Gå til innhold

Når blir høyt blodsukker "farlig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar de her og, i tilfelle kloke hoder ikke er innom diaforum.

Hvor høyt er blodsukkeret farlig? Ikke på lang sikt, men kort sikt.

Får man kjøpt sånne stiks som måler ketoner i urin på apoteket uten resept?

Har Diabetes Lada, sånn festlig mellomtype. Den har holdt seg fint i ro i noen år, nå plutselig er fastende blodsukker på 10 og målte nettopp 14. Der har jeg aldri vært før, 11 har vært høyeste.

Jeg vet ikke enda om det går langsomt eller fort, så kommer til å måle regelmessig, greit å vite hvor lenge man kan "se det an" og når jeg må til legen straks. Har bestilt time, men fortestter det å stige kan jeg vel neppe vente.

*håper det trekker seg fint tilbake*

Skrevet

Øyeblikkelig er det ikke en stor fare, bortsett fra at kroppen din ikke har det bra og det kan føre til soppinfeksjoner, for eksempel. På lengre sikt fører høyt blodsukker til hjerteinfarkt, nyresvikt, slag, blindhet og muligens amputasjoner.

Skrevet

Øyeblikkelig er det ikke en stor fare, bortsett fra at kroppen din ikke har det bra og det kan føre til soppinfeksjoner, for eksempel. På lengre sikt fører høyt blodsukker til hjerteinfarkt, nyresvikt, slag, blindhet og muligens amputasjoner.

Takk for svar. Kjenner til langtidsfarene, så det skal klart ned. Lurer vel mer på når det blir akutt farlig, om det fortsetter å stige. Det vil det jo gjøre om insulinproduksjonen er i ferd med å gi opp.

Skrevet

Takk for svar. Kjenner til langtidsfarene, så det skal klart ned. Lurer vel mer på når det blir akutt farlig, om det fortsetter å stige. Det vil det jo gjøre om insulinproduksjonen er i ferd med å gi opp.

Jeg vet om diabetikere som har hatt målinger oppe i 22 uten at det var akutt farlig (men det krever jo helt klart behandling!).

Skrevet

Jeg vet om diabetikere som har hatt målinger oppe i 22 uten at det var akutt farlig (men det krever jo helt klart behandling!).

Oki, høres bra ut. Da venter jeg med å gjøre noe til i morgen iallfall, om det ikke tipper 20-tallet.

Skrevet

Oki, høres bra ut. Da venter jeg med å gjøre noe til i morgen iallfall, om det ikke tipper 20-tallet.

Det høres greit ut. Lykke til, håper det ordner seg og at du slipper (økt) insulin.

Skrevet

Det høres greit ut. Lykke til, håper det ordner seg og at du slipper (økt) insulin.

Takk! Håper også det. Har klart meg med kostregulering til nå, men den tiden er vel over.

Gjest Lykke til
Skrevet

Leser at det er viktig å begynne med diabetes 1 tidlig. Det er nok bare å bestille time i morge. Ingen grunn til å gå rundt med for høyt blodsukker. Ofte har man jo fått plager før f.eks diabetes2 oppdages.

Selv har jeg diabetes 2 og har kostregulert det med lavkarbo og lavglykemisk. Har nå tallene til en frisk person. Jeg hadde undersøkt om det var mulig å prøve under nøye kontroll hos lege.

Skrevet

Takk! Håper også det. Har klart meg med kostregulering til nå, men den tiden er vel over.

Trener du?

Mitt blodsukker blir for høyt, før det synker brått og blir ubehagelig lavt. En periode var det vanskelig for meg å regulere dette, så jeg har begynt med mer intens trening. Jeg økte både styrke- og kondisjonstreningen, i tillegg til daglig aktivitet. Dette har hatt ønskede resultater :)

Skrevet

Trener du?

Mitt blodsukker blir for høyt, før det synker brått og blir ubehagelig lavt. En periode var det vanskelig for meg å regulere dette, så jeg har begynt med mer intens trening. Jeg økte både styrke- og kondisjonstreningen, i tillegg til daglig aktivitet. Dette har hatt ønskede resultater :)

Takk for påminnelse. Går vanligvis en del tur, men ikke så mye nå i høst. Det skal få høyere prioritet fremover. Har en del tilleggsutfordringer som gjør trening med høy intensitet vanskelig, men vet jo at moderat trening også hjelper, og den har det blitt alt for lite av i høst.

Heldigvis sank det utover dagen og er nede i 8,8. Så ingen type 1 enda, puh!!!

Skrevet

Leser at det er viktig å begynne med diabetes 1 tidlig. Det er nok bare å bestille time i morge. Ingen grunn til å gå rundt med for høyt blodsukker. Ofte har man jo fått plager før f.eks diabetes2 oppdages.

Selv har jeg diabetes 2 og har kostregulert det med lavkarbo og lavglykemisk. Har nå tallene til en frisk person. Jeg hadde undersøkt om det var mulig å prøve under nøye kontroll hos lege.

Takk! Har levd kostregulert en god stund. Ikke lavkarbo men relativt lavglykemisk. Men jeg vet jo at det kommer til å endre seg, og nå gjør det vel det. Men ikke så fort som jeg ble redd ofr en stund, heldigvis. Nede i 8,8 nå.

Gjest lykke til
Skrevet

Takk! Har levd kostregulert en god stund. Ikke lavkarbo men relativt lavglykemisk. Men jeg vet jo at det kommer til å endre seg, og nå gjør det vel det. Men ikke så fort som jeg ble redd ofr en stund, heldigvis. Nede i 8,8 nå.

Jeg synes uansett du bør kontakte lege. Siden du ser ut til å mene at det har vært en endring.

Om noen år er forhåpentligvis sykdomen kurert. Man kan jo leve i håpet.

Skrevet

Jeg synes uansett du bør kontakte lege. Siden du ser ut til å mene at det har vært en endring.

Om noen år er forhåpentligvis sykdomen kurert. Man kan jo leve i håpet.

Det skal jeg, har allerede bestilt time, men skal høre i morgen om jeg kan få komme til snart, det er ikke særlig behagelig med såpass høyt blodsukker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...