Gå til innhold

Lønn

Gjest Skole høsten 2012

Anbefalte innlegg

Gjest Skole høsten 2012
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal studere- men det må bli noe innen helsefag. Vurderer sykepleier,vernepleier, sosionom eller barnevernpedagog.

Hvordan er lønna? Er den lik for alle disse profesjonene? Eller er det sykepleiere som tjener minst??

Gjest Skole høsten 2012
Skrevet

Lav. Helse som ikke er lege er lav lønn :)

Hm, nå var det ikke akkurat det jeg stilte spørsmål om....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litt på siden, men

Tenk også på arbeidstid. Du bør ikke velge sykepleierutdanning med mindre du er innstilt på at sykdom er en 24/7-sak.

Dessverre tror mange av dagens lege- og sykepleiestudenter at de kan jobbe såkalt normalarbeidstid.

Gjest Skole høsten 2012
Skrevet

Litt på siden, men

Tenk også på arbeidstid. Du bør ikke velge sykepleierutdanning med mindre du er innstilt på at sykdom er en 24/7-sak.

Dessverre tror mange av dagens lege- og sykepleiestudenter at de kan jobbe såkalt normalarbeidstid.

Jeg tenker på arbeidstid-lønn og trivsel. Hva passer jeg til? Hvor kan jeg jobbe? Utsikter til videreutdanning?

Dette er noe som er viktig for meg i mitt valg av yrke. Lønn er ikke alt, trivsel er mye viktigere. Sykepleieryrket er blitt som poteten- den kan brukes til det meste!

Jeg trodde at de ulike høyskoleutdanningen var lønnet likt, eller??

Skrevet

Det er i hvert fall ergoterapeuter som tjener best. Men det er klart, sykepleiere har jo kvelds, natt og helligdagstillegg.

Skrevet

Jeg tenker på arbeidstid-lønn og trivsel. Hva passer jeg til? Hvor kan jeg jobbe? Utsikter til videreutdanning?

Dette er noe som er viktig for meg i mitt valg av yrke. Lønn er ikke alt, trivsel er mye viktigere. Sykepleieryrket er blitt som poteten- den kan brukes til det meste!

Har ikke spesiell kompetanse på emnet, men husk at ugunstig arbeidstid, som sykepleiere gjerne har, gjerne gir lønnstillegg eller høyere lønnstrinn. Dermed tjener sykepleiere gjerne mer enn folk med tilsvarende utdannelse og dagjobb, selv om grunnlønnen kanskje er lik.

Gjest ser det selv
Skrevet

Litt på siden, men

Det har du helt rett i, ser det bare på jobben min,

det er vanskelig å få 100 % stilling, det er nedskjæringer og nedskjæringer,

man kan ikke velge og vrake i jobber. Man må ta til takke med f.eks. en 75 % stilling om man er så heldig - og kanskje er den til og med fast, kanskje..

men for å "overleve" er man helt avhengig av å ta på seg ekstravakter,

det er ikke bare bare. Har selv vurdert sykepleien, men har sett at det ikke er bare bare heller. De som har det best ser jeg er de som er heldige og få fast nattarbeid, de får nattillegg og har fri på dagtid, det krever jo litt å stille om døgnrytmen sånn sett, men når man jobber sånn fast går det helt fint, og da har man mer tid f.eks. til å følge opp ungene når de kommer hjem fra skolen.

Skrevet

Litt på siden, men

Innen sykepleie er det vel temmelig mange som tar tilleggsutdanning/etterutdanning. Og for en del av disse er det ni-til-fire-jobb. Helsesøster f.eks.

Skrevet

Lønna varierer faktisk litt etter hvor i landet du bor, og styres dessuten (som i alle andre yrker), av etterspørsel og lønnsforhandlinger.

Jeg bor i Stavanger kommune og hvis jeg skal sammeligne årslønna til de yrkene du nevnte (100% stilling), så ligger vernepleier og sykepleier likt på ca 380 000 i begynner lønn. Førsskolelærerer tjener ca 10 000 mer enn dette i året, mens sosionomer og barnevernspedagoger tjener ca 10 000 kr mindre. Politifolk tjener faktisk minst etter hva jeg har hørt.. (utrolig nok siden det er et mannsdominert yrke!)

Jeg er selv sykepleier og ser på det som en fordel at vi kan jobbe kvelder, netter og helligdager og dermed har muligheten til å tjene litt mer.

Gjest 2wsxcde3
Skrevet

''Jeg trodde at de ulike høyskoleutdanningen var lønnet likt, eller??''

Du må nok tro om igjen. Jeg er selv sosionom og anbefaler ingen lønnsmessig å bli det.

Skrevet

Lønna varierer faktisk litt etter hvor i landet du bor, og styres dessuten (som i alle andre yrker), av etterspørsel og lønnsforhandlinger.

Jeg bor i Stavanger kommune og hvis jeg skal sammeligne årslønna til de yrkene du nevnte (100% stilling), så ligger vernepleier og sykepleier likt på ca 380 000 i begynner lønn. Førsskolelærerer tjener ca 10 000 mer enn dette i året, mens sosionomer og barnevernspedagoger tjener ca 10 000 kr mindre. Politifolk tjener faktisk minst etter hva jeg har hørt.. (utrolig nok siden det er et mannsdominert yrke!)

Jeg er selv sykepleier og ser på det som en fordel at vi kan jobbe kvelder, netter og helligdager og dermed har muligheten til å tjene litt mer.

''så ligger vernepleier og sykepleier likt på ca 380 000 i begynner lønn.''

Det stemmer vel ikke?! Ifølge sykepleirforbundet.no ligger startlønna på ca 321 000.

Skrevet

''så ligger vernepleier og sykepleier likt på ca 380 000 i begynner lønn.''

Det stemmer vel ikke?! Ifølge sykepleirforbundet.no ligger startlønna på ca 321 000.

''Det stemmer vel ikke?! Ifølge sykepleirforbundet.no ligger startlønna på ca 321 000.''

Som sagt lønna varierer fra kommune til kommune og en tjener feks mindre på sykehus enn i kommunen.

Jeg har 380 000 i året etter å ha jobbet i 4 år. Men mulig begynnerlønna er noe laverer..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...