Gå til innhold

Har mange muslimske barn adventskalender?

Anbefalte innlegg

Gjest bare lurer på dette

Høres kanskje ut som et dumt spørsmål, siden muslimer ikke feirer kristen jul. Men det jeg tenker på, er barn av muslimske foreldre som vokser opp i Norge, om det likevel er vanlig at de får lov å ha en kalender i desember, sånn som klassekameratene, det finnes jo mange kalendere med annen forside enn kristne symboler.

Bare lurte på om det var vanlig eller uvanlig. Her i Norge altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372933-har-mange-muslimske-barn-adventskalender/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en muslim (light) sammen med oss julaften for et par år siden, og han fikk den kvelden sin første julegave noensinne. Han ønsket å bli tatt bilde av, først med uåpnet pakke, dernest med innholdet :) Vi hadde på forhånd fortalt at vi vanligvis spiser ribbe, og derfor ville vite hva han foretrakk slik at vi kunne servere dette ved siden av. Han ville imidlertid gjerne ha ribbe, og duverden som han spiste. Han takket ja både til rødvin og aquevit også. Moralen er at det neppe er kun én praksis ute og går for muslimer heller :)

Annonse

Gjest Parasensible

Vi hadde en muslim (light) sammen med oss julaften for et par år siden, og han fikk den kvelden sin første julegave noensinne. Han ønsket å bli tatt bilde av, først med uåpnet pakke, dernest med innholdet :) Vi hadde på forhånd fortalt at vi vanligvis spiser ribbe, og derfor ville vite hva han foretrakk slik at vi kunne servere dette ved siden av. Han ville imidlertid gjerne ha ribbe, og duverden som han spiste. Han takket ja både til rødvin og aquevit også. Moralen er at det neppe er kun én praksis ute og går for muslimer heller :)

Kayia, kan det være att din muslim, var ateist?

Jeg tror urbefolkningen i dette landet ofte glemmer att muslimer ikke nødvendigvis er spessielt troende, men fordi det er slikt stigma med å forlate/benekte islam (sosialt selvmord i Norge, dødsstraff i enkelte land), har man tro på alle muslimer som fanatiske? Svin og vin, nei han var nok ikke troende :)

Var det ikke akkurat det jeg sa da, muslim (light)? Ateist er han ikke, han sier at han er (kulturellt) muslim, men praktiserer altså på samme liberale måte som mange som tenker på seg selv som (kulturelt) kristne i Norge gjør.

Kayia, kan det være att din muslim, var ateist?

Jeg tror urbefolkningen i dette landet ofte glemmer att muslimer ikke nødvendigvis er spessielt troende, men fordi det er slikt stigma med å forlate/benekte islam (sosialt selvmord i Norge, dødsstraff i enkelte land), har man tro på alle muslimer som fanatiske? Svin og vin, nei han var nok ikke troende :)

Obs, feilpostet til meg selv hehe, prøver på nytt:)

Var det ikke akkurat det jeg sa da, muslim (light)? Ateist er han ikke, han sier at han er (kulturellt) muslim, men praktiserer altså på samme liberale måte som mange som tenker på seg selv som (kulturelt) kristne i Norge gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...