Gå til innhold

Skoler der gutter gjør det like bra som jenter.

Anbefalte innlegg

''Jenter er flinkere på skolen enn gutter, men forskere har funnet to skoler i landet der guttene er like gode. Nå kan hemmeligheten bli delt med resten av landets skoler.''

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/har-funnet-ut-hvorfor-jenter-leser-bedre-enn-guttene-3639638.html

''– Det vi tror er at vi har en skole der elever har en litt for stor grad av frihet, at det er for lite struktur, at det er for lite tydelige lærere, for lite tydelige forventninger, sier Nordahl.

– Og når forventningsnivået er litt lavt til gutter så presterer gutter ikke mer enn det de må.''

Det måtte altså forskning til for å finne ut noe som slett ikke var en hemmlighet for 20-30 år siden. Hvordan har superpedagokkene klart å forvanske synet på læring så til de grader?

mvh

Fortsetter under...

Og en god del av det er manglende likestilling, visstnok:

''Nordahl tror også noe av forklaringen til at guttene sliter kan ligge i at grunnskolen til en stor grad mangler mannlige rollemodeller.

– 80 prosent av lærerne i barneskolen er kvinner, vi ser at mødre står for 75 prosent av samarbeidet mellom hjem og skole.

– Fedre er fraværende, mannlige lærere er fraværende og dermed blir det dårlige rollemodeller for gutter og det taper de på, så vi er og veldig avhengig av å ha fedre som stiller opp for sine egne sønners skolegang. ''

Kilde: Din link.

Det viser igjen hvor viktig fedrekvoten er, og likestillingen generelt.

Med vennlig hilsen

''Nordahl tror også noe av forklaringen til at guttene sliter kan ligge i at grunnskolen til en stor grad mangler mannlige rollemodeller.

– 80 prosent av lærerne i barneskolen er kvinner, vi ser at mødre står for 75 prosent av samarbeidet mellom hjem og skole.

– Fedre er fraværende, mannlige lærere er fraværende og dermed blir det dårlige rollemodeller for gutter og det taper de på, så vi er og veldig avhengig av å ha fedre som stiller opp for sine egne sønners skolegang. ''

Med vennlig hilsen

Feil! Med mindre man inntar en sexistisk posisjon og mener at kjønn kan være (dis-)kvalifiserende.

Fedrekvoten hjelper for øvrig ikke der i "familier" med mor, "medmor" og barn.

En mer humanistisk (= ikke-sexistisk) tilnærming vil anta at problemet ikke er "for mange kvinnelige lærere" eller "for få mannlige lærere", men heller: For få gode rollemodeller. Og kvinner kan vel væe like gode rollemodeller for gutter som det menn kan være.

At du fremstår som utpreget feminin, skyldes neppe at du har hatt for få mannlige rollemodeller.

Med vennlig hilsen

''Det viser igjen hvor viktig fedrekvoten er, og likestillingen generelt.''

Da må det, generelt sett, gå riktig ille med de barna som har en enslig mor.

Gjest Middelthon

Med vennlig hilsen

Når det gjelder mannlige lærere viser forskning at det er ingen sammenheng mellom elevenes (gutters) skoleprestasjoner og kjønn på lærere. Gutter med mange mannlige lærere gjør det like dårlig.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-andre-tema/flere-menn---ingen-losning.html?id=586506

Annonse

Med vennlig hilsen

Merkelig at ikke disse skolene også peker på at de har høy andel av mannlige lærere og at fedrene på disse skolene tar lengre pappaperm og generelt er mer engasjerte enn fedre ved andre skoler.

Enda merkeligere at ikke guttene sakket akterut før i verden når pappa jobbet lange dager og mamma var hjemmeværende. Og småtrinnet var fullt av kvinnelige lærere.

Noen jobber overtid for å bortforklare hvor katastrofalt feilslåtte de fantastiske skolereformene har vært.

Så sant !

- og da må vi sikkert vente i 20 år, mens de evaluerer disse resultatene, før det skjer forandringer i skolen.

Stakkars gutta våre !

''Men forskere har funnet to skoler i Norge hvor guttene er like gode. Nå vil Høyre-leder Erna Solberg at alle landets skoler må få ta del i hemmeligheten bak. ''

Kanskje vi ikke behøver å vente riktig så lenge om vi stemmer fram en annen regjering?

Alle taper på en ustrukturert undervisning og lærere som ikke stiller krav, ofte fordi de ikke får lov. Men i snitt taper guttene mest.

De snakker stadig vekk om at lærerutdanningen må bli bedre. Men for 20-30 år siden oppnådde lærere med mindre utdanning, færre matrielle resurser og større klasser bedre resultat. Ikke lett for lærerne å gjøre en bedre jobb enn de enn reformkåte politikere og superpedagokker gir dem lov til.

mvh

''Undersøkelsen trekker frem karakteristika ved de skolene som gjør det best, og det at det er struktur, orden, faste rammer, at det er god klasseledelse, det skaper ro i klasserommet, det skaper konsentrasjonsmuligheter for guttene og da må vi lete etter det, sier hun. ''

Dette er da ting de jobber med hele tiden? I hvertfall på den skolen jeg kjenner til.

Jeg personlig, som mor til to gutter, har faktisk ganske mye tro på det avsnittet om valg av lesestoff. Mine unger ble ikke _gode_ til å lese før vi fant noe de faktisk hadde lyst til å lese.

Jeg tror også at forventningene til ungene er viktig og min oppfatning er at skolen forventer at gutter skal være urolige, ukonsentrerte og slurvete, og fokuserer hovedsaklig på det, noe som går ut over læringen.

''Undersøkelsen trekker frem karakteristika ved de skolene som gjør det best, og det at det er struktur, orden, faste rammer, at det er god klasseledelse, det skaper ro i klasserommet, det skaper konsentrasjonsmuligheter for guttene og da må vi lete etter det, sier hun. ''

Dette er da ting de jobber med hele tiden? I hvertfall på den skolen jeg kjenner til.

Jeg personlig, som mor til to gutter, har faktisk ganske mye tro på det avsnittet om valg av lesestoff. Mine unger ble ikke _gode_ til å lese før vi fant noe de faktisk hadde lyst til å lese.

Jeg tror også at forventningene til ungene er viktig og min oppfatning er at skolen forventer at gutter skal være urolige, ukonsentrerte og slurvete, og fokuserer hovedsaklig på det, noe som går ut over læringen.

''Jeg personlig, som mor til to gutter, har faktisk ganske mye tro på det avsnittet om valg av lesestoff. Mine unger ble ikke _gode_ til å lese før vi fant noe de faktisk hadde lyst til å lese.''

Den har jeg også tro på.

''Jeg tror også at forventningene til ungene er viktig og min oppfatning er at skolen forventer at gutter skal være urolige, ukonsentrerte og slurvete, og fokuserer hovedsaklig på det, noe som går ut over læringen.''

Og da er vi tilbake til systematikk, tydelige lærere og tydelige krav.

mvh

Med vennlig hilsen

Nok en logisk kortsluttning fra din side.

Gjest Cinnamongirl

Merkelig at ikke disse skolene også peker på at de har høy andel av mannlige lærere og at fedrene på disse skolene tar lengre pappaperm og generelt er mer engasjerte enn fedre ved andre skoler.

Enda merkeligere at ikke guttene sakket akterut før i verden når pappa jobbet lange dager og mamma var hjemmeværende. Og småtrinnet var fullt av kvinnelige lærere.

Noen jobber overtid for å bortforklare hvor katastrofalt feilslåtte de fantastiske skolereformene har vært.

Bra innlegg!

Annonse

''Dette er da ting de jobber med hele tiden? I hvertfall på den skolen jeg kjenner til.''

Som lærer selv vet jeg at det er dette skolene streber mot. Et av de største problemene idag er trolig at mange barn er vant til å være "sjefer" hjemme, og derfor ikke takler skolehverdagen der de ikke lenger kan få bestemme. De aller fleste elever greier fint å følge regler, men så har du i nesten alle klasser et par stk som ikke er vant til fast struktur. Dette påvirker dessverre resten av klassemiljøet :/

Med vennlig hilsen

Det tror jeg du kan ha mye rett i... Mitt ønske er langt flere menn inn i skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...