Gå til innhold

Breivik erklært psykotisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant debatt etter nyhetene i dag, på nrk1.

Jeg er verken overrasket eller ikke overrasket.

Det er på en måte bra at en som begår så uhyrlige handlinger, faktisk er syk og ikke "frisk".

Også en fordel at han nå i prinsippet kan bli buret inne resten av livet, i motsetning til hvis han fikk fengsel i 21 år.

Men kjennes nok som et tøft slag for mange av de berørte og etterlatte.

Jeg lurer også på hva som vil skje med ham dersom han i framtiden skulle bli erklært frisk igjen og ikke farlig for samfunnet, og han så skulle slippe ut...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg er verken overrasket eller ikke overrasket''

Jeg var inne på tanken om en blanding av diagnosen han fikk og asperger. Jeg synes det var mye som stemte også i den siste diagnosen, samtidig som det var en del som ikke stemte.

Skrevet

Han slipper ikke ut, han blir satt på en anstalt.

Hva hvis han engang blir "frisk"?

Skrevet

Ja, det er ikke godt og si.

Tenk hva han må føle den dagen han evt blir frisk.. Huff..

Skrevet

Nå har ikke jeg lest avisene i dag, men mener å ha sett at han er erklært paranoid schizofren? I så fall blir han vel aldri frisk, eller kan folk kureres fra slike lidelser?

Skrevet

Nå har ikke jeg lest avisene i dag, men mener å ha sett at han er erklært paranoid schizofren? I så fall blir han vel aldri frisk, eller kan folk kureres fra slike lidelser?

Det er en kronisk sykdom. Men med medikamenter + behandling kan vedkommende ha gode perioder.

Skrevet

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/sandberg-vil-ha-en-bredere-utredning-av-breivik-3648176.html Det er creepy når politikere blander seg inn på det viset.

De undergraver både helsesystem og rettssystem. Og ødelegger folks tillit til begge deler. Farlig.

Jeg er ikke enig. Det er veldig viktig at pårørende, og også framtiden, skal kunne være helt sikker på at konlusjonen er riktig.

"Jeg mener det er naturlig at det kommer en ny vurdering. Det må selvsagt den rettslige vurderingen avgjøre, men det ville ikke være meg imot om det kom en ny vurdering. Vi vet at det innen fagmiljøer kan være ulike vurderinger og med en så kontroversiell avgjørelse så tror jeg en ny vurdering vil være en trygghet, sier Hareide til TV 2."

Skrevet

Jeg er ikke enig. Det er veldig viktig at pårørende, og også framtiden, skal kunne være helt sikker på at konlusjonen er riktig.

"Jeg mener det er naturlig at det kommer en ny vurdering. Det må selvsagt den rettslige vurderingen avgjøre, men det ville ikke være meg imot om det kom en ny vurdering. Vi vet at det innen fagmiljøer kan være ulike vurderinger og med en så kontroversiell avgjørelse så tror jeg en ny vurdering vil være en trygghet, sier Hareide til TV 2."

På den annen side:

"Her er det snakk om en frihetsberøvelse som er langvarig under enhver omstendighet, sier Elden.Han mener det er usannsynlig at Breivik vil bli «friskmeldt» og ansett som ufarlig. – Så jeg ser for meg at dette ikke har noen praktisk betydning, det vil fortsatt være innesperring for resten av livet for alle praktiske formål, sier Elden."

Gjest jaddamensann
Skrevet

At ikke den mannen snart kan lære å holde kjeft, jeg begriper det ikke.

Spørs om han ikke deler diagnosen......

Skrevet

Det er en kronisk sykdom. Men med medikamenter + behandling kan vedkommende ha gode perioder.

''Det er en kronisk sykdom. Men med medikamenter + behandling kan vedkommende ha gode perioder.''

Selvsagt, men det vil vel ikke si at han kan erklæres frisk. Er mange kroniske lidelser som går i bølger. Man kan bli bedre, men ikke frisk i den forstand at sykdommen forsvinner.

Skrevet

''Det er en kronisk sykdom. Men med medikamenter + behandling kan vedkommende ha gode perioder.''

Selvsagt, men det vil vel ikke si at han kan erklæres frisk. Er mange kroniske lidelser som går i bølger. Man kan bli bedre, men ikke frisk i den forstand at sykdommen forsvinner.

Jo, han kan bli frisk av diagnosen men det er fortsatt en mer eller mindre sjeldenhet at skjer. Som regel er det opp og ned, noen ok/stabile perioder.

Skrevet

Dette er feil. Jeg tenker det er viktig at vi vet hvordan dette fungerer og ikke tro han vil bli sperret inne resten av livet.

Er han syk så skal han få behandling og slippes ut om han er frisk og ikke til fare for seg selv eller andre.

Trikkedrapsmannen er et eksempel på dette.Alleredet etter et halvt år vurderte psykiaterne det slik at han kunne få permisjoner og bevege seg ute i samfunnet.

Et reelt alternativ er at når Breivik blir friskere så vil han kunne fortsette tvungen psykisk helsevern på en mer åpen avdeling med permisjoner og lignende. I ytterste konkvens så vil han kunne få behandling poliklinisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...