Gjest Nord og ned. Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 ''Endel innvandrermenn har aldri lært seg normal omgang med det andre kjønn, og må læres dette i voksen alder. I følge deg er altså dette et brudd på menneskerettighetene deres??'' Jeg skal møte deg på halvveien siden jeg er så tolerant og pragmatisk: En marginal gruppe "innvandrermenn" i Norge har et kvinnesyn som ikke samsvarer med "norske kulturelle verdier", f.eks arrangerte ekteskap, kjønnslemlestelse, kvinner kan ikke delta i arbeidslivet osv. Som sagt en marginal gruppe, men vi bør likevel etterstrebe at dette ikke skjer, og ta i bruk de virkemidlene det offentlige har for å forhindre at slike overgrep skjer. Men det er fortsatt ingen automatikk i at disse ekstremkonservative syns det er OK å begå overfallsvoldtekter, ran, drap og mishandling. Du undervurderer nok de aller fleste religioner og kulturer om du tror dette er representativt. Jeg har til gode å møte en person som mener overfallsvoldtekt er en selvskreven rettighet som mann, ei heller en person som forsvarer dette. I så fall bør de få psykiatrisk behandling og dømmes til maksimumsstraff (om de har rettigheter i Norge). ''En marginal gruppe "innvandrermenn" i Norge har et kvinnesyn som ikke samsvarer med "norske kulturelle verdier", f.eks arrangerte ekteskap'' Saksopplysning: Den i særklasse største gruppen fremmedkulturelle i Norge er pakistanere. Av dem gifter rundt 40% seg med sitt søskenbarn bosatt i hjemlandet som de knapt har møtt i arrangerte (tvangs) ekteskap. Denne særs utbredte ukluturen i norsk innvandrermiljø er altså i følge deg en så "marginal gruppe" at du måtte gjenta det to ganger for å undertsreke poenget ditt? Synes heller du skal oppdatere virkelighetskartet før du går videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunta Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det meste av hans forslag er virkelighetsfjernt utopi. Det kan ikke finnes en politimann på hver avkrok i byen. Straffene er allerede strenge nok, hvis man tror det i seg selv avskrekkker særlig mye. Holdningsskapende arbeid for de belastede gruppene har han satt seg helt i mot bestandig, da han anser det som et brudd på menneskerettigheten å bli informert om kulturen i landet man har kommet til. Så nei, det eneste som garantert har effekt er å slutte slippe overgriperne løs på gatene i første omgang. Det gjøres ved en total omlegging av asyl og innvandringspolitikkem. ''Det meste av hans forslag er virkelighetsfjernt utopi. Det kan ikke finnes en politimann på hver avkrok i byen.'' Nei, det finnes ikke en politibetjent på hver avkrok av byen, men økt tilstedeværelse i 'risikotitider' i storbyer tror jeg selv Frp støtter (gidder ikke google partiprogram nå). ''Straffene er allerede strenge nok, hvis man tror det i seg selv avskrekkker særlig mye.'' Jo, det er de kanskje, men hvor ofte blir maksimum straffenivå utøvd? Og hvorfor? ''Holdningsskapende arbeid for de belastede gruppene har han satt seg helt i mot bestandig, da han anser det som et brudd på menneskerettigheten å bli informert om kulturen i landet man har kommet til.'' Introksjonsprogrammet er lovfestet siden 2004. ''Så nei, det eneste som garantert har effekt er å slutte slippe overgriperne løs på gatene i første omgang. Det gjøres ved en total omlegging av asyl og innvandringspolitikkem.'' Fordi overgrepsvoldtekter i stor grad utføres av papirløse asylanter, eller vil du straffe alle "innvandrere" ved å stenge dem ute / sende dem hjem? For å synke til ditt nivå ville jeg hatt et problem med å møte på "opplæring" en periode pga fast og full jobb. Men kanskje Frp ville betalt min manglende inntektsevne for meg og barna i denne perioden? Arbeidsgiver betaler det ikke, og barnehage / SFO / strømleverandør / banken jeg har huslån i osv krever sitt.. Før du knuser meg, jeg er opprinnelig fra et u-land, men klarer meg selv i likhet med de fleste andre i tilsvarende situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 ''Det meste av hans forslag er virkelighetsfjernt utopi. Det kan ikke finnes en politimann på hver avkrok i byen.'' Nei, det finnes ikke en politibetjent på hver avkrok av byen, men økt tilstedeværelse i 'risikotitider' i storbyer tror jeg selv Frp støtter (gidder ikke google partiprogram nå). ''Straffene er allerede strenge nok, hvis man tror det i seg selv avskrekkker særlig mye.'' Jo, det er de kanskje, men hvor ofte blir maksimum straffenivå utøvd? Og hvorfor? ''Holdningsskapende arbeid for de belastede gruppene har han satt seg helt i mot bestandig, da han anser det som et brudd på menneskerettigheten å bli informert om kulturen i landet man har kommet til.'' Introksjonsprogrammet er lovfestet siden 2004. ''Så nei, det eneste som garantert har effekt er å slutte slippe overgriperne løs på gatene i første omgang. Det gjøres ved en total omlegging av asyl og innvandringspolitikkem.'' Fordi overgrepsvoldtekter i stor grad utføres av papirløse asylanter, eller vil du straffe alle "innvandrere" ved å stenge dem ute / sende dem hjem? For å synke til ditt nivå ville jeg hatt et problem med å møte på "opplæring" en periode pga fast og full jobb. Men kanskje Frp ville betalt min manglende inntektsevne for meg og barna i denne perioden? Arbeidsgiver betaler det ikke, og barnehage / SFO / strømleverandør / banken jeg har huslån i osv krever sitt.. Før du knuser meg, jeg er opprinnelig fra et u-land, men klarer meg selv i likhet med de fleste andre i tilsvarende situasjon. Registerer at du som Sør er i _mot_ alt som lukter av virksomme tiltak, og _for_ meningsløse. Har du noe nytt å bidra med? Saksopplysning. Midt under den store mønstringen mot voldtekt og overgrep i Oslo med politi og politikere til stede, forekom det flere episoder med nettopp..overgrep. Har ikke skrevet at alle innvandrere skal hjem, bestem deg for om du skal diskutere med meg, eller din egen fantasi. Ei heller har jeg skrevet at innvandrere far Sverige, Vietnam, Sri-Lanka eller andre ikke-overrepresenterte i voldtekter trenger kurs. ''Før du knuser meg, jeg er opprinnelig fra et u-land, men klarer meg selv i likhet med de fleste andre i tilsvarende situasjon.'' For den gruppa vi her først og fremst snakker om i konteksten, somaliere, er det slett ikke noe flertall som greier seg selv. Du lever ikke i virkeligheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunta Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 ''En marginal gruppe "innvandrermenn" i Norge har et kvinnesyn som ikke samsvarer med "norske kulturelle verdier", f.eks arrangerte ekteskap'' Saksopplysning: Den i særklasse største gruppen fremmedkulturelle i Norge er pakistanere. Av dem gifter rundt 40% seg med sitt søskenbarn bosatt i hjemlandet som de knapt har møtt i arrangerte (tvangs) ekteskap. Denne særs utbredte ukluturen i norsk innvandrermiljø er altså i følge deg en så "marginal gruppe" at du måtte gjenta det to ganger for å undertsreke poenget ditt? Synes heller du skal oppdatere virkelighetskartet før du går videre. ''Saksopplysning: Den i særklasse største gruppen fremmedkulturelle i Norge er pakistanere. Av dem gifter rundt 40% seg med sitt søskenbarn bosatt i hjemlandet som de knapt har møtt i arrangerte (tvangs) ekteskap.'' Som sagt, jeg har ikke googlet. Og er fullstendig klar over at særlig jenter blir sendt til "hjemlandet" for å giftes, noen i 12-14-års alder. Tragisk ofte, i en del tillfeller kommer ikke norske statsborgere tilbake (les jenter). ''Denne særs utbredte ukluturen i norsk innvandrermiljø er altså i følge deg en så "marginal gruppe" at du måtte gjenta det to ganger for å undertsreke poenget ditt?''' Min erfaring: Nei, ikke ofte, mrn det er graverende i hvert enkelt tilfelle. Uansett kan du ikke konformere det med overfallsvoldtekter eller andre overgrep. Man skal ta alle slike alvorlig, no need to say. ''Synes heller du skal oppdatere virkelighetskartet før du går videre.'' Ok, du, da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 ''Mennesker fra visse land har et forvrengt kvinnesyn som er forankra i kulturen deres. Når de kommer hit til landet, så må de selvsagt få lære hvilke regler man skal leve etter her. '' Det er klart at folk skal lære sånt, og vi skal aldri bli så kulturrelativistiske at vi skal godta overgrep, sjikane og whatnot. Det er en selvfølge. Men takket være en del av den retorikken som bedrives (som feks fra trådstarter her), rettes baker for smed i litt for mange tilfeller. Hva med alle de skikkelige, hyggelige og ikke-voldelige menneskene som kommer fra de samme landene - men som blir behandlet som førstnevnte fordi de tilfeldigvis er fra samme sted? Jeg vet bare at jeg synes det er mer enn trist når de mange oppegående, reale folka jeg kjenner fra "visse land" blir mistenkeliggjort og dårlig behandlet fordi folk trekker slutninger. En familievenn av oss (mann, fra afrikas horn), kan f.eks knapt spørre om veien når han er ute og kjører bil (på lyse dagen), uten å bli møtt med i beste fall avmålthet, i verste fall stygge kommentarer. Han er en av de mest hyggelige og imøtekommende personene jeg kjenner, og jeg hadde knapt trodd den måten han blir møtt på, hadde jeg ikke sett det selv. Jeg er faktisk 100 % enig med deg! Har selv flere venner fra muslimske land, og alle er svært oppegående og meget hyggelige mennesker Mitt poeng er at jeg tror altfor mange asylsøkere blir "kasta ut i det" i et helt nytt land uten å vite nok om vår kultur osv. Her i kommunen vet jeg at flyktninger har fått støttekontaktfamilier de har kunnet forholde seg til, og lære av. Slik burde det vært for alle! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunta Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Registerer at du som Sør er i _mot_ alt som lukter av virksomme tiltak, og _for_ meningsløse. Har du noe nytt å bidra med? Saksopplysning. Midt under den store mønstringen mot voldtekt og overgrep i Oslo med politi og politikere til stede, forekom det flere episoder med nettopp..overgrep. Har ikke skrevet at alle innvandrere skal hjem, bestem deg for om du skal diskutere med meg, eller din egen fantasi. Ei heller har jeg skrevet at innvandrere far Sverige, Vietnam, Sri-Lanka eller andre ikke-overrepresenterte i voldtekter trenger kurs. ''Før du knuser meg, jeg er opprinnelig fra et u-land, men klarer meg selv i likhet med de fleste andre i tilsvarende situasjon.'' For den gruppa vi her først og fremst snakker om i konteksten, somaliere, er det slett ikke noe flertall som greier seg selv. Du lever ikke i virkeligheten. ''Registerer at du som Sør er i _mot_ alt som lukter av virksomme tiltak, og _for_ meningsløse. Har du noe nytt å bidra med?'' Nei, jeg er ikke mot virksomme tiltak, snarere tvert imot! Har ikke annet å bidra med av forslag enn det jeg skrev i et annet svar i denne linken. ''Saksopplysning. Midt under den store mønstringen mot voldtekt og overgrep i Oslo med politi og politikere til stede, forekom det flere episoder med nettopp..overgrep.'' Må bryte sammen og tilstå at dette har jeg ikke fått med meg (men skal nok google). ''Har ikke skrevet at alle innvandrere skal hjem, bestem deg for om du skal diskutere med meg, eller din egen fantasi. Ei heller har jeg skrevet at innvandrere far Sverige, Vietnam, Sri-Lanka eller andre ikke-overrepresenterte i voldtekter trenger kurs.'' OK, men du kan mildt talt misforstås.. Uansett: Hvordan skal dette organiseres, altså at mennesker med lovlig opphold må møte på kurs? Bare undrer, og hvem betaler (i tråd med FrP og de fleste andre partier)? ''For den gruppa vi her først og fremst snakker om i konteksten, somaliere, er det slett ikke noe flertall som greier seg selv. Du lever ikke i virkeligheten.'' Vet at denne 'gruppa' har utfordringer (les: en liten kjerne - det er en grunn til at de er godkjente flyktninger / asylsøkere i Norge). De blir fanget opp av Introduksjonsprogrammet i første omgang, dernest Barnevernet og NAV. Vi kan mene så mye, men en 'representativ' somalisk mann begår ikke en overfallsvoldtekt i "god tro"! Det er en seriøs ansvarsfraskrivelse og tåpelig bortforklaring som de aller fleste somaliske menn tar avstand fra. Og ja, jeg håper gjerningsmennen blir dømt til høyest mulig straff. Ut, ut om han ikke har lovlig opphold i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg er faktisk 100 % enig med deg! Har selv flere venner fra muslimske land, og alle er svært oppegående og meget hyggelige mennesker Mitt poeng er at jeg tror altfor mange asylsøkere blir "kasta ut i det" i et helt nytt land uten å vite nok om vår kultur osv. Her i kommunen vet jeg at flyktninger har fått støttekontaktfamilier de har kunnet forholde seg til, og lære av. Slik burde det vært for alle! ''Her i kommunen vet jeg at flyktninger har fått støttekontaktfamilier de har kunnet forholde seg til, og lære av. Slik burde det vært for alle!'' Det er sant. Flyktningguider er veldig nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3263819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Er det "kulturforskjeller" som får ABB til å sprenge Regjeringsbygget og skyte på Utøya? Du, jeg og ABB har vel samme kultur? Er vi like? Kan vi grupperes sammen? Siden du og jeg kommer fra samme kultur, betyr det at vi er under mistanke for å sprenge/drepe? Selvsagt er det en mange som har et grusomt kvinnesyn i "Somalia", men det er også mange som ikke har det. Er du mot rettsprinsippet at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist? ABB er ett menneske og det er her snakk om en hendelse. Mannen har vistnok en diagnose og dette har selvsagt ikke noe med kultur å gjøre. Kultur er noe en befolkning har. Og det kan ikke fornektes at personer fra bl.a. Somalia har en annen kultur enn oss. Bl.a. i deres syn på kvinner. Å slippe inn slike personer til Norge uten å forstå at det blir et kulturkræsj er i beste fall naivt. Å innse at kulturforskjeller skaper problemer har selvsagt ingenting med å dømme noen uten bevis. Ingen blir dømt her. Men en må innse at slike problemer vil oppstå og gjøre det en kan for å minimere dem. Slike tiltak må da rettes mot de med en kultur som kræsjer med vår. Jeg skjønner at du har dine kjepphester og at prinsippene dine kan ha mye for seg. Men her er du på bærtur og det er synd du ikke innser det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Ja, voldtektsforbrytere er generelt menn; mener du det er OK å tvinge menn generelt til "anti-voldtektskurs", eller er det bare innvandrere det er OK å mistenkeliggjøre på denne måten? Et kurs i dette på ungdomsskolen, gjerne med oppfølging på videregående, hadde ikke vært noen dum ide. Og da hadde det vært meningsløst å fått alle jenter til å delta, da de fleste som voldtar er menn. En må sette inn kreftene der det hjelper mest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Og mer kvinnehat fra høyresiden: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10039602 Og der måtte du gaggu dra inn den "slemme" høyresiden også. Du skal ikke Hitle litt også da, når du først er i gang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Dokumentert opp, ned og i mente: http://www.dagbladet.no/2011/08/24/kultur/debatt/kommentar/marie_simonsen/likestilling/17800339/ Denne Simonsen "dokumenterer" absolutt ingen ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ABB er ett menneske og det er her snakk om en hendelse. Mannen har vistnok en diagnose og dette har selvsagt ikke noe med kultur å gjøre. Kultur er noe en befolkning har. Og det kan ikke fornektes at personer fra bl.a. Somalia har en annen kultur enn oss. Bl.a. i deres syn på kvinner. Å slippe inn slike personer til Norge uten å forstå at det blir et kulturkræsj er i beste fall naivt. Å innse at kulturforskjeller skaper problemer har selvsagt ingenting med å dømme noen uten bevis. Ingen blir dømt her. Men en må innse at slike problemer vil oppstå og gjøre det en kan for å minimere dem. Slike tiltak må da rettes mot de med en kultur som kræsjer med vår. Jeg skjønner at du har dine kjepphester og at prinsippene dine kan ha mye for seg. Men her er du på bærtur og det er synd du ikke innser det selv. Benjamin Franklin sa det så godt: ''Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.'' Og det endrer ikke på det jeg skrev om akkurat ABB er psyk. Det finnes mange nok av andre gærninger vi kan bruke som eksempler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Og der måtte du gaggu dra inn den "slemme" høyresiden også. Du skal ikke Hitle litt også da, når du først er i gang? Direkte svar på det du skrev: "Finnes ikke noe kvinnehat her." Det gjør åpenbart det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Direkte svar på det du skrev: "Finnes ikke noe kvinnehat her." Det gjør åpenbart det. Nei, det var ikke noe "kvinnehat" i ditt N&N sitat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Benjamin Franklin sa det så godt: ''Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.'' Og det endrer ikke på det jeg skrev om akkurat ABB er psyk. Det finnes mange nok av andre gærninger vi kan bruke som eksempler. Det er helt tydelig du er på bærtur uten venner nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Et kurs i dette på ungdomsskolen, gjerne med oppfølging på videregående, hadde ikke vært noen dum ide. Og da hadde det vært meningsløst å fått alle jenter til å delta, da de fleste som voldtar er menn. En må sette inn kreftene der det hjelper mest. En må følge Menneskerettighetene, Grunnloven og andre lover, og ikke ha kurs i "følg loven" når man selv bryter den! ;-) Men jeg er veldig for kurs på skolene, og på arbeidsplassene også. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Det er helt tydelig du er på bærtur uten venner nå. Men argumenter har du ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Men argumenter har du ikke. Du får lese igjennom hele diskusjonen én gang til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372828-fremmedkulturell-f%C3%B8rjulshygge/page/5/#findComment-3264160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.