Gå til innhold

skattekort og NAV + liten stilling

Anbefalte innlegg

Gjest surrihue

Jeg går på AAP, og de har ikke "tatt inn" mitt skattekort, fordi de går via skatteetaten ved utregning av skatt. (eller noe i den duren)

Jeg skal nå prøve meg på en liten jobb, det vil bli noen timer i uken, men skal fortsatt ha hovedlønnen fra NAV på en måte.

Hva gjør jeg da med skattekort til den andre arb giveren?

Gir det jeg har på skattekort 1 liggende her hjemme?

Det er jo ikke en biinntekt, så jeg vil nødig betale 36% liksom.

Jeg vil jo trekke fra antall timer som jeg jobber på meldekortene til nav, så da er det jo ikke noe tilleggsinntekt.

Skjønte du/dere den?

Og hva blir riktig her?

Og gi skattekort 1 til denne nye arb.giveren, ikke sant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372655-skattekort-og-nav-liten-stilling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

Skattekort del 1 har NAV allerede fått fordi de har fått melding direkte fra Skatteetaten.

Skattekort del 2 skal du levere til arbeidsgiveren som utbetaler biintekten.

Hvis AAP og lønn blir tilnærmet likt, kan du få prosentkort fra Skattetaten.

Gjest surrihue

Skattekort del 1 har NAV allerede fått fordi de har fått melding direkte fra Skatteetaten.

Ja, men det blir jo helt feil om jeg skal skatte 36% av denne jobben!

Jeg skal jo trekke fra de timene jeg jobber fra NAV, hvis jeg skal skatte 36% av de pengene jeg da "mister" fra NAV, men tjener på en annen "prøvejobb", så vil jeg jo tjene enda mindre enn jeg gjør nå på AAP, og det kan da ikke være mulig?

Husk at om du har tabellkort blir det trukket mer skatt av f.eks 25.000 enn av 20.000 + 5000.

Du må se på lønnsinntekten som toppinntekt, og da er kanskje 36% korrekt.

Det jeg prøver å si er at om vi skatt, og vil trolig ende opp med restskatt.

Gjest Høstløv

Ja, men det blir jo helt feil om jeg skal skatte 36% av denne jobben!

Jeg skal jo trekke fra de timene jeg jobber fra NAV, hvis jeg skal skatte 36% av de pengene jeg da "mister" fra NAV, men tjener på en annen "prøvejobb", så vil jeg jo tjene enda mindre enn jeg gjør nå på AAP, og det kan da ikke være mulig?

Faktisk er det helt riktig at der skal trekkes 36% skatt av biintekt.

Gjest Høstløv

Husk at om du har tabellkort blir det trukket mer skatt av f.eks 25.000 enn av 20.000 + 5000.

Du må se på lønnsinntekten som toppinntekt, og da er kanskje 36% korrekt.

Det jeg prøver å si er at om vi skatt, og vil trolig ende opp med restskatt.

Dette svaret skjønte jeg fint lite av.

Annonse

Gjest Høstløv

Så med andre ord,det lønner seg ikke å ha noen bi jobb eller bi inntekt da???

Jo, det gjør det for lønnen er som regel høyere enn AAP utbetalingen pr dag.

Samtidig så blir skattetrekket på AAP utbetalingen tilsvarende lavere når utbetalingen blir lavere.

Dette svaret skjønte jeg fint lite av.

Jeg sjekket ens skattetabell jeg har liggende. 20.000 girf 4.826 i skattt, 26.000 gir 7,305. i skatt, tilsammen 12.231 om to arbeidsgivere trekker deg, Har du 46.000 frfa en arbeidsgiver bertaler du 16.625, altså nesten 4.500 mer i skatt.

Det er mer skatt på høye inntekter enn lave her i landet.

Gjest Høstløv

Jeg sjekket ens skattetabell jeg har liggende. 20.000 girf 4.826 i skattt, 26.000 gir 7,305. i skatt, tilsammen 12.231 om to arbeidsgivere trekker deg, Har du 46.000 frfa en arbeidsgiver bertaler du 16.625, altså nesten 4.500 mer i skatt.

Det er mer skatt på høye inntekter enn lave her i landet.

Vi er enige i at en skattetrekkprosent på 36% på biintekter er korrekt, ikke sant?

Hvis bruttoinntekten er høyere enn kr 471.200 kommer toppskatt i tillegg.

Vi er enige i at en skattetrekkprosent på 36% på biintekter er korrekt, ikke sant?

Hvis bruttoinntekten er høyere enn kr 471.200 kommer toppskatt i tillegg.

Ja, jeg er enig med deg i at %-kort skal brukes. Degt jeg prøvde å forklare, var at om både NAV og ab.giver brukte tabell, ble det trukket for lite skatt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...