Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sånn at om man ikke har fast turnus, men tar noen løse vakter, så har man ingen rettigheter den dagen man skal jobbe og blir syk?

Det må isåfall være et kjekt smutthull for arbeidsgiver!

Hva skjer om man blir sykemeldt fra en slike type jobb?

Gjest tror jeg
Skrevet

Jeg vil tro de ser på hva du har tjent frem til nå.

Skrevet

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

''Sykepenger fra arbeidsgiveren

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse. ''

Skrevet

Jeg tror at i arbeidsgiver perioden ( de første 16 dagene av sykemeldingsperiode) så får du bare sykepenger for de vaktene du var satt opp på. Sykepenger fra NAV skal regnes ut av et representativt snitt, Overtid skal ikke regnes med i dette snittet.

Gjest Uneolene
Skrevet

''Hva skjer om man blir sykemeldt fra en slike type jobb?''

Ja det er en av alle ulempene, for å ikke snakke om risikofaktorene ved å ikke ha fast jobb eller bare ha en deltidsjobb. Du har rett og slett ikke de samme rettighetene!

Dette er jo også bare et av flere områder hvor vi fortsatt mangler likestilling fordi det ofte er kvinnedominerende yrker det blir foretrukket å ansette folk i deltidstillinger og tilby "løse vakter". Dårligere arbeidsvilkår med andre ord..

Skrevet

Da jeg jobbet som ekstravakt på Haukeland sykehus (mange år siden) gjorde de det på en ekstra sleip måte: Man skrev seg opp på en liste hvis man var interessert i å jobbe den dagen, og så fordelte de alle vaktene som var ledige kl.12 (da ringte man opp), dermed unngikk de enhver forhåndsavtale som ville kunne innebære sykepenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...