Gå til innhold

Mennesker med Downs er verdifulle mennesker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ganske sykt at foreldre kan bli overtalt til å ta abort , når de får utslag på fostervannsprøven.

En mor som trillet sin lille sønn med down syndrom i barnevognen, fikk høre fra en medpassasjer: " det er unødvendig at det skal fødes slike barn i dag, når vi har så mange metoder for å unngå det".

trist :(

Det er ganske sykt at foreldre kan bli overtalt til å ta abort , når de får utslag på fostervannsprøven.

En mor som trillet sin lille sønn med down syndrom i barnevognen, fikk høre fra en medpassasjer: " det er unødvendig at det skal fødes slike barn i dag, når vi har så mange metoder for å unngå det".

SÅ inderlig trist at det finnes mennesker med slike holdninger!

Ei jeg kjenner fortalte at hennes kollega spurte en annen kollega; Skulle du ikke heller ønsket at ungene din var død? Ungen hadde downs syndrom.

For et fattig liv slike tankeløse idioter må ha.

En forferdelig ting å si høyt, men jeg synes det må være lov å tenke tanken. Noe vanlig liv vil de jo aldri få, selv om de er gode. Foreldrene som setter dem til verden vet at de vil være avhengige av dem eller andre resten av livet. Det er en ganske stor sak synes jeg, og det er jo faktisk sånn at man kan velge.

Annonse

Hvilken verdi gir disse til samfunnet?

Og hvor mye penger er det verdt å bruke på dem?

En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.

En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.

Mener du virkelig det du skriver i dette innlegget, Petter Smart?

Jeg syns det var helt hårreisende å lese ...

Et menneske er et menneske uansett tilstand.

Et menneske har uendelig stor verdi uansett tilstand.

Vi må ta godt vare på de store verdiene våre!

Dette er mine tanker om temaet.

Mener du virkelig det du skriver i dette innlegget, Petter Smart?

Jeg syns det var helt hårreisende å lese ...

Et menneske er et menneske uansett tilstand.

Et menneske har uendelig stor verdi uansett tilstand.

Vi må ta godt vare på de store verdiene våre!

Dette er mine tanker om temaet.

''Et menneske har uendelig stor verdi uansett tilstand.''

Men samfunnet har ikke uendelig mye penger å bruke på velferd. Allerede i dag må vi prioritere. Og da er spørsmålet mitt om en bør prioritere de med downs syndrom? En ting er de som er født med downs, noe annet om en bør begrense antallet som fødes med downs.

''Vi må ta godt vare på de store verdiene våre! ''

Hvilken verdi er det her snakk om? Hva tilfører disse menneskene samfunnet?

Gjest SMIRnøff

''Et menneske har uendelig stor verdi uansett tilstand.''

Men samfunnet har ikke uendelig mye penger å bruke på velferd. Allerede i dag må vi prioritere. Og da er spørsmålet mitt om en bør prioritere de med downs syndrom? En ting er de som er født med downs, noe annet om en bør begrense antallet som fødes med downs.

''Vi må ta godt vare på de store verdiene våre! ''

Hvilken verdi er det her snakk om? Hva tilfører disse menneskene samfunnet?

Hvorfor skal alt handle om økonomi?

Er det ikke litt farlig å tenke slik til enhver tid?

Hvilken verdi tilfører JEG samfunnet, som ikke har jobb, og suger penger av NAV og psykiatrien?

Tenk over hva som egentlig koster penger her i verden (krig).

Hvorfor skal alt handle om økonomi?

Er det ikke litt farlig å tenke slik til enhver tid?

Hvilken verdi tilfører JEG samfunnet, som ikke har jobb, og suger penger av NAV og psykiatrien?

Tenk over hva som egentlig koster penger her i verden (krig).

Alt handler ikke om økonomi, men når det gjelder velferd så er de jo økonomien som setter grensene for hva man kan gjøre.

En må passe seg når en diskuterer dette. En ting er tiltak for å unngå at barn blir født med downs, noe annet å ta livet av dem etter at de er født.

Du har verdi som menneske uavhengig av jobb, og kan ha økonomisk verdi avhengig av ditt forhold til andre. F.eks. vil en hjemmeværende mor ikke jobbe, men likevel bidra til det økonomiske.

Ift norges utgifter så utgjør velferd mange ganger mer enn krig.

Gjest SMIRnøff

Alt handler ikke om økonomi, men når det gjelder velferd så er de jo økonomien som setter grensene for hva man kan gjøre.

En må passe seg når en diskuterer dette. En ting er tiltak for å unngå at barn blir født med downs, noe annet å ta livet av dem etter at de er født.

Du har verdi som menneske uavhengig av jobb, og kan ha økonomisk verdi avhengig av ditt forhold til andre. F.eks. vil en hjemmeværende mor ikke jobbe, men likevel bidra til det økonomiske.

Ift norges utgifter så utgjør velferd mange ganger mer enn krig.

''En ting er tiltak for å unngå at barn blir født med downs, noe annet å ta livet av dem etter at de er født.''

Yes, og derfor må man:

''passe seg når en diskuterer dette.''

''En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.'''

Gosj, du uttaler deg som min far gjorde, og han er ikke fra et land "vi sammenlikner oss med"..

Ser at mennesker med store funksjonshemminger ikke er økonomisk lønnsomme for storsamfunnet, men i Norge i dag er det ikke noe alternativ å la dem dø på gaten, heldigvis!

Hvordan mener du at mennesker med f.eks Downs Syndrom skal bli økonomisk selvhjulpne? (Annet enn uførepensjon og ca 20 kr pr dag i en bedrift 'med varig tilrettelagt bistand')?

I verste fall må man innføre tvungen fostervannsprøve og tvungen påfølgende abort. De "tilfellene" som blir født likevel bør avlives pga samfunnsøkonomi siden de ikke er verdt å bruke penger på, eller?

Nei, det er ikke lønnsomt å bruke penger på mennesker med Down Syndrom eller andre uføretrygdede for den del, men hva er alternativet?

Annonse

''En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.''

Hvor vil du sette grensen for hvem som har retten til liv og hvem skal stå for avgjørelsene?

Det finnes forøvrig også velfungerende mennesker i samfunnet med sykdommer som mange leger vil anbefale abort på grunnlag av.

''En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.'''

Gosj, du uttaler deg som min far gjorde, og han er ikke fra et land "vi sammenlikner oss med"..

Ser at mennesker med store funksjonshemminger ikke er økonomisk lønnsomme for storsamfunnet, men i Norge i dag er det ikke noe alternativ å la dem dø på gaten, heldigvis!

Hvordan mener du at mennesker med f.eks Downs Syndrom skal bli økonomisk selvhjulpne? (Annet enn uførepensjon og ca 20 kr pr dag i en bedrift 'med varig tilrettelagt bistand')?

I verste fall må man innføre tvungen fostervannsprøve og tvungen påfølgende abort. De "tilfellene" som blir født likevel bør avlives pga samfunnsøkonomi siden de ikke er verdt å bruke penger på, eller?

Nei, det er ikke lønnsomt å bruke penger på mennesker med Down Syndrom eller andre uføretrygdede for den del, men hva er alternativet?

Jeg har verken sagt at de bør settes på gata for å dø eller at det skal innføres tvungen abort. Jeg påpeker bare det faktum at vi ikke har ubegrensede midler å bruke på velferd. Og jeg spør om hvilken verdi de tilfører samfunnet, økonomisk eller annen.

''En ting hadde vært om foreldrene tok på seg alt ansvaret og de ikke kostet samfunnet noe. Men vi har faktisk en begrenset mengde penger å bruke på velferd, og da er spørsmålet om det er verdt det å bruke penger på personer med downs.''

Hvor vil du sette grensen for hvem som har retten til liv og hvem skal stå for avgjørelsene?

Det finnes forøvrig også velfungerende mennesker i samfunnet med sykdommer som mange leger vil anbefale abort på grunnlag av.

''Hvor vil du sette grensen for hvem som har retten til liv og hvem skal stå for avgjørelsene?''

Ift samfunnets utgifter så er jo ikke den eneste løsningen abort. En mulig løsning er at foreldre til barn med downs må i større grad klare seg selv.

''Hvor vil du sette grensen for hvem som har retten til liv og hvem skal stå for avgjørelsene?''

Ift samfunnets utgifter så er jo ikke den eneste løsningen abort. En mulig løsning er at foreldre til barn med downs må i større grad klare seg selv.

''En mulig løsning er at foreldre til barn med downs må i større grad klare seg selv.''

Det vil etter min oppfatning være en uetisk løsning. Disse barna trenger mer enn andre barn samfunnets støtte for å oppnå livskvalitet.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her støtter jeg langt på vei petter smart.

For å kunne gi et best mulig tilbud til de som allerede er syke, bør vi så langt vi kan forebygge ny sykdom. Dette inkluderer fosterdiagnostikk og abort.

Det siste ord må ligge hos foreldrene etter at de har mottatt informasjon. Fosterdiagnostikk må gjøres tilgjengelig for alle.

Kloke frosken: Du oppsummerte mine sysnpunkter i to setninger :)

Her støtter jeg langt på vei petter smart.

For å kunne gi et best mulig tilbud til de som allerede er syke, bør vi så langt vi kan forebygge ny sykdom. Dette inkluderer fosterdiagnostikk og abort.

Det siste ord må ligge hos foreldrene etter at de har mottatt informasjon. Fosterdiagnostikk må gjøres tilgjengelig for alle.

''Det siste ord må ligge hos foreldrene etter at de har mottatt informasjon. Fosterdiagnostikk må gjøres tilgjengelig for alle.''

Dette er jeg enig i, men jeg mener foreldrene må stilles fritt i sitt valg uten "trusler" fra samfunnet om manglende hjelp underveis om de velgerå ikke abortere.

Jeg kjenner blant annet voksne med OI som neppe ville ha blitt født som følge av nåtidens mulighet mht fosterdiagnostikk. De individene jeg kjenner, er til tross for omfattende funksjonsnedsettelser, godt fungerende både i jobb, familie og samfunn. Tilsvarende vil sannsynligvis også kunne sies om mennesker med ryggmargsbrokk.

Vi har mange utfordringer som samfunn mht hvordan ressurser skal prioriteres og disse diskusjonene er viktige. Jeg er imidlertid ikke sikker på om løsningen ligger i økt press på foreldre mht abort av fostere med medfødte sykdommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...