Gå til innhold

Diagnosen til ABB

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kan det være at ABB fikk denne (om en foreløpige?) diagnosen av hensyn til han selv, ikke fordi han faktisk har denne alvorlige sinnslidelsen?

Jeg tenker... kan dette være eneste måte å ikke praktisere dødsstraff på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Jeg tenker... kan dette være eneste måte å ikke praktisere dødsstraff på?''

Men vi praktiserer jo ikke dødsstraff i Norge, han kan ikke dømmes til døden innenfor vårt rettssystem.

Jeg er overbevist om at psykiaterene mener han er psykotisk ut i fra diagnosekriteriene.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Jeg tenker... kan dette være eneste måte å ikke praktisere dødsstraff på?''

Men vi praktiserer jo ikke dødsstraff i Norge, han kan ikke dømmes til døden innenfor vårt rettssystem.

Jeg er overbevist om at psykiaterene mener han er psykotisk ut i fra diagnosekriteriene.

Tenker på det at han helt sikkert vlile blitt drept hvis han havnet i et "vanlig" fengsel, eller ble sluppet løs...

Skrevet

Tenker på det at han helt sikkert vlile blitt drept hvis han havnet i et "vanlig" fengsel, eller ble sluppet løs...

Jeg lurer egentlig på hvordan de nå skal løse det. Ila var jo i ferd med å bygge en egen spesialavdeling for å kunne ha ham der. Spørs om det er noe tryggere å ha ham på en sikkerhetsavdeling.

Skrevet

Det tenker jeg også...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg lurer egentlig på hvordan de nå skal løse det. Ila var jo i ferd med å bygge en egen spesialavdeling for å kunne ha ham der. Spørs om det er noe tryggere å ha ham på en sikkerhetsavdeling.

Ikke vet jeg...

Skrevet

Jeg er i hvertfall 100 prosent sikker på at jeg hørte psykologispesialisten på god morgnen norge sa at et alternativ kunne være å sette inn vakt på dikemark. For som jeg forsto det, så var det ikke vanlig å ha securitas eller politi på en slik avd...

Men nå snakker jeg om dikemark, og ikke Ila fengsel..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tiden demper emosjoner. Om noen måneder/år er sannsynligheten for at noen vil skade han svært redusert.

Skrevet

Tiden demper emosjoner. Om noen måneder/år er sannsynligheten for at noen vil skade han svært redusert.

'' Om noen måneder/år er sannsynligheten for at noen vil skade han svært redusert.''

Det er sikkert riktig - men kanskje den reduseres fra "gigantisk" til "middels stor"? ;-)

Gjest fang opp tidlig
Skrevet

Samfunnet bør kanskje bli flinkere til å fange opp de med sinnslidelser?

Psykotiske personer må behadles, enten frivillig eller med tvang? De bør også ha tett oppfølging og bør nektes å slutte med medisiner?

Psykose er ikke noe å spøke med. De innser ikke sin egen sykdom ofte. Noen er så overbevist på at de ikke er syke at de slutter med medisner. Det er veldig skummelt!

En styrket psykaitri er kanskje det som må til?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Samfunnet bør kanskje bli flinkere til å fange opp de med sinnslidelser?

Psykotiske personer må behadles, enten frivillig eller med tvang? De bør også ha tett oppfølging og bør nektes å slutte med medisiner?

Psykose er ikke noe å spøke med. De innser ikke sin egen sykdom ofte. Noen er så overbevist på at de ikke er syke at de slutter med medisner. Det er veldig skummelt!

En styrket psykaitri er kanskje det som må til?

Jeg tror ikke det er noen som helst samfunnsmessige tiltak som kan stoppe folk som ABB.

Jeg tror heller ikke det er samfunnsmessige feiler som er årsaken til terrorangrepene.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen som helst samfunnsmessige tiltak som kan stoppe folk som ABB.

Jeg tror heller ikke det er samfunnsmessige feiler som er årsaken til terrorangrepene.

''Jeg tror heller ikke det er samfunnsmessige feiler som er årsaken til terrorangrepene.''

Det tror ikke jeg heller. Det var en gal manns verk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Jeg tror heller ikke det er samfunnsmessige feiler som er årsaken til terrorangrepene.''

Det tror ikke jeg heller. Det var en gal manns verk.

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener.

Noen ganger går alt galt. En kan ikke gardere seg mot alt heller.

Gjest fang opp tidlig
Skrevet

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener.

Noen ganger går alt galt. En kan ikke gardere seg mot alt heller.

Samfunnet som skoler og helesvesen bør forstå hva som kan være tegn på psykose. Ser de tegn så bør et apparat undersøke nærmere slik at desse personene blir behandlet.

Når et menneske kan g i årevis med psykose uten at noen aner msitanke eller gjør noe med det så er det for dårlig.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Samfunnet som skoler og helesvesen bør forstå hva som kan være tegn på psykose. Ser de tegn så bør et apparat undersøke nærmere slik at desse personene blir behandlet.

Når et menneske kan g i årevis med psykose uten at noen aner msitanke eller gjør noe med det så er det for dårlig.

Selvsagt er det dårlig, men nå syns jeg du setter ting veldig på spissen her... altså det er _mange_ psykotiske som ikke blir fanget opp... som ikke gjør andre enn seg selv noe fortredt...

Rettspsykiaterene har heller ikke utelukket alvorlig _personlighetsforstyrrelse_ hos ABB (i praksis vil det vel i dette tilfellet si psykopati) (og siden de følger de diagnostiske kriteriene kan de ikke diagnostisere dette mens vedkommende er psykotisk).

Gjest fang opp tidlig
Skrevet

Selvsagt er det dårlig, men nå syns jeg du setter ting veldig på spissen her... altså det er _mange_ psykotiske som ikke blir fanget opp... som ikke gjør andre enn seg selv noe fortredt...

Rettspsykiaterene har heller ikke utelukket alvorlig _personlighetsforstyrrelse_ hos ABB (i praksis vil det vel i dette tilfellet si psykopati) (og siden de følger de diagnostiske kriteriene kan de ikke diagnostisere dette mens vedkommende er psykotisk).

Jeg tror også at de fleste personer som går med psykose mye oftere skader seg selv fremfor andre. Selmord og selvskading er også et stort samfunnsproblem og også grunn til at flere bør få behandling langt tidligere enn de gjør.

Skrevet

Det er klart at man kan ha gjort mye, sett i etterpåklokskapens lys.

Men å kunne forutse slike gjerninger tror jeg er umulig hvis en ikke er synsk.

Det er mange klin gærne personer rundtomkring som ikke blir massedrapsmenn.

Gjest fang opp tidlig
Skrevet

Det er klart at man kan ha gjort mye, sett i etterpåklokskapens lys.

Men å kunne forutse slike gjerninger tror jeg er umulig hvis en ikke er synsk.

Det er mange klin gærne personer rundtomkring som ikke blir massedrapsmenn.

Men mange problemer kunne vært unngått om flere fikk behadling i tidlig alder. Jeg tror nok psykiatere ofte kan forutse hvilke barn som er i faresonen. De kan allerede se det mesn de går i barnehagen. Tenk bare på alle lidelsene som kunne vært spart både for barnet, familien og samfunnet om desse fikk tidlig behandling? Desto før de får behadling desto bedre virker det også. Trist at mange får gå rundt slik og ende opp som f.eks narkomane fordi de ikke fikk hjelp i tide.

Jeg er for mer forebygging for å redusere kriminaliteten. Tror satsningen her må bli langt bedre.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men mange problemer kunne vært unngått om flere fikk behadling i tidlig alder. Jeg tror nok psykiatere ofte kan forutse hvilke barn som er i faresonen. De kan allerede se det mesn de går i barnehagen. Tenk bare på alle lidelsene som kunne vært spart både for barnet, familien og samfunnet om desse fikk tidlig behandling? Desto før de får behadling desto bedre virker det også. Trist at mange får gå rundt slik og ende opp som f.eks narkomane fordi de ikke fikk hjelp i tide.

Jeg er for mer forebygging for å redusere kriminaliteten. Tror satsningen her må bli langt bedre.

Hva har psykiske lidelser med kriminalitet å gjøre? Ikke mye.

Skrevet

Hva har psykiske lidelser med kriminalitet å gjøre? Ikke mye.

Da er det vel som oftes personlighetsforstyrrelser som gjelder kriminelle uten empati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...