Gå til innhold

Lærer rotet bort sønnens mobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Uansett om det IKKE var lov å ha den med, så kan vel ikke skolen gjemme seg bak det faktum at de har rotet vekk mobilen til guttungen?''

Neida - det var et rent apropos-spørsmål :-) Jeg husker jeg irriterte meg over regelen for en del år siden..

Er mange rare og uforståelige regler rundt omkring, det er sikkert. :)

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

33

• nick

6

• XbellaX

6

• PieLill

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at dere har erstatningskrav i dette tilfellet, men jeg ville kontaktet rektor og spurt ham/henne. Du kan også kontakte FAU og spørre hva de vet.

Hva gjorde sønnen din på skolen en halvtime før undervisningen startet? Han må ha vært der i skolesammenheng og det er en regel at elever har ikke lov å ha med mobiltlf. på skolen. Dvs. de kan ha dem i sekken på lydløst. Lærere roter ikke i sekkene til elevene.

Det er ingen forbud mot å oppholde seg på skolens område utenom skoletida, elevene får komme så tidlig de vil.

Det er ikke forbudt å bruke mobilen utenom skoletiden, det gjelder også inne på skolens område. Fra skolestart til skoleslutt er det ikke lov, men ingen kan bestemme noe mer.

Skolen hadde ingen anledning til å ta telefonen i utgangspunktet. De er selvfølgelig erstatningspliktige når de roter bort en elevs eiendeler.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at dere har erstatningskrav i dette tilfellet, men jeg ville kontaktet rektor og spurt ham/henne. Du kan også kontakte FAU og spørre hva de vet.

Hva gjorde sønnen din på skolen en halvtime før undervisningen startet? Han må ha vært der i skolesammenheng og det er en regel at elever har ikke lov å ha med mobiltlf. på skolen. Dvs. de kan ha dem i sekken på lydløst. Lærere roter ikke i sekkene til elevene.

'' Dvs. de kan ha dem i sekken på lydløst. Lærere roter ikke i sekkene til elevene''

Selv om gutten har glemt å sette telefonen på lydløst, så finnes det ingen regler som sier at en lærer har lov til å stjele en elevs mobiltelefon eller andre eiendeler.

Skrevet

Han er femteklassing, så han går ikke på SFO. Faren ringte mens sønnen var på bussen, og så snakka de fremdeles da han gikk av. Og vips tok vakta telefonen. Det er i overkant ivrig, syns jeg.

Men ... poenget er jo at skolen har rotet vekk mobilen, ikke hvorfor de tok den.

Uavhengig av begrunnelse for å bli fratatt telefonen; skolen er erstatningspliktig etter min mening. Metoden taler i tillegg definitivt ikke i skolens favør...

Skrevet

Det er ingen forbud mot å oppholde seg på skolens område utenom skoletida, elevene får komme så tidlig de vil.

Det er ikke forbudt å bruke mobilen utenom skoletiden, det gjelder også inne på skolens område. Fra skolestart til skoleslutt er det ikke lov, men ingen kan bestemme noe mer.

Skolen hadde ingen anledning til å ta telefonen i utgangspunktet. De er selvfølgelig erstatningspliktige når de roter bort en elevs eiendeler.

''Det er ingen forbud mot å oppholde seg på skolens område utenom skoletida, elevene får komme så tidlig de vil.''

Enig!

I hans tilfelle følger han også skoleskyss bestemt av undervisningsetaten i kommunen. Men om jeg selv hadde kjørt han på skole klokka 8, så hadde det ikke utgjort noen forskjell. Da jeg jobba i grunnskolen var det slett ikke uvanlig at unger kom så tidlig som en time før skolestart, uten at det har noe å si fra eller til for akkurat denne saken.

Skrevet

'' Dvs. de kan ha dem i sekken på lydløst. Lærere roter ikke i sekkene til elevene''

Selv om gutten har glemt å sette telefonen på lydløst, så finnes det ingen regler som sier at en lærer har lov til å stjele en elevs mobiltelefon eller andre eiendeler.

I utgangspunktet reagerte jeg ikke på at vakta hadde tatt den heller, men det var før jeg visste alle fakta rundt at han ble fratatt mobilen. Uansett skal han jo ha den igjen når skoledagen er over. Mobilen blir ikke plutselig skolens eiendom selv om gutten (også faren) hadde gjort en feil og brukt den uten lov.

Skrevet

Hvordan er det nå for tiden - er det lov å ha med mobil på skolen? Da ungene mine var yngre husker jeg at de faktisk ikke kunne ha den med engang - noe jeg syntes var urimelig. Men jeg regner med at det er løsnet på den bestemmelsen?

Hos oss får ungene ha med seg telefonen, men den skal ligge i sekken og være avslått, ikke bare på lydløs. En del unger trenger jo mobilen f.eks. etter skoletid eller bor på to plasser og har den med seg mellom hjemmene.

Skrevet

Han er femteklassing, så han går ikke på SFO. Faren ringte mens sønnen var på bussen, og så snakka de fremdeles da han gikk av. Og vips tok vakta telefonen. Det er i overkant ivrig, syns jeg.

Men ... poenget er jo at skolen har rotet vekk mobilen, ikke hvorfor de tok den.

''Faren ringte mens sønnen var på bussen, og så snakka de fremdeles da han gikk av. Og vips tok vakta telefonen''

I alle dager?! Jeg hadde antagelig klikket i vinkel om skolen her hadde gjort noe slikt! Hva slags vakt er det snakk om forresten?

Skrevet

De har lov å ha med, men den skal være i sekken og på lydløs. Uansett om det IKKE var lov å ha den med, så kan vel ikke skolen gjemme seg bak det faktum at de har rotet vekk mobilen til guttungen?

''De har lov å ha med, men den skal være i sekken og på lydløs. ''

Finnes det nasjonale retningslinjer for dette, tro? Ved vår grunnskole er det ikke lov, kun i "spesielle situasjoner" hvor eleven da må ha med melding (med solid grunngivning) i meldingsboka for hver gang. Mobilen kan heller ikke være på lydløs, den må være avslått og kun slås på etter siste skoletime / SFO-time.

Skolen har naturlig nok gjort det klart at den ikke er ansvarlig for bortkomne / ødelagte mobiler, men om en lærer har konfiskert og mistet den bør de vel ha et visst ansvar?

Skrevet

''Faren ringte mens sønnen var på bussen, og så snakka de fremdeles da han gikk av. Og vips tok vakta telefonen''

I alle dager?! Jeg hadde antagelig klikket i vinkel om skolen her hadde gjort noe slikt! Hva slags vakt er det snakk om forresten?

Vakta er lærer ved skolen. Jeg også føler i grunnen for å klikke i vinkel, men egentlig er det viktigste nå at mobilen kommer til rette ELLER at skolen erstatter den. Trodde først at eksen hadde ringt i en skoletime 8ut fra guttungens noe springende forklaring), men eksens iPhone viser at samtalen er utført klokka 08:17. Skola starter 08:50.

Skrevet

Finnes det nasjonale retningslinjer for dette, tro? Ved vår grunnskole er det ikke lov, kun i "spesielle situasjoner" hvor eleven da må ha med melding (med solid grunngivning) i meldingsboka for hver gang. Mobilen kan heller ikke være på lydløs, den må være avslått og kun slås på etter siste skoletime / SFO-time.

Skolen har naturlig nok gjort det klart at den ikke er ansvarlig for bortkomne / ødelagte mobiler, men om en lærer har konfiskert og mistet den bør de vel ha et visst ansvar?

''Finnes det nasjonale retningslinjer for dette, tro?''

Det tror jeg neppe det er. Så lenge skolen holder seg innenfor norsk lov kan de stort sette bestemme slikt selv. Er ikke nødvendigvis likt innen samme kommune en gang.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det spiller uansett ingen rolle hva slags retningslinjer som gjelder. Poenget her er at lærer uansett hva eleven har gjort, ikke har rett til å forsyne seg av elevens eiendeler.

Skrevet

Det tror jeg neppe det er. Så lenge skolen holder seg innenfor norsk lov kan de stort sette bestemme slikt selv. Er ikke nødvendigvis likt innen samme kommune en gang.

''Så lenge skolen holder seg innenfor norsk lov kan de stort sette bestemme slikt selv. Er ikke nødvendigvis likt innen samme kommune en gang.''

Netopp, det bekrefter inntrykket mitt - det er for så vidt naturlig også.

Skrevet

Det spiller uansett ingen rolle hva slags retningslinjer som gjelder. Poenget her er at lærer uansett hva eleven har gjort, ikke har rett til å forsyne seg av elevens eiendeler.

''Det spiller uansett ingen rolle hva slags retningslinjer som gjelder. Poenget her er at lærer uansett hva eleven har gjort, ikke har rett til å forsyne seg av elevens eiendeler.''

Enig i dette, og på akkurat dette punktet bør det finnes noen nasjonale retningslinjer for offentlig grunnskole, på lik linje med skadeforsikring, f.eks? Har aldri tenkt på det da det heldigvis ikke har vært en aktuell problemstilling for meg, bare tenker høyt...

Skrevet

Hvordan er det nå for tiden - er det lov å ha med mobil på skolen? Da ungene mine var yngre husker jeg at de faktisk ikke kunne ha den med engang - noe jeg syntes var urimelig. Men jeg regner med at det er løsnet på den bestemmelsen?

Antar det kommer an på skolens bestemmelser?

På barneskolen her tror jeg regelen var at den ikke kunen være med, med mindre man hadde melding/avtale om det, og selv da alltid avslått og nede i sekken.

På ungdomsskolen er det ingen slik regel.

Skrevet

Uavhengig av begrunnelse for å bli fratatt telefonen; skolen er erstatningspliktig etter min mening. Metoden taler i tillegg definitivt ikke i skolens favør...

''Uavhengig av begrunnelse for å bli fratatt telefonen; skolen er erstatningspliktig etter min mening. Metoden taler i tillegg definitivt ikke i skolens favør...''

Enig.

Skrevet

Skolen er erstatningspliktig etter helt ordinære erstatningsrettslige prinsipper. De har utvist grov uaktsomhet og derigjennom påført dere et økonomisk tap. Dette må de erstatte. Dersom dere ikke får igjen telefonen, så hadde jeg sendt et brev til skolen med krav om erstatning tilsvarende motilens verdi.

Skrevet

Skolen er erstatningspliktig etter helt ordinære erstatningsrettslige prinsipper. De har utvist grov uaktsomhet og derigjennom påført dere et økonomisk tap. Dette må de erstatte. Dersom dere ikke får igjen telefonen, så hadde jeg sendt et brev til skolen med krav om erstatning tilsvarende motilens verdi.

Takk for nyttig innspill, frosken! Får se om mobilen kommer til rett igjen i morra. Hvis ikke sender jeg brev.

Gjest Shilapila
Skrevet

''Jeg tviler sterkt på at dere har erstatningskrav i dette tilfellet, men jeg ville kontaktet rektor og spurt ham/henne. Du kan også kontakte FAU og spørre hva de vet.''

Hva er grunnen til at vi ikke har erstatningskrav på en eiendel til sønnen som han har lov til å ha med på skolen, mener du? Skolen innrømmer jo det er de som har rotet den vekk.

''Hva gjorde sønnen din på skolen en halvtime før undervisningen startet?''

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Han må være på skolen når skoleskyssen hans kommer dit. I hans tilfelle er det av en eller annen grunn en halvtime før skolestart.

''Han må ha vært der i skolesammenheng og det er en regel at elever har ikke lov å ha med mobiltlf. på skolen. Dvs. de kan ha dem i sekken på lydløst. Lærere roter ikke i sekkene til elevene.''

Nå har jeg sagt hvordan dette skjedde. Og hvor står den regelen hen, at de ikke kan ha med mobil? Vil tro at det kommer an på skola, at det ikke er en universell regel som sier noe som helst om mobilbruk.

Nå har jeg fått forklaring på at han snakket med faren sin på bussen og ble fratatt mobilen av vakt da han kom ut med den i hånda. Det synes jeg er noe spesielt. Jeg ville hatt en samtale med rektor hvis de ikke finner tlf. i morgen som jeg anser som sannsynlig;-)

Skrevet

På barneskolen her er det lov å ha med telefon, men den skal være avslått i sekken og skal ikke brukes på skolens område uten etter avtale med lærer.

På ungdsomskolen er det lov å ha med, men den skal ikke brukes i timene og skal stå på stille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...