Gå til innhold

katten triller snart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det kan jo funke på noen. Men ikke sjelden det er spørsmål på div hundeforaer ang. lightfor. Ganske mange som sliter der.

Det kan godt hende. Hunden kommer imidlertid fra et av de miljøene som avler en vesentlig andel av de hundene som trenes til hjelpehunder her i landet, og vi fikk samme rådet fra dem da vi fikk hunden. Så det fungerer nok for flere enn noen få :-)

Skrevet

Det kan godt hende. Hunden kommer imidlertid fra et av de miljøene som avler en vesentlig andel av de hundene som trenes til hjelpehunder her i landet, og vi fikk samme rådet fra dem da vi fikk hunden. Så det fungerer nok for flere enn noen få :-)

Men selv om det fungerer trenger det ikke være det optimale ;O)

Skrevet

Kjøp tørrfor beregnet på kastrerte katter i en dyrebutikk eller hos vetrinær

Skrevet

Som flere sier, bruk spesialfor for steriliserte katter.

Vi hadde samme problemet, katten ble lubben etter å ha blitt kastrert. Da vi byttet for ble han raskt slank og fin.

Skrevet

Men selv om det fungerer trenger det ikke være det optimale ;O)

Tja... siden hjelpehundene trenes for mer enn 250 000,- pr stk, så tror jeg de miljøene som står for utdanning og avl av disse hundene anbefaler det de har størst tro på.

Skrevet

Neida, bare et dårlig forsøk på å være litt morsom. Dessuten er det jo ikke alle katter som spiser mus da. Katten min legger dem pent og pyntelig utenfor døra til leiligheten. Fugler, derimot, finner jeg som regel bare fjøra igjen av, strødd fra annenetasje til kjelleren. Ikke mye karbiser der heller.

Det er sjelde dyrene blir spist her også ;-)

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt lightfor til min hund om han måtte slankes. Det inneholder ekstremt mye karbohydrater og veldig lite fett. Så det går jo utover både pels, tenner, blodsukker osv.

Økt mosjon og mindre av den vanlige maten (evt. V&H) og kokte grønnsaker ville jeg gitt :o)

''Økt mosjon ''

Ja, hundeeiere har den muligheten som ikke katteeiere har ;-)

Skrevet

''Økt mosjon ''

Særlig...!

Skrevet

''Økt mosjon ''

Ja, om man ikke tar katten i bånd ;O) Man kan leke mer med den da. Med store greiner i hagen osv ;O)

Skrevet

''Økt mosjon ''

Altså at man kan leke med katten for å få den mer aktiv. Men vet ikke om det er nok. Har ikke så peiling på katter :o)

Gjest storepus
Skrevet

Men gjør det SÅ mye om han har blitt litt tykk? Jeg kjenner flere tykke katter og de ser ut til å ha det godt alle sammen.

Katters liv er jo i utgangspunktet relativt kort (7-14 år). Så hvorfor ikke la dem kose seg og ha det godt de få årene de har?

x 9

Skrevet

Særlig...!

LOL

Men likevel står og faller det på om dette er noe katten selv gidder å gjøre ;-)

Skrevet

Altså at man kan leke med katten for å få den mer aktiv. Men vet ikke om det er nok. Har ikke så peiling på katter :o)

Ja, man kan leke mer med katten, men dersom den ikke synes det er morsomt (lenger), går den jo bare unna.

Det er noe annet med en hund som man kan ta med seg i bånd - det funker ihvertfall ikke for vår kat! *he he* Prøvde det (ikke i treningsøyemed) for å vise henne området rundt hytta første gangen vi var der, før vi turde slippe henne løs. Hun ble som en liten mopp - nesten uten ben - og det var særdeøes upopulært, ja. :-)

Det viktigste mosjonsmessig er vel å la katten ha anledning til å være mye ute.

Skrevet

Mine to katter får en halv boks middag hver om dagen i tillegg til at de alltid har tørrfor i skålene sine (små bokser på 400 gr). De spiser ikke så mye tørrfor, har lenge av en pose på 3kg. Har vært sånn siden vi fikk dem noen uker gamle, og nå er de 14mndr gamle.

Gjest nemeless
Skrevet

Da kjøper jeg tørrfor beregnet på steriliserte katter. Det virker slitsomt for pus å være som den er nå. Katten er mye ute, men jeg ser den ofte ligge å late seg på putekassen på verandaen.

Mange takk for tips og svar.

Skrevet

''Katters liv er jo i utgangspunktet relativt kort (7-14 år).''

Katter blir gjerne eldre enn som så.

'' Så hvorfor ikke la dem kose seg og ha det godt de få årene de har?''

Tror du virkelig de koser seg mer om de er vant til mer og fetere mat? Fete katter blir fortere syke og får gjerne slitasjeskader. Sunne og friske katter lever nok et lykkeligere liv.

''Tror du virkelig de koser seg mer om de er vant til mer og fetere mat? Fete katter blir fortere syke og får gjerne slitasjeskader. Sunne og friske katter lever nok et lykkeligere liv.''

Snakker helst bare av egen erfaring. Katten min ble 14 år og hadde det tilsynelatende svært godt til ssite slutt. Den var veldig tykk og god. Vi tenkte likevel aldri på å ta fra ham gleden han hadde over måltidene sine. Vi lot han få det han ville ha av mat og kos og han virket svært tilfredstilt. Begynte omtrent å male omtrent bare den så oss :)

Skrevet

Hann- eller hunnkatt? Min hannkatt ble feit i løpet av 1-2 mnd etter han ble kastrert. Kjøper tørrfor for kastrerte katter, og må knipe inn litt på maten (særlig om vinteren, pga. lite mosjon...) Det er ikke krise om matskålen er tom i noen timer ;-)

Feite katter er utsatt for helseproblemer, så ikke la ham bli altfor rund :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...