Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva slags straff kan man regne med for besittelse av 25 g hasj? Det ble funnet hjemme hos en venn av meg etter en fest. Han påstår det ikke er hans. Det ble tatt prøver av han og de kan være positive da han røyker iblant, men aldri pleier å kjøpe så store mengder. Det hadde vært noen innom som han ikke husker da han var drita full den kvelden. Det har gått 1 og en halv måned uten at han har blitt konfrontert av politeiet om hasjen. Prøvene som ble tatt var i forbindelse med at han ble satt i glattcelle pga bråk med dama samme kveld. Hun vet ikke noe om hvor hasjen kommer fra. Kompisen min er veldig stressa og lurer på når, og hva som kommer til å skje. Politiet tok hasjen med seg uten at noen av dem ble spurt om å skrive under på noe eller lignende..og de synes også det er rart de ikke har hørt noe som helst fra politiet enda. Har politiet gjort noe feil her? Håper noen kan svare på disse spørsmålene slik at jeg kanskje kan berolige kompisen min litt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372697-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-hasj-og-straff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MOT narko

Betydningen av mengde og type stoff [rediger]I norsk lov er det ikke skilt mellom ulike typer forbudte stoff, og alt fra cannabis til heroin rammes dermed av narkotikaparagrafene. Den eneste referansen som gis til stofftyper i lovteksten er i straffelovens §162 hvor det henvist til at mengde og type stoff, i tillegg til handlingens karakter, skal avgjøre hvorvidt en narkotikaforbrytelse skal regnes som grov. Det har likevel etterhvert dannet seg en rimelig etablert rettspraksis for mengdegrensen for hvert enkelt stoff mellom de ulike straffeparagrafene og grovhetsgradene, blant annet dokumentert i skriv fra riksadvokaten:

Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype.

Skillet mellom narkotikaforbrytelse og grov narkotikaforbrytelse i straffeloven går ved 15 gram for heroin, 50 gram for amfetamin (omtrent samme for kokain), og ved 1 kilo for cannabisprodukter. (For maksimum strafferamme ved henholdsvis 750 gram heroin, 3 kilo amfetamin og 80 kilo cannabis.)

Maksimumsgrensen for når politiet har mulighet til å benytte forelegg går ved 15 gram for cannabis, 50 tabletter av type Benzodiazepiner, og ved 1-2 brukerdoser for hardere stoff som heroin og amfetamin.

Grensen for bot ligger på 10-15 gram. For 25 gram vil han vanligvis få fengsel.

Gjest syns nå jeg.

intet nytt - godt nytt? Kan hende saken er blitt henlagt grunnet bevisets stilling.

Dersom dette plager han bør han ta kontakt og høre hvordan det ligger an med saken.... men politiet tar nok kontakt om de har noe på ham.

Syns det var rart de tok hasjen uten videre... kan de ha tatt det til eget forbruk kan man spørre? :D

får håpe de finner ut av dette.

Men jeg syns ikke noe om at han kompisen din vanker med sånne folk, eller at han røyker hasj selv... Det er begynnelsen på slutten.

Men sånn tenker bare jeg. Alle jeg kjente på 90-00-tallet som røyka hasj fordi alle gjorde det, det vakke farlig osv... har alle endt opp som tapere, sosialklienter, psykiatriske pasienter eller narkomane.

Jeg holdt meg heldigvis unna dritten.

25 gram - betinget fengsel dersom han aldri har vært borti dette før.

Med bakgrunn i hans forklaring foretar nok politiet undersøkelser av DNA og/eller fingeravtrykk. Det tar lang tid, så det at han ikke har hørt noe betyr ingenting.

Blir saken henlagt så får han beskjed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...