Gå til innhold

Sykemelding- vanskelig nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Går utover barna

Har det blitt vanskeligere å få sykemelding? Jeg føler det. Var til legen i sommer pga hodepine og smerter i skuldre. Han klemte litt på nakken og sa at han hadde ikke tro på sykemelding og at jeg måtte trene. Jeg har begynt å trene og har vært til fysio. Var tilbake til legen på fredag pga jeg har blitt verre siden i sommer. Har konstant smerter i hode og nakke. Og har fått stikking i leddene i fingre. Og sa at nakken virket ikke stram men fikk henvisning til MR. Du har jo en tung jobb så han så det påvirker vel nakken. Har jobbet i helga og sliter no kjenner jeg. Men tørr ikke å forlange sykemelding. Må vel holde ut til han får svar på MR bildene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372490-sykemelding-vanskelig-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Man kan jo ikke forlange sykemelding... Legen er jo den som kan noe om sykdom, og som vet hva som kvalifiserer til sykemelding eller ikke.

Om du mener han tar feil, så oppsøker du en annen lege. Får du samme svar der - så er det du som må gjøre noe. Får du en annen mening får du vurdere hva du gjør ut fra det.

Man kan jo ikke forlange sykemelding... Legen er jo den som kan noe om sykdom, og som vet hva som kvalifiserer til sykemelding eller ikke.

Om du mener han tar feil, så oppsøker du en annen lege. Får du samme svar der - så er det du som må gjøre noe. Får du en annen mening får du vurdere hva du gjør ut fra det.

Det ser ut som om folk tror man kan gå til legen og bestemme at man skal ha sykemelding. Jeg forundrer meg over det. Men nå har jeg sett litt bak kulissene da og skrevet for mange journaler.

Forklarer du situasjonen din og hvordan du opplever den ordentlig, sånn at han forstår hvordan dette plager deg i hverdagen? Forklar han konkret hvordan ettermiddagen/kvelden, evt dagen etterpå er for deg når du er på jobb.

Har du spurt han om han tror en sykmelding ville hjelpe? I perioder som jeg har følt meg helt på felgen og selv ment at jeg burde sykmeldes, så har jeg spurt legen hva han mener. Enkelte ganger har han da sagt at han syns jeg skal prøve sånn og sånn, og vente med sykmelding.

Og noen ganger er man litt "under the weather" i (lengre) perioder, men kan klare å jobbe likevel, gjerne med litt tilpasning på jobb. Snakk med sjefen din, men vær ikke redd for å snakke med legen igjen dersom du føler han ikke har forstått hvor langt nede du er.

Persille1365381127

Det ser ut som om folk tror man kan gå til legen og bestemme at man skal ha sykemelding. Jeg forundrer meg over det. Men nå har jeg sett litt bak kulissene da og skrevet for mange journaler.

Det er dessverre en voksende holdning, ja...

Kombinert med at man ikke aksepterer at man ikke kan få betalt for all fri man skal ha. Arbeidsgiver skal betale lønn når familien er syk, man opplever samlivsbrudd, tannlegetimer, planleggingsdager, foreldrekaffe og annet...

Jeg er så glad for at vi har ordentlig opplæring på disse tingene, og at de som jobber her ser konsekvensen av den måten vi bruker penger på - både på godt og vondt.

Annonse

Jeg føler jeg får sykemelding når jeg trenger det.

Men tror noen leger er blitt for prinsippfaste. Jeg tror faktisk det er sunnere at vi som skal stå i arbeidslivet får en timeout ved diverse lidelser. Vi skal tross alt fø på den store andelene som er uføretrygda. Jeg ønsker meg egentlig en utjevning. Det skal være ok med en kortvarig sykemelding når man er syk, men det skal mye til å være hjemme som uføretrygd uten at man må jobbe noe som helst.

Det er dessverre en voksende holdning, ja...

Kombinert med at man ikke aksepterer at man ikke kan få betalt for all fri man skal ha. Arbeidsgiver skal betale lønn når familien er syk, man opplever samlivsbrudd, tannlegetimer, planleggingsdager, foreldrekaffe og annet...

Jeg er så glad for at vi har ordentlig opplæring på disse tingene, og at de som jobber her ser konsekvensen av den måten vi bruker penger på - både på godt og vondt.

''Kombinert med at man ikke aksepterer at man ikke kan få betalt for all fri man skal ha. Arbeidsgiver skal betale lønn når familien er syk, man opplever samlivsbrudd, tannlegetimer, planleggingsdager, foreldrekaffe og annet...''

Det blir noe håpløst når folk krever betalt for slike fravær med begrunnelsen at det er ikke deres feil, de har ikke valgt ... Men det har da vel ikke verken arbeidsgiveren deres eller NAV heller.

En får betalt for å gjøre en jobb. Tror ikke folk flest ville betalt snekkeren timelønn dersom han lå hjemme med sykdom e.l.

Persille1365381127

''Kombinert med at man ikke aksepterer at man ikke kan få betalt for all fri man skal ha. Arbeidsgiver skal betale lønn når familien er syk, man opplever samlivsbrudd, tannlegetimer, planleggingsdager, foreldrekaffe og annet...''

Det blir noe håpløst når folk krever betalt for slike fravær med begrunnelsen at det er ikke deres feil, de har ikke valgt ... Men det har da vel ikke verken arbeidsgiveren deres eller NAV heller.

En får betalt for å gjøre en jobb. Tror ikke folk flest ville betalt snekkeren timelønn dersom han lå hjemme med sykdom e.l.

''Tror ikke folk flest ville betalt snekkeren timelønn dersom han lå hjemme med sykdom e.l.''

Et veldig veldig godt poeng!

Persille1365381127

Men tror noen leger er blitt for prinsippfaste. Jeg tror faktisk det er sunnere at vi som skal stå i arbeidslivet får en timeout ved diverse lidelser. Vi skal tross alt fø på den store andelene som er uføretrygda. Jeg ønsker meg egentlig en utjevning. Det skal være ok med en kortvarig sykemelding når man er syk, men det skal mye til å være hjemme som uføretrygd uten at man må jobbe noe som helst.

''Jeg tror faktisk det er sunnere at vi som skal stå i arbeidslivet får en timeout ved diverse lidelser. ''

Det er det jo ingen som er uenig i, spørsmålet er hvem som skal betale den timeouten?

Slik som det er i dag, er det arbeidsgiver som betaler. Og når fraværet ikke har noen ting med arbeidsplassen å gjøre, blir det rettferdig?

Bør du ikke heller ta ut ferie i slike tilfeller?

Gjest Går utover barna

Tror nok at noen leger tror at de får en stjerne i boka om de ikke skriver ut mange sykemelding. Ei venninne var sykemeldt i ett år pga en senekul i hånden og i ett år til pga skilsmisse. Hadde aldri gått til min lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...