Gå til innhold

Jeg var så glad..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Er det du som har en mor som fikk hjerneslag? Har du lest Maria Maria av Anne Karin Elstad? Jeg vet ikke om det blir for nært for deg nå men det er en bok du bør bruke tid på en gang du klarer/orker. Hun beskriver mye av det du går igjennom, fra din mors synsvinkel. Føler med deg og gleder meg over din mors`s fremgang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262810
Del på andre sider

Er det du som har en mor som fikk hjerneslag? Har du lest Maria Maria av Anne Karin Elstad? Jeg vet ikke om det blir for nært for deg nå men det er en bok du bør bruke tid på en gang du klarer/orker. Hun beskriver mye av det du går igjennom, fra din mors synsvinkel. Føler med deg og gleder meg over din mors`s fremgang.

Det stemmer. Takk for tips. Kan jeg spørre om du har opplevd det på nært hånd selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262816
Del på andre sider

Ja, det har jeg, men ikke like nært som det du opplever nå. Mor/far- barn, det blir så ekstremt sårt når noe slikt skjer.

Ok. Det gjør godt når noen forstår.

Det kom så brått på. Ingen forberedelse. Som lyn fra klar himmel. Min mormor hadde slag da hun var Ca like gammel. Det er som om jeg opplever henne på nytt. Hun forandret personlighet. Gikk fra å være snill til negativ. Er så redd for at mamma skal bli likedan. Og det er så fælt å se henne ligge som hun gjør omtrent uten mulighet til å røre seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262831
Del på andre sider

Ok. Det gjør godt når noen forstår.

Det kom så brått på. Ingen forberedelse. Som lyn fra klar himmel. Min mormor hadde slag da hun var Ca like gammel. Det er som om jeg opplever henne på nytt. Hun forandret personlighet. Gikk fra å være snill til negativ. Er så redd for at mamma skal bli likedan. Og det er så fælt å se henne ligge som hun gjør omtrent uten mulighet til å røre seg.

Det er helt forferdelig, jeg føler så med deg. Hjerneslag er så brutalt og grusomt, ikke bare er det en alvorlig sykdom men den kan og stjele hele personligheten til det mennesket du er glad i. Jeg fikk veldig mye ut av boken til Elstad, den hjalp med meg å forstå mer av hva som skjedde, nå er jo ikke alle sykdomstilfeller like, men den hjalp meg med å "se" noe av det landskapet hun var i. Jeg klarte i større grad enn tidligere å ikke ta alt personlig, at vedkommende lukket øynene og virket avvisende var det fordi vedkommende var fullstendig utslitt og hadde mer enn nok med å kun "være" og ikke ment som en avvisning mot meg, som man lett kan anta fordi i en slik situasjon er man så hudløs og sårbar at alt gjør vondt.

Heldigvis er hun i Norge, din mor, dette landet er dyktige på hjerneslag. - Ta godt vare på deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262843
Del på andre sider

Annonse

Det er helt forferdelig, jeg føler så med deg. Hjerneslag er så brutalt og grusomt, ikke bare er det en alvorlig sykdom men den kan og stjele hele personligheten til det mennesket du er glad i. Jeg fikk veldig mye ut av boken til Elstad, den hjalp med meg å forstå mer av hva som skjedde, nå er jo ikke alle sykdomstilfeller like, men den hjalp meg med å "se" noe av det landskapet hun var i. Jeg klarte i større grad enn tidligere å ikke ta alt personlig, at vedkommende lukket øynene og virket avvisende var det fordi vedkommende var fullstendig utslitt og hadde mer enn nok med å kun "være" og ikke ment som en avvisning mot meg, som man lett kan anta fordi i en slik situasjon er man så hudløs og sårbar at alt gjør vondt.

Heldigvis er hun i Norge, din mor, dette landet er dyktige på hjerneslag. - Ta godt vare på deg selv.

Det er tydelig for meg at du forstår. Ikke engang de beste fagfolk forstår etter min erfaring så mye som det. Det gjør vondt når ens brødre blit tatt i mot med nærmest åpne armer mens jeg tas for gitt. Det var jeg som var der for henne før slaget - ikke mine brødre. det var jeg som vasket henne før ambulanseo kom også. Hun hadde bæsja seg ut. Hun fikk slaget i armene mine. Hun gråter når de drar. Hun vil ikke de skal dra. De er på besøk hos henne en time to ganger daglig. Jeg er der et kvarter, for da er hun sliten og vil jeg skal gå.

Jeg vurderer å la være å besøke henne ofte. La det bli med annen hver dag. Men pleierne ønsker at jeg er der for henne. derfor har jeg vært der to ganger. Men det er veldig vondt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262859
Del på andre sider

Det er tydelig for meg at du forstår. Ikke engang de beste fagfolk forstår etter min erfaring så mye som det. Det gjør vondt når ens brødre blit tatt i mot med nærmest åpne armer mens jeg tas for gitt. Det var jeg som var der for henne før slaget - ikke mine brødre. det var jeg som vasket henne før ambulanseo kom også. Hun hadde bæsja seg ut. Hun fikk slaget i armene mine. Hun gråter når de drar. Hun vil ikke de skal dra. De er på besøk hos henne en time to ganger daglig. Jeg er der et kvarter, for da er hun sliten og vil jeg skal gå.

Jeg vurderer å la være å besøke henne ofte. La det bli med annen hver dag. Men pleierne ønsker at jeg er der for henne. derfor har jeg vært der to ganger. Men det er veldig vondt.

Er de der en hel time 2 ganger daglig? Enn så velmenende det er så må hun jo bli veldig sliten av det? Kanskje du er den eneste av dere barna hun våger å gi uttrykk for at nå er hun sliten i og med at dere var veldig nær hverandre før dette skjedde, for slik kan det oppleves for en utenforstående.

Hva sier personalet om 1 time 2 ganger daglig? Jeg synes det var skrekkelig mye, for å si det mildt. Hun har ulike øvelser og fysioterapi og legevisitter og behandling, og da også "ta seg av" 2 timer med besøk er mye. Kanskje det ville vært godt (ikke minst for deg) å laget et system og tatt en dag hver hos henne og en dag fri (høres slemt ut men det er for alles beste, hjerneslag rammer ikke kun den som har fått det), og søndag som en slags "familiedag" hvor dere alle tok en kaffe sammen. Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva personalet råder dere til men behandlingen din mor får er så krevende at skal hun få fullt utbytte av den ville jeg redusert, om enn ikke hyppigheten men selve tiden på besøket. Hun sender deg et signal om at 15-20 min er nok, trolig fordi hun er trygg på deg - lytt til henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262863
Del på andre sider

''Det gjør vondt når ens brødre blit tatt i mot med nærmest åpne armer mens jeg tas for gitt. Det var jeg som var der for henne før slaget - ikke mine brødre. det var jeg som vasket henne før ambulanseo kom også. Hun hadde bæsja seg ut. Hun fikk slaget i armene mine. Hun gråter når de drar. Hun vil ikke de skal dra. De er på besøk hos henne en time to ganger daglig. Jeg er der et kvarter, for da er hun sliten og vil jeg skal gå.

Jeg vurderer å la være å besøke henne ofte. La det bli med annen hver dag. Men pleierne ønsker at jeg er der for henne. derfor har jeg vært der to ganger. Men det er veldig vondt.''

Dette er ikke tidspunktet for å vurdere hvem av dere din mor setter størst pris på. I stedet for å bli såret, så kan du kanskje fokusere på hvor bra det er at hun trives så godt med å ha brødrene dine der. Ut i fra hva du har skrevet forøvrig, så er hun fortsatt alt for dårlig til at det er rimelig å bli opptatt av hva hun uttrykker i forhold til hvem av dere.

Et besøk pr dag fra deg er sikkert nok siden dere er flere som besøker henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262924
Del på andre sider

''Det gjør vondt når ens brødre blit tatt i mot med nærmest åpne armer mens jeg tas for gitt. Det var jeg som var der for henne før slaget - ikke mine brødre. det var jeg som vasket henne før ambulanseo kom også. Hun hadde bæsja seg ut. Hun fikk slaget i armene mine. Hun gråter når de drar. Hun vil ikke de skal dra. De er på besøk hos henne en time to ganger daglig. Jeg er der et kvarter, for da er hun sliten og vil jeg skal gå.

Jeg vurderer å la være å besøke henne ofte. La det bli med annen hver dag. Men pleierne ønsker at jeg er der for henne. derfor har jeg vært der to ganger. Men det er veldig vondt.''

Dette er ikke tidspunktet for å vurdere hvem av dere din mor setter størst pris på. I stedet for å bli såret, så kan du kanskje fokusere på hvor bra det er at hun trives så godt med å ha brødrene dine der. Ut i fra hva du har skrevet forøvrig, så er hun fortsatt alt for dårlig til at det er rimelig å bli opptatt av hva hun uttrykker i forhold til hvem av dere.

Et besøk pr dag fra deg er sikkert nok siden dere er flere som besøker henne.

Siden hun viser at hun setter stor pris på at de er der så kan jeg jo overlate hovedansvaret til dem. Så blir det kanskje mindre vondt og kanskje til og med bedre for henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262926
Del på andre sider

Siden hun viser at hun setter stor pris på at de er der så kan jeg jo overlate hovedansvaret til dem. Så blir det kanskje mindre vondt og kanskje til og med bedre for henne.

''Siden hun viser at hun setter stor pris på at de er der så kan jeg jo overlate hovedansvaret til dem. Så blir det kanskje mindre vondt og kanskje til og med bedre for henne.''

Er du ikke litt vel selvopptatt akkurat nå? Du vil altså slutte å stille opp for henne fordi hun ikke viser nok takknemlighet på nåværende tidspunkt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372796-jeg-var-s%C3%A5-glad/#findComment-3262930
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...