Gå til innhold

Laban - gutter 13

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

15

• Dorthe

15

• frosken

6

• Rhea Silvia

5

Mest aktive i denne tråden

Da tar du veldig feil. Tennis og badminton er ikke dyrere enn fotball. Ungene mine driver ikke med skitrening eller slalomtrening, så det vet jeg ikke hva koster. De tok et snowboardkurs for mange år siden og det kostet ikke all verden.

Men siden det er viktig for oss at de går på ski og driver med alpint, så har de utstyret og det koster jo og det koster også å kjøpe skikort, men om dette i sum er noe særlig dyrere enn fotball, tviler jeg på.

Tennis er ihvertfall ikke dyrt. Nå er det selvfølgelig noen få foreldre som drar med ungene på treningsleir til Frankrike og sånn og det koster, men da tar de det vel som en ferietur. Vi har ikke gjort det, da mine unger mest har holdt på for morro skyld og vi har ikke drømt om å få noen ny Bjørn Borg i familien.

Det viktigste for oss er at de er allsidige og lærer seg og bli glad i naturen og bruker den. Vi er selv vokst opp med ski og derfor har det vært viktig for oss at ungene også liker det.

Men til poenget: Tennis er IKKE dyrt. Det som har kostet mest hos oss er pianotimene. Begge jentene spiller piano.

-akkurat alpint er dyrt. Både alle skiene og heiskort er kjempedyrt.

Fotball og tennis er peanuts i forhold... Det samme er pianotimene.

Gjest Nickløsheletida

''akkurat alpint er dyrt. Både alle skiene og heiskort er kjempedyrt''

Jeg skal ikke påstå at det ikke er dyrt hvis man driver på konkuransenivå. Det gjør ikke mine unger. Derfor har de ett langrennskipar hver. De to eldste har et snowboard hver og den yngste har slalomski. I tillegg kommer selvfølgelig hjelmer og ryggbeskytter osv til de som kjører snowboard. Heiskort er dyrt ja. Vi kjøper sesongkort.

Enig!

Fotball er ikke spesielt dyrt, selv ikke med flere par fotballsko og stadig utskiftinger. Klubbdrress og treningstøy koster ikke allverden sammenlignet med slalåmdress eller markadress. Til og med RG er dyrere enn fotball, spesielt når de skal konkurrere.

Kjenner flere som lar barna sine konkurrere i alpint, og noen av de velger bort ferier får å ha råd!

Ungene her har ski til langrenn og alpint, et assortert utvalg fotballsko, RGutstyr, egne musikkinstrument osv osv. Jeg er veldig glad for at vi har råd til alt sammen :-) Julegaver er aldri noe problem å finne på he he

Gjest Nickløsheletida

Jeg er foresten ikke enig i at pianotimer er peanuts i forhold. Vi betalte 500 kr for en time for den eldste. Hun er snart 21 år nå, så hun trener bare på egenhånd nå. Den yngste bruker nå en litt billigere lærer (fordi den andre har flyttet), men kvaliteten er deretter.

Gjest ikke helt enig

Da tar du veldig feil. Tennis og badminton er ikke dyrere enn fotball. Ungene mine driver ikke med skitrening eller slalomtrening, så det vet jeg ikke hva koster. De tok et snowboardkurs for mange år siden og det kostet ikke all verden.

Men siden det er viktig for oss at de går på ski og driver med alpint, så har de utstyret og det koster jo og det koster også å kjøpe skikort, men om dette i sum er noe særlig dyrere enn fotball, tviler jeg på.

Tennis er ihvertfall ikke dyrt. Nå er det selvfølgelig noen få foreldre som drar med ungene på treningsleir til Frankrike og sånn og det koster, men da tar de det vel som en ferietur. Vi har ikke gjort det, da mine unger mest har holdt på for morro skyld og vi har ikke drømt om å få noen ny Bjørn Borg i familien.

Det viktigste for oss er at de er allsidige og lærer seg og bli glad i naturen og bruker den. Vi er selv vokst opp med ski og derfor har det vært viktig for oss at ungene også liker det.

Men til poenget: Tennis er IKKE dyrt. Det som har kostet mest hos oss er pianotimene. Begge jentene spiller piano.

Nå har ikke jeg erfaring med barn som spiller tennis - har kun en bekjent som har to barn som har spilt siden de var ganske små.

Husker vedkommende nevnte når barna var rundt 15-16 år at hver av dem kostet runde 25-30000 år år. Nå er de så store og gode at de har sponsorer på det meste av ustyr og turer -så nå koster det dem ikke så veldig mye.

Selv har jeg erfaring med barn som spiller håndball, fotball og går på langrenn. Og uten tvil - langrenn er den absoltt dyreste. Og da er de utstyret det gjelder. For trenigsavgiften er omtrent lik på disse tre idrettene her hos oss, langren litt rimeligere.

Har en på 10 som går i skiklubben,6 året nå. I fjor var det tida for å gå over til klassiske og skøyteski - like mye for å slippe billiger unna med smøre, fjerne smøring og glide skia når de trente klassisk og skøyting annehver trening. Og i tillegg turer og renn i helga.

I fjor så kjøpte vi ski (to par), staver (to par, forskjellige lengder på de to stilartene, racingdress, MÅTTE ikke ha, men de aller fleste som stilte til skirenn i den klassen har det. Skisko, fortsatt kombisko. Rulleski - brukes sommer og høst, og vår da.

Dette kom på ca 14000. Skiene kan brukes i år også, samme med det ene par med staver, og skoene deler av sesongen. Skiene holder i år- må nok ha nye neste år - da er de for korte.

I år trenger han foreløpig kun overtrekksdress - den andre er for liten, den koste 1200.

Skiene kan vi nok selge etter bruk - men de blir slitte etter to aktive sesonger - så får ikke mye tillbake for dem.....

Så jeg er ikke enig i at skisport er bilig - ikke så lenge en er aktiv med i klubb. Søndagsgåing og turer på ski - ja,da klarer du deg med en billig pakkeløsning

Annonse

Min sønn hadde jublet om han fikk trene fotball fire ganger i uka. Nå trener han to ganger, pluss to dager på korps og undervisning i musikkskolen. Han er 12 år. Han er blitt utrolig flink til å gjøre leksene effektivt og jobber godt på skolen for å få ting unna. Kompiser har han også tid til :-)

Neste år øker treningsmengden i fotball, men vi er allerede i dialog slik at han kan fortsette med musikken. Han er god i begge deler og alle innser at det er viktig at han slipper å velge.Han er så konsentrert at han ofte får mer ut av treningene enn mange av de andre, så han mister ikke "plassen" på laget selv om han av og til dropper treningen.

For oss foreldre er det selvsagt et puslespill med kjøring ( og alle tre ungene må kjøres), men vi er blitt effektive vi også :-)

HVa sier gutten din om treningsmengda da?

Gjest Nickløsheletida

Nå har ikke jeg erfaring med barn som spiller tennis - har kun en bekjent som har to barn som har spilt siden de var ganske små.

Husker vedkommende nevnte når barna var rundt 15-16 år at hver av dem kostet runde 25-30000 år år. Nå er de så store og gode at de har sponsorer på det meste av ustyr og turer -så nå koster det dem ikke så veldig mye.

Selv har jeg erfaring med barn som spiller håndball, fotball og går på langrenn. Og uten tvil - langrenn er den absoltt dyreste. Og da er de utstyret det gjelder. For trenigsavgiften er omtrent lik på disse tre idrettene her hos oss, langren litt rimeligere.

Har en på 10 som går i skiklubben,6 året nå. I fjor var det tida for å gå over til klassiske og skøyteski - like mye for å slippe billiger unna med smøre, fjerne smøring og glide skia når de trente klassisk og skøyting annehver trening. Og i tillegg turer og renn i helga.

I fjor så kjøpte vi ski (to par), staver (to par, forskjellige lengder på de to stilartene, racingdress, MÅTTE ikke ha, men de aller fleste som stilte til skirenn i den klassen har det. Skisko, fortsatt kombisko. Rulleski - brukes sommer og høst, og vår da.

Dette kom på ca 14000. Skiene kan brukes i år også, samme med det ene par med staver, og skoene deler av sesongen. Skiene holder i år- må nok ha nye neste år - da er de for korte.

I år trenger han foreløpig kun overtrekksdress - den andre er for liten, den koste 1200.

Skiene kan vi nok selge etter bruk - men de blir slitte etter to aktive sesonger - så får ikke mye tillbake for dem.....

Så jeg er ikke enig i at skisport er bilig - ikke så lenge en er aktiv med i klubb. Søndagsgåing og turer på ski - ja,da klarer du deg med en billig pakkeløsning

''Husker vedkommende nevnte når barna var rundt 15-16 år at hver av dem kostet runde 25-30000 år år. Nå er de så store og gode at de har sponsorer på det meste av ustyr og turer -så nå koster det dem ikke så veldig mye''

Dette synes jeg blir noe helt annet. Da driver disse på konkuransenivå. Jeg tviler veldig på at disse ungene det snakkes om her som er 11-13 år, spiller fotball på det nivået.

Gjest ikke helt enig

''Husker vedkommende nevnte når barna var rundt 15-16 år at hver av dem kostet runde 25-30000 år år. Nå er de så store og gode at de har sponsorer på det meste av ustyr og turer -så nå koster det dem ikke så veldig mye''

Dette synes jeg blir noe helt annet. Da driver disse på konkuransenivå. Jeg tviler veldig på at disse ungene det snakkes om her som er 11-13 år, spiller fotball på det nivået.

Når man velger seg en indivduell idrett som sin sport er det vel vanlig at de også konkurrerer.

Det gjør min som driver med langernn også det - selv om vi ikke satser på at han skal bli noen langrennstjerne.

Helt uaktuelt for lommeboka her i huset.

Sønnen min går på tennis, trot det koster 600 kr. i semesteret. Han har en racket til 300 og bruker joggeskoene han også bruker ellers.

Skal godt gjøres å finne en billigere hobby.

Også ski er billig å drive med mens barna er små, og de fleste har uansett ski. Når barna blir større, og det blir større krav til utstyr og diverse samlinger, kan det bli dyrt.

Jeg er foresten ikke enig i at pianotimer er peanuts i forhold. Vi betalte 500 kr for en time for den eldste. Hun er snart 21 år nå, så hun trener bare på egenhånd nå. Den yngste bruker nå en litt billigere lærer (fordi den andre har flyttet), men kvaliteten er deretter.

Pianotimer tar de i kulturskolen. Det koster for ett barn 2200,- i året. det er veldig gode lærere og subsidiert pris.

Jeg skrev at alpint er dyrt som idrett fordi vi diskuterte satsing på idrett/trening og ikke fritidssyssel/hobby. Hvis man skal trene og stille i konkurranser i alpint er det kjempedyrt, selv om vi har sesongkort både her hjemme og i de andre alpinsentrene i fylket der alpinlaget er oftest. I tillegg kommer overnattinger etc. på Geilo, Hemsedal og andre steder det er for langt å kjøre fram og tilbake til.

''akkurat alpint er dyrt. Både alle skiene og heiskort er kjempedyrt''

Jeg skal ikke påstå at det ikke er dyrt hvis man driver på konkuransenivå. Det gjør ikke mine unger. Derfor har de ett langrennskipar hver. De to eldste har et snowboard hver og den yngste har slalomski. I tillegg kommer selvfølgelig hjelmer og ryggbeskytter osv til de som kjører snowboard. Heiskort er dyrt ja. Vi kjøper sesongkort.

Når man snakker om å "drive med ski" er det klart det er snakk om at man driver aktivt, og det krever en god del utstyr.

Å gå på søndagsturer og en og annen tur i lysløypa blir jo noe helt annet.

Fotball her koster ingenting nesten, bare lisensen og litt til. På Vålerenga koster det en halv formue, der måtte eldstemann slutte. Det måtte han på tennis også, det ble for dyrt.

Nå har jeg bare en hjemme og han skater og står på snowboard. Det er to tusen for et skatebrett og det sliter han ut i løpet av sommeren. Nå er det skolen som betaler heiskort så jeg aner ikke hvor mye det koster og så har han fullt utstyr til snowboard, jeg bare måtte kjøpe for han er vill i bakken og jeg fikk beskjed om at han måtte ha ryggskjold også så det ikke gikk gærnt. Jeg håper brettet hans holder i år også og egentlig trenger han nytt ryggskjold og det kostet en halv formue det også dvs halvparten av matpengene vi har i måneden.

Så jeg hadde nok foretrukket fotball, men det gir nok ikke nok adrenalinkick.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Når man velger seg en indivduell idrett som sin sport er det vel vanlig at de også konkurrerer.

Det gjør min som driver med langernn også det - selv om vi ikke satser på at han skal bli noen langrennstjerne.

De fleste unger som driver med tennis her konkurerer uten at dette koster så mye. Nå er det sånn at nesten alle ungene driver med tennis her i nærmiljøet da, men bare noen få driver med dette på høyt nivå. Så det og drive med tennis her jeg bor, koster ikke mye for de aller fleste ungene her.

Jeg konkurerte selv på langrenn, men mine unger gjør ikke det, så som jeg sa, så vet jeg ikke hva dette koster for om de driver på konkuransenivå, men jeg oppfattet det ikke slik at det var på konkuransenivå Dorthe mente heller.

Gjest Nickløsheletida

Sønnen min går på tennis, trot det koster 600 kr. i semesteret. Han har en racket til 300 og bruker joggeskoene han også bruker ellers.

Skal godt gjøres å finne en billigere hobby.

Også ski er billig å drive med mens barna er små, og de fleste har uansett ski. Når barna blir større, og det blir større krav til utstyr og diverse samlinger, kan det bli dyrt.

''Skal godt gjøres å finne en billigere hobby''

Nemlig :-)

Gjest Nickløsheletida

Fotball her koster ingenting nesten, bare lisensen og litt til. På Vålerenga koster det en halv formue, der måtte eldstemann slutte. Det måtte han på tennis også, det ble for dyrt.

Nå har jeg bare en hjemme og han skater og står på snowboard. Det er to tusen for et skatebrett og det sliter han ut i løpet av sommeren. Nå er det skolen som betaler heiskort så jeg aner ikke hvor mye det koster og så har han fullt utstyr til snowboard, jeg bare måtte kjøpe for han er vill i bakken og jeg fikk beskjed om at han måtte ha ryggskjold også så det ikke gikk gærnt. Jeg håper brettet hans holder i år også og egentlig trenger han nytt ryggskjold og det kostet en halv formue det også dvs halvparten av matpengene vi har i måneden.

Så jeg hadde nok foretrukket fotball, men det gir nok ikke nok adrenalinkick.

''Nå er det skolen som betaler heiskort så jeg aner ikke hvor mye det koster og så har han fullt utstyr til snowboard, jeg bare måtte kjøpe for han er vill i bakken og jeg fikk beskjed om at han måtte ha ryggskjold også så det ikke gikk gærnt. Jeg håper brettet hans holder i år også og egentlig trenger han nytt ryggskjold og det kostet en halv formue det også dvs halvparten av matpengene vi har i måneden.''

Men du sa at du ikke hadde råd til å la ungene drive med det, men han driver jo med det :-)

Ja, jeg vet at utstyret koster, men når ungene ikke er i voksealder lenger, så holder ihvertfall utstyret i flere år. Det er en meningsfyllt investering da ;o)

''Da driver disse på konkuransenivå. Jeg tviler veldig på at disse ungene det snakkes om her som er 11-13 år, spiller fotball på det nivået.''

De spiller jo fotball på tilsvarende nivå som de individuelle idrettene, i sin aldersklasse med konkurranser og cup'er.

Gjest Nickløsheletida

Du behøver ikke å sende ungene på Vålerenga

Skjønner det. Sønnen min spilte fotball han også da han var helt ung. Jeg var med på kamper og heiet til og med, men hverken jeg eller mannen min sørget da han sluttet. Vi har aldri vært noe interesert i fotball noen av oss og ser ikke en enste kamp på Tv, selv om vi lot (for sønnen sin skyld) at vi var litt interesert da han drev på :-)

Jeg tror mannen min enda sørger over at ingen av ungene begynte i speideren. Han selv er en gammel speider og fremdeles veldig opptatt av friluftliv :-)

Gjest Nickløsheletida

''Da driver disse på konkuransenivå. Jeg tviler veldig på at disse ungene det snakkes om her som er 11-13 år, spiller fotball på det nivået.''

De spiller jo fotball på tilsvarende nivå som de individuelle idrettene, i sin aldersklasse med konkurranser og cup'er.

''De spiller jo fotball på tilsvarende nivå som de individuelle idrettene, i sin aldersklasse med konkurranser og cup'er''

De gjør kanskje det. Jeg har bare et inntrykk av at fotball er noe "alle" driver med, uten at de har noe ambisjoner om å bli en ny Ole Gunnar Solskjær. Da synes jeg 4 kamper i uka blir mye. Ihvertfall hvis de også har litt andre interesser utenom fotballen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...