Gå til innhold

katten triller snart

Anbefalte innlegg

Gjest nemeless
Skrevet

Hvor ofte spiser katten din?

Min katt har blitt voldsomt kraftig etter den ble sterilisert for et par mnd siden. Skikkelig lat også. Må vel på slanker'n, men hvordan gjør man det? Overhøre matmas? Lavkarbo? ;)

Skrevet

Lavkarbo! Bare grønnsaker på deg heretter, Pus. Hør med dyrlegen du bruker, hun/han kan sikkert anbefale et for for runde katter. Vi skal selv spørre om det for vår kastrerte hankatt som ikke er for tjukk, men som begynner å bli litt vel kraftig.

Skrevet

Når det gjelder hunder, så kjøper man i slike tilfeller light-for og gir en bestemt tilmålt mengde per dag. Hverken mer eller mindre ;-)

Skrevet

Men gjør det SÅ mye om han har blitt litt tykk? Jeg kjenner flere tykke katter og de ser ut til å ha det godt alle sammen.

Katters liv er jo i utgangspunktet relativt kort (7-14 år). Så hvorfor ikke la dem kose seg og ha det godt de få årene de har?

Skrevet

Bruk et for med mindre karbohydrater. Det er dyrere i innkjøp, men de spiser mindre av det.

Skrevet

Kjøp spesialfor for sterilisertekatter, du fårdet hos dyrlegen eller dyrebutikk.

Skrevet

''Skikkelig lat også. Må vel på slanker'n, men hvordan gjør man det? Overhøre matmas? Lavkarbo? ;)''

Gå til anskaffelse av en spretten kattevond hund. Da skal nok kattekreket få trim.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for ei skål mat pr dag og tvunget katten til å være mer ute (dersom det er en utekatt). Hva slags mat gir du den forresten?

Vi har to katter som stort sett er ute hele natta (bortsett fra når det er for kaldt eller uvær). Begge vil ut sent på kvelden. Den ene elsker å være ute, så hun er oftes inne på korte turer og så vil hun ut igjen. Den andre elsker å ligge og sove inne, og får lov til det ;)

Begge kattene er slanke, så de får mat når de selv ønsker det. Gir dem kun tørrfor (fra dyrebutikken) og vann til daglig, men kattemelk innimellom. Bruker jeg tegnet (tegnspråk) for "melk" eller sier "melk" med stemmen, så blir de elleville begge to :)

Skrevet

Lavkarbo! Bare grønnsaker på deg heretter, Pus. Hør med dyrlegen du bruker, hun/han kan sikkert anbefale et for for runde katter. Vi skal selv spørre om det for vår kastrerte hankatt som ikke er for tjukk, men som begynner å bli litt vel kraftig.

''Lavkarbo! Bare grønnsaker på deg heretter, Pus. ''

Finnes jo ikke mer lavkarbo ennn å spise mus, da!

Skrevet

Når det gjelder hunder, så kjøper man i slike tilfeller light-for og gir en bestemt tilmålt mengde per dag. Hverken mer eller mindre ;-)

Samme med katter - spesialfor og max mengde.

Gjest Katteeier
Skrevet

Men gjør det SÅ mye om han har blitt litt tykk? Jeg kjenner flere tykke katter og de ser ut til å ha det godt alle sammen.

Katters liv er jo i utgangspunktet relativt kort (7-14 år). Så hvorfor ikke la dem kose seg og ha det godt de få årene de har?

Katters livslengde er ikke 7-14 år, men 15-20 år! Dette forutsetter selvsagt god omsorg og helsestell. Grunnen til at mange katter blir "gamle før tida" er at eierne ofte gir blaffen - en ny katt kan man jo få gratis!

Selvsagt kan katter bli rammet av sykdom og ulykker, men død av alderdom er det ikke snakk om før vel passert 15 år. Som veterinæren sa om min pus på 11 år "hun er middelaldrende - ikke gammel".

Selvsagt er det ok at katter (som mennesker!) er litt runde, men en svært overvektig katt har et dårligere liv.

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt lightfor til min hund om han måtte slankes. Det inneholder ekstremt mye karbohydrater og veldig lite fett. Så det går jo utover både pels, tenner, blodsukker osv.

Økt mosjon og mindre av den vanlige maten (evt. V&H) og kokte grønnsaker ville jeg gitt :o)

Gjest trøttja
Skrevet

7-14 år? Ehh, nei... Om du tar med alle som bli påkjørt og slikt er vel kanskje 7-14 år muligens korrekt, men katter ellers har en mye lenger levealder.

Skrevet

''Lavkarbo! Bare grønnsaker på deg heretter, Pus. ''

Finnes jo ikke mer lavkarbo ennn å spise mus, da!

Neida, bare et dårlig forsøk på å være litt morsom. Dessuten er det jo ikke alle katter som spiser mus da. Katten min legger dem pent og pyntelig utenfor døra til leiligheten. Fugler, derimot, finner jeg som regel bare fjøra igjen av, strødd fra annenetasje til kjelleren. Ikke mye karbiser der heller.

Skrevet

''Katters liv er jo i utgangspunktet relativt kort (7-14 år).''

Katter blir gjerne eldre enn som så.

'' Så hvorfor ikke la dem kose seg og ha det godt de få årene de har?''

Tror du virkelig de koser seg mer om de er vant til mer og fetere mat? Fete katter blir fortere syke og får gjerne slitasjeskader. Sunne og friske katter lever nok et lykkeligere liv.

Skrevet

Jeg har to katter og det går cirka 3 skåler om dagen., Jeg gir 2 om morgenen og etter en stund så tar jeg bort maten og så setter jeg den ut igjen på ettermiddagen og så fyller jeg opp en skål om kvelden. De får light varianten eller for steriliserte eller for innekatter.

Den ene min har en tendens til å legge på seg og veterinæren sa at når kattene flasser så er det et tegn på at de er for tykke. Hankatten veier ca 6 kg og hunkatten ca 4.

Skrevet

Man overhører matmas og gir katta ren fisk og rent kjøtt - akkurat sånt som den ville spist om den levde ute. :o) Hører om flere som gir katten sin såkalt "råfor" og kattene er friske og raske, slanke og aktive og har kjempefin pels.

Katter i naturen spiser ikke korn og grønnsaker - de spiser kjøtt!

Skrevet

Katta mi hadde alltid tørrfor i skåla. I tillegg ga jeg den kattemat på boks en-to ganger pr dag. Den lot det være om den ikke var sulten.

Fiskerester fikk den rett som det var. Dette var en innekatt, og den var meget slank. Ikke sterilisert- den fikk p-piller.

Den likte også å spise gress, og spiste gladelig om jeg holdt gress i hånda.

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt lightfor til min hund om han måtte slankes. Det inneholder ekstremt mye karbohydrater og veldig lite fett. Så det går jo utover både pels, tenner, blodsukker osv.

Økt mosjon og mindre av den vanlige maten (evt. V&H) og kokte grønnsaker ville jeg gitt :o)

''Økt mosjon og mindre av den vanlige maten (evt. V&H) og kokte grønnsaker ville jeg gitt :o)''

Jeg har en usedvanlig frisk og slank 12 år gammel labrador som har fått lightfor etter råd fra kompetent veterinær. Så for ham fungerer det i allefall utmerket.

Skrevet

''Økt mosjon og mindre av den vanlige maten (evt. V&H) og kokte grønnsaker ville jeg gitt :o)''

Jeg har en usedvanlig frisk og slank 12 år gammel labrador som har fått lightfor etter råd fra kompetent veterinær. Så for ham fungerer det i allefall utmerket.

Ja, det kan jo funke på noen. Men ikke sjelden det er spørsmål på div hundeforaer ang. lightfor. Ganske mange som sliter der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...