Gå til innhold

Vasker du alt i oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg. Det er flere år siden jeg vasket opp noe uten om stekepanna og eventuelt en kjele en sjelden gang.

Skrevet

Alt går i oppvaskmaskina bortsett fra knivene mine.

Skrevet

Alt vaskes i oppvaskmaskin bortsett fra stekepanner og de gode knivene.

Har forresten også noen gamle krystallglass som vaskes for hånd, men de brukes svært sjelden.

Ønsket oss fine glass og servise til bryllupet vårt, og prioriterte da noe som skulle tåle maskinvask.

Skrevet

Ikke jerngryta og -stekepanna, men de bruker vi ikke så ofte.

Vi lever etter mottoet 'det som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin er ikke verdt å ha' - for i praksis blir det ikke brukt da.

Samme når det gjelder vaskemaskin - heldigvis har den skånsomt ullprogram så ubehandlet ullundertøy og hjemmestrikket ull går helt fint.

Skrevet

Vasker ikke teflonpanna og Høyang Partykjelene. Står tydelig på bruksanvisningene at de ikke skal i maskinen.

Ellers alt i maskinen, men skulle IKKE ha vasket Tangen rødvinsglassene mine der, de ble grå og måtte kastes. Prøvde flere tips for å få dem blanke igjen, men det ble dem ikke. Surt å kaste dem i containeren, høre dem knuse et etter et, et glass kostet jo flere hundre kroner. Etter det har det blitt billigere rødvinglass som tåler maskin her i huset.

Skrevet

Stekepanna og arveglassene i krystall tar jeg for hånd, resten går i maskinen. Er maskinen veldig full hender det jeg tar kjelene for hånd.

Skrevet

Ikke stekepannene og skjæreknivene (men spiseknivene går i maskina) og ikke sølvtøy. Jeg hadde en skål jeg trodde var glass, men som muligens var krystall - i alle fall lå den i to biter etter en tur i oppvaskmaskina. :o(

Skrevet

Jeg vasker ikke steikepanna i oppvaskmaskinen, men mannen min gjør det.

Har aldri tenkt på at knivene ikke skal der. Hvorfor det egentlig? Jeg legger dem forsiktig mellom glassene, så det kommer ikke annet metall mot dem.

Eller så vasker jeg vel alt - unntatt kanskje noen store Kosta boda boller. De små Kosta Boda-skålene har jeg i maskinen.

Skrevet

Har aldri tenkt på at knivene ikke skal der. Hvorfor det egentlig? Jeg legger dem forsiktig mellom glassene, så det kommer ikke annet metall mot dem.

Eller så vasker jeg vel alt - unntatt kanskje noen store Kosta boda boller. De små Kosta Boda-skålene har jeg i maskinen.

''Har aldri tenkt på at knivene ikke skal der. Hvorfor det egentlig? Jeg legger dem forsiktig mellom glassene, så det kommer ikke annet metall mot dem.''

Ifølge flere menn jeg kjenner kan kniver bli veldig sløve om de vaskes i oppvaskmaskin.

Skrevet

Ikke stekepannene og skjæreknivene (men spiseknivene går i maskina) og ikke sølvtøy. Jeg hadde en skål jeg trodde var glass, men som muligens var krystall - i alle fall lå den i to biter etter en tur i oppvaskmaskina. :o(

''Jeg hadde en skål jeg trodde var glass, men som muligens var krystall - i alle fall lå den i to biter etter en tur i oppvaskmaskina.''

Tykt glass tåler dårlig store/raske temperaturforandringer.

Skrevet

''Jeg hadde en skål jeg trodde var glass, men som muligens var krystall - i alle fall lå den i to biter etter en tur i oppvaskmaskina.''

Tykt glass tåler dårlig store/raske temperaturforandringer.

''Tykt glass tåler dårlig store/raske temperaturforandringer.''

Det fant jeg ut ja. :o(

Skrevet

Alt bortsett fra stekepanner, kasseroller og vinglass.

Skrevet

Vasker ikke teflonpanna og Høyang Partykjelene. Står tydelig på bruksanvisningene at de ikke skal i maskinen.

Ellers alt i maskinen, men skulle IKKE ha vasket Tangen rødvinsglassene mine der, de ble grå og måtte kastes. Prøvde flere tips for å få dem blanke igjen, men det ble dem ikke. Surt å kaste dem i containeren, høre dem knuse et etter et, et glass kostet jo flere hundre kroner. Etter det har det blitt billigere rødvinglass som tåler maskin her i huset.

'' men skulle IKKE ha vasket Tangen rødvinsglassene mine der, de ble grå og måtte kastes. Prøvde flere tips for å få dem blanke igjen, men det ble dem ikke.''

Oi, takk for at du skrev det. Jeg vasker ikke vinglassene vi har nå i maskinen pga gulldekor, men tenkte at Tangen-glassene mine kanskje kunne vaskes der. Men da prøver jeg ikke på det!

Skrevet

Ja, det jeg ikke får plass i maskina vasker jeg for hånd.

Er så glad jeg har oppvaskmaskin :D

Skrevet

Det meste går i oppvaskmaskinen, til og med bestemors gamle finservise med gullkant (men det går på 30-gradersprogrammet...). Unntakene er kokkekniv/brødkniv og jerngryte. Har steikepanne som kan vaskes i oppvaskmaskin, men vasker den som regel for hånd.

Skrevet

Det meste går i oppvaskmaskinen, ja. Men ikke panner med slippbelegg.

Skrevet

Skikkelige kokkekniver går ikke i oppvaskmaskinen her i huset.

Og jeg har noen veldig gamle glass som tåler maskinvask dårlig, men dem bruker jeg til gjengjeld sjelden.

Skrevet

''Har aldri tenkt på at knivene ikke skal der. Hvorfor det egentlig? ''

Fordi de blir sløve - og skikkelige kokkekniver skal være skikkelig skarpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...