Gå til innhold

Englebarnet ditt kan være klassens verste mobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får meg til å tenke på en jente som er noen år yngre enn meg. Jeg hadde ikke så mye med henne å gjøre, men har fått høre igjennom felles venner hvordan hun var.

Hun hadde en utrolig makt over jentene i klassen, et blikk var ofte nok til å få dem til å gjøre hva hun ville. Da en jente, hun hadde en spesiell makt over fikk seg kjæreste sent i tenårene, og begynte å trekke seg litt unna, ble oppførselen hennes tydelig også for andre. Hun trakasserte nærmest denne jenten, og plasserte seg selv i offerrollen. Hun tålte rett og slett ikke å miste makten over henne. Det værste var kanskje at foreldrene var på mobberen sin side- de synes bare synd på barnet sitt fordi hun hadde mistet en venn.

Denne "mobberen" er ferdigutdannet lærer i dag, og har fått jobb på en skole. Jeg kjenner henne litt, og vet hun alltid har vært glad i barn, men må innrømme jeg er litt skeptisk til henne som lærer.

But I guess people change..

Skrevet

Takk for link til god artikkel! :-)

Likte særlig:''Oudmayer tror voksne glemmer hvor stor påvirkningskraft de har på barna. Baksnakking om naboen ved middagsbordet skaper aksept for baksnakking om andre barn på skolen.

- Vi voksne kan jo begynne med å se på oss selv. Hvis vi er rause og flinke til å snakke positivt om andre, vil barna også bli det. Vi må vise gjennom handling og levemåte at vi har respekt for hvor andre menneskers grenser går, og at ytringsfrihet ikke er det samme som retten til å krenke andre, sier hun.''

mvh

Gjest lolllllllllllllllllll
Skrevet

Får meg til å tenke på en jente som er noen år yngre enn meg. Jeg hadde ikke så mye med henne å gjøre, men har fått høre igjennom felles venner hvordan hun var.

Hun hadde en utrolig makt over jentene i klassen, et blikk var ofte nok til å få dem til å gjøre hva hun ville. Da en jente, hun hadde en spesiell makt over fikk seg kjæreste sent i tenårene, og begynte å trekke seg litt unna, ble oppførselen hennes tydelig også for andre. Hun trakasserte nærmest denne jenten, og plasserte seg selv i offerrollen. Hun tålte rett og slett ikke å miste makten over henne. Det værste var kanskje at foreldrene var på mobberen sin side- de synes bare synd på barnet sitt fordi hun hadde mistet en venn.

Denne "mobberen" er ferdigutdannet lærer i dag, og har fått jobb på en skole. Jeg kjenner henne litt, og vet hun alltid har vært glad i barn, men må innrømme jeg er litt skeptisk til henne som lærer.

But I guess people change..

Hadde en sånn jente i min klasse og...

gjorde livet surt for flere, og hadde jo sin gjeng av nikkedukker med seg.

De er alle nå sykepleiere... empati???

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

Hadde en sånn jente i min klasse og...

gjorde livet surt for flere, og hadde jo sin gjeng av nikkedukker med seg.

De er alle nå sykepleiere... empati???

''Hadde en sånn jente i min klasse og... gjorde livet surt for flere, og hadde jo sin gjeng av nikkedukker med seg. De er alle nå sykepleiere... empati???''

Har en kollega som er sånn jeg. Hun er sykepleier hun også. Dessverre er det mange av denne type mobbere i alle yrker- men kanskje særlig i kvinnedominerte yrker :(

Gjest lolllllllllllllllllll
Skrevet

''Hadde en sånn jente i min klasse og... gjorde livet surt for flere, og hadde jo sin gjeng av nikkedukker med seg. De er alle nå sykepleiere... empati???''

Har en kollega som er sånn jeg. Hun er sykepleier hun også. Dessverre er det mange av denne type mobbere i alle yrker- men kanskje særlig i kvinnedominerte yrker :(

Ja, kvinner er kvinner verst...

Sjeldent man ser den type mobbing i mannsdominerte yrker, kanskje fordi de fleste menn klarer å si fra, de finner seg ikke i ting... Det kan selvsagt være tøft i enkelte milkjøer, men ikke på samme måte som hos kvinner har jeg merket. Kvinner er dessuten mer følsomme/nærtakne og oppfatter mobbing på en helt annen måte tror jeg.

vi kvinner godtar "alt" og sier ikke fra.

Så baksnakker vi folk, stenger de ute... psykisk mobbing, det er vi kvinnfolk eksperter i, og det begynner allerede i barnealder.

Her føler jeg både barnehage, skole og foreldre har et ansvar med å forebygge og endre holdninger....

Skrevet

Den artikkelen er veldig bra og veldig viktig. Var nylig på foredrag med forskeren, og det var vanvittig bra! Ikke nok med at temaet er interessant, men bedre foredragsholder har jeg sjelden opplevd.

Usynlig mobbing foregår i veldig stor grad, og vi som foreldre skal være veldig bevisste hva vi lærer ungene våre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...