Gå til innhold

Minner fra barndommen og sanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon her om dagen om hvilke sanser som gir sterkest minner!

Jeg er overbevist om at luktesansen er veldig fremtredende når det gjelder mine barndomsminner. Feks husker jeg nesten bedre akkurat hvordan det luktet i barnehagen jeg gikk enn hvordan det hørtes- eller så ut der inne.

Noen som kan bekrefte at luktesansen er en sterk "minnesans"?

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg vet veldig godt hvordan alle familiemedlemmene luktet da jeg var liten + leilighetene deres og i hvert fall hvordan det lukter når man går ut av flyet i Syden.

Gjest ikke for meg
Skrevet

Jeg husker ikke masse lukter. Kun fra bestemor.

Knausgård skrev om det i bøkene sine at det luktet forskjellig hjemme hos de forskjellige vennene. Mulig at det gjorde det, men jeg kan ikke huske det.

Skrevet

Absolutt. Gikk nylig inn i en oppgang til en leilighet og lukten tok meg rett tilbake til et hus jeg vokste opp i som liten. Kjellerlukten.

Skrevet

Åja! Jeg kan også bli sendt rett tilbake til barndommen om jeg kjenner enkelte lukter. Husker utmerket godt hvordan det luktet hos bestemoren til en barndomsvenninne f.eks. Så fort jeg kjenner den lukta er jeg inne på stua hennes, den ble sjelden brukt, gardinene var trukket for så det var dunkelt lys og hun hadde piano og globus... :o)

Skrevet

Åja! Jeg kan også bli sendt rett tilbake til barndommen om jeg kjenner enkelte lukter. Husker utmerket godt hvordan det luktet hos bestemoren til en barndomsvenninne f.eks. Så fort jeg kjenner den lukta er jeg inne på stua hennes, den ble sjelden brukt, gardinene var trukket for så det var dunkelt lys og hun hadde piano og globus... :o)

Samme her, lukter kan bringe meg rett tilbake til gamle minner jeg trodde jeg hadde glemt.

Skrevet

Hos meg er det smakssansen som gir minner. Smaker jeg har i munnen, kombinert med minnene om hva vi spiste, og som jeg ikke klarer gjenskape.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...