frem noen zombier som begynner å tygge på deg. Man skremmes ikke av den.

Han får ikke gå i nærheten av enspillerdelen av eksempelvis Call of Duty eller Battlefield 3, men flerspillerdelene er ganske greie.

Det er en del foreldre som bør sette seg inn i hvordan disse spillene egentlig fungerer, og ikke minst, hvordan ungene deres fungerer.

Jeg har ingen problemer med at andre foreldre har andre synspunkter, men å nekte en 10 åring å se Harry Potter vil jeg karakterisere som ekstremisme.

Det kommer an på barnet. Jeg kan lett vurdere om jr (snart 9) har problemer med å skille mellom spill og virkelighet. Det har han ikke, ergo har jeg ikke noe problem med å la han få se på eller prøve litt.

Det er stor forskjell på flerspillerdelen og enspillerdelen av disse spillene. Enspillerdelen kan inneholde ganske grafiske og skremmende deler, flerspillerdelen er voldelig i den forstand at man skyter på andre, men det hopper ikke frem noen zombier som begynner å tygge på deg. Man skremmes ikke av den.

Han får ikke gå i nærheten av enspillerdelen av eksempelvis Call of Duty eller Battlefield 3, men flerspillerdelene er ganske greie.

Det er en del foreldre som bør sette seg inn i hvordan disse spillene egentlig fungerer, og ikke minst, hvordan ungene deres fungerer.

Jeg har ingen problemer med at andre foreldre har andre synspunkter, men å nekte en 10 åring å se Harry Potter vil jeg karakterisere som ekstremisme.

''å nekte en 10 åring å se Harry Potter vil jeg karakterisere som ekstremisme''

Dette er jeg helt enig i.

Men resten er jeg ikke enig i - men det er greit det også :)

Aldersgrenser på film er bare veiledende, nettopp fordi barns modenhet er forskjellig.

Derfor er det sånn at på en kinofilm med feks 11-årsgrense, kan barn ned til 8 år slippe inn på kino, vel å merke i følge med en voksen (ledsagerprinsippet). Det handler om at foreldre skal ha en mulighet til å avgjøre om barnet er modent til å se filmen eller ikke.

Dermed er det slett ikke uansvarlig å vurdere det slik at en niåring eller tiåring får se filmer med veiledende 11-årsgrense.

11-åringen min fikk se enkelte 11-årsgrensefilmer allerede fra sju-åtteårsalder. Hvis jeg var i tvil, så jeg filmen alene først og vurderte det deretter. Noen måtte han vente med.

Jeg tar imidlertid ikke sånne avgjørelser på vegne av andres barn, så når han har hatt besøk av kompiser, må de pent finne seg i å se en film innenfor veilende aldersgrense (med mindre jeg kjenner foreldrene og barnet godt og vet hva som gjelder hjemme hos dem).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...